Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MackanB

Tips på att få ur vattnet ur Saga 27?

Rekommendera Poster

Ska till våren laga en genomgående skada på min inhandlade Saga 27 års 1973 som jag slipat upp nu. O jag vill nu ha tips på hur jag får ur allt vatten ur kölen?  Finns ju ett runt hål med diametern ca 8cm i betongen under Backslaget o där har jag länsat ur d mesta men d e svårt o få ur allt...  men d vill ändå inte ge sig med Droppandet ur skadan..  kan man luta båten framåt eller bakåt?  Skadan sitter mitt på d betongfyllda området. Tips motages gladeligen till nybliven Saga 27 ägare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var du då hade jag borrat några nya hål i kölen för att på så sätt låta vattnet rinna ut så det kan torka ut ordentligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att själva kölen under betongen e fylld med nåt gelcoat-liknade vid tillverkningen.  Men annars får jag slipa mig hela vägen upp genom kölen till jag får hål till utrymmet som finns mellan betongen o skrovet..  nån som har några fler tipps?  Måste ju vara nån Saga-ägare som haft samma problem med vatten i detta satans utrymme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Botten är väl tjockast undertill på kölen. Jag skulle prova att borra snett nerifrån från sidan på kölen. Var längs med kölen är skadan?

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Rascal säger:

Botten är väl tjockast undertill på kölen. Jag skulle prova att borra snett nerifrån från sidan på kölen. Var längs med kölen är skadan?

/Claes

 

Det sägs ju att "En bild säger mer än 1000 ord"

Har du nån bild på skadan!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det utifrån den bilden lite svårt att säga var någonstans längs kölen skadan är.

 

Men om vattnet kan rinna fritt hela vägen i utrymmen under betongen, så skulle jag som sagt borrat ett hål på lägsta punkten, vilken vanligtvis är i aktern, så att vattnet kan rinna ut, och sen låtit det hela torka ur under vintern för att sedan plasta igen enligt konstens alla regler i vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade borrat hål på utsidan under hösten. Om det inte var torrt på våren hade jag placerat en infravärmare på insidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet e ju att jag inte e helt säker på att d e hål hela vägen upp, så därför vill jag helst inte borra. Vattnet som kommer ut i skadan är helt glasklar medans vattnet som e kvar under betongen e väldigt skitigt. Så om d va läckage hela vägen borde d ju vara skitigt vatten som droppar ur skadan? Lägger in fler bilder i eftermiddag både på skadan o hur d ser ut med betongen inuti med länspump-hål mm.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra hål - kanske flera - mitt i skadan. Där skall du ju ändå plasta igen.

Jag hade slipat bort ytterligare lite av bottenfärgen och gelcoaten runt skadan, men det kan du göra till våren när du skall plasta igen.

Är lite osäker på om det torkar av sig själv över vintern utan "hjälp"

Hade ett likartat problem längs hela kölen på en långkölad segelbåt.

Byggde en tunnel av plastfilm. I ena ände av tunneln satte jag en värmefläkt -nedkopplad till ca 400 watt. I andra änden en luftavfuktare avs avloppsslang gick på utsidan plastfolien.

Båten hade centrumlyft. dvs en järnbygel ingjuten i barlastkölen. Mot den satte jag en likadan värmeflält som i tunneln tror det var två slingor på 1000 watt var, som jag seriekopplade - då blev dom ca 400 watt. Att bara köra med en slinga på 1000 watt var för mycket - fläkten löste ut.

 

59c1015f055f7_Gecatenbortslipad.jpg.57b1cf3f7ab04a4a3ee54c00b5c3a5e3.jpg

 

Torktunnel.jpg.f544e449caf9c77ad23617863c13737a.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jävlar vilket projekt...  grejjen e den att jag trodde inte att jag skulle behöva fixa nåt akut med båten då jag tog hem den, så den står jävligt dumt på trailern, hela kölen ligger på en 2tum4 så d e dåligt med utrymme o komma åt o plasta. O d känns jävligt ostadigt o hissa med domm-kraft... Så tanken är att fixa denna skada så d funkar att ha båten i plurret ca 6-7 veckor nästa sommar o när jag sedan tar upp båten med Lastbil  igen ska jag palla under ordentligt så jag kommer åt att laga denna skada o även några andra små-skador ordentligt. Låter detta idiotiskt? Hur hållbart blir d o plasta om d skulle fukta lite i vår? Funkar d över sommaren för att sedan göra ett seriöst större jobb våren 2019? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl även att om du har en massa vatten i kölen så kommmer det om du har otur att frostspränga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men dessa skador har ju varit på båten väldigt länge skulle jag tro. Gubben vinterförvara utomhus o har haft båten i 18år o inte använt den på ca 5år. Bara lagt i den o tagit upp den, o han hade inte märkt att den tog in nåt speciellt med vatten. Han tippa på 5-10 liter på en säsong aprill-september men då läckte en genomföring som ja bytt o logg-givaren droppa också lite men d va ju bara o dra åt plast-muttern på insidan. Så jag tror inte den tagit in vatten in i båten. Men jag ville ändå laga den stora skadan innan sommaren pga att d fukta ur den. Dom andra mindre skadorna fuktar inget.  O vattnet i kölen inuti båten ska jag prova o ta med våtdammsugare ikväll. Bara stoppa ner i länshålet o vicka båten på trailern med dommkraft upp o ner. Borde funka kanon.  Men den tillfälliga lagningen tänkte jag köra med laminat o gelcoat/topcoat. För att sedan våren 2019 slipa upp allt o gå på med Epoxy?  Men tror ni d funkar att tillfälligt laga en eventuellt fuktig skada i vår o bruka båten över 6-7v på sommaren o sen laga det mer seriöst våren 2019?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför göra någonting alls isåfall, bara låta det vara till nästa höst/vinter/vår, båten flyter ju. Käns ju bara onödigt att göra ett jobb som ändå ska göras om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja....   jag vet...   Men som den idiot man nu är så så fick man ju Hybris o började slipa o fräsa ur för att se hur illa d va.....   O nu vet jag ju skadans omfattning men jag vill göra en tillfällig lagning tills jag fått en högre pallning på båten till nästa höst/vinter/vår. Men jag vill ju använda båten sommaren därimellan.

Så hur är det?

Går d att laminera om skadan i värsta fall fortfarande är lite fuktig i vår?  

Eller ramlar lagningen av när båten går i plurret?  

O arbetet jag lagt ner bekommer mig inte. Känns bra o kolla upp skadans omfattningen då jag har 2 mindre barn i båten på sommaren men även för att förbereda sig o planera lite inför den serösa lagningen, då man säkerligen hittar fler skador att åtgärda.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Update! Vattendammsugaren funka perfekt! Inte en droppe kvar mellan skrov o Betong! 😊👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu e till fråga?  Jag har ju en md17c som går som en klocka med sötvattenkylningsystem med elektrisk cirkulations-pump. Skulle kännas tryggare o ha två st inkopplade. Går d att koppla reserv-pumpen i serie med den andra eller störs flödet då? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja koll ska man ju ha 😊. Men om den primära cirkulationspumpen stannar e d ju smidigt o slå till en brytare till reserv pumpen o köra vidare tänkte jag. Men jag e ju lite grön på dessa pumpar. Visste inte om dom stoppar upp flödet när dom stannar eller inte..  får ju koppla dom parralellt om dom drar ner flödet vid haveri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä.. e dom så skottsäkra så behövs ju ingen. E ju van med cirkulations/bränsle pumpar i bilar o maskiner o dom kan ju lägga av i d mest oönskade lägen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Peter_xyz säger:

Regel 1: Ingenting på en båt får vara trasigt eller inte fungerande.
Så fort din pump fallerar har du brutit mot Regel 1, ingen nödpump eller reservströmbrytare kan ändra på det. Fixa!

Det låter ju bra, problemet är ju att fel envisas med att dyka upp medan man använder sakerna.

Nu tror jag väl att just en vattenpump är rätt säker men vill man vara extra trygg så kan man ju ta med en pump och byta om det behövs.

I serie skulle jag aldrig sätta dom, impeller eller pumphjul i den havererade pumpen skulle bara hindra flödet.

Parallellt funkar nog, sätt en avstängningsventil på inloppet till nödpumpen så fyller du den inte med skit under de år du inte behöver använda den, alternativt växlar du och kör pumparna var annan gång, månad, år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja d har du så rätt i. Men d e ju smidigt o trycka knappen till reserv-pumpen o ta sig till sin brygga o där byta den primära havererade pumpen. Istället för att riva fram verktygen o koppla om till sjövattenkylning eller fixa bogsering 30 distans till bryggan? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag även borrat några extra dränhål i kölen runt skadan. Så få vi se om d torkar ut till till våren. Men d går åt rätt håll. D har avtagit för var dag. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...