Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Togero

Inkoppling varvräknare

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som vet hur man kopplar in denna? 

Den gröna misstänker jag är signal, svart brukar vara jord, men vart ska plus in?

20170911_215140.jpg

20170911_215122.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gröna kabeln ska kopplas till grön kabel i motorn, och den svarta till minus. Svårare än så är det inte. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns ingen grön kabel i motorn.  Det är en Volvo Penta AQ151c. Signalen från tändspolens minussida är grå.

Belysningen är helt fristående från signalen så den behövs inte.

 

Men  plus behövs väl?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då passar inte den varvräknaren, den är till VP utombordare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man kollar noga på varvräknaren på nätauktionen, så har den två kablar till belysningen, och bara två som går in i varvräknaren, precis som den här.

Jag tippar att det skall vara plus i den gröna och signal i den svarta. Eventuellt kan skalet behöva jordas då lampans jordning fattas.

Det är en snygg varvräknare, jag så det skulle ju vara kul om den fungerade.

För säkerhets skull kan man ju kola runt på nätet om man råkar hitta nåt. 

Annars är det väl inte så mycket att förlora på att prova. sprakar det, så är det nog felkopplat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Vill bara lägga in att jag hade exakt en sådan varvräknare till min gamla Volvo Penta 400 3cyl 40hk utombordare. Då skall en lampa sitta i röret och signalen (grön) till en s.k. kopplingsplint på motorblocket där både signal (grön) och jord (svart) kopplades in. Min hade också bara 2 trådar och jag gissar att den fick ström ifrån motorn på något sätt för jag fick koppla in min mätare själv och den fungerade fint. Skall se om jag hittar några gamla bilder hur den var kopplad exakt. Återkommer... Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minus på tändspolen blir plus när brytarspetsen öppnar, räcker gott för att driva en varvräknare.

Men om den inte kommer från en 75Hp så lär den väl visa fel, eller var det dubbla brytarspetsar på en 75Hp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget "äkta minus" på tändspolen!

Ja det finns en anslutning som brytarpetsarena (eller motsvarande elektronik) jordar i insidan av fördelarhuset varje gång rotorn kommer i läget för kontakt med anslutningarna till tändkablarna.

Tändspolen har plusanslutning hela tiden då tändningsnyckel är påslagen, och jordas då i fördelaren, vidare i motorblocket för varje cylinders tändläge.

 

Jag skriver detta med "inget äkta minus" då jag sett såväl båtägare som bilägare som kopplat in olika grejer på denna "minusanslutning" senast på en gammal folkabubbla, då man "jordade" backljuset här (egentligen inte så konstigt då man tar plus till backljuset från tändspolens plusanslutning på dessa fordon). Vad som hände var att motorn dog varje gång man la i backen. 

I en båt jag mekade med hade man anslutit en 12 volts sladdlampa direkt över tändspolen, den motorn startade inte heller då sladdlampans strömbrytare var i läge "on"...

 

På Boschfördelare är kabeln från brytarspetsarna till tändspolen vanligtvis grön. Hit skall även varvräknarens signal kopplas (lättast på tändspolen, där det brukar finnas plats för fler flatstiftskabelskor) . På varvräknarens baksida är denna anslutning vanligtvis märkt med ett uppochnedvänt "T". Sedan finns det då anslutningar för + och -. Jag har installerat "en och annan" varvräknare i både båtar och i bilar, och har ännu ej funnit någon som är jordad i höljet, inte ens billiga från Biltema. Instrumentbelysningen kopplas för sig, precis som redan föreslagits.

 

Brytarspetsarna sluter kretsen, då bildas det ett magnetfält i tändspolen, när brytarspetsarna sedan öppnar bildas det en induktans, en kraftig elektrisk puls som dessutom förstärks inuti tändspolen (som består av två spolar lindade i varandra) och skickas ut i högspänningsanslutningen till fördelarlockets centrumanslutning. I fördelaren finns det även en kondensator som eliminerar oönskad gnistbildning över brytarspetsarna.

 

Lågspänningsanslutningarna på tändspolen heter vanligtvis följande:

1, anslutning till brytarspetsar, men det kan även finnas ett minustecken (oftast på amerikanska tändspolar).

30 eller +. positiv spänning från tändningslåset.

 

Högspänningsanslutningen heter egentligen 4, men det är sällan som det finns utskrivet på tändspolen, det behövs ju egentligen inte göras.

 

Filmklipp på Youtube.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På slutet hade VP/Archimedes CDI dvs brytarlöst och med varvräknaranslutning till AC-sidan av 12-V generatorn som på de flesta utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, guestsson säger:

På slutet hade VP/Archimedes CDI dvs brytarlöst och med varvräknaranslutning till AC-sidan av 12-V generatorn som på de flesta utombordare.

Sammaprincip på dieselmotorer, där plockar man ut en växelspänningssignal ur en ansutning på generatorn som heter "W".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min förra båt var varvräknaren kopplad till generatorn men den fungerade inte alls. Efter lite rotande i motorrummet såg jag att motorn var försedd med en tachometergenerator, alltså en separat liten generator att koppla varvräknaren till. Kopplade om och - Voila!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...