Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BSven

Hur bygga "HR-rutor"?

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja sätta en hård ruta på min båt av den typ som finns på HR med flera.

Är det någon som har idéer eller erfarenhet av hur man gör på ett bra sätt?
Gör man en ram av aluminiumlister eller finns det bättre lösning?

 

Monsun31.thumb.jpg.6f8f27496a68c87d74bda10629e57403.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ö metalls priser brukar vara väl tilltagna, kolla med "alubatar" här på forumet han har haft kontakter i Holland som håller helt andra priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen!
Jag har mailat Ö-metall om offert men jag är ändå intresserad av om någon har förslag på material/konstruktion om jag gör den själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt HR men praktiskt är en sprayhood i plast med rutor i gummilister (den typen som inte kan tryckas in). Alt Lexan men det tål inte vindrutetorkare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Inte direkt HR men praktiskt är en sprayhood i plast med rutor i gummilister (den typen som inte kan tryckas in). Alt Lexan men det tål inte vindrutetorkare.

 

Menar du en hård, fast sprayhood typ doghouse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, BSven säger:

 

Menar du en hård, fast sprayhood typ doghouse?

Precis men den går ju att göra kortare i långskeppsled.

Numera har jag en vindruta vilket gör att jag sällan fäller ner sprayhooden. Förr fällde man ner annars såg man ju inget.

Förra båten sprayhood var dålig så där funderade jag på att plasta, har sett några som gjort så och tycker det ser ok ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick snabbt svar från Ö-metall.
35.000 inkl moms.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, bhemac säger:

Precis men den går ju att göra kortare i långskeppsled.

Numera har jag en vindruta vilket gör att jag sällan fäller ner sprayhooden. Förr fällde man ner annars såg man ju inget.

Förra båten sprayhood var dålig så där funderade jag på att plasta, har sett några som gjort så och tycker det ser ok ut.

 

Jag funderade på det men då jag saknar ståhöjd i båten och det blir lågt i tak under sprayhooden också så känns toppvindruta med en rejält tilltagen sprayhood som en bättre lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BSven säger:

Fick snabbt svar från Ö-metall.
35.000 inkl moms.

Prisvärt - beställ två!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, BSven säger:

så känns toppvindruta med en rejält tilltagen sprayhood som en bättre lösning.

Men lite dyrt ;)

Grejen är väl att sprayhooden inte ska gå så långt akteröver, så tänkte jag det. Man får skissa lite!

HR hade denna variant av "pissekur". Inte så dumt.

 

pissekur.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, bhemac säger:

Men lite dyrt ;)

Grejen är väl att sprayhooden inte ska gå så långt akteröver, så tänkte jag det. Man får skissa lite!

HR hade denna variant av "pissekur". Inte så dumt.

Ja, så kan man ju göra.

Min båt är en Allegro 27 så det blir lite trångt att kravla sig upp i sittbrunnen om det är ett hårt plasttak i vägen.

Att göra en toppvindruta med 6mm polyakrylat är nog inte så svårt men frågan är om man skall göra "ramen" av plywood med glasfiber, aluminiumlister eller något annat?
Det skall ju vara snyggt men jag har renoverat precis allting annat på båten så om det ser hemmagjort ut så smälter det bättre in i helheten än om det ser köpt ut...

Vi har ju även rymdskeppsmodellen...
Athena.jpg.4c05a11db39a4d61c3400e64179a1092.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, BSven säger:

Det skall ju vara snyggt men jag har renoverat precis allting annat på båten så om det ser hemmagjort ut så smälter det bättre in i helheten än om det ser köpt ut...

Nu ska du väl inte ställa upp med båten i någon skönhetstävling ;) Det viktigaste är att det funkar och är bekvämt!

 

Jag funderade på en "störtbåge" i RF-rör. Pinnsvetsas på plats sen kan man ta av den och svetsa dit plåt eller plattjärn för rutorna. Har sett en båt där det troligen var gjort så och det såg ganska coolt ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, BSven säger:

Fick snabbt svar från Ö-metall.
35.000 inkl moms.

 

Som sagt tidigare; kolla med alubatar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gjorde ny vindruta och ram till sonens styrpulpetbåt med eloxerade aluminiumlister av samma sort som man har till bastanta plywoodlådor i ljud/PA-sammanhang, alltså med spår för 6-7mm plywood. Skruvades ihop med tätning emellan.

I dessa spår satte vi polykarbonatrutor som tätades med en snygg sträng Sika i springan och några mm ut på rutan på utsidan. Tror både lister och plastglas köptes från Biltema (kan ha varit lister från Thomann i Tyskland också, minns inte).

 

Blev en smäcker men ändå stark lösning. Och som både såg fabriksgjord ut men ändå billig. Nackdelen är att det är svårt att göra en svängd ruta om man vill ha det, men listerna borde gå att böja en aning och rutan också efter uppvärmning.

 

(Hittar tyvärr inget foto just nu).

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för den beskrivningen! Det var något sådant jag funderade på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra med lite olika synpunkter!
Efter att ha måttat på båten så ser det svårt ut att få till ett bra och snyggt montage av toppvindruta. Det kanske blir ett doghouse istället med solpaneler på taket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...