Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lorelius

Landsort- Gotska sandön- Visby - Västervik

Rekommendera Poster

Så är den här seglingssäsongen snart slut för min del, och jag börjar redan drömma om nästa sommar...
I år har det blivit turer i Mälaren i stort sett varje helg, och fyra veckor i sträck i Stockholms skärgård. Hann besöka bl.a Rödlöga, Lygna, Svenska Högarna, St Nassa, Kallskär, Buller, Utö och Huvudskär. Från Svenska högarna till Bullerö gick vi ett sträck, och ganska långt ut. Jag älskar verkligen seglingen!
Men mer öppet hav än så har jag inte varit med om. Nu fantiserar jag om "långfärd". (I mina mått mätt). Det jag funderat på är Gotland. Jag har en gång besökt Gotska sandön, med turbåt. Vilken vacker ö! Min tanke är att det kunde vara fint att mellanlanda på Gotska sandön, för kortare överfart. Vi skulle alltså isf utgå från Landsort och sedan gå till Gotska sandön. Jag tänker att det borde ta ungefär 12 timmar i min båt, en Albin 82MS. Jag vet att det inte går att lägga till på Gotska Sandön, men får ta och ligga på svaj utanför. Bör jag investera i gummijolle kanske?

Tänker att vi kanske ligger två eller tre nätter på Gotska Sandön. Sedan ned till Visby. (10-12 timmar ?). Kanske två nätter där. Därefter till Västervik. Där bor mina föräldrar och där blir vi nog en vecka, innan vi seglar kustvägen hem till Stockholm. Från Landsort till Västervik skulle besättningen troligen bestå av mig, en till vuxen, och tre barn 7-13 år. 

Jag har aldrig gjort något liknande. Jag har dock gått kustvägen till Västervik från Utö. 

Låter det rimligt? Är det för våghalsigt? Båten har självlänsande sittbrunn, ifall det kommer översköljande vågor, men jag är inte säker på hur mycket luckan, in till motorn klarar. (Den sitter under durken i sittbrunnen). Jag har också bara en manuell länspump. Kanske införskaffa en elektrisk? Jag har VHF, men ingen livflotte. 

Vad ska man annars tänka på? Gäller att vara ute i god tid och förbereda sig väl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Ska du i land, om du inte vill simma, så är det en jolle som behövs in till Gotska Sandön. 

Jag seglade till Medelhavet i mindre båt än din så det ska nog funka att komma till Gotland. I Visby såg jag flera segelbåtar under 30 fot som var gäster. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra! 
Vad för båt seglade du med till Medelhavet? Vilken rutt tog du? Inte kanalerna alltså?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Det var en båt ritad av Per Brohäll som din båt och den kallades Midget havskryssare i trä  på 27 fot. 

Vi tog kanalerna och ut i Marseille. Sedan blev det rivieran, Korsika och Sardinien innan vi kom till Tunisien där vi avslutade turen. Sålde den när jag kom till en som ville börja resan sin resa i Medelhavet. 

 

I somras tog jag en månad i båten på en ensamtur. Seglade från Malmö till Gotland som jag rundade  och även till Gotska Sandön. Fint väder hade jag hela augusti. 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bli ett trevligt äventyr men vid Gotska Sandön kan det bli problematiskt om det blåser och går vågor. Svårt att hitta lä i så fall. Läs gärna denna berättelse från en septembersegling.

 

Seglade Gotland runt för en massa år sedan med start i början av Juli och när vi passerade Gotska Sandön första natten blåste det upp mot 22 m/s och en hel del båtar fick problem med roder och några master gick av. Så även under semestertider kan det blåsa på bra mellan Gotland och fastlandet. Även väderprognoser har ibland missat några sommaroväder och det är många timmar på öppet hav mellan Landsort och Gotland.

 

Förra året tyckte vår dotter att vi kan väl segla till Gotland när vi låg på kryss utanför Nynäshamn. Så vi tog en kurs ut på havet i några timmar men hon blev till slut sjösjuk och kräktes en hel del. Då blåste det ca 6 m/s och gick lite gammal sjö så vi drog oss inomskärs och hon blev bättre. Att ha en besättning som är sjösjuk är ingen höjdare men framförallt om man som skeppare blir sjösjuk...

 

Vi har en gummibåt för tre personer som ibland släpas och ibland ligger hopvikt ombord. När det går högre vågor känns det säkrare att ha den ombord.

 

Jag har även skaffat en PLB nödsändare (Ocean Signal PLB1) som kan vara bra om man är i nöd och inte får kontakt med VHF eller telefon. Det som är bra är att den fungerar i de flesta länder samt både till sjöss och på landbacken (tex fjällvandring etc).

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummijolle bör du absolut ha om du seglar till Gotska Sandön och vill komma iland. Det är långgrunt så du får räkna med att ankra minst 100 meter ut från stranden.  Lurigt att ankra där om vinden skiftar riktning under natten. Stannar man flera nätter kan man säkert få byta sida nån gång men det gör väl inte så mycket.   Här är en film när jag seglade dit med en vän i somras,  vi kom från Byxelkrok på norra Öland via en natt i Visby, stannade en natt vid Gotska Sandön och fortsatte sen till Nynäshamn.  Blev mycket motorkörning för oss p.g.a spegelblankt hav, men det var ju vackert på sitt sätt.  Var rätt coolt med Sälkolonin. Stigarna med lös sand är rätt tungtrampade. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för att du delar med dig! Fin film!
Vad är det för båt du har? Ser trevlig ut! Och liknar faktiskt min Albin 82 lite, i sin uppbyggnad.
Och den där lösningen med hängande grill på akterpulpiten var smart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en trevlig tur och inte alls våghalsig om ni har koll på väderprognosen och planerar lite.

 

Lite tips ang. Gotska sandön.

 

En jolle har du redan fått tips om, och som sagt, det kan bli långt till land och även blåsigt så en liten snurra kan också vara bra att ha.

 

Det skadar inte att lägga två ankare, känns bättre att lämna båten då.

 

En mobiltelefon med ankarlarm och sms-funktion som varnar er i land om båten draggar kan vara bra att lämna ombord.

 

Det är svårt att hitta våglä. Finns det vågor verkar de ta sig runt ön.

Är det någon plats i Sverige där det kan vara riktigt bra för nattsömnen med ett par flundro, eller annan utrustning som minskar båtens rullning i sidled, så är det på Gotska sandön.

 

Apropå vind och vågor. Ha en färdig plan för vad ni ska göra om vinden vrider eller ökar. Ny ankringsplats och väg dit, ny ö, typ Fårö/Fårösund.

 

Tänk på att ta med mat och vatten så att det räcker flera dagar längre än planerat. Ni kan lätt bli kvar både beroende på bra och dåligt väder.

 

På Facebook finns Gotska Sandöns Nationalpark.

 

Ha en fin tur!

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte googla utan att lyckas.

 

En flundra är en playwoodskiva som man hänger ner i vattnet från bommen, som surrats ut åt sidan, för att minska båtens rullning.

 

Ska försöka hitta någon bra beskrivning om inte någon annan hinner före.

 

Tillägg: http://www.offshore-sailor.com/articles/gear/flopper-stopper-make-your-own/

Googla på flopper stopper så hittar du andra lösningar.

 

Man kan ha två flundror, en i bommen och en i spinnackerbommen.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
Kompletterat lite

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flundra var något helt nytt för mig, listig grej. Blir det inte hög påfrestnng på riggen eller ska man tro att den håller för det? Skivan var iofs inte så stor. Bra tips!

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan, Lorelius säger:

Tack för att du delar med dig! Fin film!
Vad är det för båt du har? Ser trevlig ut! Och liknar faktiskt min Albin 82 lite, i sin uppbyggnad.
Och den där lösningen med hängande grill på akterpulpiten var smart!

Har en Adagio 27, motorseglarvarianten av Allegro 27.  Jo det är väl i stora delar samma målgrupp för våra båtar.   Kolgrillen är en "Magma", finns på diverse båttillbehörsaffärer bl.a. Riktigt trevlig när man hänger på svaj. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...