Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersEric

Varmvatten

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, BerraS säger:

Ca 100.000

En VVB och koppla in den? Låter lite dyrt tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, bhemac säger:

En VVB och koppla in den? Låter lite dyrt tycker jag.

Dyrt?

Näe... inte om det är riktiga hantverkare... uuuuhhh. Ursäkta men jag får kramp när jag tänker uttrycket hantverkare..

PS. Vilken valuta? Euro, dollar, lire.? DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa en beredare på typ 40 liter, för i kring 6,500 7000.  Isotemp basic 40 liter... Och det handlar inte om Hjärnkirurgi direkt, att installera den själv... Bara att mata den med uppvärmt vatten från motorns sötvattenssystem..  Förenklat, slangen som kommer fr motorn och vidare till värmeväxlaren byts till en längre, och leds istället till beredarens värmeslinga... Sedan leds kylvätskan vidare fr beredaren till tidigare nämnda anslutningen på värmeväxlaren..... Sedan tillkommer ju matningen med vatten från färskvattentanken... Det är fyra in och ut på beredaren... På utgående för uppvärmt vatten sitter det också en termostat... Inte allt för svårt att göra jobbet själv..       100.000..He He...!  Det kanske landar på 8000 med slangar och klämmor etc ... Det finns oftast en manual bifogad med beredaren.. Bara att läsa på, och sätta igång och skruva...Lycka till..!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, bhemac säger:

En VVB och koppla in den? Låter lite dyrt tycker jag.

Tänkte mest på all information,.... Båten kanske inte har vattentank als, vad skall hen då med en vvb. Just saying 😁 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte att förglömma att man får byta vattenkranar/blandare vid samtliga tappställen och dra fram en godkänd slang som tål varmvatten och är av "livsmedelskvalitet" till alla kranarna. Tillkommer T- eller Y-kopplingar och slangklämmor. Sedan blir det komplettering av landströmssystemet om man vill ha varmvattenberedarens elpatron ansluten.

Köp inte en för liten vv-beredare, köp en så stor som du har råd och plats till, det är bättre varmvattenekonomi i en större, mer massa i vattnet som svalnar långsammare.

I båttillbehörbutikerna kostar blandare till diskho, tvättfat och till dusch lätt mellan 800-2000 kr beroende på modell. Till bråkdelen av det priset köpte jag en liten tvättställsblandare avsedd för litet handfat i hemmet, på Jula, tillkom passande slanganslutningar för någon femtiolapp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, BerraS säger:

Tänkte mest på all information,.... Båten kanske inte har vattentank als, vad skall hen då med en vvb. Just saying 😁 

 

Han lär väl knappast börja fundera på en beredare, om han inte har Vatten i båten sedan tidigare....!

Ganska onödigt inlägg du kommer med..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Sneseglarn2 säger:

Han lär väl knappast börja fundera på en beredare, om han inte har Vatten i båten sedan tidigare....!

Ganska onödigt inlägg du kommer med..?

Så du menar att alla båtar utan vvb har vatten i båten innan? Hur vet du det? Ganska onödigt påstående tycker jag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan, Caribic410 säger:

Dyrt?

Näe... inte om det är riktiga hantverkare... uuuuhhh. Ursäkta men jag får kramp när jag tänker uttrycket hantverkare..

PS. Vilken valuta? Euro, dollar, lire.? DS.

 

 

Till skillnad från mig, som är stolt för jag är hantverkare, sen finns det ju många som jobbar med hantverksyrken som egentligen inte är "hantverkare".

Åter till frågan.

När jag bytte motor i båten, så hade ju den nya motorn färskvattenskylning. Installerade ett varmluftsaggregat, för att få bättre defroster. I tankana har jag också en varmvattenberedare och kanske även mindre reflexkamin med element för att få vattenburen värme runt om i båten.

För att inte denna kringutrustning skall kunna störa och förorsaka problem med motorns kylning, satte jag en extravärmeväxlare direkt efter motorn. På så sätt separeras motorns kylsystem och värme/varmvattenberedaresystemet. Kan ju bli lite sämre effekt på den efterföljande ketsen, men det är inget som jag märkt nånting av - ännu.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/varmevaxlare-16-22-alde

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan, bhemac säger:

Ska man bara ha en VVB så behövs inte värmeväxlaren. Men absolut om man ska ha vattenburen värme. Den går dock att köpa billigare:

https://www.energishop.se/product/20-rader-44-kw


Är det bara en sak som skall kopplas in som en varmvattenberedare, så blir det ju inte mer kopplingar än in på värmeväxlaren. Saker som kan läcka mm blir ju inte fler. 
Dessutom drivs väl vattnet av pumpen i färskvattenkylsystemet, så man slipper en extra cirkulationspump.

Frågan är ju hur det blir med expansionskärl. Ligger VVB under motorns expansionskärl är det inga problem, men hur blir det om den ligger över.

All min utrustning och kommande utrustning ligger över motorns expansionskärl - det var därför jag började fundera på värmeväxlare. Sen har jag ju åtta fler anslutningar/skarvar  än om jag bara hade haft en VVB. När systemet blir helt utbyggt blir anslutningarna mer än fördubblade.

Risken är ju att om man ansluter en VVB, så vill man snart även ta ut lite gångvärme, och då har man genast tio skarvar (på vattenslangarna) som var och en är en potentiell felkälla/läckagemöjlighet.

I en sån anläggning som min, bör väl en VVB ligga först efter motorn/ Reflexkaminen!? och ev radiatorer ligga sist i slingan!? 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Inte att förglömma att man får byta vattenkranar/blandare vid samtliga tappställen och dra fram en godkänd slang som tål varmvatten och är av "livsmedelskvalitet" till alla kranarna. Tillkommer T- eller Y-kopplingar och slangklämmor. Sedan blir det komplettering av landströmssystemet om man vill ha varmvattenberedarens elpatron ansluten.

Köp inte en för liten vv-beredare, köp en så stor som du har råd och plats till, det är bättre varmvattenekonomi i en större, mer massa i vattnet som svalnar långsammare.

I båttillbehörbutikerna kostar blandare till diskho, tvättfat och till dusch lätt mellan 800-2000 kr beroende på modell. Till bråkdelen av det priset köpte jag en liten tvättställsblandare avsedd för litet handfat i hemmet, på Jula, tillkom passande slanganslutningar för någon femtiolapp.

Vem ger godkännanden, som gäller i sverige, på slang?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Till skillnad från mig, som är stolt för jag är hantverkare, sen finns det ju många som jobbar med hantverksyrken som egentligen inte är "hantverkare".

Åter till frågan.

När jag bytte motor i båten, så hade ju den nya motorn färskvattenskylning. Installerade ett varmluftsaggregat, för att få bättre defroster. I tankana har jag också en varmvattenberedare och kanske även mindre reflexkamin med element för att få vattenburen värme runt om i båten.

För att inte denna kringutrustning skall kunna störa och förorsaka problem med motorns kylning, satte jag en extravärmeväxlare direkt efter motorn. På så sätt separeras motorns kylsystem och värme/varmvattenberedaresystemet. Kan ju bli lite sämre effekt på den efterföljande ketsen, men det är inget som jag märkt nånting av - ännu.

 

https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/varmevaxlare-16-22-alde

Gillar såna som är stolta och gör stolta jobb inom hantverk som bygg el kirurgi mm. mm.

Det gäller att hitta dessa när man vill/behöver hjälp. Oftast enklare och snabbare att lära dig och göra själv. Då finns viljan och stoltheten.

Dom som säger.. jag/ man.. kan inte göra själv.. är mytomaner mot sig själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan, Thallatha säger:

I en sån anläggning som min, bör väl en VVB ligga först efter motorn/ Reflexkaminen!? och ev radiatorer ligga sist i slingan!? 

Jag tänkte bygga ut med vattenburen värme. Då sätter jag en shuntventil där man kan skicka varmvattnet till VVB eller värmesystemet. Jag har även en shuntautomaik liggande, den ska ha 24VAC men elektroniken går på 12VDC. Men en gång i tiden när man det så hemma så gick det ju reglera manuellt också. Shuntventilen får alltså reglera temperaturen i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, BerraS säger:

Så du menar att alla båtar utan vvb har vatten i båten innan? Hur vet du det? Ganska onödigt påstående tycker jag. 

Det handlar ju om en Sea Ray 240,  inte någon gammal Solö direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Jag tänkte bygga ut med vattenburen värme. Då sätter jag en shuntventil där man kan skicka varmvattnet till VVB eller värmesystemet. Jag har även en shuntautomaik liggande, den ska ha 24VAC men elektroniken går på 12VDC. Men en gång i tiden när man det så hemma så gick det ju reglera manuellt också. Shuntventilen får alltså reglera temperaturen i båten.


Du kopplar VVB och värme parallellt.

Då skulle jag vintertid bara skicka värme till värmesystemet och få mer sprutt snabbare på defrostern till att börja med. En tanke så god som någon. 

(dessutom skulle jag inte behöva göra om en del av slangdragningen - jag är ju lat :ph34r:)

Kan det finnas anledning att isolera vattenslangarna till VVB och/eller värmesystemet.

Till min luftvärmare (Websto) har jag isolerat med liggunderlag, där luftslangarna ligger mot skrovet. Där slangarna går mot boutrymme har jag låtit dem vara oisolerade och räknar med att de avger en viss värme. Dvs liggunderlag bara under slangarna.

Hoppas att vårt rundsnack kan ge vissa impulser till TS i hans funderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här har jag tänkt. Slangar tycker jag inte man behöver isolera, de har ju en viss isolering. 

 

T96 - Värmesystem.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan, Caribic410 säger:

Vem ger godkännanden, som gäller i sverige, på slang?

Jag känner inte till vilken myndighet det är som godkänner slangar, eller ens om det behövs en slang som är officiellt godkänd för en sådan installation.

 

Men erfarenhetsmässigt vet jag att vissa PVC-slangar kan ge ifrån sig smak, nu drickar man ju inte gärna det varma vattnet... Sedan vet jag att många "vattenslangar" även dessa av polyvinylklorid, gärna deformeras och börjar läcka eller lossnar där det är som varmast, på beredarens utlopp.

Det hände x flera i förra båten, och i nuvarnade. Bytte på båda dessa till Biltemas röda vattenslang, (den finns i blått också) säkerligen finns det mycket bättre slang att köpa, men peppar, peppar, den håller och är tät med dubbla slangklämmor, även om den är lätt deformerad omedelbart efter beredarens utlopp.

Jag byter succesivt ut gamla slangar mot dessa röda och blå, och den blå ger ingen smak, inte ens om jag tuggat en stund på en liten bit av den, föga ovetenskaplig testmetod, men väldigt enkel!

Troligtvis smakar den röda inget heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

inte ens om jag tuggat en stund på en liten bit av den

Jaja....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Jaja....

Hur hade du själv gjort då?

Skickat en bit till något laboratorium?

Eller bara nöjt dig med Biltemas försäkran om att den inte skall efterlämna någon smak?

Eller du kanske aldrig dricker vattnet från båtens fäskvattentankar?

Människor i allmänhet har ju fem eller sex sinnen, beroende på hur man räknar, och det är ju dumt att chansa och låta det sjätte sinnen avgöra...?

 

[plats för smily]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Eller bara nöjt dig med Biltemas försäkran om att den inte skall efterlämna någon smak?

Ja och hade den det så hade jag åkt tillbaka med den och slagit dem i huvudet!

 

Men det är bra att någon testar. Vi kanske kan skicka andra slangar till dig för test ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, bhemac säger:

Så här har jag tänkt. Slangar tycker jag inte man behöver isolera, de har ju en viss isolering. 

 

T96 - Värmesystem.png

 

Tack för det - jag sparade ditt schema - utifall att.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag känner inte till vilken myndighet det är som godkänner slangar, eller ens om det behövs en slang som är officiellt godkänd för en sådan installation.

 

Men erfarenhetsmässigt vet jag att vissa PVC-slangar kan ge ifrån sig smak, nu drickar man ju inte gärna det varma vattnet... Sedan vet jag att många "vattenslangar" även dessa av polyvinylklorid, gärna deformeras och börjar läcka eller lossnar där det är som varmast, på beredarens utlopp.

Det hände x flera i förra båten, och i nuvarnade. Bytte på båda dessa till Biltemas röda vattenslang, (den finns i blått också) säkerligen finns det mycket bättre slang att köpa, men peppar, peppar, den håller och är tät med dubbla slangklämmor, även om den är lätt deformerad omedelbart efter beredarens utlopp.

Jag byter succesivt ut gamla slangar mot dessa röda och blå, och den blå ger ingen smak, inte ens om jag tuggat en stund på en liten bit av den, föga ovetenskaplig testmetod, men väldigt enkel!

Troligtvis smakar den röda inget heller...

Myndigheten i sverige är ju livsmedelsverket so skulle ha myndighet att utfärda godkännanden. Dom ger inte det på produkter mm. Material kanske är en annan sak. Därav frågan.

Egentligen en skitfråga för ingen bryr sig och dom som gör det bryr sig mer om att eller om det finns ex godkännande.. som bara gäller i andra länder men inte vad godkännandet i sig betyder.

Erfarenhet från andra brancher, materiel, material, ämnen.

Själv är bäste dräng.. 🖒

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag känner inte till vilken myndighet det är som godkänner slangar, eller ens om det behövs en slang som är officiellt godkänd för en sådan installation.

 

Men erfarenhetsmässigt vet jag att vissa PVC-slangar kan ge ifrån sig smak, nu drickar man ju inte gärna det varma vattnet... Sedan vet jag att många "vattenslangar" även dessa av polyvinylklorid, gärna deformeras och börjar läcka eller lossnar där det är som varmast, på beredarens utlopp.

Det hände x flera i förra båten, och i nuvarnade. Bytte på båda dessa till Biltemas röda vattenslang, (den finns i blått också) säkerligen finns det mycket bättre slang att köpa, men peppar, peppar, den håller och är tät med dubbla slangklämmor, även om den är lätt deformerad omedelbart efter beredarens utlopp.

Jag byter succesivt ut gamla slangar mot dessa röda och blå, och den blå ger ingen smak, inte ens om jag tuggat en stund på en liten bit av den, föga ovetenskaplig testmetod, men väldigt enkel!

Troligtvis smakar den röda inget heller...

Testmetoden är nog väl så bra..

Slang av pvc visste jag inte.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Caribic410 säger:

Testmetoden är nog väl så bra..

Slang av pvc visste jag inte.

:)

Nej, det kanske inte är pvc i de där armerade plastslangarna, men jag tycker att dessa lämnar en plastig pikant smak, när de är alldeles nya luktar de klart ohälsosamt, och när de blir gamla blir de stela då mjukmedlet i plasten försvunnit. Troligtvis åldras de nya färgade slangarna på liknande sätt så man kanske skulle ha som rutin att byta dem var tionde år eller så...

 

Nu var det ju inte det sakken från början gällde, utan mer ett tips till trådskaparen att använda en slang som tål värme, iallafall den första biten efter vv-beredaren.

 

För många år sedan lade jag till i Vettnets hamn på N-Koster, när motorn stängdes av hörde jag att pentrypumpen gick, den gick torr! Utgående plastslang från vv-beredaren hade lossat av värmen, allt dricksvattnet fanns i kölsvinet. N-Koster är inget bra ställe att bli utan deicksvatten på, nästan lika illa som i Sahara, nästan... varken i Sahara eller på Kosteröarna finns det något kommunalt vatten, det är vatten ur brunnar med mer eller mindra bra kvalitet, oftast mindre bra. 

Men man lär sig av sina misstag! Vi köpte väl flaskvatten i butiken... och fixade en ny slang till vv-beredaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra alternativ till slang är PEX-/alu-PEX-för som används i tappvatteninstallationer på land. Dessa rör är avsedda för dricksvatten ock klarar kontinuerligt varmvatten på 70 C med enstaka toppar på 90 C.

 

Det är mera som en väldigt styv slang än som rör och de går att bocka ganska snyggt faktiskt. Det är färdigutveclade system med de flesta tänkbara koplingar, övergångar, fördelare och fästen tillgängliga.

 

Rören tål frysning enstaka gånger, men det är ju bättre att tömma ur vattnet.

 

Priset varierar väldigt mycker beroende på var man köper materialet och hur mycket man köper. 30:- kr/m bör man kunna köpa för.

 

Bara ett tips om man vill slippa slang som smakar illa ocg/eller åldras.

 

Mackey

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det här eskalerade fort :-)

TS ställde en enkel fråga vilken han fick ett kort och koncist svar på. Vilket genast ifrågasattes. Sedan kom påståendet att det där gör man själv, det är hur enkelt som helst. Sedan blev det rörmokerikurs i högre skolan med kretsscheman, shuntar, värmeväxlare, cirkulationspumpar och materialval. Tur att man är servicetekniker inom fastighetsautomationsbranschen, då har man ju en sportslig chans att hänga med i svängarna :-)

 

Mitt råd till AndersEric är att ringa till något varv som sysslar med sånt där och be om en offert :-)

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte kylkompressor till kylboxen och blev tvungen att demontera större delen av köket. I samband med detta behövde slangen till diskhon demonteras varmed den sprack! Det var en grå  korrugerad plastslang med tunn godstjocklek som med åren blivit skör...

Att få hela havet in i båten hade varit en mardröm!

Numera sitter det en rejäl vakuumslang till diskhon.

 

Så skaffa rejäla slangar och anslutningar som tål vad de kommer utsättas för. Även läckage från en varmvattenberedare eller vattentank kan ställa till det rejält inombords.

Om det handlar om dricksvattenslang så välj en slang som är anpassade för detta ändamål.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är inte stor, plattvärmeväxlaren på 44kW.

 

plattvärmeväxlare 44kW.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...