Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jonas_81

Olika modeller

Rekommendera Poster

Hej!

Länge drömt om båt att övernatta i... å segelbåtar har jag trivts ombord på när jag varit ut.

och en annan finne här på forumet så har spillt vatten på tankarna nu igen....

Det som alltid sagt mot med segelbåtar e djupgåendet. vinns inte så djupa vatten här i Österbotten, Men nu när jag ha kolla blocket lite noggrannare å frågat info av vår vän  Google så har jag sett att det finns en hel del intressanta båtar på 1-1,3m djupgående

 

Men några saker som jag vill bolla här e om köl och motor.

Költyp fördelar nackdelar...

Långköl:?

Fenköl:? (sett att det finns en del som inte går så djupt)

 

Motor:

Inombordare:

+:tystare,...

- :dyrare att serva,...

 

Utombordare:

+billigare att förnya,...

-Högt ljud, svagare vid smala passage i motvind;...

 

Kom gärna med förslag på båtmodeller kraven e att ca 4 kojplatser (familj) och kunna gå på grunda ställen (långgrunt vid sommarstugan och grunda naturhamnar här.)

 

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåt med sänkköl,  fällköl eller centerboard kanske kan vara ett bra alternativ, även ganska enkelt att själv sjösätta och ta upp med en trailer. Finns numera flera olika modeller med 4 kojer. Dessa kan även användas som enklare husvagn om man vill eller då man tar båten på släp för att segla på någon avlägsen plats, kanske till Medelhavet?

 

Här är några exempel: Mega 30, Albin 57, Skippy 650 eller Skippi 750, Fabola Campus, Campus 7.4, Elan 21, Delphia 26 etc

Eller någon trimaran, Dragonfly 28  etc

 

Mega 30 finns på blocket för 52000 kr, övriga förutom Albin 57 och vissa modeller av Fabola Campus ligger nog högre i pris.

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra fråga... frun svara ju 0 ... men i kronor så ha jag nog kollat på båtar under 50 000, men det beror ju lite på vilken modell också samt utrustning kommer det med så får ju båten kosta t.ex 40 men skal jag hämta förtöjningar ankare m.m så blir det ju inte så mycket kvar... sett att det finns en hel del under 10 000 också å för såna kaffepengar så får man ju med en del kvällspyssel också men säker mycket kunskap på vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar har ju gått ner i pris ganska mycket på senare år, så för 50000 finns det ju otroligt mycket att välja på, vad prioriterar du högst, segling eller boende/bekvämlighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, No_jah säger:

Segelbåtar har ju gått ner i pris ganska mycket på senare år, så för 50000 finns det ju otroligt mycket att välja på, vad prioriterar du högst, segling eller boende/bekvämlighet?

 Oj svåra frågor...

Nä seglingen så jo vist den skall röra sig med segel men tror inte att jag kommer att vara den som finjusterar de sista centimeterna på skoten.

och att  en hel del har kommit ner i pris har jag märkt under 20k finn ju en hel del å då kanske man inte behöver flytta ut på båten utan får komma hem igen också ;-)

Så prioritering så e nog billig, med nödvändig utrustning/plats för nödvändig utrustning att bo.. inte 5 stjärnigt hotell (kanske en tvåmastad så får man spänna hängmattan emellan... :-) )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, per_62 säger:

Segelbåt med sänkköl,  fällköl eller centerboard kanske kan vara ett bra alternativ, även ganska enkelt att själv sjösätta och ta upp med en trailer. Finns numera flera olika modeller med 4 kojer. Dessa kan även användas som enklare husvagn om man vill eller då man tar båten på släp för att segla på någon avlägsen plats, kanske till Medelhavet?

 

Här är några exempel: Mega 30, Albin 57, Skippy 650 eller Skippi 750, Fabola Campus, Campus 7.4, Elan 21, Delphia 26 etc

Eller någon trimaran, Dragonfly 28  etc

 

Mega 30 finns på blocket för 52000 kr, övriga förutom Albin 57 och vissa modeller av Fabola Campus ligger nog högre i pris.

 

Jo nog har jag kollat lite men oftast nyare båtar så då far ju priset...

Trimaraner har jag alltid skippat (börja kolla lite nu) men katamaraner så ha jag kolla på och skulle jag få en Dacapo 20 i glasfiber...

 

Vad e poängen med trimaranen annat än att stöda oftast två tomma kroppar Katamaranen så använder man ju kropparna till kojer m.m...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En trimaran seglar oftast mycket bättre och fortare än en katamaran, speciellt på kryss, samt att på många trimaraner kan man fälla in stödpontonerna så att den blir enklare att transportera på trailer eller lägga till med om det är trångt. Se video som finns här: http://dragonfly.dk/dragonfly-28

Men boutrymmet kan nog vara större i en katamaran.

Att ha en båt som man själv kan sjösätta med trailer gör även att kostnader för sjösättning upptagning blir lägre (om man har en trailier).

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo att kunna tata upp med trailer e nog stor fördel i underhållspris ett flak öl åt grannen så kommer traktor ut typ... mot kran lyft...

Kom ju nu att tänka på masten också vilka går att hissa utan kran?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Jonas_81 säger:

 

Költyp fördelar nackdelar...

Långköl:?

Fenköl:? (sett att det finns en del som inte går så djupt)

 

Motor:

Inombordare:

+:tystare,...

- :dyrare att serva,...

 

Utombordare:

+billigare att förnya,...

-Högt ljud, svagare vid smala passage i motvind;...

 

 

Ingen som vågar uttala sig om för och nackdelar generellt sätt?

Fällköl och andra lyftbara går tyvärr bort pga. det är oftare nyare och då också dyrare båtar som har dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan, Jonas_81 säger:

Ingen som vågar uttala sig om för och nackdelar generellt sätt?

Fällköl och andra lyftbara går tyvärr bort pga. det är oftare nyare och då också dyrare båtar som har dem.

 

Generellt sett är ju en inombordare överlägsen en utombordare på nästan alla sätt.

 

En fördel med utombordare är ju att man, beroende på om man når den från sittbrunnen, faktiskt kan manövrera båten både frammåt och bakåt på ett smidigt sätt iom. att den är vridbar.

 

Men med tanke på prisklassen på de båtar du söker så är de nog i mde flesta fall utrustade med en inombordare som är lika gammal som båten och troligtvis sjunger på sista versen. 

Och med tanke på det så kanske en utombordare är ett bättre alternativ, för även om det är en gammal risig utombordare så är det ju faktiskt otroligt mycket lättare att byta en utombordare än en innombordare på en segelbåt, både fysiskt och för plånboken.

 

Förövrigt är det nog heller inte helt ovanlig att äldre båtar har en innombordare monterad som slutat fungera, men som får sitta kvar för att det är så besvärligt att plocka ur den, och därför har en utombordare monterats istället. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan, Jonas_81 säger:

Hej!

Länge drömt om båt att övernatta i... å segelbåtar har jag trivts ombord på när jag varit ut.

och en annan finne här på forumet så har spillt vatten på tankarna nu igen....

Det som alltid sagt mot med segelbåtar e djupgåendet. vinns inte så djupa vatten här i Österbotten, Men nu när jag ha kolla blocket lite noggrannare å frågat info av vår vän  Google så har jag sett att det finns en hel del intressanta båtar på 1-1,3m djupgående

 

Men några saker som jag vill bolla här e om köl och motor.

Költyp fördelar nackdelar...

Långköl:?

Fenköl:? (sett att det finns en del som inte går så djupt)

 

Motor:

Inombordare:

+:tystare,...

- :dyrare att serva,...

 

Utombordare:

+billigare att förnya,...

-Högt ljud, svagare vid smala passage i motvind;...

 

Kom gärna med förslag på båtmodeller kraven e att ca 4 kojplatser (familj) och kunna gå på grunda ställen (långgrunt vid sommarstugan och grunda naturhamnar här.)

 

//Jonas

Mina erfarenheter säger inombordare om den är i gott skick alla dagar i veckan.

Jag har haft båda varianter, utombordare på Maxi 68 och inombordare på nuvarande Bavaria 30.

Manöverbarheten med inombordaren är överlägsen i min jämförelse framförallt gällande att få stopp på båten på väg in mot land om vinden ligger på akterifrån, dock kan man svänga runt sin egen axel med utombordaren om man svänger både på den och rodret.

En inombordare är ju dock väldigt mycket dyrare och jobbigare att byta ut samt lite mer att serva.

Jag hade en 2t utombordare så den var väldigt enkel servicemässigt på hösten.

Som tidigare skrivits är en utombordare lätt att byta ut (och lätt att få stulen om den är ny och fin).

 

Långkölad båt är att föredra vid grundstötning, enligt egen erfarenhet... men fenkölad båt har betydligt mindre svängradie och är väl i regel snabbare seglare.

 

Billiga segelbåtar som är relativt grundgående är IF (långköl), rymlig för sin storlek är Maxi 77 (fenköl), jag hade den mindre 68an som fungerade bättre för två personer. 

 

Ovanstående är baserat på mina erfarenheter och därför inte fakta hugget i sten  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, No_jah säger:

Generellt sett är ju en inombordare överlägsen en utombordare på nästan alla sätt.

Jo de e lite uppfattningen jag fått från "land" också, å just tanke på åldern så lutar det nog år att det blir en utombordare...

 

Viggen båtarna så ser ju onekligen ut som en som kunde vara på önskelistan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, SE2517 säger:

Ovanstående är baserat på mina erfarenheter och därför inte fakta hugget i sten  :-)

Det är jus olika erfarenheter jag e ut efter att få reda på här också  inga fysiologiska uträkningar men en del input av dem varför inte

HA kolla på Maxi 77 lite men centimeterna e dyrbara i hamnar och ankringsplatser så tyvärr har den fallit på djupet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Albin vega har du ju också,  som är  en storasyster till  Viggen, sticker bara några cm mer än Viggenbåtarna.

 

Marieholm IF och Marieholm 26, som är två snarlika båtar kan också vara ett bra atlernativ, båda sticker omkring 1,2m

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelar med utombordare (och nu menar jag på en mindre segelbåt - jag inser att kring 3-4 ton/28-30 fot och över är det alltför opraktiskt):

- Enkelt och billigt både i inköp och service. En mindre motor lyfter man enkelt av ensam eller med en person som hjälper till.

- Inget som släpar i vattnet och bromsar när man seglar.

- Inget nere i vattnet som linor och annat kan fastna på medan man seglar, och skulle nåt fastna medan man går för motor är det förhållandevis enkelt att fälla upp motorn, göra rent/skära bort linor, och sen fortsätta köra igen. Man slipper bada.

 

- En utombordare går att styra, och rätt använd blir det nästan som att ha en bogpropeller. Man kan göra väldigt snäva och exakta svängar, bakåt som framåt. Även i mycket låg fart, när det inte går att styra effektivt med rodret, kan utombordarens riktbara kraft erbjuda god kontroll.

- En utombordare väger lite jämfört med en inombordare av jämförbar styrka. T ex väger en Yanmar 1GM10, ca 9 hk, närmare 80 kg, jämfört med en utombordare, Tohatsu 9.8 hk, på knappt 40 kg. För äldre motorer är skillnaden troligtvis ännu större, i synnerhet om man räknar med tvåtaktare på utombordarsidan.

- Ingen axelgenomföring som kan läcka.

Nackdelar med utombordare:

- Högre motorljud eftersom motorn sitter exponerad nära sittbrunnen, jämfört med en inombordare inne i ett mer ljudisolerat motorrum, plus att motortypen i sig i utombordare kan väsnas mer, allt annat lika.

- Mer avgaslukt, främst med vinden in från akter (men då seglar man väl ändå helst?).

- Viss risk för att propellern då och då hoppar ur vattnet vid kraftig sjögång. Ju längre båt, och ju högre motormontering, desto större risk.

- Högre bränsleförbrukning jämfört med dieselinombordare.

- Brandfarligare och mer luktande bränsle jämfört med dieselinombordare.

- Vikten längre akterut, vilket kan påverka hur båten ligger i vattnet. En båt som lätt sätter sig på ändan kan bromsas mer av en liten utombordare än en större inombordare som är mer centralt placerad.

- Viss stöldrisk. Utombordare stjäls ibland. Inombordare på segelbåtar stjäls så gott som aldrig, vågar jag påstå.

- Sämre ergonomi vid användning. Man är som förare tvingad att sitta längst bak i sittbrunnen för att nå utombordarens styrarm. Med inombordare har man normalt ett gasreglage som är mer bekvämt placerat inne i sittbrunnen.

- Två saker att styra med samtidigt, både rodret och motorn, jämfört med enbart rodret i fallet med inombordare, vilket kan vara negativt i vissa situationer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...