Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
stoffepilot

Septitank Nimbus26 Däckstömning

Rekommendera Poster

Hej! Ny ägare av en Nimbus26 årsmodell -78. Det finns en pumptoalett (troligen original) samt en septitank. 

Denna septitank vet jag inte om den är original, troligen inte. Hittar inte en specifikation bland originaldelarna att en tank skall finnas. Det är en rostfri ståltank. 

Bif bild.

På bilden ser man rör från toa, samt tömning ut i havet. Jag letade febrilt efter en avluftning på denna tank. Men kan inte hitta det. Någon som har en liknande tank? Vi vill ju koppla på däckstömning på denna tank. Det borde man ju kunna lägga till under tanken här. Alternativt ta bort tömningen ut i havet och leda den upp till däck för en däckskoppling. 

 

Men vad jag förstår MÅSTE man ha någon typ av avluftning för att tömma tanken över däck. Det är ju i sin ordning. Men det borde väl finnas redan på tanken, varför har man annars kunnat pumpa upp skiten i tanken utan avluftning? Novis på båtar. Är det någon här som kan ge mig tips och trix? 

IMG_4543.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, avluftning måste ju finnas, den sitter ju vanligtvis i bordläggningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar, 

Ja jo, det finns några små små "ventiler" på styrbord och babords bordläggning. Den på höger sida har mikroskopiskt litet nät vid den "ventilen". Vi pratar 0,5 cm diameter...

Den ligger inte direkt utanför septitanken, en bit bort. Tänker att den hade mer med dieseltanken att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, om du inte är alltför äckelmagad är nog enklaste sättet att lokalisera septitankens avluftning att använda näsan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avluftningen sitter högt upp på tanken, och normalt rakt ut till sidan på båten. Har du ingen avluftning går det inte tömma i havet heller, för det måste in lika mycket luft som det som går ut.

Slangen för avluftning måste vara minst 19 mm i diameter invändigt. Tidigare var det 15mm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo, letat på utsidan av skrovet, hittar ingen som stämmer in på tanken. Det är det som stör mig :-)

Den måste ju ha någon typ av avluftning, får leta vidare. Eller demontera lite mer....

Får väl bli att borra upp ett större hål och sen leda ut en slang på utsidan.... 

 

Men visst borde man väl kunna bygga om själva kopplingen på bilden och där även koppla på en slang för däckstömning? Borde man plugga igen gamla utloppet? och leda om den slangen (ny slang såklart) upp till däck? Vad hade ni gjort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, stoffepilot säger:

 

Men visst borde man väl kunna bygga om själva kopplingen på bilden och där även koppla på en slang för däckstömning? Borde man plugga igen gamla utloppet? och leda om den slangen (ny slang såklart) upp till däck? Vad hade ni gjort?

 

Allt som är gjort av människor, är det bara människor som har gjort.

Många som inte tror sig om att klara att göra saker på en båt, har aldrig försökt - därför tror man att det är svårt och att man inte kan. Idag när man dessutom enkelt kan fråga tex på MG om i princip allt, så borde det va lättare att göra det mesta.

Sätta igen ett hål och ta upp ett nytt skulle jag aldrig gjort - om det inte var absolut nödvändigt.

 

Jag hade nog bytat slangarna och satt ett T-ror, mellan tanken och bordgenomföringen och sen lett upp en slang till ett uttag på däcket.

Luftare borde det ju finnas, och den bör sitta i överkant på tanken. Du får kolla vidare.

Bifogar en skiss på hur jag har gjort på min båt.

 

59bfb94fe828f_Tmmingsystem.jpg.7c66fd01219ff806c59e99679652277b.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en liknande båt, senare modell, en 2700, där låg septiktanken i kölsvinet direkt framför motorn och bakom nedgångstrappan till ruffen. Det fanns ingen däckstömning till den.

 

På den båtens babordssida fanns det avluftning till färskvattentanken, och på styrbordsidan fanns det avluftning till septik- och bränsletank, jag känner igen dina beskrivningar, dessa tre byttes under de åren jag hade den båten, då de var i stort sett igensatta.

 

Du får väl åla dig in på båtens insida och följa slangarna, eller göra som jag gjorde med ett liknande jobb, men det gällde att skruva åt maskinskruvar till pulpiten under fördäcket, jag lånade ett förskolebarn, en 6 årig kille som tillhörde besättningen i båten bredvid, för en trekulors glass kröp han gladeligen in under däck med spärrnyckel med 15mm hylsa på... Barnarbete, men då fadern jobbade på Trafikverket kallade vi det istället "banarbete" det låter iallafall bättre.

 

Om jag inte sålt den båten, hade jag installerat en trevägsventil efter septiktanken, med fortsatt möjlighet till nödtömning i havet, på den ena anslutningen, och den andra anslutningen till en slang uppåt till däcksgenomföring på däcket. Ingående anslutning till tankens avlopp. Nu blev det inte så, jag sålde båten istället. Till förmån för en båt med däckstömning.

 

Jag hade en plasttank och var väl också litet orolig för hur den skulle bete sig om man sög i den. Men nu med erfarenhet av sugtömning i nästa båt, inser jag att med så dålig sugverkan det är i sugtömningsanläggningrarna hade jag inte behövt att oroa mig för det.

 

Men det är trångt, inombords under durk, 38 mm slangar är styva och svåra att dra i trånga utrymmen...

På min 2700 hade jag dessutom både en manuell membranpump och en elektrisk till den numera olagliga tömningen ut i havet.

Då innan det var förbjudet, tömdes tanken med elpumpen under gång, det var ju smidigt.

 

Jag har sett att det finns färdiga septiktankar att köpa, med inbyggd pump och alla anslutningar klara från början, även med en ventil i avluftningen som skall öppna om sugtrycket till äventyrs skulle bli för högt, fasen vet om det inte var något inbyggt kolfilter också, eller om det var extratillbehör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎18 på 10:45, stoffepilot säger:

Tack för svar. Jo, letat på utsidan av skrovet, hittar ingen som stämmer in på tanken. Det är det som stör mig :-)

Den måste ju ha någon typ av avluftning, får leta vidare. Eller demontera lite mer....

Får väl bli att borra upp ett större hål och sen leda ut en slang på utsidan.... 

 

Men visst borde man väl kunna bygga om själva kopplingen på bilden och där även koppla på en slang för däckstömning? Borde man plugga igen gamla utloppet? och leda om den slangen (ny slang såklart) upp till däck? Vad hade ni gjort?

På min liknande tank satt en ventil ovanpå tanken med 90graders nippel o slang rakt ut bort till skrov sidan. Om man ingen har lär ju tanken implodera om den är av plast , men i ditt fall så lär ju inte det hända, då pyser det nog goa grejer någon annanstans, kan förra ägaren missat att montera en??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...