Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
FinMick

Bryggdjup

Rekommendera Poster

Funderar på båtplats till nästa år.

 

I princip enda (pris-)vettiga alternativet hittills är vid en flytbrygga med djup på 1,4m vid normalt vattenstånd. Botten är sand med lösare sediment över. Viken är ganska skyddad för allt utom nordan, men inte ens då kan jag tro på större vågor än max 40cm

Havsfidran vill väl ha 1,1m.

 

Har googlat lite lätt på ämnet utan att hitta några definitiva rekommendationer... Kan expertisen dela med sig av sina tankar på ämnet?

 

Som sista utväg blir det väl att placera ut en boj mitt i viken och ta en mindre båt för skytteltrafik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det krävs till och med 80 cm våghöjd för att "minska" djupet med 40 cm. :)

Värre är väl hur mycket vattenståndet påverkas av väder och vind.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på var djupet är 1,4 meter. 

Är det precis vid bryggan så är det stor chans att det är djupare under kölen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte tänka mig att en havsfidra skulle ta någon som helst skada av att eventuellt dutta lite mot en mjuk sandbotten heller. Skulle den mot förmodan bottna så buffar den nog bara uppe en liten grop åt kölen sin. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Peter_K säger:

Det beror ju på var djupet är 1,4 meter. 

Är det precis vid bryggan så är det stor chans att det är djupare under kölen. 

 

Det är en flytbrygga utan desto mer grävande omkring.

Klev över en båt som var förtöjd och lodade ända ut utan större variationer i djup.

 

55 minuter sedan, mikael_matsson säger:

Kan inte tänka mig att en havsfidra skulle ta någon som helst skada av att eventuellt dutta lite mot en mjuk sandbotten heller. Skulle den mot förmodan bottna så buffar den nog bara uppe en liten grop åt kölen sin. 

 

Vattenståndet har under de föregående somrarna ibland gått ner till -45cm under ett par veckor i gången. Med vågor på det, blir det inte en ganska djup grop?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus 45 cm ett par veckor åt gången låter ju inget vidare. Det skulle ju göra din båt obrukbar under en sån period.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmm.. Du har nog svarat på din fråga själv nu. 1,4m minus 0,45. Då har du gått på grund för 15cm sedan. 

Men jag tror fortfarande inte att den båten tar skada av det, men den kommer givetvis sitta fast tills vattnet stiger igen. Du kan ju alltid lägga dig ute vid en boj ett par veckor när det befaras bli lågvatten. 

 

Hade du haft en känsligare båt med kort köl och högre vågor vore det såklart vanskligt. 

Men säg att max 40cm våghöjd stämmer, det betyder inte att båten studsar upp och ner 40cm! En gissning är att 30cm av vågorna kliver upp och ner längs friborden och båten rör sig upp resp ner 5cm, på ett ungefär... Det blir inga våldsamma dunsar mot en mjuk sandbotten för en långkölad pansarvagn med mast. Tänk att båten står helt på kölen under vinteruppställningen, utan flytkraft som hjälper till. 

Så för båtens skull behöver du nog inte oroa dig, om du kan leva med att den står där den står. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bottenfärgen, däremot, blir nog avskavd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle definitivt inte utsätta min båt för faran att vid lågvatten och hårt väder smälla i ett sandbotte tiotusetals gånger och delar inte åsikten att det inte skulle skada båten. Havsfidran är en hållbar båt men glasfiber skall inte utsättas för dylikt.  Varje duns bryter några fibrer och småningom är hon en filthatt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maj och oktober hade blivit knepiga i detta diagram över vattenståndet häromkring. 

20170919_171536.png.03173f6dc197a2fc0aa04ca9325a7ae9.png

 

 

Ingen har ännu formulerat någon princip för minsta djup?

T.ex. 

110cm - Båtens djupgående

+50cm - Största variation i vattenstånd

+20cm - marginal för vågrörelser

+ ??cm - marginal för att slippa växtlighet från bottengyttjan?

---------

= 180cm minsta djupkrav

 

Siffrorna är dragna ur hatten för att visa vilken typ av information jag söker...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det väller in 80cm vågor så brukar också vattenmängden ha till följd att medevattendjupet stiger?

Antingen så får du göra en anordning som mäter minsta vattendjup under sommare. Eller så blir det till att gräva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger 1,10m djupt och vill nog ha ca. 2,5m vatten djup för att inte hamna i problem.

Där jag tänkte att jag skulle ha den så kunde de inte garantera 2,5m utan handlade mera om under 2m. Så då blev det nog att leta vidare...

 

Vet faktiskt inte vilket djup de har där jag troligen får båtplats till nästa år, men de har några segelbåtar som är större, så borde nog finnas vatten för min då också :)

Redigerad av soderholm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär 2.1 m djupt vid vår båtplats. Har handlodat runt båten några gånger och fått samma resultat. Inte koll på tidvatten, så medeldjupet på riktigt kan ju vara +/- 20 cm. Båten har ett djupgående på 135 cm enligt uppgift. Det tycker jag är god marginal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bryggan där jag ligger just nu är mätt till 1,6m. Har inte själv lodat där, har bara kört på samma logik som Soderholm här ovan: Större båtar har legat där. Djupaste bryggan i hamnen landar ändå bara på 1,9m... Jag får nog klara mig med mycket mindre marginaler om jag ska slippa undan med mindre än en timme i bilresor varje båtbesök! :unsure:

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen chans att ordna en boj nånstans närmare då? Då behöver du ju bara djup nog för en liten dinge när du ska till och från båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-18 på 22:39, LonelyBird säger:

 Havsfidran är en hållbar båt men glasfiber skall inte utsättas för dylikt.  Varje duns bryter några fibrer och småningom är hon en filthatt...

 

Jag fick under några vintrar låna en båtplats lite längre in i hamnen. Mera skyddad och tillgång till "privat" elanslutning.

 

59c9da7b31db4_IsoleratBB.jpg.3f2a51e61295c366b54c4cc1f616f6b9.jpg

 

Min ordinarie plats är den - ur väder och vindsynpunkt - sämsta platsen i hela hamnen.  När det är ostlig vind ligger båten helt oskyddad för vind och vågor som rullar in genom hamninloppet. Har legat där under åtskilliga kulingar, ett antal storma och ett par orkaner(dvs vindstyrkor över 36 m/sek) från öster

 

DSC_1002.JPG.2ea38b0b775971c393f2da4246d28fbc.JPG

Den lånade platsen,var 1,75 m djup vid medelvatten - medelvattnet mätt vid SMHI´s mätstation på Smögen. Min båt sticker 1,45.

När vattenståndet var 40 cm under medelvatten (enligt mätstationen på Smögen) stod båten på en sten - troligtvis urberget) När hamnen muddrades, hade ägaren av platsen bett firman som muddrade att ta ett tag på hans plats - stenen kunde de dock inte rubba. Man muddrade med en stor grävmaskin på en pråm.

 

Container.jpg.97a12ad3d56a742af419fce2f51806bd.jpg

Det hände åtskilliga gånger, under de vintrarna jag låg på den lånade platsen, att båten stod med kölen på "stenen". En kväll när jag var och jobbade i båten kändes det lite konstigt. När jag klev i land låg båten djupt och lutade väldigt mycket framåt. När jag kom hem, kollade jag SMHI´s mätstation på Smögen. Då var vattenståndet 60 cm under medelvattenstånd:

 

59c9dcf75f22d_riktigtlgvatten.jpg.0d3f1820d44ced64680acdc260e4a8ac.jpg

Platsen är, i och för sig, ganska skyddad för påverkan av vågor. Att det fanns någon tillstymmelse till krosskador på glasfiberlaminaten har jag inte kunnat upptäcka, möjligtvis har det varit lite skav på bottenfärgen  på den lilla  punkt kölen har stått på berget/stenen.

Jag har en kompis som har en Vindö 22. Vid hans sjöbod, där hans båten ligger, är det så grunt att båten i stort sett ständigt står med kölen på botten - sjöboden ligger mitt emot SMHI´s mätstation på Smögen - på mindre än 100 m avstånd. Nu består botten av dy, och det har inte varit något som helst problem, under alla år kompisen haft båten på den platsen.


Kompisens bror, som har en stor motorbåt, brukar varje vår lägga sig vid platsen och köra med propellern och på så sätt muddra bort en del massor. Sen får kölen själv gräva sig en grop vid behov.

Jag har ju själv haft en havsfidra i 10 år. Kölen är ju en stabil konstruktion med tjock plast, som tål åtskilligt.Dessutom är det ju en gammal båt av ringa värde.

 

59c9dae314fc5_pekefrnsidan.jpg.fcc3035b27efa04b3111cd04b0191e6d.jpg

Hade det varit min båt och jag bara haft de möjligheterna till båtplats, så hade jag nog försökt utnyttja platsen. Skulle det bli problem, så hade jag fått ta till åtgärder när jag hade sett omfattningen av problemet.

Dessutom finns det företag som bara tillverkar plast och glasfiber. :o:ph34r:

Redigerad av Thallatha
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...