Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dannebo

Fel på backslag!

Rekommendera Poster

Hej.

Har precis köpt en Bosjö 25 med en MD21 och tillhörande rb-backslag, tror jag att det heter. På min jungfruresa från säljarens hamn till min hemmahamn så slutade backen att fungera. Framåt tvekar den inte. Men bakåt vill inte axeln göra ett liv av sig. Har kopplat loss vajern och kört armen manuellt utan resultat. Vad kan vara fel? Tacksam för alla tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju bara spekulera;

Vad har du för olja i backslaget?

Kolla så inte regelagearmen tar i något som stoppar rörelsen mot back!

Några mindre lager i Rb;s backslag brukar bli glappa med slirning som följd.

Kopplat bort vajer, skriver du, du har väl tvåspaks regelage?

Rb funkar inte med enspaksregelage!

 

Hej och välkommen brukar jag skriva, och det gäller dig med, såg inte att det var ditt första inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en viktig sak, propelleraxeln måste ha plats så att den kan röra sig fram och åter, det är den rörelsen som låser ihop backslaget så det inte slirar.

Zinkanoder på axeln kan förhindra den rörelsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Pentax säger:

Kan ju bara spekulera;

Vad har du för olja i backslaget?

Kolla så inte regelagearmen tar i något som stoppar rörelsen mot back!

Några mindre lager i Rb;s backslag brukar bli glappa med slirning som följd.

Kopplat bort vajer, skriver du, du har väl tvåspaks regelage?

Rb funkar inte med enspaksregelage!

 

Hej och välkommen brukar jag skriva, och det gäller dig med, såg inte att det var ditt första inlägg.

Hej och tack Pentax. 

I backslaget har jag 80w90 

Ja jag kopplade bort vajern nere vid backslaget och prövade att föra armen manuellt in i backläge. Inget tar emot och armen tar stopp. Grejen är den att det slirade inte något tidigare. Utan plötsligt fanns där ingen back.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backslaget ska ha motorolja! mineralolja SAE 30, lär väl funka med 15/40 med.

Alltså ingen syntetolja!

Att konorna skulle vara så slitna att de behöver bytas tvivlar jag på, då brukar dom vara så inslitna mot varandra så att det är nästintill omöjligt att få ur växeln, men även då går det att rädda konorna, man kan slipa spår i så man får in lite olja så att det är lättare att manöverera backslaget.

Kan du se att propelleraxeln rör sig frammåt axialt när du lägger i frammen, och att den rör sig bakår vid iläggning av backen, cirka 5/10 millimeter?

Man kan inte heller ha någon "joke axel" som tar upp vinkelavikelser och förhindrar vibrationer

Detta är mycket viktigt!

Du svarade inte på om du hade tvåspaksregelage, det är nödvändigt på Rb,s backslag att ha en separat spak för växeln, då det fodras stora krafter för att manöverera dessa.

 

Marinhandlare brukar ha bytesbackslag, man lämnar sitt gamla och 5/6000 kr ibland mer, och får ett reparerat i utbyte.

Ganska bra affär då det oftast är ett par lager för några hundringar som är glappa.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Pentax säger:

Backslaget ska ha motorolja! mineralolja SAE 30, lär väl funka med 15/40 med.

Alltså ingen syntetolja!

Att konorna skulle vara så slitna att de behöver bytas tvivlar jag på, då brukar dom vara så inslitna mot varandra så att det är nästintill omöjligt att få ur växeln, men även då går det att rädda konorna, man kan slipa spår i så man får in lite olja så att det är lättare att manöverera backslaget.

Kan du se att propelleraxeln rör sig frammåt axialt när du lägger i frammen, och att den rör sig bakår vid iläggning av backen, cirka 5/10 millimeter?

Man kan inte heller ha någon "joke axel" som tar upp vinkelavikelser och förhindrar vibrationer

Detta är mycket viktigt!

Du svarade inte på om du hade tvåspaksregelage, det är nödvändigt på Rb,s backslag att ha en separat spak för växeln, då det fodras stora krafter för att manöverera dessa.

 

Marinhandlare brukar ha bytesbackslag, man lämnar sitt gamla och 5/6000 kr ibland mer, och får ett reparerat i utbyte.

Ganska bra affär då det oftast är ett par lager för några hundringar som är glappa.

 

 

Förlåt=). Jo då jag har två spakar. En lång med svart knopp( växel ). Och en kort med röd knopp till gasen. Vad är en joke axel? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan, Dannebo säger:

Förlåt=). Jo då jag har två spakar. En lång med svart knopp( växel ). Och en kort med röd knopp till gasen. Vad är en joke axel? 

 

Flexibel propelleraxelkoppling brukar det även kallas för.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack No_jah, du han före när jag försökte ladda upp en bild, vilket misslyckades, hoppas TS förstår.

 

@ Dannebo, bra att du har två spakar.

Jag är mest nyfiken om propelleraxeln rör sig axiellt bakåt när du lägger i backen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan, Pentax säger:

Tack No_jah, du han före när jag försökte ladda upp en bild, vilket misslyckades, hoppas TS förstår.

 

@ Dannebo, bra att du har två spakar.

Jag är mest nyfiken om propelleraxeln rör sig axiellt bakåt när du lägger i backen.

Skall kolla detta på Torsdag. Nu sitter det en grunka på axeln. Skall försöka skapa en bild. Från medbringaren ut från backslaget sitter en annan medbringaren.  På den sitter två klykor som greppar runt axeln akter ut. Kan det vara så att den har glidit framåt på axeln så därför den inte tar? Har försökt att bifoga bild på det hela men misslyckades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Dannebo säger:

Hej och tack Pentax. 

I backslaget har jag 80w90 

Ja jag kopplade bort vajern nere vid backslaget och prövade att föra armen manuellt in i backläge. Inget tar emot och armen tar stopp. Grejen är den att det slirade inte något tidigare. Utan plötsligt fanns där ingen back.

Transmissionsolja 80w90 funkar inte i ett RB backslag. Det blir för halt. Prova att byta till motorolja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På Wednesday, September 20, 2017 på 14:06, Pentax säger:

Tack No_jah, du han före när jag försökte ladda upp en bild, vilket misslyckades, hoppas TS förstår.

 

@ Dannebo, bra att du har två spakar.

Jag är mest nyfiken om propelleraxeln rör sig axiellt bakåt när du lägger i backen.

Så här ser det ut. Axeln rör sig inte när jag växlar. Framåt snurrar axeln bra och driver framåt. Men bakåt händer ingenting.

1506009516339.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prövat att snurra på axeln för hand nu. Lägger jag in framåt, helt omöjligt. Direkt till neutral åxo omöjligt. Bakåt axen går fritt igen. Bakåt mycket längre gång på armen och ingen distinkt känsla att backen går i sitt läge. Kanske blir att byta bakslag iallafall😢

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte någon i bekantskapskretsen som kan hjälpa dig att kolla över ditt backslag?

Att köpa ett bytesbackslag tycker jag är en dålig affär för kunden.

Lager kan du köpa till fördelaktiga priser från någon maskinfirma i din närhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj igen. Ville tala om att backslaget fungerar igen. Behövdes inte bytas eller skruvas isär :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha! vad roligt, men nu undrar man ju då vad som var felet?? var det oljan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Jo, i medbringaren ut från backslaget sitter en centrumbullt. Denna hade skruvat ut sig och detta såg jag först när jag plockade loss axeln. Så nu blir det locktite och låsbricka. Hängslen och livrem så att säga. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...