Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Myrsky-janne

Kan man transportera båten på enkel vagga från tex Tyresö?

Rekommendera Poster

Hej.

 

enkel fråga: kan man/vågar man transportera en segelbåt på ca 35fot och 5-6ton på Tyresö/press&son vaggorna? tanken var att köra den på en låg vagn efter lastbil men tänker mig att vaggan är för klen och hela rasket hamnar i diket.

Redigerad av Myrsky-janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyresövaggan är väl inte någon "klen vagga". Det ska fungera väl med en Tyresövagga som transportvagga på ett lastbilsflak. Sen måste vaggan självklart kompletteras med en surrning av spännband som ser till att hålla båten på plats så den inte står och gungar under transporten. Vaggan måste också spännas fast så den inte kasar runt på flaket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Jo naturligtvis måste det hela surras ordentligt, blev bara osäker om vaggan verkligen klarar lasten i rörelse. 

Har möjlighet att få transporten "gratis" när bilen ändå kör tom hem, båtbiljetten betalar jag för. 

Båten skall köras 50-60 mil så räknar med att en "riktig" båttransport blir för dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten står på kölen, vaggan håller balansen så båten inte välter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall du köra den på en lastbil med flak - lär du få problem med höjden.

"riktiga båttrasporter" som nu pratar om har kölficka på sin bilar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TS skriver "låg vagn" i sitt första inlägg. Hur lågt det nu är.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vagnen är 80cm hög ( om ja kommer ihåg rätt nu) båten 3.5m hög så jag kommer upp i 4.3m. 

I Sverige tycks frihöjden vara 4.5m så det klarar vi just och just, i Finland borde den vara 4.2m så där ligger vi strax över. 

Ja skall snacka med chauffören vad han tror, maxhöjd på båten över till Finland 4.43m så det borde inte vara nåt problem.

 

Men i första hand vill jag segla hem båten. Har ännu inte hittat den rätta men beroende på skick och var den ligger vill jag ha koll på vilka möjligheter jag har för att få hem den när den dagen kommer. Att anlita en riktig båttransport blir snabbt  en dyr historia, lägger hellre de pengarna på båten.

Redigerad av Myrsky-janne

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Största höjd/bredd är väl 4,5m/2,6m i sverige annars krävs tillstånd. Vad är det för båttyp?
Skulle det bli problem med landtransporten så kanske du ska överväga att segla.
Borde ta 4-5 långa segeldagar om man tar natthamn. Seglade själv Malmö-Stockholm i slutet av september för något år sedan vilket är ungefär samma sträcka vilket blev en trevlig seglats och avslutning på säsongen.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, per_62 säger:

Största höjd/bredd är väl 4,5m/2,6m i sverige annars krävs tillstånd. Vad är det för båttyp?
Skulle det bli problem med landtransporten så kanske du ska överväga att segla.
Borde ta 4-5 långa segeldagar om man tar natthamn. Seglade själv Malmö-Stockholm i slutet av september för något år sedan vilket är ungefär samma sträcka vilket blev en trevlig seglats och avslutning på säsongen.

 

Har tänkt mig en Rasmus 35. 3.5m med vindrutan på och 3.05m bred. Så största bredden är bara 2.6 i Sverige, ojdå. I Finland är den 3.1m sen blir det specialtransport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En Rasmus 35 med bredden 3,05m klarar sig precis utan varningsbil:

Bred transport
261 cm - 310 cm utmärkning
311 cm - 450 cm utmärkning och varningsbil
Bredare än 450 cm utmärkning, varningsbil och eskort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du räknar på lasthöjden så glöm inte bort att båten står på ett par bottenbalkar i vaggan som lägger till nån halv decimeter till lasthöjden.

Båten måste stå på balkarna i vaggarna för att det ska bli en stabil stöttning.

 

Om höjden blir för hög - går det inte att skruva av vindrutan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på höjden..?

Båten är ju långkölad och sticker bara 1,30, det låter därför högt att den skulle vara 3,5 meter tycker jag..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade specsen på HRs hemsida, transporthöjd med vindruta 3.5m och utan 2.87m. I värsta fall kan man nog säkert skruva loss vindrutan för att vara säker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På avrådan av frugan så får jag lämna båten i fråga, hon säger att om vi ska ha segelbåt så skall den seglas hem inte köras på trailer för att den är så sunkig! ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten eller trailern sunkig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kane säger:

Är båten eller trailern sunkig?

Båten, segelbar men ingen fungerande motor. Därför skulle den tas hem landvägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl iofs en ganska vettig inställning; det beror ju lite om man vill använda en båt eller ha en objekt att mecka med. Jag körde hem min båt på lastbil från Västervik, men inte för att den var sunkig utan för att jag faktiskt inte hade möjlighet att ta ledigt så länge som jag hade krävt för att vårrusta den 35 mil hemifrån, sjösätta, rigga och segla den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förvisso, men var beredd på att göra en hel del på den innan vi skulle sjösätta själva. Men å sidan var priset satt så lågt att man kunnat investera en hel del pengar i den. Men hon hade nog rätt, den är i ett uselt skick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en Rasmus för 65 000:- kr på Blocket och som sänks med 7 000:- kr per vecka. Var det den du inte fick köpa?

 

Det är nog ett bra beslut om man vill ha någon tid med sin fru. Med det priset gissar jag att det är mera jobb än att tvätta och putsa lite extra.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Mackey säger:

Det finns en Rasmus för 65 000:- kr på Blocket och som sänks med 7 000:- kr per vecka. Var det den du inte fick köpa?

 

Det är nog ett bra beslut om man vill ha någon tid med sin fru. Med det priset gissar jag att det är mera jobb än att tvätta och putsa lite extra.

 

Mackey

Yes de var den, mycket jobb var det på den men var beredd på det också. Räknade lite på grovt på kostnaden också, med grundlig renovering invändigt, ny motor(craftsman),   ny teak utvändigt och uppdatering av elektronik m.m. Eftersom jag jobbar på båtvarv och får allt via jobbet till väldigt bra priser så hade jag grovt räknat hamnat med de billigaste Rasmus på blocket just nu. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...