Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
babelfishen

Volvo Penta EVC uppgradera mjukvaran - värt det?

Rekommendera Poster

Hej

 

Har köpt en båt med en Volvo Penta D6 motor från 2006. Tror inte att mjukvaran har blivit uppdaterad på väldigt länge. 

Är det värt att betala för? Har inte hittat priser för detta men räknar med att det ligger någonstans mellan 5-10 tusen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gör det kontinuerligt varje vinterupptagning via varvet, kanske onödigt men vill inte ha massa felkoder som gör att det kan bli problem, har för mig att det bara är någon tusenlapp om man gör det ofta, möjligt dyrare om du aldrig gjort

Jag hade felkod som varnade för vatten i bränslet men det var bara uppdatering av evc som behövdes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter konstigt om det skulle vara billigar att göra en mjukvaruuppdatering bara för att man gör den varje år, det är väl endå samma procedur hur ofta eller sällan man än gör det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om man enbart tittar till vad man får för det? Händer det så mycket gällande mjukvaran? Hur länge uppdaterar Volvo penta sin mjukvara? De har ju olika HW versioner att ta hand om. EVC B1,B2,C,D,E... Min är en EVC-B2. Jämför man med mobiltelefoner så uppdaterar tillverkarna den HW i kanske 4 max 5 år. Sen är den död. Nu är ju den beräknade livslängden längre på en båt motor men ändå. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon mer som har synpunkter på detta? Jag har dubbla d6or 2006. Ska man strunta i det eller göra det, har inga felkoder i övrigt.

/L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olika motormodeller har olika behov. Detta beroende på att vissa maskiner har eller har haft mer och fler problem än andra.

 

D3 av första generationen har haft flera uppdateringar och en röd tråd verkar vara att de maskiner som fått uppdateringar av mjukvara och i övrigt är välservade håller ihop betydligt bättre än de andra. D6an har jag inte samma koll på, men mycket av elektroniken bör vara samma eller motsvarande. 

 

Med det sagt gäller ofta också att man inte skall röra och peta i något som fungerar. Det har hänt att styrboxar bränts vid uppdatering och de är mycket dyra. Man skulle därför gärna vilja veta dels vilken version av mjukvara man har och sedan vad som har ändrats till den nya innan man bestämmer sig. Detta brukar dock vara svårt...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...