Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
AndW

Motorkuddar för utombordare?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är det någon som har experimenterat med dämpad upphängning av en mindre utombordare? Typ 4-10 hk. Det borde få ner ljudnivån.

 

Ger de där modernare fjädrade fästena tystare gång än de äldre varianterna som är som en släde som man höjer och sänker?

 

Jag borde väl egentligen bara köpa en fyrtaktare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det är nån ljudvolymskillnad att tala om mellan fyrtaktare och tvåtaktare. Jag hade inte hört skillnad i ett blindtest, för samma motorstyrka. Det är ett jävla väsen på alla.

Sen är det, som på alla motorer, från avgasröret det mesta av (o)ljudet kommer. Bättre ljuddämpare är lösningen. Vibrationer i motorfäste är en minimal komponent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att du anser att ljudet från avgasröret är avgörande. Jag håller inte med. Nu hoppas  jag att tråden inte kommer handla om det utan om vibrationer via infästningen.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag delar inte heller raols syn, utan anser att gängse uppfattning är tvärt emot både gällande störande ljudtyper och ljudkulliss mellan teknikerna.

 

Ett tips jag fått höra förut gällande vibrationer är att montera motorn med en gummimatta mellan båt och motor. Har dock inte testat själv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...