Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Salty

Märkliga annonser

Rekommendera Poster

Hej

 

Brukar titt som tätt se flera märkliga annonser med båtar till salu.

Förra sommaren följde jag ett företag, som är ganska omnämnt i västsverige. Väldigt många annonser med märkligt innehåll och en stor mängd stavfel och andra knepigheter.

Självklart mänskligt att fela. Men det bör vara svårt att fånga en köpare när utbudet är stort på beg marknanden och annonsen är under all kritik?

 

Ibland trasslar annonsören till sin annons så tillvida att att man som köpare inte ens begriper?

 

Jag undrar egentligen vad nedanstående annonsör egentligen vill lyfta fram? ?

https://m.blocket.se/orebro/Bat_sea_ray_74585016.h

 

Eller så är det jag som är lite bakom flötet och inte förstår vad som menas. ?

 

Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som annonsören har sökt information om sprayhooden eller liknande och försökt kopiera/klistra men fått med sprayhoodtillverkarens katalogtext istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sett några riktigt felstavade med jättefina hänsyftningsfel och med superba "sär skrivningar", men dom är nu borta.

Kolla istället motorbåtar 12m+ här finns en Pioneerjulle, en Uttern 510 och liknande (korta) båtar. Det verkar som om alla båtar hamnar i den kategorin om man glömmer att skriva in båtens längd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Pentax säger:

 

Nja står ju billigare vid snabb affär!

jo det förstås...

 

4 minuter sedan, BSven säger:

Men det finns ju bara sex stycken på blocket i hela Sverige!!

Ja, det har du rätt i, eller så köper man en ny med motor för en fjärdedel av priset. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att denna inte faller in under samma kategori som ovan men jag som pluggat metallurgi tycker det är kul att de har ett "nytt material" som faktiskt redan fanns för 60-70år sedan. Visserligen var det inte för än på 90-talet det slog igenom men det är ju ett tag sen det med...

 

https://www.blocket.se/goteborg/Hyundai_SeasAll__3_liters_V6_diesel_270hk_52765979.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://m.blocket.se/stockholm/Marex_320_Aft_cabin_Cruiser_2018_75336414.htm?ca=13&w=3

 

En riktigt fin båt, men under tillbehörslistan drar det iväg en smula, enligt min egen uppfattning. 

 

Nu tillhör jag inte den kategori som har råd att köpa fabriksnytt, men 100 w solcell för nästan 20 000 anser jag vara lite väl högt?

6 st fendrar inkl strumpa till var o en, drygt 5000 kr.

 

Well, Jag ska nog hålla mig till äldre båtar med tillbehör från den marina varianten av Ullared 👀

 

Men båten var väldigt fin 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Salty säger:

Nu tillhör jag inte den kategori som har råd att köpa fabriksnytt, men 100 w solcell för nästan 20 000 anser jag vara lite väl högt?

 


Kan ju vara flera paneler, där varje individuell panel är på 100 W. Och så regulator, fäste och arbete för montering på det. Högt, men jag kan i alla fall fantisera ihop hur det kan ha blivit så dyrt... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 100 W solcell = 1500:- kr

Regulator = 1500:- kr

Arbete = 17 000:- kr.

Det måste vara en väldigt komplicerad installation.

 

Sedan en TV-antenn för 9180:- kr och myggnät för 2340:- kr.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förundrades över en prislista som jag fick med mig hem från en Båtmässa, ja det var några olika  prislistor på tillbehör och tjänster till nya båtar, Targa, Viknes, Nimbus, Aquador och några till.

5000kr för gardiner, 25-30.000kr för bottenmålning, 5000kr för en mjuk dyna att lägga på en fällbar sits på akterdäck, sitsen kostade något mindre. 

Det fanns också "förtöjningspaket" innehållandes ungefär fyra förtöjningstampar och fyra fendertar med logotyp på, för 5000kr, förankringspaket med ankarspel, lina kätting och rostfritt ankare för 60.000kr. Ja detta var då ungefärliga priser ur minnet, skiljde sig väl litet mellan de olika firmorna också. Men fem tusen kronor för att få några gardiner, och då var det bara till de små "fönsterna", ventilerna i för- och akterruffen....

Hur som helst, klarar jag av en bottenmålning på en ny båt för en summa långt mindre än den dessa båtbyggerifirmor vill ha, även om jag plockar ut en timlön. Jag kan nog även köpa fyra ordentliga förtöjningslinor och lika många fendertar av god kvalitet, utan logotyper, för ett par lusentappar i första bästa båttillbehörsbutik. Frun och dottern sydde nya gardiner till Nimbusen, tyget kostade kanske max 200kr jobbet tog en förmiddag.... Själv hade det tagit minst en förmiddag att förstå hur man trär tråden i symaskinen, men jag är bättre på bandsåg och slipmaskiner....

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara skruvade priser. Antingen är det någon idiot som betalar detta eller, mer vanligt, man det för prutning. "Ok, vi skickar med en solpanel så har du tjänat 20000kr".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annonsen är ju från ett företag. Båten är ny och kostar tre miljoner.

Jag antar att målgruppen är den kategori människor som vaskar champagne och där kanske det är ett coolt mingelskryt att fendrarna kostat 5000:-?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan, BSven säger:

Annonsen är ju från ett företag. Båten är ny och kostar tre miljoner.

Jag antar att målgruppen är den kategori människor som vaskar champagne och där kanske det är ett coolt mingelskryt att fendrarna kostat 5000:-?

Stämmer nog bra...

 

Får en minnesbild ifrån TV serien Solsidan, där Fredde polerar fendrarna på sin nya båt, då frugan inte varit så noga med dem som han önskat....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är inte så roligt att försöka läsa en tråd som består av en massa länkar till blocket-annonser som man inte längre kan se. Snälla, kopiera annonsen, ta en print-screen, och lägg in den in i tråden istället.

 

Med vänlig hälsning Thomas S

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag får lov att säga att säljaren skickar med något jag inte sett tidigare under de 5-6 åren jag bevakat blocket annonser. ☺

 

https://m.blocket.se/halland/Familjebat_Nimbus_78042259.htm?ca=13&w=3

 

Nu var ju inte tanken jättestor, 200 liter. På ett sätt smidigt, men sen vet jag inte helt vad lagen säger om släp med enbart bränsle? Får man dra runt med 200l hursom?

Ligger ju förvisso en hel del i båtens tank när man trailar den till havet...

Screenshot_20180304-225636.png

Redigerad av Salty

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, Salty säger:

Jag får lov att säga att säljaren skickar med något jag inte sett tidigare under de 5-6 åren jag bevakat blocket annonser. ☺

 

https://m.blocket.se/halland/Familjebat_Nimbus_78042259.htm?ca=13&w=3

 

Nu var ju inte tanken jättestor, 200 liter. På ett sätt smidigt, men sen vet jag inte helt vad lagen säger om släp med enbart bränsle? Får man dra runt med 200l hursom?

Ligger ju förvisso en hel del i båtens tank när man trailar den till havet...


Om jag tolkat de extremt krångliga och svårtolkade reglerna rätt (tyvärr inte alls säkert!), så kan den mängden vara ok, förutsatt att föraren och fordonet uppfyller kraven (bl a en viss utbildning, brandsläckare, m m) i en lista som också finns på sidan. Upp till en totalmängd på 1000 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...