Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
ChristerT

Tjuvström när båten inte används?

Rekommendera Poster

Hej,

Tittar på en Yamarin med en F60 hk Yamahamotor. Nuvarande ägaren har någon  gång haft problem med att batteriet varit urladdat och efter detta så lossar han kontakten till pluspolen efter användning. Serviceverkstaden som tittat på problemet konstaterade att det går att dra ur startnyckeln i tändningsläge och att det förmodligen är det som inträffat. När jag kontrollerar med att sätta en amperemätare mellan kontakten och pluspolen så kan jag konstatera att det drar 0,55 mA när nyckeln är i 0-läge och huvudbrytaren är avstängd. Detta är en väldigt, väldigt liten ström och om det håller sig på denna nivå så är det ingen fara. MEN -är det rätt? Är det ett fel så kan det variera och kanske vara betydligt större under vissa omständigheter. Felet kan dessutom bli större konstant och verkligen bli till ett problem. ...ELLER är det så att att huvudbrytaren inte skall bryta allt och att motorns inbyggda logik (datorn) drar denna lilla ström -helt in sin ordning?

Någon som känner till ngt om detta? Någon som har liknande båtutrustning och kan kontrollera strömåtgång när allt är avstängt?

/Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat om du har någon utrustning som inte går via huvudströmbrytaren, t.ex larm, länspump?

Jag är också lite osäker hur du mäter, jag tolkar det att med huvudströmbrytaren avstängd tar du loss polsko från batteriets pluspol och mäter ström mellan pluspolen och den avtagna polskon ?

0.55 mA betyder att det krävs nästan 2000 timmar för att ladda ur en Ah, dvs 2½ månad, det är mindre än normal självurladdning.

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Polskon har två grova ledare kopplade på sig. Vart dessa går sedan vet jag inte, men jag misstänker att bara den ena går via "huvudbrytare" och blockerar bl.a. startmotor. Den andra kanske går till ställen där man skulle kunna ha behov av konstant spänning, exempelvis länspump. Nu har denna båt varken larm eller länspump. Det enda jag skulle tänka mig, som skall dra ström i ett normalläge, är datorn i motorn, typ ett back-up batteri e.dyl...men jag vet inte.  

Du har helt rätt med din uträkning på 2000h och skulle strömnivån ligga fast på 0,55 mA så är det harmlöst, men jag är orolig för att det kan vara start för bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att de flesta båtar står vinterförvarade i 9 månader utan batteri så tror inte att datorn i motor kräver ett batteri - men det borde du kunna läsa dig fram i motorns instruktionsbok. Och länspumpen behöver ingen grov kabel, 2.5 mm räcker mer än väl.

 

Jag tror att du måste nog följa kabeln som inte går via huvudströmbrytare och kolla vart den leder. Är det en grov kabeln kan det inte vara så svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om  felsökningsmetod....men lite svårt att utföra då båten tillhör en annan. Jag är intresserad av köp, men är lite orolig vad som är normalt eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, ChristerT säger:

Hej,

Tittar på en Yamarin med en F60 hk Yamahamotor. Nuvarande ägaren har någon  gång haft problem med att batteriet varit urladdat och efter detta så lossar han kontakten till pluspolen efter användning. Serviceverkstaden som tittat på problemet konstaterade att det går att dra ur startnyckeln i tändningsläge och att det förmodligen är det som inträffat.

Jo, tänker likadant som serviceverkstaden tror har inträffat, att föregående ägare vid något tillfälle drog ut tändningsnyckeln med tändningsläge påslaget!?
[Ingen batteridriven tändspole på utbordare, men förmodligen är andra elgrunkor aktiverade som råkade vara påslagna i "nyckelläge tändning" skyldiga för batteriets urladdning? (I övrigt enkelt elsystem hos TS, inga länspumpar eller solpaneler? Eventuell bilstereo-anläggnings minne drar knappast hela 55 mA??)]

Vad är för resten fel med att bryta batterikabelns förbindelse, förutom viss bökighet och att man kan glömma då man lämnar båten i hemmahamnen?
Finns utmärkta huvudströmbrytare och även lättlossade snabb-batteripolskor om man vill försäkra sig om att batteriet är totalsäkert bortkopplat. (Jag rekommenderar huvudbrytare likt många andra skribenter här på forumet, men men. För- och nack-delar med allt.)

Vete katten, men jag tror att du bör glömma dina uppmätta 0,055 Ampere. Påverkar knappast ett normalt båtbatteri märkbart vid normal fritidsbåts-användning kan tyckas?




 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, ChristerT säger:

Håller med om  felsökningsmetod....men lite svårt att utföra då båten tillhör en annan. Jag är intresserad av köp, men är lite orolig vad som är normalt eller ej.

Vis av erfarenhet och negativt vardagstänkande, har jag vid såväl engna begagnade båtköp, som när jag assisterat goda båtvänner vid båtköp kommit fram till följande:

Det är "normalt" att batterierna i båtar som är till salu, är dåliga eller ibland även förbrukade.

 

Jag har "nyligen" köpt tre motorbåtar, sensommaren 2015 köptes nuvarande båt, endast ett av fyra batterier var i god kondition, iofs var säljaren uppriktig och berättade att batterierna var gamla och litet trötta. Dottern köpte i våras en HT båt, utrustad med två(!) rätt nya men misskötta batterier som fick bytas omgående. Så hjälpte jag till vid någon slags amatörmässig besiktning av en väldigt fin styrpulpetbåt, med två säsonger gammal fyrtaktare och en Benderuptrailer, allt var i tip-top, förutom batteriet.... (Och en baklykta på trailern, det hade backats på någon stolpe) säljaren surfade in på Biltemas sida och drog genast av kostnaden för två baklyktor och ett batteri och avrundade uppåt till närmaste femhundring, en seriös säljare! 

 

Även vid mina tidigare båtköp för många år sedan har det första jag fått göra var att köpa nytt eller nya batterier, känns surt.

Men jag tror att många båtägare, och båtsäljare, har dålig koll, eller snarare 0-koll på batteristatus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

Nej, det finns ingen utrustning alls på båten såsom pump, bilradio etc. Det finns ett mulitinstrument i panelen, men detta slocknar då nyckeln är i sitt 0-läge. Om detta instrument även skulle ha en back-up-anslutning, och som inte går via tändningsnyckel, vet jag inte. Har dock svårt att tro det. Det är inte 0,055 Amp utan 0,00055 Amp (0,55 mA)...en VÄLDIGT liten ström. Om den håller sig till detta så är det inget problem. Om den däremot varierar under varierande förhållanden så kan det vara ett problem. Om den lilla strömmen inte skulle finnas alls, men nu finns, så lär det inte laga sig självt. Tvärtom så finns det risk för förvärring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

0.55 mA måste väl hamna inom felmarginalen för en normal mätare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju som du själv konstaterat en helt försumbar läckström i nuläget. Jag skulle gissa att den beror på nån förorening eller koldamm i nån brytare eller solenoid t.ex.

Inget att fundera på förrän den blir större, och då blir lättare att hitta och åtgärda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen. Ja, strömmen är som sagt liten. Är dock säker på att den finns och instrumentet jag använder är tillförlitligt. Testade med en 12-voltskälla och ett 22 kohms motstånd och kunde avläsa även i detta fall ~0,55 mA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...