Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sneseglarn2

Bra olja till en Penta MD7A

Rekommendera Poster

Vilken olja är bäst till en Volvo Penta MD7A eller till segelbåtsdieslar..?

Har denna motor i min Aphrodite 30, och vad jag vet så har motorn suttit

i båten sedan 1980.. Toppen renoverades för tre år sedan.. Motorn går som en klocka

och drar inte en droppe olja på en säsong, tittade på stickan senast igår och oljan är klargul..

Vill vara rädd om min motor och ge den bästa möjliga olja...!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många timmar har du kört sedan senaste oljebytet? Det brukar inte behövas många drifttimmar för att oljan ska bli svart på en diesel.

 

Angående oljan ska det vara SAE 15W-40.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, No_jah säger:

Hur många timmar har du kört sedan senaste oljebytet? Det brukar inte behövas många drifttimmar för att oljan ska bli svart på en diesel.

 

Angående oljan ska det vara SAE 15W-40.

Jag har nog gått för motor 50 70 timmar, har seglat ca 480 sjömil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De lite äldre dieselmotorerna ska ha en vanlig mineralolja med klassning för dieselmotor. Inte någon fin hel- eller halvsyntetisk olja.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bästa oljor som fanns när motorn konstruerades är sämmre än dagens sämsta oljor.

Så resonerar åtminstone jag.

Däremot tycker jag att man skall byta olja precis innan man tar upp båten (om man nu gör det).

Orsaken till det är att det finns en massa tillsatser i oljan som effter hand oljan används bryts ner.

Känns bättre att ha ny olja med minimalt med vatten och andra föroreningar i samt väl fungerande tillsatser som exempelvis förhindrar korrosion under vintern. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lintott.... är det inte bra med syntetinslag i olja för äldre motorer? Trodde det var bättre olja?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Funkis säger:

Lintott.... är det inte bra med syntetinslag i olja för äldre motorer? Trodde det var bättre olja?

Här ( https://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Boreglazing.aspx ) läste jag om rekommendationen att inte använda "finoljor" i den typen av små lågbelastade dieselmotorer som används i segelbåtar. Har något minne att de äldre mineraloljorna gav bättre tätning och bättre kompression. Oljan är ju inte bara till för att smörja lager utan även att lägga en oljefilm i cylindern så att det blir tätt mot kolven. Honingen i cylindern är ju gjord för att oljefilmen ska sitta kvar och täta. För mycket "slökörning" och tomgångskörning (batteriladdning) sätter igen dessa slipspår, oljan häftar inte lika bra till cylinderloppet (sök på "bore glazing"), kompressionen blir sämre och motorn svagare. Dieselmotorer ska ges tillfälle att anstränga sig med jämna mellanrum för att må bra och inte koxa igen.

I instruktionsboken till både min gamla Yanmar (2GM20 sent 80-tal) och min nuvarande (3YM30) så anges vilka klassningar som motoroljan ska ha. Det är inte klassning för syntetolja.

 

För turboladdade motorer gäller säkert andra rekommendationer, de belastas ju hårdare. Men där har jag inte samma koll.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Syntetoljor hör inte alls hemma i äldre dieselmotorer punkt. Finns överhuvudtaget ingen anledning heller att använda det. 

Syntetoljor hör hemma i moderna motorer med främst överliggande kamaxlar och små oljepassager i tex bilar som behöver säkerställas få smörjning överallt snabbt vid start även i minusgrader samt för avgasreningen. Och extrema formel 1 bilar givetvis. En gammal lågvarvig dieselmotor har andra toleranser och behov

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med båda ovanstående svar!

Vill bara tillägga att de maskiner som har gemensam olja i backslag och motor, att backslaget gärna vill börja slira vid användning av "lågfriktionsolja" som någon tillverkare kallade sin produkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte inte kapa tråden... men konstaterar att det finns olika tolkningar av oljors egenskaper. Jag är ingen insatt person men jag tror att olja med syntetinslag ( någon/några procent brukar det vara ) har generellt bättre egenskaper. Med det sagt... är ju de flesta billiga oljor idag mycket bättre än oljekvaliten som anbefalles i instruktionböcker från 70- och 80-talen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...