Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
gladden

Bränsletank Uttern D68

Rekommendera Poster

Behöver byta tankmätaren på min Uttern D68. Är ny ägare av denna båt så jag håller på att lära mig dess hemligheter. Just nu hur kommer man åt bränsletanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Hittade du tanken? Vår bränslemätare fungerar väldigt sporadiskt så behöver ev. också komma åt givaren för testning/mätning/byte. 

Hittar man den om man skruvar loss durken mitt i båten, framför motorrummet? 

/Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det nyare eller äldre modell av d68?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en 2004 så den "gamla" modellen. Har hittat tanken och konstaterat att den är rätt väl inplastad förutom ett par mindre hål från motorrummet och fram till tanken. 🙂

Verkar som jag fått igång mätaren ändå. Kopplade ur och i kablarna till tankmätaren och kalibrerade SmartCraft med rätt tankvolym m.m. Vet tyvärr inte om det var kabelmeckandet (glapp) eller kalibreringen (tappade inställningar) som gjorde susen. 

Hoppas den funkar nu så jag slipper få reda på vilket det var. 😉

IMG_20200903_185454.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött det ordnade sig, i alla fall för stunden. Du kan ju passa på att rengöra anslutningarna och kanske försiktigt klämma lite på kontakterna innan du trycker dit dem om det är vanliga kabelskor så det blir bra kontakt. Men ibland är det inte svårare än att lirka lite, 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag har likadan båt med likartat problem. Var hittade du kablarna till tankmätaren, som du kopplade i och ur? Har letat på tanken men hittar bara jordsladden till påfyllningen. Har letat på motorn, men det finns många kontakter att välja på...

Några tips från andra ägare av D68 eller åtminstone Mercruiser 4.3 MPI?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom aldrig åt kontakterna och givaren vid tanken så nöjde mig med att skruva loss panelen med instrumenten och micklade med kontakterna bakom dem. Sedan gick jag igenom kalibreringsstegen i SmartCraft-instrumenten och allting hoppade igång. 🙂 Dock visar inte mätaren speciellt rätt utan kan lätt hoppa upp t.ex. 90 liter när man tankar 40 liter men det kan jag leva med. Alternativet är att gå igenom den mer avancerade kalibreringen där man börjar med Tom tank och sedan fyller 1/5 elle liknande per kalibreringsstegen men då får man ha lite tid på sig vid pumpen. @Sumpan99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...