Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Myrsky-janne

Rasmus seglingsegenskaper för dummies.

Rekommendera Poster

Hej. 

Är påväg att köpa min fösta segelbåt, men eftersom jag inte har  de minsta erfarenhet av segelbåtar så lusläser jag nätet på info och båtomdömen. Den båt som  jag intresserar mig mest för är HR Rasmus 35, fina boutrymmen och gillar idéen med avskilld akterhytt, toa med dörr, gedigen byggd, säker och trygg i alla väder. 

Men en sak jag undrar över är kryssegenskaperna, hur dålig är den egentligen på kryss? Om man skulle sätta en vinkel mot vinden, hur snävt mot kan man gå?

Sen skrivs det att man inte kan kryssa sig ut i hårt väder från en kust i le, vad menar man med det?

Andra åsikter om båten tas också emot! 

Najad 34 och malö 40 har också varit intressant men de finns sällan till salu.

Redigerad av Myrsky-janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man vara elak så seglar den som en kratta. Vilket innebär att på en hel dags segling så kommer du fram en halvtimma senare.

Ett par av mina kamrater köpte en Rasmus och transporterade den till Vänern via Göta Kanal. På morgonen gick alla samtidigt från Motala. Det blåste bra på Vättern med besvärlig sjö. När kamraterna kom fram hade de andra börjat laga mat, de hade ju kommit en kvart tidigare. Kamraterna hade utan problem lagat mat och ätit på vägen.

Det är en tung och lite trög båt men den går som ett lokomotiv, i synnerhet om det blåser lite. Eftersom det är en motorseglare kan man köra motor istället för att kryssa, ingen tittar snett på det.

Jag känner flera som har/har haft Rasmus, alla lovordar den och det som också verkar gemensamt är att alla verkligen använt sina båtar.

Några av fördelarna är att den är extremt kraftigt byggd, har en djup och trygg sittbrunn, kort trappa ner i salongen och har ett relativt litet djupgående.

Najad/Malö är också trevliga.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, men en halv timme på en dag kan man nog säkert leva med. Om man inte har bråttom till middagen förstås... 

LYS talet reagerade jag på, Rasmus med 1.05 mot najad 34 som vad jag läst borde vara en betydligt bättre seglare hade 1.03. Hur kommer det sig? 

kollar man tabeller så ligger ju väldigt många båtar där omkring. Vissa ligger ju så lågt som 0.85, de måste ju då segla som en trasig kratta från sovjet.

Redigerad av Myrsky-janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blir det OT ordentligt - men LYS finns ju inte längre, det är SRS som gäller. Och i år har man flyttat alla SRS-tal, så en båt som hade 1,000 förra året har i år 0,810 (ungefär...). Därför kan du inte jämföra LYS 1,03 med SRS-tabellen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I see, men ändå ser ju siffrorna inte helt hopplösa ut. Vagabond 31 som lovordats för sina seglingsegenskaper ligger bara 1.5 SRS över Rasmus.

nåja, jag är ju medveten om att det inte är en snabb båt, det är väl främst kryssegenskapen jag funderade över. Och jag har aldrig haft bråttom på sjön, har gungat på i 6 knop i många år med min gamla plastsnipa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min värld är det inte riktigt samma sak att segla fort som att segla bra. Vår första båt 1969 var en engelsk båt av typen Cutlass 27. Allt  annat än snabb, lys 1.0 om jag minns rätt men jisses vilken båt att röra sig fint i havssjö. Minns att folk stog och tittade på henne framifrån när hon låg i sin vagga på land, kommentaren blev ofta "inte konstigt att hon rör sig så fantastiskt, det ser ju ut som en uppochnedvänd flaska". Som sagt inte snabb men väldigt trygg och väldigt mjuk gång. Har inte seglat Rasmus men gissar att även den är en båt som är tryggare än snabb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har seglat ketchriggad Rasmus en hel del till och från sedan mitten på 70-talet. Ketchen seglar långt mycket bättre än Rasmusens rykte. Ok, den tar inte fantastisk höjd på kryssen, men det går att kryssa. På halvind och slör forsar den fram riktigt bra även i relativt lätta vindar. Ofta går hon bäst på bara mesan och genua. Var senast ute häromveckan, och det var flera nyare familjecruisers vi seglade om, tror några blev riktigt snopna.

 

En otroligt solid och välbyggd båt. Djup trygg sittbrunn och vindruta, man står torr vid rodret i de flesta väder. Sticker bara 1,35 och ketchen har peke så man kommer till överallt i skärgården.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Istället för att sälla mig till hyllningskörerna av seglingsegenskaperna (dvs bättre-än-sitt-rykte) så vågar jag påstå att den faktiskt seglar som sitt rykte, och baserar det på gamla LYS-talet. 

Vi talar alltså om en 35-fotsbåt som på en rundbana håller samma fart som en Maxi 77:a. Orsaken är ju såklart att den tappar ordentligt på kryssen. Men - det beror ju på hur man skall segla med båten om det är ett problem eller inte. Om man långseglar gör man ju oftast det MED vinden, och på halvvind/slör är den inte alls tokig. Att skaffa en för att luffa runt i skärgården på helgerna... nja, då blir det nog en hel del motorgång. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha luffat i skärgården mycket på helgerna med just Rasmus kan jag intyga att det blir en del motorgång med de flesta båttyper, även finare seglare. Det sitter nog mer i besättningens huvuden och prioriteringar än i båtens egenskaper (så länge vi inte pratar om riktiga pråmar, typ Albin 25 med mast). Ketchen seglar bättre än slupen, så är man ute efter en Rasmus är den ett bra val.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men tror ni en total nybörjare klarar av en ketch? mera segel att hålla reda på tänker jag.

motorgång har jag inget emot, skärgården i finska Österbotten är  nog inte speciellt segelvänlig så räknar nog med att gå mycket för motor. 

Läste nån blogg från en rasmusägare som nämnde att de oftast kryssar i 50-55 grader, 45grader kunde gå med snäll sjögång. 

För en amatör låter ju det bra! 😎

Kommer nog mest att göra veckosluts seglingar hemma, över till Umeå och en längre tripp under semestern, typ höga kusten.

men som sagt så prioriterar jag boendet och  komforten till sjöss före kryssvinklar och snabbhet.  

 

Men att hitta den rätta båten som går inom min budget och inom rimligt avstånd blir inte lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Myrsky-janne säger:

men tror ni en total nybörjare klarar av en ketch? mera segel att hålla reda på tänker jag.

 

 

Ja, du kan lätt klara en ketch även som nybörjare. Rasmusens rigg är väldigt basic med i princip obefintliga trimningsmöjligheter. Det är inte många snören att hålla reda på i utgångsläget, att sköta mesanskotet är allt annat än komplicerat. Den sköter sig själv vid stagvändningar.

 

De flesta Rasmusar har nog uppgraderats med genua på rulle genom åren. Blir väldigt enkelt att hantera själva seglandet med denna båt, även med mesan. Dessutom är det väldigt ofta tillräckligt att föra bara genua och mesan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl tillägga att eftersom båten både är tung och långkölad så hittar den inte på egna grejer. Snäll och enkel.

En Rasmus ska idag kosta 200-250tkr. Kanske lite dyrare med utbytt motor. Det finns det några för >400tkr men då ska skicket vara mycket bra, bytt motor, fräscha segel mm.

Sen finns det några drömmare som vill ha >400tkr för båtar i 200tkr skick.

Håll ut, en del kommer att trilla ner i pris.

Jag letade Rasmus/Najad/Malö förra året. Nu blev det en Targa 96 istället, jag kunde inte motstå priset! Också en mycket trevlig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kul med åsikter om båten och bra att få höra mer konkret hur den är, inte bara sprida inlägg här och där som när man googlar.

lugn och snäll är just det jag söker, kunna ta familjen på äventyr utan att behöva oroa sig även om de blåser upp lite. Jag vill ha en båt som går som loket genom vattnet, inte en balja spm slår och smäller i vågorna när sjön blir lite högre. 

Ligger några på blocket just nu men bara två i rimligt pris, den ena ligger väl långt borta till den andra har jag ännu inte fått tag på ägaren. Hittade också en i Norge till rätt pris med oinstalerad splitterny motor, men då kommer man att hamna tull och moms på i Finland innan den är registrerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Långseglare med grund köl, tung i vattnet och masthead rigg har väl inte haft kryssegenskaperna som prioritet under konstruktionen och då har det blivit därefter. Om man ska vara snäll kan man säga att det är båtens svaga punkt. Men skaffar man sig en sådan båt är man ute efter något annat, precis som du säger, Myrsky-janne.

Kyssvinklar på 50-55 grader låter rimligt, dvs det går åt många slag för att komma framåt. Lägg till en stor genua att dra runt varje gång slutar det nog med att motorn kommer att startas om man bara skall segla över dagen till nästa klippa. Den grunda kölen gör också att båten kanar mer och mer i sidled om det börjar blåsa upp lite.

Inget fel med att åka för motor i motvinden med en sådan båt. Är motorn sedan på 75Hk kommer den gå fin-fint rakt mot vinden. Det är väl så dessa båtar skall framföras? Segling på öppna bogar och motor i motvind? Allt för att det skall vara så bekvämt som möjligt.

 

/R

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, Myrsky-janne säger:

kul med åsikter om båten och bra att få höra mer konkret hur den är, inte bara sprida inlägg här och där som när man googlar.

lugn och snäll är just det jag söker, kunna ta familjen på äventyr utan att behöva oroa sig även om de blåser upp lite. Jag vill ha en båt som går som loket genom vattnet, inte en balja spm slår och smäller i vågorna när sjön blir lite högre. 

Ligger några på blocket just nu men bara två i rimligt pris, den ena ligger väl långt borta till den andra har jag ännu inte fått tag på ägaren. Hittade också en i Norge till rätt pris med oinstalerad splitterny motor, men då kommer man att hamna tull och moms på i Finland innan den är registrerad.

 

vilka på Blocket har du kollar på? var bor du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, CaptainKongo säger:

 

vilka på Blocket har du kollar på? var bor du?

En på västkusten, den andra i Stockholm. Var till Stockholm i annat ärende för en tid sen och tänkte passa på och titta på båten men fick inte tag i säljaren då och den på västkusten har jag inte kontaktat, känns som om den är långt borta. Båda i 200 papp klassen.

bor i Vasa, Finland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, ok då är det inte så lätt att åka och titta :)

 

Nu på hösten går det nog att göra höstfynd :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera på vad du vill ha båten till. För min egen del har jag tänkt att långsegla och mitt mål med båtliv är att kunna ta mig till platser som annars är otillgängliga.

 

I mitt fall slutade det med en Najad 343, som också är en motorseglare, visserligen med halvlång köl som sticker 1.65 men jag antar att segelegenskaperna är likvärdig Rasmusen. Jag kryssar i princip aldrig. Visst får jag fart i båten 45 grader från vindögat men tittar jag på GPSen är det fortfarande ca 120 grader i slagen, d v s i praktiken 60 grader mot vinden. Avdrift... Med lite trim och nyare segel kan jag säkert få lite bättre prestanda men det fungerar så som jag vill ha mitt båtliv.

 

Jag har båten i Vättern så att segla hem (åt sydväst) blir i stort sett alltid med motor och det är helt OK för min del.

 

Vid halvvind och akterlig vind går hon som ett lokomotiv genom sjön, helt underbart stabil och lugn och det är så jag har tänkt mig mitt framtida långseglande. Inte kryssar man mot passadvinden, det spelar nog ingen roll hur båten är byggd, det är jobbigt. Jag hörde att de enda som seglar mot vinden i Karibien är de från Barbados, för de måste när de skall hem :)

 

Efter att ha seglat en halv säsong med Najaden beslutade jag att hon skulle få namnet Humla, efter sin stabila sjögång och lite tunga rörelser i sjön.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 9/17/2017 på 12:52, Myrsky-janne säger:

men tror ni en total nybörjare klarar av en ketch? mera segel att hålla reda på tänker jag.

motorgång har jag inget emot, skärgården i finska Österbotten är  nog inte speciellt segelvänlig så räknar nog med att gå mycket för motor. 

Läste nån blogg från en rasmusägare som nämnde att de oftast kryssar i 50-55 grader, 45grader kunde gå med snäll sjögång. 

För en amatör låter ju det bra! 😎

Kommer nog mest att göra veckosluts seglingar hemma, över till Umeå och en längre tripp under semestern, typ höga kusten.

men som sagt så prioriterar jag boendet och  komforten till sjöss före kryssvinklar och snabbhet.  

 

Men att hitta den rätta båten som går inom min budget och inom rimligt avstånd blir inte lätt.

 

Seglat 42' ketch i runt 20 år nu. Ca 40 % som ensamseglare. Ketchen ger en mindre segelytor att handskas med och är därmed (enligt min mening) en bättre lösning för en nybörgare. Mera segel att hanskas med, visst, men även mera alternativ när det friskar i...

Rasmusen är ju en trevlig båt. Tar sjön mjukare än de flesta, seglar väl så fort vinden öppnar sig men Akilleshälen är ju som här konstaterat kryssegenskaperna.

Fattar bara inte att man inte accepterar fakta. Vill man ha en relativt grundgående långkölad båt som går genom krabb sjö som Rasmusen så blir hon inte en havets vinthund på kryssen. Starta motorn och motorsegla med 1200-1400 varv och ta vinden med 28-30 grader apparent och du går snabbare och högre än alla "dummis" som inte fattat vad en motorseglare ger dig rätt till. 

Hade en havets vinthund före min nuvarande båt. Hon kryssade med bästa VMG vid 28 gader apparent och jag njöt men besättningen/familjen gjorde det inte. Bytte till en Aphrodite 42 och njuter av stabilitet, uteblivna smällar och hennes sätt att ta grov sjö. Allt sådant som Rasmusen ger.

Tycker att Gaidin fattat galoppen

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikat lite på monsunen också, men hur är den storleksmässigt invändigt? Rasmus är ju bara 4fot längre men med akterkabin, så rent spontant tänker jag att monsunen kanske är rymligare i salongen. Men två saker jag inte riktigt  gillar är toan i förpiken och det traditionella pentryt. Men helt klart ett alternativ. 

Fick reda på att det kan finnas en Rasmus i lokala segelföreningen så skall kolla om det finns möjlighet att åka och känna lite på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aldrig seglat Rasmus själv men har pratat med flera Rasmusägare och det är lite spridda skurar vad man tycker om den. Det är nog som flera påpekar troligen rätt beroende på vilken inställning man har. Att segla bidevind på havet är dessutom något helt annat än att kryssa i skärgården. På havet är frågan bara om man kan hålla rimlig fart mot målet, i skärgården kan täta stagvändningar göra kryss orimligt. Men det gäller inte bara Rasmus. 

 

En aspekt för den som inte är så van seglare är att det är mycket svårare för en ovan rorsman att hålla fart på en tung båt som inte ger direkt besked om man styr rätt på kryssen eller inte. En jolle tvärnitar om man t ex seglar för högt medan en tung båt kan segla väldigt sakta länge innan man begriper att man gör fel. På samma sätt tar det väldigt lång tid att förstå att man gör rätt. Återigen, det gäller inte bara Rasmus utan många tunga, lite gammaldags båtar.

 

Som flera påpekat ovan, kryssen är nog Rasmusens stora svaghet, i övrigt är det säkert en bra båt på många sätt. Alla båtar är kompromisser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtidigt kan man se att tyngre båtar ofta kan hålla nästan lika hög medelfart som mera racerbetonad båt.

Titta tex på ARC-listorna!

En racer kräver också mer aktiv segling, ofta mycket mer obekväm.

Fart är kanske inte den viktigaste faktorn för en familjeseglare.

 

--

Bekanta köpte en Monsun. Jag kan inte för mitt liv förstå detta, betydligt mindre inombords och nästan samma peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, bhemac säger:

Samtidigt kan man se att tyngre båtar ofta kan hålla nästan lika hög medelfart som mera racerbetonad båt.

Titta tex på ARC-listorna!

En racer kräver också mer aktiv segling, ofta mycket mer obekväm.

Fart är kanske inte den viktigaste faktorn för en familjeseglare.

 

--

Bekanta köpte en Monsun. Jag kan inte för mitt liv förstå detta, betydligt mindre inombords och nästan samma peng.

Hur ofta kryssar man på ARC..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, bhemac säger:

 

Bekanta köpte en Monsun. Jag kan inte för mitt liv förstå detta, betydligt mindre inombords och nästan samma peng.

 

Fast det kan väl va andra skäl än pengar som har betydelse för ett båtval - eller.

Det är ju en viss skillnad på de två "hemmabyggena" 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Hur ofta kryssar man på ARC..?

Lika ofta som man kryssar med en Rasmus ;)

 

2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Fast det kan väl va andra skäl än pengar som har betydelse för ett båtval - eller.
Det är ju en viss skillnad på de två "hemmabyggena" 

 

Jo, de tyckte storleken var mera lagom. Men nu lät det som de kund ha haft användning för akterhytten och det större utrymmet ombord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan, bhemac säger:

Lika ofta som man kryssar med en Rasmus ;)

 

Exakt min poäng. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Lika ofta som man kryssar med en Rasmus ;)

 

 

Jo, de tyckte storleken var mera lagom. Men nu lät det som de kund ha haft användning för akterhytten och det större utrymmet ombord.

 

Jo saker och ting - villkor, förutsättningar, tankar och önskemål  ändrar sig hela tiden under livet.

Jag har akterruff på min nuvarande motorseglare - kryssar alldeles utmärkt - i alla fall om jag jämför med mina tidigare båtar, i huvudsak kostrar.

För bostadsändamål tror jag att vi använt den 5 nätter sen 2008, men det är ett utmärkt utrymme att slänga ner allehanda bråte. Verktyg, fiskeredskap, åror till gummibåten, fendrar, linor, byggmaterial, mm mm. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man ambitionen att segla lite längre sträckor i hög sjö så är akterkabinen bra. Det gungar betydligt mindre där än i förbpken.

 

Å andra sidan så får man lite lätt massage om man ligger på rygg i förpiken i vågorna, man lyfts lite mjukt upp och ner hela tiden :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Rasmus på kryss, så är det väl lite att sparka in öppna dörrar att skriva att den kryssar dåligt. Jaha.

 

Å andra sidan tycks detta sitta mest i huvudet på folk. När jag växte upp (i en Rasmus) var jag och mina syskon hängivna sjöscouter som tvingade farsan till att vi skulle kryssa även i situationer där det var minst sagt trögt. Avdriften och båtens slöa reaktioner när man försöker parera vindriktningar som snor runt uddarna gör detta till en segdragen process. Men det går om man vill annat än i mycket svaga vindar.

 

När jag nuförtiden då och då är ute med Rasmusen kryssar vi inte. Å andra sidan tycker jag man ser ganska få seglare som kryssar i skärgården nuförtiden, även besättningar på båtar som seglar bra.

 

Man skall kanske inte glömma att Rasmusen lanserades som en motorseglare, och som sådan seglar hon nog riktigt bra - i synnerhet ketchen. Sen har Rasmusen andra egenskaper som kan locka.

 

Men om man framförallt vill kryssa och även vill ha akterruff tittar man på fel båt. Då kan man ju köpa sig en Wasa 55 istället bara för att ta ett exempel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sparka in en öppen dörr..?

Frågan löd ju "Men en sak jag undrar över är kryssegenskaperna, hur dålig är den egentligen på kryss?"

Då är det ju kanske just det som är bra att svara på..?

 

En Rasmus är som många påpekat en bra båt på många sätt, men har ju sin svaghet just på kryssen. Som bhemac påtalat funkar den t ex alldeles utmärkt på t ex ARC och håller jämna steg med modernare båtar, men där seglar man ju inte mot vinden heller - för då hade det sett annorlunda ut. Så som långseglare hade jag inte tvekat, eller som "pensionärs-båt" där man hissar seglen när det blåser precis lagom åt rätt håll och i andra lägen väljer att starta motorn. 

 

F ö är jag uppvuxen i en Vega, så jag har koll på det där med mediokra kryssegenskaper ;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...