Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Tips på landgång åt hund

Rekommendera Poster

Gäst

Någon som har erfarenhet av och vet var man kan köpa en landgång till segelbåten som kan bära hund på 20-25 kg? Finns till bil på nätet men hittar inte till båt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

En sådan landgång som man lägger in från sidan i fören tänkte jag mig så hunden inte behöver hoppa igenom ankaret och rullen. 

Som på länken ungefär men 12 laxar är nog i det maffigaste lagret. Fixar i så fall en själv med hammare och skruv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Silverfox59 säger:

Fixar i så fall en själv med hammare och skruv. 

...inte för att vara sådan, men om du använder hammare till skruvarna kanske du skall överväga att köpa färdigt ändå..? :P

Mer allvarligt - det är inte svårt att fixa en stabil landgång som inte väger mycket genom att köra tunn plywood (6-7 mm?) i två lager med lister emellan så det blir lite sandwich-konstruktion över det. Sedan lite tvärgående lister och halkskyddstejp på det, måla lite - och du får en stark, lätt historia du kan hänga på mantåget mellan seglingarna.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det absolut enklaste sättet att göra en stabil landgång är nog att använda en vanlig aluminiumstege i öskad längd, som man sen monterar en plyfaskiva på undersidan av.

 

Liknande denna:

 

landgång.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man gör en landgång som Peter beskriver med plywood/lister. Innandömet fyller man med frigolit och allt limmas med epoxi. Det blir både lätt och hållbart. Fungerar även till människor. Kan även användas som fenderplanka. Flyter gör den också, fungerar som flythjälp i en nödsituation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
41 minuter sedan, Peter_K säger:

...inte för att vara sådan, men om du använder hammare till skruvarna kanske du skall överväga att köpa färdigt ändå..? :P

Mer allvarligt - det är inte svårt att fixa en stabil landgång som inte väger mycket genom att köra tunn plywood (6-7 mm?) i två lager med lister emellan så det blir lite sandwich-konstruktion över det. Sedan lite tvärgående lister och halkskyddstejp på det, måla lite - och du får en stark, lätt historia du kan hänga på mantåget mellan seglingarna.

Haha. Det blev nog lite avslöjande där att jag inte är någon handyman precis. Men en sådan landgång ska jag kunna fixa ihop. Låter super enkelt och verkar vara en väldigt bra lösning. 

Tack Peter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
7 minuter sedan, bhemac säger:

Man gör en landgång som Peter beskriver med plywood/lister. Innandömet fyller man med frigolit och allt limmas med epoxi. Det blir både lätt och hållbart. Fungerar även till människor. Kan även användas som fenderplanka. Flyter gör den också, fungerar som flythjälp i en nödsituation.

Många bra användningsområden. Toppen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såga sönder en gammal windsurfingbräda/surfingbräda till lämplig form och plasta igen snittytorna. Finns tex äldre långa windsurfingbrädor. Eller det kanske går med en hel bräda så kan både hund och båtägare även surfa vid tillfälle.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag byggde en landgång åt vår schäfer (som väger omkring 29kg). Jag tillverkade en "stege" av fyrkantprofil, 2,5 x 2,5 cm, av aluminium, samma man bygger exempelvis benställningar till akvarier av. Jag hade en massa nya och begagnade sådana profiler hemma, annars finns det att köpa på exempelvis Hornbach, med tillhörande knutar. Min landgång blev omkring 45 cm bred och 150 cm lång med möjlighet till förlängning.

 

Jag lade iallafall ned en massa jobb på en sådan landgång, och popnitade 0,5mm durkplåt på ena sidan. Det blev även några meter antikalkskyddstape påklistrad.

 

Landgången blev jättesnygg, men hunden valde varje gång att ta ett stort skutt bredvid landgången, både vid iland- som ombordstigning. Så går det när man gör sig till...

 

Min fina landgång passar kanske bra för chihuahua, men å andra sidan väger dessa inte mer än att man kan bära ombord ett halvdussin i varje hand, förutsatt att chihuahuorna har flytväst med bärhandtag på sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd detta.

Vi står i begrepp att bygga en landgång för våra fyrfotingar i viktklassen 20 -23kg.

Vi har ju två alternativa hinder in på båten.

Just nu har vi en långsidesplats och då är det över mantåget (ca 50cm) som gäller.

Går vi ombord förifrån så sitter ett tvärstag mellan pulpithalvorna.

Jag har tänkt mig att göra en landgång av två plyfaskivor med att gångjärn som ledar över staget eller mantågetoch band på sidorna som begränsar vinkeln.

Det skulle nog fungera utmärkt med stegvarianten också då vovvarna kan hoppa upp på fördäck, efter passagen av mantåg eller stag.

Jag ser fram mot fler bilder på lösningar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som en spin-off, kan jag ju nämna att problemet numera är det omvända.

Hunden hoppar iland utan tillåtelse.

 

Det var i Nimbusen som hundens landstigningsproblem kunde uppkomma, på Tritonen är det inga problem för varesig två- eller fyrbenta besättningsmedlemmar.

Nu händer det att hunden hoppar iland utan tillåtelse, visserligen en uppfostringsfråga, men dessvärre har vissa saker som bad och katter större prioritet än matte och husses förmaningar och vilja.

 

För att stävja att hunden hoppar iland utan lov, har jag tagit en meter vanligt mantågsnät, och i över- och underkant satte jag fast en gummikord, med buntband, samt fyra karbinhakar och fyra större nyckelringar. Korden dras runt pulpitröret och karbinhaken hakas i nyckelringen.

 

IMG_20170729_084414_zpsobblqwqs.jpg

IMG_20170729_084421_zpsw6fjggsk.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...