Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Botved

Ljudisolera luftslang.

Rekommendera Poster

Är helt kass på hur man dämpar ljud av olika slag. Vår nya dieselvärmare har en pytteliten ljuddämpare liggande i lådan med prylar. Ljuddämparen är bara några få cm lång och kommer även strypa luftflödet då den är av något mindre diameter än själva slangen (vi pratar om förbränningsluften ). Min plan är att i stället använda rörisolering sån där grå man sveper runt rör för värmeisolering, antingen utan slangen invändigt eller med slang invändigt som jag borrat många hål i. Är den för slät invändigt för att dämpa något ljud eller vad tror ni? Röret blir ca 50cm långt och ca 25mm i diameter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligare att göra själv tycker jag. Det är förbränningsluften det gäller. Avgasljuddämpare har jag beställt där känner jag lite osäkerhet kring värmen och att allt måste vara riktigt tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte sett denna dämpare i vekligheten men den ser ut som en typ som används för ventilation. I så fall är den inre slangen perforerad och mellan slangarna ligger något ljudabsorberande material typ Gullfiber.

Fungerar men är inte så hemskt effektiv. Blir avsevärt mycket effektivare om den böjs 90°

En ljuddämpare utformad som en labyrint är effektivare men ger också mer motstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuvarande slang är nog ca 25mm i diameter. Det är nog liknande på Webasto och eber också. Bhemac dämparen är en liten plastcylinder med skumplast invändigt, kanske 5cm lång. Resten är bara en slang. Jag skulle kunna använda grå rörisolering helt utan slangen invändigt, sedan bara montera slangstoser i ändarna. Min fundering är alltså om rörisolering är för slät invändigt så den inte absorberar ljudet? Grejorna har jag så det blir helt gratis, men onödig tid om det ändå blir dåligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...