Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SoldatNordsken

Bästa sättet att skrota 9m segelbåt?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Om man vill skrota en 9 meter, 3 ton segelbåt som inte längre har något större värde, vad är det bästa (och billigaste) sättet? Har hittat följande sida och fick svaret att det kostade 2900 kr/ton, samt 1600 kr/h för upphämntning: http://batskroten.se/om-batskroten/

 

Finns det inget billigare alternativ där man kan slänga båt? Återvinningscentral? Båten står på en halvanvändbar båtvagn som jag inte har lust att köra jättelångt med.

 

Mvh,
W.

Redigerad av SoldatNordsken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med återvinningscentralen, jag har gjort det och fått beskedet att är båten nedsågad i lagom stora plastbitar samt rensad på metall så tar de emot den, troligen mot en symbolisk summa.

 

Hörde om en som skrotade en träbåt, virket kostade inget att bli av med men blykölen fick han en fet summa för på skroten.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, bhemac säger:

Prata med återvinningscentralen, jag har gjort det och fått beskedet att är båten nedsågad i lagom stora plastbitar samt rensad på metall så tar de emot den, troligen mot en symbolisk summa.

 

Funderade på det sättet också. Låter som ett helv***s jobb dock! Massa glasfiber och jobb. :) 

 

Mvh,
W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, SoldatNordsken säger:

 

Funderade på det sättet också. Låter som ett helv***s jobb dock! Massa glasfiber och jobb. :) 

 

Mvh,
W.

 

Det är väl det jobbet du skulle få betala en 12-15 000 kr för plus att de plockar av allt som är säljbart och säljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, Thallatha säger:

 

Det är väl det jobbet du skulle få betala en 12-15 000 kr för plus att de plockar av allt som är säljbart och säljer.

 

Nog är det så. Inga små leksaker det här. ^_^

 

W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Thallatha säger:

Vad är det för båt!?

 

Är en Compis 28 som jag tänkte plocka en hel del bra och funktionella delar av till min egna Compis. Ägaren till Compisen ger mig den gratis mot avhämtning, så jag funderar helt enkelt på ifall det fanns något som helst sätt att plocka mina delar, och sedan göra mig av med båten smidigt och smärtfritt. Verkar vara en dyr historia i vilket fall som helst.

 

Mvh,
W.

Redigerad av SoldatNordsken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, bhemac säger:

Hörde om en som skrotade en träbåt, virket kostade inget att bli av med men blykölen fick han en fet summa för på skroten.

 

Japp. Här är det ju en järnköl på 1.3 ton. Vad ger dom för järn (kr/kg)?

 

W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågade för några år sen Stena metall vad dom betalade för min uttjänta järnvagga, tror det var ett par kronor/kg om jag körde dit den. Det lönade sig inte så den fick hamna i en container i samband med klubbens vårstädning. Men det skulle nog vara affär med en järnköl på något ton, och säkert med en blyköl. En inombordsmotor borde väl gå att bli av med, hel eller i delar. Färskvattenkylning, kylskåp, värmare. Winchar av brons, rigg av aluminium. Diverse beslag, fast de tänkbara köparna av sådana kanske också har skrotfärdiga båtar.

Minns en kompis som för 50 år sen köpte en VW för 500:- och sålde i delar för 900:- i stället för att skrota.

Anar med tanke på prissättningen för att skrota att den branschen har en mognadsprocess framför sig och här finns expansionspotential. Det kommer nog att ske saker i ett accelererande tempo de närmaste åren, när kostnaden för sommar- och vinterplats överstiger båtens värde och vi gamla stötar dör ut.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikter för styrketräning kostar ca 25 kr/kg till konsument, med moms och allt. Att sälja järn kan knappast ge mer än några kronor per kilo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, SoldatNordsken säger:

Låter som ett helv***s jobb dock!

Inte då!

Ev har jag en kille som ska såga ner båten. Han har sågat sönder några oljetanker och tycker det verkar enkelt. Tigersåg och en massa blad eller vinkelslip med diamantklinga. Det ska bli bitar på ca 200x50cm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte skänka bort skrovet, finns alltid någon som är intresserad.

 

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

Varför inte skänka bort skrovet, finns alltid någon som är intresserad.

 

 

:D

De verkar lysa med sin frånvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, bhemac säger:

De verkar lysa med sin frånvaro.

Ts verkar ha fått båten, han är nog inte den sista..........

 

 

:lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha nej då, bara livet som kommer emellan svaren. Tack för alla intressanta svar.

 

Jag ska försöka hitta någon polare jag kan ställa båten hos under tiden jag plockar bort saker jag vill ha från den, och sedan kanske försöka hitta någon att hämta efteråt, vilket kan bli klurigare när det är färre delar på den. 

 

Eller bara ignorera hela dealen, och leva med att jag inte har sprayhood, perfekt rak förpulpit, eller furlexrulle på min båt.

 

Mvh, 
W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, SoldatNordsken säger:

 

 

Eller bara ignorera hela dealen, och leva med att jag inte har sprayhood, perfekt rak förpulpit, eller furlexrulle på min båt.

 

Mvh, 
W.

 

Är det inte bättre att du betalar några kr för de delarna du vill ha till nuvarande ägaren!?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruva på den snea pulpiten osv så båten är komplett och skänk bort den igen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns säkert någon som tar emot en segelbåt om man kan segla med den även om inte allt är i toppskick. En Compis är ju även ganska rymlig så det borde inte vara något problem att bli av med den, speciellt om den är gratis. Kanske en scoutklubb etc är intresserade?

Har även sett söndersågade båtar som fungerar som regn- och vindskydd på utomhusfik, dock brukar det vara från gamla träbåtar. Så om det sista alternativet är uppsågning så kan man säkert hitta på något kul med skrovet eller delar av det, kanske upp och ner med dörr och fönster. Hönshus, lekstuga, cykelförråd etc

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns naturligvis flera vägar att gå. Det jag kommit fram till är att det ofta finns en massa delar som har ett visst värde, motor, rigg, kärra, tankar, vinschar mm. I mitt fall är det fullt möjligt att sälja dem för dubbelt så mycket som man i bästa fall kan få för båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, per_62 säger:

Finns säkert någon som tar emot en segelbåt om man kan segla med den även om inte allt är i toppskick. En Compis är ju även ganska rymlig så det borde inte vara något problem att bli av med den, speciellt om den är gratis. Kanske en scoutklubb etc är intresserade?

 

 

Har du varit scoutledare!?
 

1 timme sedan, per_62 säger:

 

Har även sett söndersågade båtar som fungerar som regn- och vindskydd på utomhusfik, dock brukar det vara från gamla träbåtar. Så om det sista alternativet är uppsågning så kan man säkert hitta på något kul med skrovet eller delar av det, kanske upp och ner med dörr och fönster. Hönshus, lekstuga, cykelförråd etc

 

 

Ett riktigt båthus.

 

a040622-0088-x.jpg.4d17cd6c0acc67f133fdb87aa0a095f7.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra plats att stå på, en dunk diesel, en ask tändstickor och lite tålamod så är den snart väck.

 

/B

Citat

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Bosse säger:

En bra plats att stå på, en dunk diesel, en ask tändstickor och lite tålamod så är den snart väck.

 

/B

 

Det kändes ju miljövänligt... eller inte. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Bosse säger:

En bra plats att stå på, en dunk diesel, en ask tändstickor och lite tålamod så är den snart väck.

 

Samt en bra försäkring. Men, nej tack, dels pga miljöskäl, dels pga försäkringsbedrägerit, de är griniga, försäkringsbolgen, kommer de på en med att fuska så är man rökt när det gäller försäkringar.

Utan försäkringsersättning förlorar man ju pengar som man hade fått om man sålt delar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Bosse säger:

En bra plats att stå på, en dunk diesel, en ask tändstickor och lite tålamod så är den snart väck.

 

/B

 

 

Vet ni hur mycket glasfiber det blir kvar efter en uppbrunnen plastbåt?

Otroliga mängder när bindemedlet försvunnit, inget att rekomendera.

 

:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 22/09/2017 på 18:33, bhemac säger:

Inte då!

Ev har jag en kille som ska såga ner båten. Han har sågat sönder några oljetanker och tycker det verkar enkelt. Tigersåg och en massa blad eller vinkelslip med diamantklinga. Det ska bli bitar på ca 200x50cm.

 

Jag är i samma läge, har tagit på mig att skrota en gammal rj-85, hade tänkt köpa massor med blad till tigersågen och såga upp hela skiten och lägga det på återvinningen, köl och metall och alla möjliga delar kommer jag sälja såklart. 

 

Är det nån som genomfört ett sånt projekt och vet hur jobbigt det är att såga upp en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Pentax säger:

 

Vet ni hur mycket glasfiber det blir kvar efter en uppbrunnen plastbåt?

Otroliga mängder när bindemedlet försvunnit, inget att rekomendera.

 

:)

Bara att plöja ner ;)

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, bhemac säger:

 

Samt en bra försäkring. Men, nej tack, dels pga miljöskäl, dels pga försäkringsbedrägerit, de är griniga, försäkringsbolgen, kommer de på en med att fuska så är man rökt när det gäller försäkringar.

Utan försäkringsersättning förlorar man ju pengar som man hade fått om man sålt delar.

Idén om försäkringsbedrägeriet kom inte från mig hoppas jag, det var aldrig min tanke iaf.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Bosse säger:

dén om försäkringsbedrägeriet kom inte från mig hoppas jag, det var aldrig min tanke iaf.

Helt riktigt. Men det kan vara lockande för vissa.

--

Gräva ner den i trädgården kan ju vara kul. Min hustru gillade dock inte den tanken.

Ibland passerar jag ett ställe på landet där man har en stor damm. Jag tycker det skulle passa med en segelbåt där ute i skogen!

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, iznogod säger:

 

Jag är i samma läge, har tagit på mig att skrota en gammal rj-85, hade tänkt köpa massor med blad till tigersågen och såga upp hela skiten och lägga det på återvinningen, köl och metall och alla möjliga delar kommer jag sälja såklart. 

 

Är det nån som genomfört ett sånt projekt och vet hur jobbigt det är att såga upp en båt?

Kommer nog klia en hel del innan du är klar. :lol:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...