Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
HerrBitter

Projektlogg: s/y Julia, Möre 30

Rekommendera Poster

Hej på er!

 

Bakgrund

Jag är en yngre förmåga som tidigare i somras köpte mig en segelbåt efter mycket seglande på annat håll.

Det hela skedde av en slump, då min kollega uppmärksammade mig på båten, som var av hyfsad storlek, och för ett mer än rimligt pris.

Ett meddelande och två telefonsamtal senare blev det en kvällstur upp till Sundsvall från Gävle, och efter några timmar var man nu ägare av den här:

59b8ce6c514a5_Sjsatt.jpg.262df258fbc15fd748a4eea0dad5831c.jpg

 

Båten sjösattes,  höll tätt, och mastades på. Motor servades, och gick igång utan några större fel.

Många nyfikna gubbar följde vårt lilla äventyr, då båten stått på land i fem år enligt hamnkaptenen.

 

Hemfärden vart mer än dramatisk, då vi hade kanske 7 motorhaverier, från igensatt dieseltank till att generatorn lossnade till följd av att en rostfri M12 bult gick av... Nedan syns vår temporära fullösning av dieseltank.

59b8d1c69e29d_Fullsning.jpg.0f62da497b1632ec50c5445c8cb43b5c.jpg

 

Nåväl, väl hemma började jag skriva en lista, som blev väldigt lång.. 

Nu har jag kommit en bit på vägen, och här kommer jag dokumentera det jag gör.

 

Att göra: 

  • Ta bort teakdäck och täta översta lagret plast.
  • Plocka bort rutten balsa, ersätta och plasta igen.
  • Dra om all el ombord, fixa landström.
  • Göra ren dieseltank, byta genomföring.
  • Fixa genomföring för tömning av septitank.
  • Montera elkvarn på toaletten.
  • Lägga korkdäck
  • Byta ut avstängningsventiler till skrovgenomföringar. (Skjutventil -> Kulventil)
  • Dra in gasol, byta ut spritkök, konvertera värmare.
  • Montera skotskena till försegel.
  • Ordna navigationssystem med skärm.
  • Med mera..

 

Det finns helt klart saker att göra!

 

Ha de'!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall bli spännande att följa! Hade själv en Möre 30 i några år, det är en väldigt trevlig och stabil båt.

Användaren "Balladkopian" har en tråd här på forumet av en helrenovering med motorbyte. Inredningen blev riktigt bra men han var ju professionell båtsnickare på Najad. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar ditt inovativa bränslesystem, man tar vad man har och fixar till något som funkar hem.

 

En bra motionerad skjutventil ar lika bra som en kulventil, dock är kulventilen frostkännsligare, om man inte lämnar den halvöppen.

Ser fram mot att följa din renovering!

 

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Pentax säger:

En bra motionerad skjutventil ar lika bra som en kulventil, dock är kulventilen frostkännsligare, om man inte lämnar den halvöppen.

 

En dåligt motionerad skjutventil är dock mycket mycket dålig! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Pentax säger:

En bra motionerad skjutventil ar lika bra som en kulventil, dock är kulventilen frostkännsligare, om man inte lämnar den halvöppen.

 

Jag tog isär ett par nästan 50år gamla skjutventiler. Efter rengöring, motion och smörjning så är de som nya och helt täta, i vart fall med vatten i en två meter slang i källaren.

Nackdelen är ju att kunna manövrera dem om de sitter trångt till, kulventilen kommer man ju ofta åt med båtshaken el likn.

Det otäcka med kulventilerna är att det blir en ganska lång och ömtålig grej.

 

I vinter ska jag byta några geomföringar. Kanske behåller jag skutventilerna men flyttar dem så de blir åtkomliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, nilsnobbing säger:

Får man fråga, vad fick du ge för den?

 

/Nils Nobbing - nyfiken i en strut

 

Klart man får!

Jag fick ge 20.000:- för båt och tillbehör så som rullgenua, 6 segel, autopilot m.m.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan, HerrBitter säger:

 

Klart man får!

Jag fick ge 20.000:- för båt och tillbehör så som rullgenua, 6 segel, autopilot m.m.

 

Prisvärt må man säga, även om jag förstår att det innebär en del jobb. Lycka till med båten!

 

N.N

Redigerad av nilsnobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är den vattenburna säsongen över!

I lördags flög hon, Julia, upp på vagnen och står nu så stillsamt på land.

Upptagningen och iordningställandet inför vintern flöt på utan några större problem!

IMG_20170930_120653.jpg.bc92c0b5bfc6097b4e83b3952397c18e.jpg

Notera fördelen med att ligga i sötvatten; inte en enda havstulpan eller beväxning!

 

Har storhandlat till båten, och härnäst blir det elsystemet och däcket som får sig en genomgång. Sandwich-materialet i däcket har torkat ur ganska bra hittills, och snart är det dags att plasta igen alla ca. 500-750 skruvhål i plasten, vilket förmodligen sker i helgen.

Ska försöka att komma ihåg att ta bilder och uppdatera härnäst! :)

 

Ha de'!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...