Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AnnaNord

AnnaNord

Rekommendera Poster

Hej!

Jag söker båttips (som väldigt många på denna sida);

Vi är en familj på två vuxna och tre barn som söker en segelbåt. Den ska fungera för oss nu, där vi tänker oss utforska områden runt Stockholms skärgård, med tiden kanske vi vill ta oss längre turer; Tyskland, Polen.. Medelhavet.. Norge, Shetlandsöarna.. eller någon form av Jordenrunt!?!? Det ska vara en båt som överlever och lever väl i ca 50 år! När det kommer till den punkten ställer man sig frågan om det inte är en stålbåt vi ska köpa ändå!? Men; vi vill ju ändå att båten ska vara hyfsat snabb och lättmanövrerad. Sen om man läser på är det ganska mycket jobb med stålbåt!? Vi har inte avfärdat stålbåtsalternativet, men behöver lite mer tips.

Finns det annars bra plastbåtsalternativ?

Det vi vill ha; tre hytter, helst inte teakdäck (rädda för vattenläckor), bäddbar salong för gäster, lättmanövrerad (bogpropeller), hyfsat lättseglad. Den behöver inte vara snygg; funktion är det vi letar efter. Kostnad; mellan 300 000 - 500 000:-!?

Tacksam för hjälp =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ju en hel del båtar att kika på,men svårt att få med allt för det priset

En tänkbar båt är nog Fantasi 37;en kraftigt byggd båt med gedigen inredning som tål sjö o vind

sen finns ju OE 36 även den stabil,men lite liten för att va 36 fot

en annan trevlig långfärdsbåt är ju Overseas 35

har även sett nån Comfortina 38 på långfärd ,stark o snabb båt 

//johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-20 på 09:54, AnnaNord säger:

Det ska vara en båt som överlever och lever väl i ca 50 år!

Då lär den vara gjord på Orust.

Stål är inte dumt. Enkelt att reparera och det kan ske varsomhelst. Nackdelen är att man inte får fuska. Små skador måste åtgärdas omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser ibland vår första segelbåt, tillverkad 1965 i Holland och lite duktigare har väl plastbåtstillverkarna blivit sen dess.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har familjen för båterfarenhet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, bhemac säger:

Då lär den vara gjord på Orust.

Stål är inte dumt. Enkelt att reparera och det kan ske varsomhelst. Nackdelen är att man inte får fuska. Små skador måste åtgärdas omgående.


Vad menar du med att "små skador måste åtgärdas efteråt"

 

Under den tiden jag hade båt på Svinninge Marina, kom det en dag upp en ketchriggad stålbåt på Land.

Paret hade legat ute och seglat på världshaven i 14 år. Seglade ut med en träbåt, men köpte stålbåten under resans gång. På hemvägen seglade de på en container i Engelska kanalen.

När de kom hem blev båten liggandes i 1,5 år. Under semestern det året, tänkte paret segla till västkusten och hälsa på vänner. I höjd med Gotland bröt de stormasten. De gick tillbaka hem och tog upp båten på Svinninge. I stället blev det båtunderhåll och ny mast(i stället för den gamla trämasten).

 

Mannen berättade historien för mig och visade märket efter conteinern. En relativt kraftig inbuktning på ett litet område och en rostfläck som en stor handflata. Dvs ca 10 cm i diameter.  

Sen beror det väl på hur väl målningsarbetet blev gjort från början.

Stålbåt är aldrig fel om man verkligen skall långsegla. Kan repareras över allt. Behöver inte kräva mer underhåll än andra material. 

En sak som kan va förödande är galvanisk korrosion.

 

Under en period i början av 2000-talet, när jag tittade efter en ny och större båt, fanns det en stålbåt i lagom storlek i Ulvsundasjön. I annonsen presenterades den som "Holländskt varvsbygge".Redan när jag fick se säljaren och båten fick jag dålig vibbar. Under tiden jag tittade på båten framstod den som ett halvtaskigt hemmabygge.

 

Provköra båten fick jag inte göra med mindre än jag än att jag la handpenning, när jag och svärsonen började gå därifrån, ändrade sig säljaren - jo jag kunde väl få ta en kort provtur.

Varje gång jag drog på gasen drog säljaren snabbt ner den till tomgång igen. Detta hände flera gånger med nån kryptisk förklaring. Jag gick tillbaka till platsen och förtöjde båten och tackade för mig och bad att få återkomma. 

På båten fanns ett registreringsnummer från det statliga båtarkivet. Ringde Rixarkivet och fick namn och adress på den ende ägaren som stod registrerad på båten - det var inte säljaren.

Ringde upp den tidigare ägaren och presenterade mig och förklarade mitt ärende. Han blev helt förstummad. Den tidigare ägaren var en snickare från Stockholm. Han hade byggt båten själv efter en Finsk ritning. Efter några år hade båten så omfattande skador av galvanisk korrision, att det i stort sett inte fanns någon plåt kvar i botten,

Att reparera var han inte intresserad av, utan sålde båten för skrotning till en skrothandlare, för det ungefärliga värdet av blykölen.

Försökte kontakta säljaren via telefon, men han gick inte att få tag på. Båten låg heller inte kvar på platsen vi tittat på den - redan ett par dar senare.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thallatha säger:

Vad menar du med att "små skador måste åtgärdas efteråt"

Små, obetydliga repor mm växer ganska snabbt till större rostmärken. Inget som får båten att sjunka men en del blir som tokiga för de tycker det ser illa ut.

Då har de inte sett en gammal Liberia-tanker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fem personer (barnen växer väl upp), tre hytter + plats för ytterligare gäster, hålla i 50 år ytterligare, bogpropeller, lättseglad, lämplig för långfärd, 3-500.000.

inte helt lätt att föreslå specifika båtar enligt den kravspecen men bogpropeller och annan utrustning bör inte vara en "dealbreaker" eftersom det är lätt att montera i efterhand.
Jag skulle föreslå att ni avsätter 100.000 för renovering/uppgradering och tittar på blocket och andra annonssajter vad som ser ut att passa era önskemål. När ni ser något ni tycker ser bra ut så googla just den modellen så ser ni om den är lämplig till ert tänkta användningsområde.
På så sätt skapar ni en "kanske lista" som man sedan kan diskutera för och nackdelar utifrån, något som vi på detta forumet är experter på (att diskutera alltså, inte nödvändigtvis rätt).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Thallatha säger:


Vad menar du med att "små skador måste åtgärdas efteråt"

 

 

15 timmar sedan, bhemac säger:

Små, obetydliga repor mm växer ganska snabbt till större rostmärken. Inget som får båten att sjunka men en del blir som tokiga för de tycker det ser illa ut.

Då har de inte sett en gammal Liberia-tanker!


Vi hade en förståndshandikappad man här i Kungshamn för ganska många år sen. Han gjorde ganska många uttalande som blivit lokala bevingade ord. Ett av dem var;"Folk är inte kloka"

Det finns ju båtägare som ser sina båtar som om de vore "altartavlor". Båtarna måste va superblanka och det får inte finnas den minsta fläck. - Stackars människor.

Stålbåten som seglade på en conteiner i Engelska kanalen fick en skada under vattenlinjen på ca 2 cm i diameter (oregelbunden). 1,5 år senare hade det bildats en ytlig rostfläck runt skadan på ca 10 cm i diameter.

Hade det varit en plastbåt, så hade det säkert blivit ett hål - en träbåt kanske ännu värre.

Läste en bok om nån av de stora seglarlegenderna, som hade en stålbåt. Har för mig att han var med i en av de första kappseglingarna jorden runt och låg etta när han passerade Kap Horn. I stället för att segla mot målet i England, seglade han rakt fram till nån söderhavsö.

Har för mig att det stod i boken, att ha regelmässigt målade över sin stålbåt en eller två gånger om året.Egentligen inte så stort jobb, om man inte är allt för pedantisk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stål är ett fantastiskt bra material att bygga båtar i. Titta på tex holländska båtar, det går att bygga snyggt. I synnerhet när de ha stålskorv och överbygge i aluminium.

En del säger (tror) att stål kräver mer underhåll. Fast de som har stålbåt brukar inte säga så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Stål är ett fantastiskt bra material att bygga båtar i. Titta på tex holländska båtar, det går att bygga snyggt. I synnerhet när de ha stålskorv och överbygge i aluminium.

En del säger (tror) att stål kräver mer underhåll. Fast de som har stålbåt brukar inte säga så.

 

Man undra nu efter en mansålder med plastbåtar hur man klarade att underhålla träbåtarna man hade. Måla och lacka när det nästan var snöglobb och minusgrader. Träbåten måste ju i sjön innan det blev för varmt ute och den började spricka sönder. Alltså tidig sjösättning

Jag tror det nästan är mer jobb att underhålla en plastbåt. Måste man då göra ett mindre plastjobb måste man vänta till långt in på försommaren - om man inte tillgriper särskilda metoder.
 

Har aldrig ägt nån stålbåt - även om det var ytterst nära en gång - men är övertyfad om att det inte är besvärligare än vilken båt som helst.

 

5a0449ca129e6_post-945-13942372648061.jpg.a912ae73967c3e9afb419a417003a970.jpg

 

 

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trä, plast, stål eller aluminium, alla kräver ett visst mått av kunskap och händighet för underhåll. Det handlar nog mest om vad man känner sig bekväm att arbeta med.
Något man bör undvika är väl betongbåtar? Jag förstår inte hur det kunde bli ett så populärt skrovmaterial.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Något man bör undvika är väl betongbåtar? Jag förstår inte hur det kunde bli ett så populärt skrovmaterial.

Priset och att det var ganska enkelt att bygga med. På Kuba byggde man fiskebåtar av betong. Snabbt och billigt. Men efter 10år flyttade man över all utrustning till ett nytt skrov.

De som köper betongbåtar brukar sakna tidigare erfarenhet av båt, har ofta en dröm om en världsomsegling.

 

Aluminium skulle jag akta mig för om det är en båt som ska ligga i för jämnan och resa till främande hamnar. Det är alldeles för känsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, BSven säger:

Trä, plast, stål eller aluminium, alla kräver ett visst mått av kunskap och händighet för underhåll. Det handlar nog mest om vad man känner sig bekväm att arbeta med.
Något man bör undvika är väl betongbåtar? Jag förstår inte hur det kunde bli ett så populärt skrovmaterial.

 

1 timme sedan, bhemac säger:

Priset och att det var ganska enkelt att bygga med. På Kuba byggde man fiskebåtar av betong. Snabbt och billigt. Men efter 10år flyttade man över all utrustning till ett nytt skrov.

De som köper betongbåtar brukar sakna tidigare erfarenhet av båt, har ofta en dröm om en världsomsegling.

 

 

Jag skall ju alltid va lite motvalls kärring.

Har inte alls samma uppfattning om betongbåtar som ni. Bygger man en betongbåt ordentligt så är det inget dåligt alternativ. En betongbåt är egentligen en stålbåt, med stål som motsvarar glasfibern och betongen som motsvarar plasten.

Under nåt av de åren som jag hade båt på Svinninge Marina, stod det en dag en stor båt uppe på land. Den såg ut som en omfattande musselodling i botten. En dag var det två man och jobbade med båten.Ägaren och hans far.

Det var en betongbåt. Ägaren och hans famlj hade seglat jorden runt under några år. När de kom hem blev båten liggandes i fem år på Svinninge Båtklubb - orörd. 

Efter de fem åren började båtintresset och längtan ut på havet att vakna till liv. De skulle göra i ordning båten och jag har för mig att de skulle epoxybehandla den:

Jag har varit mycket nära att köpa en betongbåt också.

Under ett par år när jag var på jakt efter en större båt än havsfidra tittade jag på många båtar. Jobbade under en period i Kungsbacka och var och tittade på intressanta objekt i Göteborgsområdet. På Väg hem en fredag åkte jag vägen om den stora hamnen på väg ut till Marstrand för att titta på en grön betogbåt - en Edurance 35. Ägaren hade inte möjlighet att va med och visa, men det var öppet, så det var bara att gå ombord och titta.

I annonsen stod det "Båten har charm". Det stora problemet var att man aldrig fått tät i trädäcket och ny hade ägaren/byggaren tröttnat på båten. Den var mycket taffligt ihopkommen. Man hade byggt först - om man hade tänkt sedan vet jag inte - men det stod i alla fall klart att man inte tänkt sig för innan man byggde.

Däremot stämde ju en rad i annonsen. Båten hade charm. Blev lite småförälskad i den. Funderade mycket över helgen och fick en grov plan över hur jag skulle lösa problemen och kom fram till en summa hur mycket jag kunde tänka mig att betala. 75 000 kr. 

Hade ett par båtar i Björlanda Kile,som jag skulle titta på på Måndagskvällen. Medan jag strosade runt i hamnen fick jag se en grön båt som låg långsides förtöjd på nocken till en brygga. Den var så fruktansvärt lik den båten jag tittat på på fredagen.

Ringde upp ägaren. Frun svarade. Mannen var inte hemma. Sa att jag var intreserad av deras båt. Den var dessvärre såld. Det hade kommit ett par killar på Lördagen och tittat på båten och bjudit 80 000 kr under förutsättning att affären gjordes upp direkt.

Precis när frun berätta detta kom mannen hem och jag fick tala med honom. Presterade mig och gav honom ett bud på 125 000 kr. Jag hörde tydligt hanns besvikelse genom telefonluren. Att man kan va så elak.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett någon betongbåt på land med ett stort hål/krosskada i så det känns inte så betryggande. Den stora osäkerhetsfaktorn är väl att alla är hemmabyggen och medan många har kompetens att svetsa ihop ett stålskrov så var det väl knappt någon som hade riktig kompetens på betongskrov? Roger Taylors (MingMing) första egna båt byggde han av  betong på Nya Zeeland och seglade till Tasmanien med. Den var på 19 fot och mycket lik en havsfidra. Det var på den resan han fick sina starka åsikter om helt täta och osänkbara båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårigheten är att kunna inspektera den viktiga armeringen. Det får inte komma in vatten där så att den kan rosta sönder. Många som byggde betongbåtar gjorde det av ekonomiska skäl och använde skrotjärn. Sen måste ju betongen tåla saltvatten precis som Ölandsbron.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ AnnaNord

Jag tror tyvärr att era önskemål helt enkelt är omöjliga att få ihop i en och samma båt. En billig, snabb, lättmanövrerad, rymlig, trygg långfärdsbåt lämpad för fem personer finns tyvärr inte (än?).

Tänk så här: Segla billigt. Segla snabbt. Segla bekvämt. Men man kan bara välja två. Dvs.

Man kan segla snabbt och billigt, men det blir väldigt obekvämt.

Man kan segla billigt och bekvämt, men det kommer att gå långsamt.

Man kan segla snabbt och bekvämt, men då blir det definitivt inte billigt.

Sen kan man så klart kompromissa, men aldrig få alla tre.

 

Har ni funderat på att först skaffa en båt som passar för skärgårdssegling? Snabb, lättmanövrerad, bra kryssegenskaper etc. och sedan när östersjön börjar kännas liten, byta till en mer lämpad långfärdsbåt. Det är ju trots allt rätt olika egenskaper som är optimala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte alls det är omöjligt, framförallt inte om man fixa en del själv och/eller skjuta kostnader på framtiden, tex bogpropeller.

Skillnaden mellan snabb och långsam segelbåt är ganska liten om vi tittar på vanliga båtar. P långsegling är ofta båtens längd det mest avgörande.

Att köpa en båt med avsikt att senare byta upp sig ska man nog vara väldigt försiktig med, risken är stor att man inte kan sälja första båten. Lite större båtar som kan fungera för långsegling verkar vara lättare att sälja.

Ta god tid på er, leta, läs och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man långsegla är en metallbåt väldigt bra. Orsaken är att åsknedslag inte medför några större skador varken på båt eller besättning på en sådan.

När det gäller stålbåtar är den avgörande faktorn för ett 50-årsperspektiv INTE att  den då och då behöver bättringsmålas utvändigt (vilket är ganska enkelt att göra) utan att hela inredningen och skrovisoleringen är byggd för att enkelt kunna demonteras så att man kan inspektera och bättringsmåla. När man bygger fartyg används mycket tjockare plåt än vid fritidsbåtsbygge. Man räknar då på önskad livslängd, och med en viss rostningshastighet kan n´man sen bedöma hur mycket rostmån plåten behöver ha. Fritidsbåtars vikt tål inte att lägga på t.ex. 3 mm rostmån på plåttjockleken. 
Därför måste man alltså komma åt insidan av skrovet för att bevaka och bättra rostskyddsmålningen.
Den som vill övertyga sig kan försöka finna några utrymmen i en stålfritidsbåt där man kan komma åt att lysa och känna hur det står till med rosten. Det brukar visa sig sedelärande....
Skulle jag själv segla jorden runt skulle jag definitivt leta efter en passande metallbåt på grund av åska och flytande containrar etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Seawolf säger:

Skulle jag själv segla jorden runt skulle jag definitivt leta efter en passande metallbåt

Samma här. Risken för problem orsakade av åska är inte jättestor men det finns där.

Möjligheten att reparera var som helst är också ett starkt argument.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underskattainte fartens betydelse vid långsegling. Dels är det uppskattat om de längsta etapperna blir ett antal dygn kortare och dels är det värdefullt att kunna segla bort från dåligt/farligt väder.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Mackey säger:

 dels är det värdefullt att kunna segla bort från dåligt/farligt väder.

Mackey

Kan man det med de farter normala långfärdsbåtar gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

Kan man det med de farter normala långfärdsbåtar gör?

Nej. Den weatherouting som handelssjöfarten använder brukar man säga ska ha minst 15, helst 20knop. Möjligen kan man passer en tropisk cyklon i den snällaste sektorn.

Vi har idag ganska väderprognoser. Betalar man för en skräddarsydd prognos minskar risken för svåra oväder och samtidigt ökar den praktiska farten.

Vill man studera den praktiska farten så ska man läsa och begrunda ARC-listorn. Jämför med tex LYS-tabeller. Skrovlängd är en mycket avgörande faktor.

Klassiska långfärdsbåtar brukar klara sig ganska bra, mycket på att de ofta är konstruerade för att klara all extra vikt.

En modern, bred, plattbottnad racer kan segla fort. Men det krävs aktiv segling och helst en elitbesättning. Det kan vara trevligare att komma fram utvilad, väldoftande och mätt även om man får segla någon dag längre.

Sen behöver inte överdriva, jag läste om några som seglade över Stilla havet i en Bruce Roberts ritad Spraykopia. 50 dygn och då var allt slut ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror ni söker en Prout Snowgoose 35-37 (eller liknande). En katamaran alltså. Tror den fyller alla era önskemål förutom bogpropeller som iofs är helt onödig (tror de flesta har vridbart drev, eller vad det heter).


Här är en länk, bara som exempel.

 

(Och nej, de välter inte...)

 

//Nils Nobbing

 

Redigerad av nilsnobbing
stavfel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, nilsnobbing säger:

Jag tror ni söker en Prout Snowgoose 35-37

På tal om långsamma båtar ;)

Den tillhör inte de snabbaste kattorna men är en himla trevlig båt. 

Tyvärr känns kattor fel för mig, jag har försökt! Annars är de i många fall perfekta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

På tal om långsamma båtar ;)

Den tillhör inte de snabbaste kattorna men är en himla trevlig båt. 

Tyvärr känns kattor fel för mig, jag har försökt! Annars är de i många fall perfekta.

 

För att vara katta är den väl långsam, men för en 37-fots långfärdsbåt? Eller om man jämför med stålskorvarna som diskuteras ovan? Vad vet jag, jag har aldrig satt min fot på en katamaran, men jag är rejält nyfiken på en. Om bara budgeten tillåtit...

 

Tre hytter har den, utrymme för extragäster, lätt att manövrera, grundgående för skärgården, beprövad på oceanerna, teakdäck har den inte och den är inte snygg :-)

 

N.N

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-11-11 på 10:42, bhemac säger:

Jag tror inte alls det är omöjligt, framförallt inte om man fixa en del själv och/eller skjuta kostnader på framtiden, tex bogpropeller.

 

 

Skjuter man en kostnad för tex bogpropeller framför sig, så hinner man lära sig att hantera båten och behöver sen ingen bogpropeller.

Det är väl nybörjare och i trånga hamnar som man behöver en bogpropeller. På världshaven lär den nog inte göra nån nytta.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, nilsnobbing säger:

Vad vet jag, jag har aldrig satt min fot på en katamaran, men jag är rejält nyfiken på en

Då ska du prova! Jag tyckte det var en idealisk båt för mig som helst seglar på Vänern och sällan ligger i gästhamnar så jag åkte tillFrankrike och provseglade en Edelcat 35. Läcker och snabb. Men hur jag än ansträngde mig kunde jag inte förlika mig med känslan. Några andra har sagt samma sak. Så vill-ha-katta syndromet är botat ;)

 

23 minuter sedan, Thallatha säger:

Skjuter man en kostnad för tex bogpropeller framför sig, så hinner man lära sig att hantera båten och behöver sen ingen bogpropeller.

Så tror jag det funkar. Det är väldigt enkelt att sitta hemma och tycka att det och det måste jag ha. 

 

Fast nu vill jag kanske ha bogpropeller sen jag börjat ligga med stjärten mot bryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, bhemac säger:

Då ska du prova!

 Jag inväntar Lotto-vinsten, men sen ger jag mig hän :-)

 

Havkat 27 (eller 31) gillar jag. Enkel, snabb och trygg. Eller för all del Iroqouis. Dessa, i alla fall vissa exemplar, har rorkult. Ofta tycker jag att just styrplatserna på katamaraner är så motorbåtsaktiga, det gillar jag inte. Men annars verkar katamarankonceptet fantastiskt, i alla fall på det teoretiska planet. En får si...

 

//N.N

 

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, nilsnobbing säger:

Jag inväntar Lotto-vinsten

Eller så får du bygga en Wharram katta.

Det finns gott om ritningar på mindre kattor för självbygge, byggs ofta med "strip planking", epoxi och ribbor av gran. Går att bygga ett skrov i taget i ett vanligt garage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...