Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
hegges

inom/utom

Rekommendera Poster

15 timmar sedan, bhemac säger:

Ajdå, där kan det vara ett problem. På en "normal" båt som min gamla hade det funkat.

 

P1010089.JPG – Version 2.png

 

Det där rodret känner jag igen, fast min färgkombination var, vitt - blått - vitt och den trebladiga propellern blankpolerad.

Sen hade jag en arbetskompis som alltid sa;"Det finns inget som är omöjligt - det besvärliga tar bara lite längre tid"

Fast i det här fallet är det väl inte motiverat att tillgripa så drastiska metoder, så att man får propellern för om rodret och aktersnurran mitt i sittbrunnen.

Nej jag skulle nog köra på TS och Ruskprickens ide. En trumma i akterstuvet och en lucka  meden gummiflerp som öppnar sig när man trycker ner snurran och sen stänger sig när snurran är nere samtidigt som gummiflerpen tätar mot snurra så gott det går. När man skall ha upp motoreländet, får man trycka ner luckan med tex en båtshake. Man kan ju tom lyxa till det och plasta fast en liten bygel så man får bra grepp med båtshaken. Stängningen i sin enklaste form kan va en gummikord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå foldingpropeller, finns det överhuvudtaget till utombordare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, No_jah säger:

Appropå foldingpropeller, finns det överhuvudtaget till utombordare?

 

Det finns till Saildrive för 9800 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Det finns till Saildrive för 9800 kr.

Ja, men det är ju ingen utombordare.

Det borde ju inte vara omöjligt att få till till en utombordare tycker jag? Och det skulle ju underlätta inomborsmontering av utombordare, iom. att det inte finns något behov att hissa upp motorn då?

 

Edit.

Jag såg nu på Saildrives hemsida "Växelhuset och hela drivlinan är samma som för utombordsmotorn F15". Vilket borde betyda att foldingpropellern passar även på den vanliga F15 utombordaren? 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...