Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Xol

Köpa båt UTAN CE-märkning

Rekommendera Poster

Hej

 

Hur fungerar detta med CE-märkning av båtar?

Jag kollar på blocket och stöter på vissa som inte är CE märkta - törs jag köpa en sådan? 


Är enda nackdelen att det kan bli svårare att sälja den? (vilket vägs upp att jag som köpare nu är i en bra sits då jag får köpa "billigare" än en CE märkt båt)

Inget olagligt att köra/använda en icke märkt båt?

Det går att försäkra icke märkt båt?

Men båtfirmor kommer inte ta sig an att sälja båten den dag jag vill sälja?

 

Som frågat, törs jag köpa en icke CE märkt båt?

 

Tackar för respons.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det säljs ju massvis med båtar som är äldre än det datumet då CE-märkningen infördes.

 

Det kan nog bli diskussion i denna fråga, din fråga är inte enkel att svara på.

Jag skulle nog våga säga att det finns båtar jag absolut inte skulle köpa även om de är CE-märkta.

Det finns ju flera båtbyggarfirmor som satsar på volym och lägre priser än på kvalitet, och så finns det ju de som gör tvärtom, hög pris, korta serier och bra kvalitet.

 

Om du tittar på Blocket förutsätter jag att det är en begagnad båt du är intresserad av.

Och då beror det ju i mångt och mycket i hur förre ägaren tagit hand om den båten och hur den använts. Du kan finna två identiska CE-märkta båtar där den ena är ett veritabelt vrak, och den andra är en älskad ögonsten som pysslats om ordentligt.

 

Det är ju naturligtvs bra med en CE-märkning, men man vet ju aldrig om förre ägaren behållt de kravspecificerade installationerna ombord, eller dragit nya billiga slangar, elkablar eller bytt ut gasolisnstallationer eller bytt till billiga skrovgenomföringar... 

 

Min nya båt byggd 2003 som jag köpte 2015, reflerkterade jag över CE-märkningen först då jag fick den levererad av förre ägaren, först då såg jag den välpolerade skylten med namn på konstruktör, varv, max antal personer ombord och em massa siffror... "Jasså den är CE-märkt, vad bra!" Konstaterade jag då....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! 

 

Jo jag har förstått att detta är en komplex frågeställning och att en båt med CE märkning mycket väl kan vara sämre skick/säkerhet än en utan CE. Och att en elchock kan man få i båda båtarna ändå.

 

Dessutom är det väl även så att en båt med CE egentligen tappar CE:et om man modifierar installationerna, men detta är en helt annan diskussion.

 

Min frågeställning bygger mer på att:

1. Kan jag försäkra båten?

2. Blir jag nekad vinterplats?

3. Kan jag bli av med båten till polis/kustbevakning etc för att den inte är CE märkt

4. Kan jag bli skyldig till brott om jag säljer båten vidare?

 

Hittar jag en båt som jag anser prisvärd så vill jag köpa den helt enkelt och använda den kommande sommrar utan problematik utifrån CE märkningen. Den dagen jag ska sälja den vill jag även kunan gör det problemfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan, Xol säger:

Tack för svar! 

 

Jo jag har förstått att detta är en komplex frågeställning och att en båt med CE märkning mycket väl kan vara sämre skick/säkerhet än en utan CE. Och att en elchock kan man få i båda båtarna ändå.

 

Dessutom är det väl även så att en båt med CE egentligen tappar CE:et om man modifierar installationerna, men detta är en helt annan diskussion.

 

Min frågeställning bygger mer på att:

1. Kan jag försäkra båten?

2. Blir jag nekad vinterplats?

3. Kan jag bli av med båten till polis/kustbevakning etc för att den inte är CE märkt

4. Kan jag bli skyldig till brott om jag säljer båten vidare?

 

Hittar jag en båt som jag anser prisvärd så vill jag köpa den helt enkelt och använda den kommande sommrar utan problematik utifrån CE märkningen. Den dagen jag ska sälja den vill jag även kunan gör det problemfritt.

Du har väl redan läst vad Transportstyrelsen skriver på sin websida om CE-märkning av fritidsbåtar.

Några av dina frågor kan ju få svar där.

Som jag tolkar det är det inte dig som privat båtägare som kan råka illa ut, utan mer producent eller importör och försäljande båtfirma. man jag jan ju ha tolka fel.

 

 

Som jag ser det är väl en CE-märkning rätt huvudlös, när det gäller säkerhetstekniska brister.

Om det skulle ske någon uppföljning att båten, när den är några år, verkligen uppfyller kraven skulle ju motsvarigheten till bilprovningen införas även för fritidsbåtar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Självklart

48 minuter sedan, Xol säger:

Tack för svar! 

 

Jo jag har förstått att detta är en komplex frågeställning och att en båt med CE märkning mycket väl kan vara sämre skick/säkerhet än en utan CE. Och att en elchock kan man få i båda båtarna ändå.

 

Dessutom är det väl även så att en båt med CE egentligen tappar CE:et om man modifierar installationerna, men detta är en helt annan diskussion.

 

Min frågeställning bygger mer på att:

1. Kan jag försäkra båten?

2. Blir jag nekad vinterplats?

3. Kan jag bli av med båten till polis/kustbevakning etc för att den inte är CE märkt

4. Kan jag bli skyldig till brott om jag säljer båten vidare?

 

Hittar jag en båt som jag anser prisvärd så vill jag köpa den helt enkelt och använda den kommande sommrar utan problematik utifrån CE märkningen. Den dagen jag ska sälja den vill jag även kunan gör det problemfritt.

1. Japp
2. Självklart men inte beroende på om båten är CE märkt eller inte ;-)

3. Visst är det mycket som är tokigt i Sverige men så tokigt är det inte  Svaret är Nej
4. Här är faktiskt frågan lite mer svårtolkad. Om du medvetet mörkar eller ger köparen annan information än den som gäller så är svaret Ja men det gäller för allt och är inte unikt för CE märkning.

Ha en bra dag // Stefan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Visst kan du försäkra båten, problemet är att försäkringsbolaget kan neka/minska ersättningen vid skada eftersom båten inte uppfyller "gällande regler och lagar". Prata med försäkringsbolaget eller bättre maila så får det på papper. 

Ett fall dök upp här på MG, en ej CE-märkt båt som brann, troligen pga en ej CE-märkt stömbrytare. Ingen ersättning.

2. Teoretiskt, ja. De som hyr ut båtplatserna brukar kräva att båten är försäkrad och det är den inte om den inte uppfyller försäkringsvilkoren.

3. Nej, det som kan hända är att myndigheterna vill se papper på att båten är CE-märkt. Kan man inte det så får båten inte användas.

4. Nej det är inte brottsligt för dig som privatperson, för näringsidkare är det olagligt att handla med ej CE-märkta båtar.

Man kan inte friskriva sig från kravet på CE-märkning. Säljer du båten och den nya ägaren får krav på sig att ordna CE-märkning så behöver han bara kräva dig. Sen kan du försöka kräva tidigare ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

1. Visst kan du försäkra båten, problemet är att försäkringsbolaget kan neka/minska ersättningen vid skada eftersom båten inte uppfyller "gällande regler och lagar". Prata med försäkringsbolaget eller bättre maila så får det på papper. 

Ett fall dök upp här på MG, en ej CE-märkt båt som brann, troligen pga en ej CE-märkt stömbrytare. Ingen ersättning.

2. Teoretiskt, ja. De som hyr ut båtplatserna brukar kräva att båten är försäkrad och det är den inte om den inte uppfyller försäkringsvilkoren.

3. Nej, det som kan hända är att myndigheterna vill se papper på att båten är CE-märkt. Kan man inte det så får båten inte användas.

4. Nej det är inte brottsligt för dig som privatperson, för näringsidkare är det olagligt att handla med ej CE-märkta båtar.

Man kan inte friskriva sig från kravet på CE-märkning. Säljer du båten och den nya ägaren får krav på sig att ordna CE-märkning så behöver han bara kräva dig. Sen kan du försöka kräva tidigare ägare.

 

Fallet med båten som nekades ersättning var väl ett skepp där ägaren/importören glömt/missat att registrera den i skeppsregistret?

Hade inte blivit någon ersättning oavsett.

 

Det är inte alls olagligt att använda en båt som inte är CE-märkt. 

 

Certifieringen är full av undantag. 

Man får bygga en båt själv utan CE-märkning men då måste man behålla den i minst fem år. 

Yrkesfartyg är undantagna.

Båtar byggda i länder innan landet blev medlem i EU/EES är undantagna. 

Båtar för teständamål/prototyper är undantagna. 

Båtar i huvudsak ämnade för tävlingsändamål är undantagna. 

Osv, osv,  

 

Det är den ursprungliga importören som är ansvarig. Ingen annan. 

Alltså lönlöst att försöka stämma tidigare ägare om inte denne är importören. 

 

Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, coppertail säger:

Fallet med båten som nekades ersättning var väl ett skepp där ägaren/importören glömt/missat att registrera den i skeppsregistret?

Hade inte blivit någon ersättning oavsett.

Både detta och bristen på CE var skäl att neka ersättning mne CE var det första man slog ned på.

 

1 timme sedan, coppertail säger:

Det är den ursprungliga importören som är ansvarig. Ingen annan. 

Alltså lönlöst att försöka stämma tidigare ägare om inte denne är importören.

Nja, tanken är att man som tex konsument bara ska behöva gå till den man köpt av. Sen kan denne gå vidare i sin tur. Tanken är att ingen ska slippa ansvar. Skulle man hamna hos den ursprungliga importören och denna har lämnat det jordiska så övergår ansvaret till nästa i kjedjan. Det är ett ganska bra system för att skydda konsumenten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Nja, tanken är att man som tex konsument bara ska behöva gå till den man köpt av. Sen kan denne gå vidare i sin tur. Tanken är att ingen ska slippa ansvar. Skulle man hamna hos den ursprungliga importören och denna har lämnat det jordiska så övergår ansvaret till nästa i kjedjan. Det är ett ganska bra system för att skydda konsumenten.

 

Det är din tanke isåfall. 

Har du som privatperson köpt en icke CE-märkt båt av en annan privatperson har du ingenting att hämta där. Om nu inte säljaren bevisligen vilselett dig som köpare angående märkningen. 

 

Företag får inte handla med icke CE-märkta varor. Men inte ens där gick köpet att häva efter normal reklamationstid enligt domslut. (Se tidningen Båtliv i somras) 

 

Och nej. Importöransvaret går inte i arv. 

Varken mellan privatpersoner eller företag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet hade man begärt ersättning dels för brandskadan och dels för att man inte kunnat använda fartyget.

Det verkar väl som faktumet att den inte var registrerad mer var orsak till att inte betala ersättning för att man inte kunnat nyttja fartyget än att inte betala ut ersättning för brandskadan.

 

Försäkringsbolagets svar:

"Under alla förhållanden innebär det faktum att fartyget varken är registrerat i fartygsregistret eller CE-märkt att fartyget inte får nyttjas.
Käranden hade således, oavsett branden, inte kunnat nyttja fartyget varför någon skada inte föreligger".
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns väldigt mycket folktro om CE-märkningen. 

Kolla istället med de som kan, försäkringsbolagen och inte minst, de på Transportstyrelsen som sysslar med dylika frågor.

Jag har varit på ett möte med bla Transportstyrelsens folk. En sak var väldigt klart: Håll dig borta från ej CE-märkta båtar, det kan gå ändå men om inte så hamnar man i jätteproblem, dyra sådana.

Det funkar inte att hävda att "De sa på ett forum att det var ok"

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast lagstiftning brukar ju sällan vara retroaktiv om inte en ny bestämmelse leder till lindrigare påföljd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fritidsbåtsdirektivet är - som jag ser det  - inte på något vis retroaktivt, men kan ju upplevas som så om man "missat" att det funnits sedan 1998.

 

Ser nu att Svenska Sjö har inskränkningar i villkoren för ansvarsförsäkringen om båten eller annan utrustning ombord inte är CE-märkt. Värt att kolla upp vad som gäller, just ansvar kan ju bli vääääldigt dyrt. Försäljningens ansvaradel  gäller upp till 33 miljoner kronor om allt är i sin ordning ombord.

 

Mackey

 

Redigerad av Mackey
Komplettering och tagit bort komplettering eftersom bhemac hann före.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Mackey säger:

Fritidsbåtsdirektivet är - som jag ser det  - inte på något vis retroaktivt, men kan ju upplevas som så om man "missat" att det funnits sedan 1998.

Exakt. Ej CE-märkta båtar som importerats efter 1998 får inte användas. Undantagen är båtar för experiment, tävling eller skrotning men de får bara säljas till samma verksamhet.

--

Svenska Sjö:

Försäkringen gäller inte:

Skada pga. att båten eller utrustning till den inte är CE märkt eller inte uppfyller krav enligt gällande CE certiering.

Redigerad av bhemac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, bhemac säger:

Exakt. Ej CE-märkta båtar som importerats efter 1998 får inte användas. Undantagen är båtar för experiment, tävling eller skrotning men de får bara säljas till samma verksamhet.

 

Alla yrkesfartyg är undantagna.

Liksom båtar tillverkade i länder som blivit medlemmar i EU/EES efter 1998. 

Och så självbyggen såklart. Som måste behållas i minst fem år innan de får säljas. 

 

Som sagt. Väldigt mycket folktro här. 

Det enda vettiga rådet här är som sagt att kolla själv med Transportstyrelsen och försäkringsbolag. I praktiken finns idag inga skillnader i ägandet. 

 

Vad värre är att folk börjar tro att CE-märkning är betydelsefullt vilket gör att det börjar finnas pengar att tjäna. 

Alla behövliga dokument finns att skriva ut på Transportstyrelsens hemsida för att skapa sin egen CE-märkning. 

Typskyltar går att beställa online. 

Finns inga fungerande register för Transportstyrelsen att kolla om märkningen på en båt "tillverkad i annat EU land stämmer eller inte.  

Exempelvis är det ju omöjligt att kolla upp om en båt verkligen är tillverkad hos en numera avsomnad tillverkare och/eller anmält organ. Finns ju inga register på båtar med skrovnummer....

 

Detta samtidigt som en tidigare godkänd båt men med tex, utbytt motor inte heller är CE-märkt i lagens mening. 

Vid sidan om alla de tusentals icke märkta båtar som importerats till Sverige sedan 1998. 

 

En papperstiger tyvärr.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det undantag, men de flesta icke-märkta båtar byggda/importerade efter 1998 omfattas av fritidsbåtsdirektivet.

 

Var öppen och ärlig med att din båt inte är CE-märkt när du pratar med försäkringsbolaget så får du korrekt information. Det är ju ingen idé att mörka för att teckna en försäkring som sedan ändå inte gäller.

 

Visst kan man göra en egen CE-märkning, ärlig eller oärlig.

Frågan är vem man lurar...

 

Stämmer, är motorn bytt mot något annat än en ursprunglig motor kan det bli så att CE-märkningen inte längre gäller.

 

Papperstiger, ja definitivt i Sverige.

Det finns länder som tar CE-märkningen av fritidsbåtar på allvar också.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var själv på jakt efter båt förra sommaren. Sökte uteslutande hos båtmäklare och i de flesta fall var CE-märkningen tveksam eller helt ogiltig eftersom "Intyg om överensstämmelse" saknades och/eller fullständig instruktionsbok saknades. 

Ringde ansvarig på TS för att försöka kolla upp ett par båtar. 

Helt meningslöst skulle det visa sig eftersom det inte fanns någon möjlighet att kolla märkningens riktighet. 

På båtar som var tillverkade utanför Sverige men inom EU gick det inte ens att få fram om tillverkarkoden var riktig. 

Finskbyggda båtar gick att kolla såtillvida att tillverkarkoderna var tillgängliga på Trafis hemsida. (Dock inget TS ville bemöda sig med)

Om sedan båten verkligen var tillverkad där är dock omöjligt att verifiera. 

 

Ska man följa lagens bokstav till punkt och pricka är båten ej CE-godkänd om inte intyg om överensstämmelse finns kvar. (Ni vet den där lilla lappen som brukar ligga i kartongen när man köper en kinesisk borrmaskin på ÖoB) 

Uppenbarligen kändes inte den lappen jätteviktig för nybåtsköparna i slutet på nittiotalet/början på tvåtusentalet då de båtar jag var intresserad av såldes. 

I lagens mening lika illa som en fulimporterad Bayliner. 

 

Ett myndighetsinducerat haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae.... nu är det många frågor i luften? Men till TS som vill köpa en Icke CE certifierad båt så finns ju ett plus och ett minus. Plus måste ju vara att köpa av en handlare - eftersom det innebär att om senare fråga om CE märkning uppkommer så finns ingen kedja av säljare. Minus är väl att det ju är så att handlare måste sälja CE certifierade båtar. Men en del (oseriösa?) kringgår detta genom att endast förmedla?

 

Sedan några reflektioner. Den båt som är exemplet ovan är relativt udda. Det var en. Stor och Dyr båt och man får anta att det konsortium av tyska försäkringsbolag som var försäkringsgivare ville slippa betala? Man får nämligen ha en importerad båt i bruk inom EU innan den registreras och CE märks plus momsas. Frågan som fanns var snarare hur länge... men det är ju båtjuridik.

 

Då är jag personligen mer oroad om försäkringsbolag godtyckligt börjar ställa krav på CE märkning vid service/reparationer/renovering. Var drar du gränsen så att säga? (Min tråd om detta finns att läsa någonstans.) Känns som hängslen och livrem utan att jag kan ställa motkrav, typ att ett bolag ska tala om vilken utrustning som anses godkänd. Jag vill inte själv värdera tvivelaktig kinesisk CE märkning tex. Och kommentera nu inte att allt självklart ska vara CE märkt, lite mer komplext är det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Funkis säger:

Man får nämligen ha en importerad båt i bruk inom EU innan den registreras och CE märks plus momsas.

I de flesta länder stoppar tullen icke CE-märkta båtar, dock inte i Sverige. Moms kräver de direkt.

Men visst får man he båten men inte använda den.

 

Hade man haft koll på läget så hade man sett till att klassa den som "yrkesfartyg" vilket ju var tanken att den skulle vara. Fast då kan den inte säljas till en privatperson.

 

Men har man inte koll på att en så stor båt ska skrivas in i skeppsregistret så har man inte mycket koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 23 september 2017 på 18:41, bhemac säger:

I de flesta länder stoppar tullen icke CE-märkta båtar, dock inte i Sverige. Moms kräver de direkt.

Men visst får man he båten men inte använda den.

 

Hade man haft koll på läget så hade man sett till att klassa den som "yrkesfartyg" vilket ju var tanken att den skulle vara. Fast då kan den inte säljas till en privatperson.

 

Men har man inte koll på att en så stor båt ska skrivas in i skeppsregistret så har man inte mycket koll.

 

Man kan inte "klassa en båt som yrkesfartyg".

 

Allt större än 12 x 4 meter (skepp) ska in i fartygsregistret, oavsett hur det används.

 

Båtar som används yrkesmässigt ska föras in i fartygsregistrets båtdel. Om Transportstyrelsen (ts) antar att båten snuddar vid att bli ett skepp ska den mätas, i annat fall är det bara pappersarbete. I båtdelen kunde man tidigare ange om det var en "personalarbetsbåt" eller "passagerarmotorbåt" eller liknande, detta är nu borta och så länge som den är registrerad och uppfyller de krav som ts ställer på utrustning för den typ av verksamhet som ska bedrivas är det bara att köra på. Systemet bygger på egenkontroll och det handlar inte om någon klassning (nya rutiner är under uppsegling men ej fullt implementerade än).

 

En båt som är registrerad i fartygsregistrets båtdel kan absolut säljas till en privatperson. Det är inte vem som använder båten (eller äger den) som avgör om det är yrkesmässigt eller inte utan det är vad den aktuella körningen består i som gör det. Med andra ord kan båten Bettan gå som taxibåt på förmiddagen men användas som nöjesbåt på eftermiddagen (Skatteverket kan ju dock ha synpunkter men det är en annan historia).

Den enda anledningen som finns att som privatbåtare avregistrera en yrkesbåt är att slippa betala 500 spänn om året till ts för registerhållning.

 

Det skulle vara intressant av veta hur man ser på detta i ett CE-sammanhang. I och med att yrkebåtar är undantagna kan vi anta att man med detta menar båtar som är upptagna i fartygsregistrets båtdel (dvs har en registrering typ SFD-2133). Någon annan distinktion som är rimlig kan iaf inte jag se.

Om vi antar att ts kräver att en yrkesbåt (byggd efter 1998 osv) ska CE-märkas i efterhand om den avregistreras kan man ju kringgå detta genom att ha den kvar i registret. 

På samma sätt torde man ju också kunna kringgå ett CE-krav om man för in en omärkt båt i registret (senast jag kollade så kostar det 9000 kronor).

 

Som Coppertail sade, en papperstiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, firefish säger:

Man kan inte "klassa en båt som yrkesfartyg".

Detta anges vid förtullningen.

Den ska också mycket riktigt alltid in i skeppsregistret.

Är det en båt som faller under reglerna för CE-märkning så får den inte användas privat. Samma gäller ju även tex båtar som tagits in för tävlingsbruk. Säljer man till en privatperson så måste båten CE-märkas. Sen kanske det är svårt för Transportstyrelsen att kontrollera efterlevnaden.

Bekanta tog in en båt som gått som polisbåt i New York(!). De hade ett antal kontakter med både Transportstyrelsen och Tullverket för att allt skulle bli rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Detta anges vid förtullningen.

Den ska också mycket riktigt alltid in i skeppsregistret.

Är det en båt som faller under reglerna för CE-märkning så får den inte användas privat. Samma gäller ju även tex båtar som tagits in för tävlingsbruk. Säljer man till en privatperson så måste båten CE-märkas. Sen kanske det är svårt för Transportstyrelsen att kontrollera efterlevnaden.

Bekanta tog in en båt som gått som polisbåt i New York(!). De hade ett antal kontakter med både Transportstyrelsen och Tullverket för att allt skulle bli rätt.

 

1. En yrkesbåt är en båt som är registrerad i fartygsregistrets båtdel (det finns inget skeppsregister). 2. Yrkesbåtar behöver inte CE-märkas. 3. En yrkesbåt kan användas privat. 

1 + 2 + 3 = en ej CE-märkt båt kan användas privat (givet vissa förutsättningar, nämligen de ovan).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Båtar som är särskilt avsedda för att ha besättning och befordra passagerare kommersiellt" är undantagna från kraven om CE-märkning.

"För dessa båtar gäller andra krav, bland annat individuell myndighetskontroll."

Medför vissa kostnader.

 

Vil man ha de absolut riktiga svaren ska man kontakta Transportstyrelsen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken båt har inte besättning? Och alla båtar (registrerade) får köra upp till tolv passagerare utan cerifikat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, firefish säger:

Vilken båt har inte besättning? Och alla båtar (registrerade) får köra upp till tolv passagerare utan cerifikat. 

Vet ej, det är Transportstyrelsens text om båtar undantagna från CE-märkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Firefish... du har en point här, helt klart. CE märkning kan nog kringgås.

 

( ...blanda dock inte ihop sjölagen med registrering, det är inte samma bakgrund eller tolkning. Enligt sjölagen kan en båt ha upp till 12 passagerare. Har du fler måste du vara registrerad. Dessutom, har du betalande passagerare blir du en passagerarbåt. Att det sedan inte hårddras för mindre båtar är en annan sak... )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

firefish,

Du kanske missade att det står "kommersiellt". Innebär i praktiken en båt som är speciellt avsedd för betalande passagerare. Det är motsatsen till en fritidsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, IngemarE säger:

firefish,

Du kanske missade att det står "kommersiellt". Innebär i praktiken en båt som är speciellt avsedd för betalande passagerare. Det är motsatsen till en fritidsbåt.

 

Menar Du att en båt som är registrerad för att befordra passagerare kommersiellt inte kan nyttjas som fritidsbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ägaren till passagerarbåten inte har något att invända så kan du givetvis använda den ibland? Men är det en större båt som är registrerad för fler än 12 passagerare kan kompetenskrav finnas.

( är ägare ett företag och ägaren till företaget alternativt någon i ledande ställning använder båten blir det mer en fråga för Skatteverket, tänker på förmånsbeskattning... lite långsökt men iaf )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Funkis säger:

Om ägaren till passagerarbåten inte har något att invända så kan du givetvis använda den ibland? Men är det en större båt som är registrerad för fler än 12 passagerare kan kompetenskrav finnas.

( är ägare ett företag och ägaren till företaget alternativt någon i ledande ställning använder båten blir det mer en fråga för Skatteverket, tänker på förmånsbeskattning... lite långsökt men iaf )

 

Det är inte i något avseende förbjudet att använda en båt som är avsedd att befordra passagerare kommersiellt som fritidsbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...