Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Hur lång ankarlina har du?

Rekommendera Poster

Jag har skrivit det förut, men min ankarlina är sliten, skall köpa ny.

Mätte linan i går, den är endast 30 meter + 5 meter. Linan är treslagen och 16mm tjock och kättingen är en 8mm kortlänkad.

Upptäckte x 2 i somras att linan var kort, nådde knappt fram till bryggan...

Båten väger 4,5 ton och är minst 9 meter lång.

Hade 60 meter anakarband i förra båten, och dessförinnan 60 meter treslagen lina med 5 meter kätting.

Tycker att den längden är mer rätt.

 

Ser att färdigköpta linor oftast är endast 40 meter...

Det finns litet plats kvar i behållaren under ankarspelet för mer lina och kätting.

 

Hur lång lina har du?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I motorbåten, 80 m 8 mm kätting i fören, 50 m blyad lina i akter, reserv sliten blyad 50 m.

I segelbåten 40 m band 6 m kätting, reserv 50 m 16 mm lina.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har 35 m ankarlina och 5 m kätting (Överdiminsionerad sådan)

Jag upplever som du att detta är för kort och är många gånger precis på gränsen.

Jag kommer satsa på 50 m nästa gång.

Iuversig hade jag allra helst haft ankarspel....  Men får bli på nästa båt.?

 

Båten är drygt 8 m och ca 3000 kg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak som jag kom att tänka på när ni tycker att linan är kort hur djupt vatten ankrar ni på ca 2-3m så borde ju en sådan räcka men är det 30m så förstår jag att ca 50m blir kort...

// Jonas

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 m x 8 mm treslagen, plus två meter kortlänkad kedja, 6 mm. I ena änden 8 kg galvad "ful-Bruce", och i andra änden en röd kula.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

56 m ankarband och ful-Bruce i aktern.

Treslagen ca 50 m lina med några meter kätting och ful-Bruce i fören.

Dock är båda i behov av att bytas ut.

 

Ankarlinan i aktern har aldrig tagit slut innan jag kommit in till land, ankarlinan i fören har jag aldrig använt, den fanns där när båten köptes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren så långt!

Blyad lina kan jag inte använda till mitt ankarspel, endast treslagen + kortlänkad kätting.

Sedan har jag en 10 kg brucekopia (och ett 10 kg CQR att klämma fingrarna på i reserv).

Alternativet hade varit enbart kätting, men det vill jag inte ha, tungt och väsnas för mycket.

Tja, ankringsdjupet, jag svajankrar aldrig, så det är i gäst- och naturhamnar jag ankrar, och då är ju djupet sällan mer än fem meter, om ens det. Ofta är det lös lera på bottnarna här, så man vill gärna ha bra marginal, ankaret långt ut, så man kan ploga in ankaret och få nytt fäste vid behov.

 

Och var får jag tag i minst 50 meter lina, eller lina i metervara? Finner inget på båttillbehörsbutikernas hemsidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjertmans har 50m långa linor, 12 och 16mm. Även i metervara. Se under Ankringslinor (färdiga) eller tågvirke (Metervara).

 

Jag har inget ankarspel och använder Multiplait linan. Väldigt trevlig att hantera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, LuminaL säger:

Hittade du någon lina Georg_Ohm?

Det har kommit annat emellan, och jag behöver inte linan förän nästa säsong.

Men jag följer ditt tips och går till Hjertmans, kanske dom har någon prispressarhelg framåt jul.

Tack för tipset iallafall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-11 på 09:29, Georg_Ohm säger:

Och var får jag tag i minst 50 meter lina, eller lina i metervara? Finner inget på båttillbehörsbutikernas hemsidor.

Splitsa?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, bhemac säger:

Förr kunde man köpa en hel rulle på 110m.

Det kan man kanske göra nu också. Problemet var väl att jag använde fel sökörd, "ankarlina" på de olika webbutikerna, då kom de korta färdigsplitsade linorna upp på skärmen.

Men det finns ju linor att köpa per löpmeter också, och att splitsa i en kaus i ena ändan och en ankarkätting i den andra är ju inga problem, den senare splisningen är dessutom beskriven i anakrspelats bruksanvisning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-11 på 09:29, Georg_Ohm säger:

Tack för svaren så långt!

Blyad lina kan jag inte använda till mitt ankarspel, endast treslagen + kortlänkad kätting.

Sedan har jag en 10 kg brucekopia (och ett 10 kg CQR att klämma fingrarna på i reserv).

Alternativet hade varit enbart kätting, men det vill jag inte ha, tungt och väsnas för mycket.

Tja, ankringsdjupet, jag svajankrar aldrig, så det är i gäst- och naturhamnar jag ankrar, och då är ju djupet sällan mer än fem meter, om ens det. Ofta är det lös lera på bottnarna här, så man vill gärna ha bra marginal, ankaret långt ut, så man kan ploga in ankaret och få nytt fäste vid behov.

 

Och var får jag tag i minst 50 meter lina, eller lina i metervara? Finner inget på båttillbehörsbutikernas hemsidor.

När "väsnas" ankarkätting...
Bara undrar när jag ska lyssna extra noga.

HAr inte tänkt på att jag hört ankarkättingen eller så har jag inte lyssnat vid rätt tidpunkt med rätt öron.

Har annars 50M kätting.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
40 minuter sedan, Caribic410 säger:

När "väsnas" ankarkätting...
Bara undrar när jag ska lyssna extra noga.

HAr inte tänkt på att jag hört ankarkättingen eller så har jag inte lyssnat vid rätt tidpunkt med rätt öron.

Har annars 50M kätting.

 

Jag gissar när man lägger i/tar upp ankaret..?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har kedja liggande i ett plastat utrymme, t ex i fören, måste det väl rassla och slamra en del när båten stampar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, raol säger:

Om man har kedja liggande i ett plastat utrymme, t ex i fören, måste det väl rassla och slamra en del när båten stampar?

Har aldrig hört/märkt det.

--

Jag har ett ankarspel/kätting som ev blir över. Tänker i så fall sätta det i aktern, jag ser bara fördelar med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där jag bor ( höga kusten) så är man pga djupet så illa piskad att ha minst 50 m lina / kätting.

Har 50 m kätting fram o bak , rasslar ganska bra när man ankrar resp tar upp, däremot är det inga ljud alls när kättingen ligger i boxen, får nog hålla med Bemac där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland undrar jag om det finns ironi i svaren eller något annat. Var är smilysarna? :wacko:

Kätting väsnas ju inte om den ligger stilla, och det gör den för det mesta. Av sin egen tyngd ligger den nog stilla i ankarboxen även under sjögång.

 

Men jag har vaknat tidiga mornar i naturhamn när någon vinchar upp sin kätting, tjacka-tjacka-tjacka-tjacka.... Eller ryckt till sent på kvällen när någon låter kärting med lina löpa ut i ett metalliskt rassel, rrrrrrrrrrrrrrr... Jag anser att man skall undvika oljud i naturen, men litet väsen blir det ju ändå.

 

Jag skall ha tio meter kortlänkad 8mm kätting längst ut på linan, varken mer eller mindre.

Ankarspelet med ankarbox står längst vak på båtens sb-sida, där vill jag inte ha mer barlast.

 

Till skillnad från andra farvatten här vi här i Bohuslän för det mesta gynnsamma ankarbottnar, även om undantag förekommer. Om jag under 21 säsonger klarat mig med 10kg brucekopia och endast 60 meter ankarband, även om ankringen ibland fått göras om, tror jag nog att jag nu fixar ankringen med likadant ankare, tio meter kätting och femtio meter lina och där jag vet att botten består av vällinglera, vara beredd att ro ut ett extra ankare.

På senare tid har gästhamnarna oftast olika fasta akterförtöjningar och ankor får inte bilda i ring.

 

Efter kontakt med ankarspelets generalagent vet jag nu också att det är 16mm treslagen lina och 8mm korlänkad kätting som spelets kablarer klarar av, om jag vill ha blyad lina får jag byta kablarerna (linhjulen).

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pille repmakarn (numera i himmelriket och ersatt av Silja) på Skeppsholmen har precis allt när det gäller snören och annat knytbart till båtar. Han levererade min bogserlina och den är helt suverän.

 

Vet du vad du vill ha och de vanliga drakarna har det – varsågod. Men vill du spåna och kanske hitta något extra bra är det ovanstående som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan, firefish säger:

Pille repmakarn (numera i himmelriket och ersatt av Silja) på Skeppsholmen har precis allt när det gäller snören och annat knytbart till båtar. Han levererade min bogserlina och den är helt suverän.

 

Vet du vad du vill ha och de vanliga drakarna har det – varsågod. Men vill du spåna och kanske hitta något extra bra är det ovanstående som gäller.

Skeppsholmen? Ligger det vid skeppsbron eller är det ute på Hisingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Skeppsholmen? Ligger det vid skeppsbron eller är det ute på Hisingen?

 

Nej nej, mitt i kungliga huvudstaden.

 

Skeppsholmen.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla handlare som säljer som metervara kan leverera. Förr fick de tamparna på 110m rullar, köpte man en hel rulle så brukade man få 20% rabatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 60 meter band i akterns spel... det brukar vara 2-3 gånger per sommar som jag inte kommer in till land... fattas några meter! Men jag sover bra.

 

i fören har vi ca 68 meter kätting. Plus en träslagen lina splitsad till. Låter mycket kanske men en gång kom vi in, sent,  i Ötshammarsfladen på Nåttarö, kulingvarning till natten. Många hade svajankrat där... vi la oss helt fritt så långt i nord vi kunde komma. Lite djupare där, 19 meter på ekolodet. Hade aldrig ankrat på det djupet. La i all kätting plus en snubber på 8-10 meter. Sov bra.

 

Har hört av långfärdsseglare att de relativt ofta har ankrat på 20 meter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Kane säger:

 

Nej nej, mitt i kungliga huvudstaden.

 

Skeppsholmen.jpg

Jaha, tack för tipset, men då handlar jag nog i en mer lokal butik här hemma, jag är för bekväm för att bära med mig 50 meter lina och 10 meter kätting på tunnelbanan (om det finns en sådan på den ön?) och sedan till "Göteborg Östra" för att byta till MTR express för att åka hem till Blöteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst att man behöver mindre förhållande mellan lina och djup ju djupare det är. Vid 2-3 m djup kanske det behövs 6-7 gånger djupet ute, medan det vid 50 m djup räcker med 2.5-3 ggr. Förmodligen för att vinkel mot botten ändå blir ungefär samma för linans nedersta del, och även för att risken för att rycka upp ankaret från botten minskar eftersom det är så mycket mer lina ute som kan dämpa och ta upp rörelsen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, raol säger:

Jag har läst att man behöver mindre förhållande mellan lina och djup ju djupare det är.

Jomenvisst är det så. Några meter kätting gör väldigt liten skillnad medan en ankarvikt förbättrar greppet avsevärt. 

Jag har en gammal 10kg vikt av järn som fungerar utmärkt men en Kettlebell fungerar också.

Ska man ändå ha ett ankarspel kan man lika gärna ha kätting hela vägen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del som sällan ankrar på djupare vatten än 5-6 meter, och på leriga bottnar, så ser jag kättingen som en hjälp till att få ankarets ten att tyngas ned mot botten, så att flyna får bättre fäste.

 

Förra båten hade bandankarspel, ingen kätting 10 kg brucekopia med vässade flyn.

Vi låg vid stenlastkajen på Dannemarken en gång för många år sedan när det var värmebölja och 18-19 grader i vattnet, vilket innebar att jag låg i vattnet och snorklade en hel del.

Studerade då bland annat hur mitt och de andra båtarnas ankare med tillhörande linor såg ut.

De med kätting var fint nedtyngda i bottensedimentet, och hade plogat sig fast väldigt bra, min brucekopia hade tenen parallellt med botten och hade inte grävt ned sig lika mycket, som de med likadana ankare om med kätting hade gjort.

Detta är ju knappast någon nyhet, det är ju något alla känner till, men det var ju intressant att se detta "fenomen" rent praktiskt i verkligheten, under vattnet.

 

Efter det köpte jag mig en blytyngd som man kan hissa ut på ankarlinan, för att få denna närmare botten, men den hjälpte inte att få ned tenen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...