Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
AndersEric

110 volt

Rekommendera Poster

Har en Sea Ray 240 där tidigare ägare inte gjort nåt åt strömmen, det fortfarande 110 i uttagen med amerikanska jack. Båten har trefas landström som funkar.

vad behöver man göra för att använda eluttagen, räcker det med att köra in en adapter mellan kontakt och uttag.

någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, här var det inte många rätt..  Bästa är att konvertera alt till 220V. Men kolla så du har förbrukare som klarar detta, eller alternativt kan gå enbart på 12V, som tex kylskåp.. Känner du dig osäker.. så ta hjälp av någon som kan detta. Trefas har du nog inte i den båten, men kanske du menar 3 sladdar? Elutagen måste du byta till EU/SE standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm här finns nog många tankar BerraS anser tydligen att det bästa är att konvertera... Låt mig få ge dig mina synpunkter. Jag är som du säkert förstår inte riktigt av samma åsikt.

Angående din fråga om det räcker med en adapter...
Svaret är både ja och nej. Det beror på vad apparaten klarar av. Jag har en hårtork köpt på Claes Olsson som klarar både. det beror alltså på apparaten, läs på typskylten.
 


230V
Plus
Enkelt att få tag i elprylar 
Känslan

Minus
"Jänke" kablaget är inte godkänt för svensk standard (Obs att detta gäller land finns inga regler för el ombord på båtar)
Elverk micro spis elpanel mm måste bytas, svårt att konvertera. Batteriladdaren klarar ofta både 230/110V
Dyrt att lösa korrosionsproblemet. Om du vill ha "topp off the line" måste du göra som du redan gjort med din inverter 230/110 V med den skillnaden att du bytt till en 230V / 230V


110V
Plus
Problemet med galvaniska strömmar löses med invertern
Högre säkerhet 110V är inte riktigt lika tufft.
Enkel eldragning Molexkontakter "snäppkontakter"
Inget arbete alls för att ha detta kvar.

Minus
Sämre "kick" i eluttagen då invertern endast hanterar spänningen och inte frekvensen. I USA är uttagen 110V och 60Hz. vilket gör att det i sverige blir 110V 50Hz

"Svårt" att få tag i elprylar fast detta är en sanning med modifikation. Jag har köpt brödrost  kaffekokare och kombinerad smörgåsgrill och våffeljärn på Amazon tar ca 2-3 veckor .

Hur tänkte jag ? När jag satte i bogpropellern passade jag på att dra slang och rör  till samtliga eluttag. Jag kan alltså konvertera båten på en helg om jag skulle vilja detta  men faktum är att jag anser det helt onödigt och direkt dumt.

De flesta jänkebåtar har ett säkerhetstänk långt över den europeiska. Jordfelsbrytare är ofta standard så varför ?
Jag flyttade invertern in i motorrummet och satte fast denna ordentligt.  Bytte land anslutningen i aktern till en 230V plus att jag kompletterade med ytterligare ett i fören. (För att förhindra att det finns spänning på det uttaget som inte används måste man fysiskt flytta ett spisuttag för växling mellan för och akter)

Någon galvanisk korrosion blir det inte eftersom jag inte har någon jord till invertern på primärsidan och sekundärsidan är ju ett eget system.

Jag kopplat in en "jordfelsbrytare" på 30mA mellan fas och nolla på landsidan. En synnerligen bra kompromiss. Det kommer bli en smula obehagligt om man får sig en "jäkel" men man dör inte.

Jag har säkert missat något men fråga gärna, det finns som sagt många syn sett på detta.

Du har inte trefas på din båt utan med största säkerhet en blå "europakontakt" fas nolla jord som inte går att vända. Används ofta i husvagnar

Ha det // Shas   



 
 

Redigerad av Shas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, Shas säger:

Hmmm här finns nog många tankar BerraS anser tydligen att det bästa är att konvertera... Låt mig få ge dig mina synpunkter. Jag är som du säkert förstår inte riktigt av samma åsikt.

Angående din fråga om det räcker med en adapter...
Svaret är både ja och nej. Det beror på vad apparaten klarar av. Jag har en hårtork köpt på Claes Olsson som klarar både. det beror alltså på apparaten, läs på typskylten.
 


230V
Plus
Enkelt att få tag i elprylar 
Känslan

Minus
"Jänke" kablaget är inte godkänt för svensk standard (Obs att detta gäller land finns inga regler för el ombord på båtar)
Elverk micro spis elpanel mm måste bytas, svårt att konvertera. Batteriladdaren klarar ofta både 230/110V
Dyrt att lösa korrosionsproblemet. Om du vill ha "topp off the line" måste du göra som du redan gjort med din inverter 230/110 V med den skillnaden att du bytt till en 230V / 230V


110V
Plus
Problemet med galvaniska strömmar löses med invertern
Högre säkerhet 110V är inte riktigt lika tufft.
Enkel eldragning Molexkontakter "snäppkontakter"
Inget arbete alls för att ha detta kvar.

Minus
Sämre "kick" i eluttagen då invertern endast hanterar spänningen och inte frekvensen. I USA är uttagen 110V och 60Hz. vilket gör att det i sverige blir 110V 50Hz

"Svårt" att få tag i elprylar fast detta är en sanning med modifikation. Jag har köpt brödrost  kaffekokare och kombinerad smörgåsgrill och våffeljärn på Amazon tar ca 2-3 veckor .

Hur tänkte jag ? När jag satte i bogpropellern passade jag på att dra slang och rör  till samtliga eluttag. Jag kan alltså konvertera båten på en helg om jag skulle vilja detta  men faktum är att jag anser det helt onödigt och direkt dumt.

De flesta jänkebåtar har ett säkerhetstänk långt över den europeiska. Jordfelsbrytare är ofta standard så varför ?
Jag flyttade invertern in i motorrummet och satte fast denna ordentligt.  Bytte land anslutningen i aktern till en 230V plus att jag kompletterade med ytterligare ett i fören. (För att förhindra att det finns spänning på det uttaget som inte används måste man fysiskt flytta ett spisuttag för växling mellan för och akter)

Någon galvanisk korrosion blir det inte eftersom jag inte har någon jord till invertern på primärsidan och sekundärsidan är ju ett eget system.

Jag kopplat in en "jordfelsbrytare" på 30mA mellan fas och nolla på landsidan. En synnerligen bra kompromiss. Det kommer bli en smula obehagligt om man får sig en "jäkel" men man dör inte.

Jag har säkert missat något men fråga gärna, det finns som sagt många syn sett på detta.

Du har inte trefas på din båt utan med största säkerhet en blå "europakontakt" fas nolla jord som inte går att vända. Används ofta i husvagnar

Ha det // Shas   



 
 

Jag konverterade inte på min förra båt. Utan monterade en 220/110 skiljetrafo. Fungerade utmärkt i sig.. Men problemen kom när 110v förbrukarna behövdes bytas ut.. Sedan fungerar givetvis inte 220 apparater som tex kaffekokare, hårtork, osv. 

I en sån liten båt tror jag det blir rimligare med en konvertering. Sedan kan du ändå sätta skiljetrafo så har du inga bekymmer med landjordning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ström i uttagen, får du först när du ansluter någonting och slår på detta "någonting".

Spänning i uttagen, däremot, det finns när du stoppat i landströmskontakten i uttaget på bryggan.

 

En kompis privatimporterade en Magnum, eller heter dom (Maxum?) från Florida.

Den fick först en 230-110 transformator, en stor och tung grej, liksom Shas så spänndes denna fast ordentligt med spännband i ett utrymme under däck.

Sedan fick den båten ett parallellt elsystem för 230V landström med "svenska" jordade eluttag.

Ägaren drog kabel och jag kopplade... Sedan var det ju det där med TV´n och DVD´n som inte tog emot europeiska signaler och DVD-skivor.. men det fanns nya apparater att köpa...

Och så var det då induktionshällen som bara gick på 110V och den bensindriva hjälpkärran funkade inte, så det blev kall mat i naturhamnarna.

 

Sonen jobbar på Kjell & Co. En dag kom det in en kund som köpt ett löparband på postorder från USA, och ville ha hjälp att byta kontakt på sladden.

Om inte butikspersonalen hade varit uppmärksam på att man i USA har 110V och 60Hz och vi har 230V samt 50Hz, hade den där kunden fått springa väldigt snabbt på sitt löpband, om nu elektroniken tålde den högre spänningen...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiljetrafo är ett enkelt sätt att fixa det på. Tycker man trafon är för tung så finns det elektroniska men till ett högre pris.

Gör man om till 230V så ska alla delar i anläggningen uppfylla de regler som gäller, det burkar kräva byte av kablar mm. Sen ska installationen utföras av någon med tillräcklig kompetens. Annars gäller inte försäkringen.

 

Officiellt har USA 120V 60Hz fast det vet de knappt själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har imp två Bayliner genom åren.

I båda har jag rivit ur all 110v och bytt till 230v (Landsström, uttag, batt ladd, VV, micro osv. Spisen körs på sprit och nya kylen på 12v).

Kablarna behölls samt kompletterandes med jordfelsbrytare, nuvarande båten har kvar usa jordfelsbrytaren (som fungerar) men skall bytas i vinter.

Är dyrt att byta allt men värt det med "riktig grejer", garanti samt dom produkterna man själv vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-16 på 00:49, Rob75stal säger:

Har imp två Bayliner genom åren.

I båda har jag rivit ur all 110v och bytt till 230v (Landsström, uttag, batt ladd, VV, micro osv. Spisen körs på sprit och nya kylen på 12v).

Kablarna behölls samt kompletterandes med jordfelsbrytare, nuvarande båten har kvar usa jordfelsbrytaren (som fungerar) men skall bytas i vinter.

Är dyrt att byta allt men värt det med "riktig grejer", garanti samt dom produkterna man själv vill ha.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med "riktiga grejor"... Du  har enligt min mening gjort ett otillåtet ingrepp genom att du behållit det befintliga kablaget, åtminstone enligt svensk elsäkerhet. Jag personligen skulle aldrig gjort på detta sätt.

Hur tänkte du vad beträffande CE-märkningen ? Behöll du manöverpanelen också ?

Mvh // Shas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "riktiga" syftade jag på ex 230v batt ladd med 25ah och 35kvm kabel (kan varit lite klenare) isf 110v, 8ah och typ 1kvm kabel.

Usa's 110v/50hz kabel är lite gröver och tål mer ström än svensk 1-1.5kvm, så borde inte vara några konstigheter. 

Elpanel med automatsäkringar behölls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Rob75stal säger:

Usa's 110v/50hz kabel är lite gröver och tål mer ström än svensk 1-1.5kvm, så borde inte vara några konstigheter. 

Så när som på att kabeln troligen inte finns på listan över godkända kablar i Sverige.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns nog mycket i våra båtar som egentligen inte är godkänt. Mest suspekta anordningar och lösningar brukar jag, av någon anledning, hitta i de båtar jag köpt av personer som gärna talade om att de verkligen var duktiga...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, Volvo_Penta säger:

Det finns nog mycket i våra båtar som egentligen inte är godkänt.

Det beror ju på vad man menar med godkänt. På en icke CE-märkt båt är det framförallt 230V och gasol som omfattas av regler. Regler som försäkringsbolagen kräver att man ska uppfylla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-19 på 11:29, Rob75stal säger:

Med "riktiga" syftade jag på ex 230v batt ladd med 25ah och 35kvm kabel (kan varit lite klenare) isf 110v, 8ah och typ 1kvm kabel.

Usa's 110v/50hz kabel är lite gröver och tål mer ström än svensk 1-1.5kvm, så borde inte vara några konstigheter. 

Elpanel med automatsäkringar behölls.

 

Ok batteriladdaren har jag också bytt problemet med min var att den i och för sig hade möjlighet att ladda flera banker men bara till den ena var full... Jäklar vad jag letade innan jag hittade detta fel. 

Nog om det... Kablarna i jänkebåtarna är skarvade med molexkontakter det är inte godkänt, dessutom är kablaget av en annan typ vilket gör att man inte kan ansluta "svenska" uttag på ett korrekt sätt. Elpanelen är dessutom av fel typ.

Du har väsentligt byggt om och dessutom påtagit dig ett konstruktionsansvar genom att du gjort denna konvertering. Jag vill mena att du inte längre har en CE-märkt båt.

Hela iden med detta CE-märkning är att man håller sig till prylar som är märkta och följer installationsanvisningarna till dessa.

Oj vad jag lät negativ ;-) Inte min mening försöker bara vara saklig

Mvh // Shas
   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår din poäng. :)

Min båt är inte CE-märkt och aldrig haft problem (12år) med försäkringen, dock ej behövt nyttja försäkringen heller.

 

Ang kablarna så är dom i mitt fall inte skarvade någonstans jag upptäckt och jag har nog f-n krupit runt i varje hörn..

Tog lite tid att hitta svenska uttag som passade både estetiskt och till grövre kablar.

Panelen vet jag inte vad som inte skulle vara godkänt då det egt bara är automatsäkringar, och sitter i varje CE-godkänd us-båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Rob75stal säger:

och aldrig haft problem (12år) med försäkringen, dock ej behövt nyttja försäkringen heller.

 

Problemet kan komma om man behöver nyttja försäkringen. I princip alla försäkringsbolag har aktsamhetsklausul typ: 

"följa de föreskrifter som finns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet"

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Rob75stal säger:

Förstår din poäng. :)

Min båt är inte CE-märkt och aldrig haft problem (12år) med försäkringen, dock ej behövt nyttja försäkringen heller.

 

Ang kablarna så är dom i mitt fall inte skarvade någonstans jag upptäckt och jag har nog f-n krupit runt i varje hörn..

Tog lite tid att hitta svenska uttag som passade både estetiskt och till grövre kablar.

Panelen vet jag inte vad som inte skulle vara godkänt då det egt bara är automatsäkringar, och sitter i varje CE-godkänd us-båt?


Man kan tycka lite olika om CE-märkningen så som den nu är utformad är det mer ett handelshinder än ett "kvalitetsmärke" Men det är åtminstone enligt mig en god tanke...

Jag menar inte panelen för säkringarna för den är väl på 12V åtminstone i min. Jag har uttag med inbyggd säkring så jag har ingen speciell panel för detta. Det jag syftar på är panelen där man kan styra de olika förbrukarna såsom AC/SPIS/MICRO/ELVERK/TV mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du säger så har usas "ce" högre krav än svensk/Europa så handelshinder ör mer troligt då ce komma i samma veva som imp båtarna ökade.

 

12v finns det ingen anl att göra något åt, möjligen märka upp bättre om man inte har något kopplingsschema.

230v panelen har oxå inbyggda automatsäkringar som slår till/från samt huvudbrytare och jordfelsbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är CE delvis ett handelshinder, det kan ju kännas bra att båtarna byggs tex i Sverige med svensk arbetskraft med justa villkor och bra arbetsmiljö.

Men den största anledningen med CE var att få harmoniserande regler för hela EU området och med hänsyn till de förhållanden vi har här, tex 230V. 

Flera amerikanska tillverkare CE-märker sin båtar, dels för att kunna exportera till EU men CE-märkningen fungerar också som kvalitetsgaranti.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-23 på 15:44, bhemac säger:

Självklart är CE delvis ett handelshinder, det kan ju kännas bra att båtarna byggs tex i Sverige med svensk arbetskraft med justa villkor och bra arbetsmiljö.

Men den största anledningen med CE var att få harmoniserande regler för hela EU området och med hänsyn till de förhållanden vi har här, tex 230V. 

Flera amerikanska tillverkare CE-märker sin båtar, dels för att kunna exportera till EU men CE-märkningen fungerar också som kvalitetsgaranti.


Hmm också ett intressant inlägg... Justa villkor och bra arbetsmiljö. Vet inte om flertalet av den arbetskraft som varit sysselsatt inom den marina sektorn tycker att sofflocket är en bra arbetsmiljö med bra arbetsvillkor... Men det vara en parentes ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...