Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Vandraren

Motorfrågor VP2002

Rekommendera Poster

Köpte för1,5 år sedan, min första båt. Jag är både ovan och oerfaren, så jag vill gärna höra vad "vana" båtägare säger.
Båten är en äldre riggad snipa med en utbytt VP2002 från 80-90 talet.
Nu undrar jag:
1. I sommar har jag av olika skäl, endast varit ute 3 ggr, sammanlagt 2 timmar. Bytte olja och filter förra hösten.
     Behöver jag byta även nu i år, trots att jag bara kört så lite?

2. Försökte byta impellerhjulet i våras, ej gjort föregående år, men borde nog gjort det med båten på land. Fick avbryta, då det kom in vatten.
     Har läst att man bör göra det varje eller vartannat år. Stämmer det?
3.  Fick loss locket till pumpen och såg gummihjulet/impellern. Försökte få loss det, men det satt hårt. P.g.a. av vatten kom in, fick jag avbryta.
     Är det bara att dra rätt ut, eller sitter det fast på något speciellt sätt? Tips?

Tacksam för goda råd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Vandraren säger:

Köpte för1,5 år sedan, min första båt. Jag är både ovan och oerfaren, så jag vill gärna höra vad "vana" båtägare säger.
Båten är en äldre riggad snipa med en utbytt VP2002 från 80-90 talet.
Nu undrar jag:
1. I sommar har jag av olika skäl, endast varit ute 3 ggr, sammanlagt 2 timmar. Bytte olja och filter förra hösten.
     Behöver jag byta även nu i år, trots att jag bara kört så lite?

2. Försökte byta impellerhjulet i våras, ej gjort föregående år, men borde nog gjort det med båten på land. Fick avbryta, då det kom in vatten.
     Har läst att man bör göra det varje eller vartannat år. Stämmer det?
3.  Fick loss locket till pumpen och såg gummihjulet/impellern. Försökte få loss det, men det satt hårt. P.g.a. av vatten kom in, fick jag avbryta.
     Är det bara att dra rätt ut, eller sitter det fast på något speciellt sätt? Tips?

Tacksam för goda råd

Borde finnas en kran att stänga på slangen  där vattnet tas in genom bottengenomföringen.

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1)

Nej, du behöver inte byta filter och olja efter så lite körning.

2)

Impeller behöver bytas minst vartannat år. Varje, om man kör mycket. Volvo hade för ett antal år sen väldiga problem med dåligt gummi i sina impellrar. Numera är de OK igen. Om du inte vet hur gammal din är såbyt, och ha alltid med en extra i båten. Oftast kan man ta den gamla som reserv när man byter till ny.

3) Nånstans mellan den bordsgenomföring där kylvattnet sugs in och impellerpumpen lär det sitta en ventil. Stäng den när du byter impeller. Lite vatten rinner ut ändå, från slangarna ovanför pumpen etc.   När du fått av locket, så ta två skruvmejslar och sätt dem snett in på varsin sida om impellerns gumminav och pressa ut den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byter varje år. Inte för att det egentligen behövs utan för att då slipper jag fundera på om det är i år eller nästa år jag ska byta. Impellern är småpengar men går den sönder och det hamnar gummibitar i värmeväxlaren så kan det bli ett helsicke att få ut dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...