Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Mellanblekan

Vad kan ha hänt??

Rekommendera Poster

Min MB10A beter sig konstigt. För ~2 veckor sedan när jag skulle stänga av motorn så stannade den inte helt när jag stängde av med startnyckeln.

Varvtalet (tomgång) sjönk något men den fortsatte att snurra. Inte förrän jag stängde av med huvudströmbrytaren så stannade den helt.

När jag skulle starta igen så gick den igång så fort jag vred på huvudbrytaren och fungerade sen normalt men samma visa som ovan igen när jag skulle stänga av den. Kollade startnyckelkontakten men såg inget felaktigt med kopplingarna där.

Efter några dagar så gjordes nytt startprov men inget liv alls i motorn. Laddade då upp batteriet och försökte igen.

När jag vred om huvudbrytare så började svänghjulet röra sig i sakta fart och när jag vred om startnyckeln så hände inget mera. Dock så lyste både laddnings- och oljetryckslampan som de ska göra. Efter några ytterligare startförsök så verkar motorn heldöd, inget rör sig alls längre och varningslamporna är helt släckta.

Något har bevisligen hänt men vad??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det startrelät som klibbar. Annars kan det vara startlåset som det är fel på. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog misstänka startreläet.

 

hmm, lite sen där...

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovanstående svarare, typiskt hopklibbat/bränt relä! .-)

Startreläers "kontaktklibb" kan för övrigt knappast fixas, utan reläet måste ovillkorligen bytas.
(Att öppna kåpan på reläet och hempyssel-fixa/fila/putsa kontaktsspetsarna kanske kan funka några starter men är sedan dömt att misslyckas.)    

MB10A är ju en gammal motorklassiker ursprungligen tänkt för att handvevas tills den startar.

Finns alltså ingen startkuggkrans längs svänghjulets periferi likt en modern startmotor.

Startmotorn har istället REMDRIFT och fungerar då även som halvtaskig generator för batteriet. Arrangemanget med REMDRIFT kallas "startgenerator" eller "dynastart" om du gogglar.
Att startmotorn ständigt måste "snurra med" (remdriften) - utan att dess axel kan bortkopplas - gör att den tvingas upp i höga varvtal då motorn startats och fullgasas.
Detta dilemma hos startgeneratorn/dynastarten innebär att dess remskive-utväxling måste hållas inom en mycket snäv ram, å ena sidan tillräcklig hög utväxling för undvikande av segstart och å andra sidan risk för övervarvning vid fullgas vid för låg utväxling.
Detta med "segdragning" p.g.a. remdriftens snäva varvtals-ram - leder i sin tur till andra elektriska problem som ATT STARTRELÄETS KONTAKTER LÄTT KLIBBAR/SMIDS IHOP vid glödgad överhettning.]


Nå sammantaget, så här skulle jag själv tänkt i TS läge?... :wacko:
1. Låt aldrig aldrig aldrig en startmotor "segdra" länge. Släpp alltid alltid alltid  startnyckeln inom typ tio sekunder ifall startmotorn verkar gå trögare än normalt!! (Detta för att ampere-styrkan skenar okontrollerat högt ifall startmotorn kärvar* vilket kan bränna elmotorns lindningar såväl som reläets kontaktspetsar) Således ofta ett dyrt misstag att "hänga för länge på startnyckeln" när motorn trögar.
2. Skulle nog i ditt fall bytt startreläet som sagt, men även försökt (kortvarigt!) at testa startmotorns/dynans kraft! Med brända inre kopparlindningar kan nog en elmotor bli svag - eller stark men opålitlig?
(Går ju an att kortvarigt direktkoppla dess kontakter till ett välladdat 12V- batteri , inga reläer eller annat elektriskt emellan, och då iaktta hur motorn uppför sig. Närmare bestämt ifall den tycks orka lika mycket som förut.)
3. Tja, själv har jag haft motsvarande problem många gånger på min f.d. 6-hästars albin O11a i segelbåten. (Har genom åren testat olika relävarianter, även högströms-brytare, men i efterklokhetens namn alltid landat i slutsatserna ovan.)

*) Kallas ibland "Istall", där I:et avser strömstyrkan i ampere och prefixet  "stall"  avser fastnad elmotor.
Ifall en elmotor hejdas rent mekaniskt så blir strömstyrkan förödande stor, kanske 1000% av en normalt rörlig. (Reläkontakter och motorlindningar upphettas då snabbt, strömstyrkan blir i en likströmsmotor främst begränsad av resistansen i släpkol och motorlindningarna, ingen normalt strömbegränsande/ ohm-höjande "motgenerering" kan ju ske med "stallad" motoraxel.   

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte gick att stänga av motorn med tändningsnyckeln skulle jag nog i första hand misstänka tändningslåset.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, något klokare har jag blivit.

Jag har haft båten/motorn i 3 säsonger och motorn har alltid startat snabbt även om den låtit "seg". 

Det första problemet med motorn var alltså att den inte gick att stänga av med nyckeln/tändningslåset, varvtalet minskade men för att få stopp så tvingades jag bryta huvudströmmen. Misstänkte då någon "tjuvström" förbi tändningslåset men kunde inte hitta något sådant.

Så när jag skulle starta motorn igen så började den gå direkt när huvudströmmen slogs på, alltså utan att behöva vrida på startnyckeln. Detta borde väl tyda på "tjuvström" förbi tändlingslåset, eller hur?? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

Eftersom det inte gick att stänga av motorn med tändningsnyckeln skulle jag nog i första hand misstänka tändningslåset.

Tändningen stängdes troligtvis av, men dynastarten fortsatte att driva motorn runt tills huvudbrytare gjorde dynastarten strömlös.

 

Så tolkar jag TS senario i trådstarten, och varför det blivit så, ja dåligt batteri kan vara en orsak till att i stället för att driva motorn runt har det producerats värme på ställen där det är olämpligt (reläet).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Mellanblekan säger:

Tack för alla svar, något klokare har jag blivit.

Jag har haft båten/motorn i 3 säsonger och motorn har alltid startat snabbt även om den låtit "seg". 

Det första problemet med motorn var alltså att den inte gick att stänga av med nyckeln/tändningslåset, varvtalet minskade men för att få stopp så tvingades jag bryta huvudströmmen. Misstänkte då någon "tjuvström" förbi tändningslåset men kunde inte hitta något sådant.

Så när jag skulle starta motorn igen så började den gå direkt när huvudströmmen slogs på, alltså utan att behöva vrida på startnyckeln. Detta borde väl tyda på "tjuvström" förbi tändlingslåset, eller hur?? 

 

Ja man måste nog svara ja på din fråga, trots att det troligen inte är något fel på ditt tändningslås.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Pentax

Ja, på något sätt fick nog Dynastartern ström ändå trots avslagen tändning. OBS! Batteriet var inte dåligt när jag mätte upp det men laddade det fullt ändå.

Att motorn drar igång så fort huvudströmmen slås på (alltså utan tändningen på) tyder väl på att strömmen kryper förbi tändningslåset = fel på tändningslåset. Borde ju vara så.

 

Följdproblemen därefter tyder kanske på att Dynastarten förstörts eftersom motorn numera är heldöd. Men även om Dynastarten är kass så borde jag få ström fram till tändningslåset när jag slår på huvudströmmen men det får jag inte nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla bort tändlåset och prova med bara kablarna. En är plus fån batteri, en är tändning och en är start.

En bensinmotor som inte stannar när man bryter tändningen borde innebära problem med tändlåset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan, bhemac säger:

Prova att koppla bort tändlåset och prova med bara kablarna. En är plus fån batteri, en är tändning och en är start.

En bensinmotor som inte stannar när man bryter tändningen borde innebära problem med tändlåset.

 

Visst är det så, men dynastarten kan under vissa omständigheter fortsätta driva motorn även om man bryter tändningen, (dynastarten har under hela båtturen varit inkopplad för start).

Gemene man märker nog inte skillnaden om det är eller inte, någon förbränning i maskinen, utan konstaterar bara att den fortfarande roterar.

Speciellt om startrelä / laddningsregulator av någon anledning blivit ihopsvetsade.

 

@ mellanblekan, ja det är samma sak vi pratar om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Pentax säger:

Gemene man märker nog inte skillnaden om det är eller inte, någon förbränning i maskinen, utan konstaterar bara att den fortfarande roterar.

Visst kan det vara så, jag tycker man borde märka det men jag har aldrig provat ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ägt en Vire 2-taktare med dynastart. Vid ett tillfälle så ville den inte stanna trots att kortslutningsknappen slogs av. Samma reaktion på huvudströmbrytaren som du - när den vreds av så stannade motorn.

Felet i mitt fall var ett kärvande tändningslås så nyckeln fjädrade inte tillbaka från "startmotor till". Byte av tändningslås löste mitt motorbekymmer.

Sen hade jag kanske tur att startrelät inte brände fast. Motorn stod och tuffade i ca ½ timme med startmotorn innan jag provade att slå av huvudströmbrytaren. 

 

Jag trodde först att motorn glödtände när den inte ville stanna, sen kopplade jag bort bensinslangen och tog bort tändstiftshatten. Jag t.o.m. skruvade ur tändstiftet och motorn fortsatte att gå. Jag trodde att jag skulle bli galen innan jag råkade vrida av huvudbrytaren....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Lintott

Då har du råkat ut för samma problem som mig.

Det lustiga i mitt fall är att när jag startade motorn igen så snurrade den igång så fort huvudströmmen slogs på, alltså utan att röra startnyckeln.

Att dynastarten kan driva motorn även om strömmen är bruten, som någon påpekat, kan jag kanske köpa men varför sätter motorn då igång så fort huvudbrytaren slås på?? Kan någon svara på det??

Nu misstänker jag dock att även startreläet fått sina skador.

Får göra en ordentlig felsökning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kommit en bit på vägen. Batteriet är helt OK, huvudströmbrytaren kan slås till uten att motorn börjar gå igång. Vid startförsök med startnyckeln så slår startreläet till (reläet är ganska nytt) men det händer inget mera. Man kan kanske anta att Dynastarten är ur funktion. För laddningsregulatorn är väl inte i funktion förrän Dynastarten är igång...eller har jag fel??

 

Jag fick ett svar från någon om att startrelä = laddningsregulator.

Men är det verkligen så???  På min båt sitter det ett startrelä och en laddningsregulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara så att du har två relän, ett för start och ett för laddning, din dynastart har någon gång blivit uppdaterad till teknik som gäller idag.:rolleyes:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...