Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
tiaz500

Liten utombordare för fiske på större båt?

Rekommendera Poster

Tänkte köpa mig en 24-28 fotare med inombordare på ca 300hk, men är även fiske beroende så kmr inte kunna hålla mig från det helt och hållet. Jag tänker att en v8 på 6 liter inte är ekonomiskt att ligga och trolla med. Tänkte om man kunde hänga på en liten 15hk på badbryggan för de fina sommardagarna. Någon som provat det på typ sea ray, four winns eller regals midcabin båtar? Har jag någon styrförmåga med den effekten blåsigare dagar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är båtar med drev, och då har du ju inget roder vilket innebär att du även måste styra med utombordaren. För övrigt borde väl 15hk räcka för att förflytta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett att man kopplat ett parallellstag mellan (just det) "motorerna"... då man haft en större utombordare och en liten trollingmotor. Ja så att båda motorena påverkas av styrningen.

Men litet uppfinnigsrikedom och metallslöjd borde du kunna snida ihop ett sådant parallellstag mellan drevet och den mindre utombordaren... Kanske det rent utav finns sådana att köpa på den amerikanska markanden..?

 

Bra med extramotor! Det är ju inte bara vid fiske som en sådan gör nytta, om man får värdera allt som skrivits om diverse motorproblem det senaste på detta forum på mitt vardagsnegativa sätt, så borde ju var och varannan motorbåt ha en reservmotor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kan visa en illustration på hur styrning och drev fungerar på dessa båtar? Har bara ägt utombordare hittills.

 

Att styra med ratten är ett måste känner jag, det gör jag även på min vanliga båt när jag driver med elmotorn.

 

7 timmar sedan, jan_af_lisoe säger:

..Motorfäste

Har också tittat på motorfästen, även av lite högre kvalité dessutom... fint ska de va, annars får jag göra ett själv ;)

5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har sett att man kopplat ett parallellstag...

Om du hittar en länk framöver så skulle jag bli glad om du delade med dig av den så jag kan börja tankesmedjan. Att göra ett själv är inga problem men helt klart enklare om man får ta del av tips från andra.

24 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Eftersom du har batterikapacitet kan du ju montera en elektrisk utombordare...

 

Nja, det där räcker nog inte långt på en 2t båt i havsmiljö. Kraven på dagens batterier är för höga för att det ska vara värt det ekonomiskt och viktmässigt. Med 100Ah (drygt 25kg?) flyttar du uppskattningsvis en 2t båt 1-2 sjömil en lugn dag i ca 1.5 knop... Det där funkar bättre vid insjö för mindre båtar i 100-700kg klassen. Någonting sånt.. motargumentera gärna om du tror jag har felB)

Redigerad av tiaz500

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart jag sparar webaressen om jag nu skulle finna något sådant parallellstag, men faktum är att jag sällan letar båtdelar på amerikanska sajter.

Om man finner lämpligt engelskt uttryck eller ord, på detta parallellstag kanske man kan googla fram något..?

 

Men det parallellstaget jag såg var nog på en båtmässa bland sportfiskebåtarna, kanske är det den marknaden man skall söka på. Detta parallellstag hade var sin konsol på varje rigg fästade med jättelika slangklämmor, sedan var det kullänkar till staget.

 

Det verkar som om du redan övergivit elmotoralternativet, annars finns det elmotorer att skruva fast på trimplanen, men med sådana återstår ju problemet med styrningen, samt då batterikapaciteten.

 

Edit, bild, du kan ju kanske kontakta Älmhults marinprodukter för att kunna få tips att söka vidare.

54902355-PifNP.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det mest praktiska kanske skulle vara att ha hydraulisk styrning, med en cylinder för varje motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

EZ-steer skall tydligen kunna användas även till drev.

Läs här!

Även till segelbåt, mellan roder och utombordaren.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, No_jah säger:

 

Det mest praktiska kanske skulle vara att ha hydraulisk styrning, med en cylinder för varje motor.

 

Ser nu på Älmhults Marins sida att det finns elektriska styrningar också, rätt så dyra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

 

Ser nu på Älmhults Marins sida att det finns elektriska styrningar också, rätt så dyra.

 

Ja, kanske inte så dumt.

Jag tycker hursomhelst att det verkar besvärligt att att ha någon form av parallellstag tillsammans med drev, det känns som man måste koppla isär det när man vill fälla upp trollingmotorn?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla något fiskeforum, här omkring har varenda trollingfiskare en extra trolling motor. Styrs antingen med parallellstag eller så har den en egen autopilot för rorkult.

 

En bryggranne har en självstyrande elsnurra i fram, visserligen en mindre båt. Han lovprisar den. Så länge inte vind/sjö är för besvärligt så behövs inte mycket kraft, jag körde min nästan 4 ton segelbåt i 2 knop med en förbrukning på 30A. Prata med dem som säljer, de vet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu, bhemac säger:

Kolla något fiskeforum, här omkring har varenda trollingfiskare en extra trolling motor. Styrs antingen med parallellstag eller så har den en egen autopilot för rorkult.

 

En bryggranne har en självstyrande elsnurra i fram, visserligen en mindre båt. Han lovprisar den. Så länge inte vind/sjö är för besvärligt så behövs inte mycket kraft, jag körde min nästan 4 ton segelbåt i 2 knop med en förbrukning på 30A. Prata med dem som säljer, de vet!

 

Självstyrande elsnurra? Vilken motor som helst är ju självstyrande om man släpper ratten/rorkulten. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju perfekt! Såg lite bilder på det också känns inte dumt förutom att man kanske inte kan fälla upp den utan att släppa på staget.

 

Men hur är det med styrningen då motorn är av, är dessa omöjliga att styra utan servo?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, bhemac säger:

Jag körde min nästan 4 ton segelbåt i 2 knop med en förbrukning på 30A.

Fast 4 ton och eldrivet.. vansinne om du frågar mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan, tiaz500 säger:

Fast 4 ton och eldrivet.. vansinne om du frågar mig.

Det finns ett antal segelbåtar idag som kör enbart eldrift men då med lite starkare motorer. I mitt fall var det bara ett experiment för att se om det gick. Skulle jag trolla så hade jag definitivt kört en elsnurra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, tiaz500 säger:

Fast 4 ton och eldrivet.. vansinne om du frågar mig.

 

Varför då? Det är tom. på gång med eldrivna lastfartyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

 

Varför då? Det är tom. på gång med eldrivna lastfartyg.

För att jag kommer behöva minst 500Ah batterikraft för att vara ute en dag, sedan in och ladda de 120+kg tunga batterierna igen. Och även på den vikten hade jag övervägt att dubbla insatsen i batterikapacitet... Inte bra att köra dom tomma heller

 

Dessa fartyg har en helt annan typ av teknik. Dessa kommer till att börja med köra korta till medellånga sträckor (typ danmark-sverige) och laddas sedan fullt igen på under timmen.

 

Vill gärna höra mer kommentarer från kaptener eller vittnen till eldrivna 20-plussare. Träd fram och predika :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Ja, kanske inte så dumt.

Jag tycker hursomhelst att det verkar besvärligt att att ha någon form av parallellstag tillsammans med drev, det känns som man måste koppla isär det när man vill fälla upp trollingmotorn?

Jag har ju aldrig sett den lösningen i verkligheten, men enligt beskrivningen skulle det fungera med uppfälld motor och/eller tiltat drev, om jag nu inte missuppdattade helt och hållet.

 

Om du har hydraulstyrning, kan det ju kanske fungera med ytterligare en styrcylinder till extrasnurran, och sedan koppla hydraulcylindrarna i serie.

 

Men jag tror på de enkla lösningarna, billigast, lättast att montera och serva.

 

Med några rostfria rörbitar och kulleder och stora slangklämmor, och litet rörmakeriverktyg och kanske en svets, så borde man ju kunna tillverna ett eget parallellstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ljust ut måste jag säga. Vad tror ni det blir för förbrukning på en 2t båt med en liten 10hk som ligger o puttrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...