Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Hjullager Laxåtrailer - hur byta ?

Rekommendera Poster

Jag har konstaterat att sonens båtvagn låter bedrövligt om lagren, och särskilt det ena hjulet glappar (ett exakt likadant nav/tapp som på bilden i länken). Jag har tagit bort navet från axeln och sedan låsringen och packboxen på dess insidan.

 

Ser ut att vara två simpla kullager med något hylsrör emellan om jag fattat det rätt (där mellanutrymmet också kan fettfyllas med nippeln utanpå navet) ?

Frågor:

 

1. Hur får jag bort dem ?  Har provat att pressa (=slå med passande hylsa + tung hammare) på det yttre lagret och inåt, men det rör sig inte (än). Innerhylsan ser jag, men det måste ligga något rör/hylsa mellan lagrenas  ytterringar också, eller ?  En sprängskiss eller förklaring vore guld.

 

2. Dimension på lagren ?  Jag tror det kan vara 20x47x14 (eller 17) men jag måste ha bort dem för att vara säker.

 

Någon som kan tipsa mig om hur det ser ut mellan lagren och hur jag får ut dem vore otroligt tacksamt. Trailern skall säljas, men om två månader är nog den marknaden död för i år, så vi skall försöka få dit nya lager skyndsamt. Visserligen kostar en komplett axeltapp bara 199:- på JULA men den passar inte (jag har 30mm och de är 40mm).

 

Axeltapp Laxåtrailer

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte så att det är en ytterbana för båda raderna av kulor och separata innerbanor?

Den typen av lager kan ytterbanan sitta utav h....e!

En enkel press och en dorn som passar bra på ytterbanan underlättar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inga koniska lager utan verkar vara två separata "vanliga" med ett rör emellan innanför. Om det vore en ytterbana skulle lagret vara oproportionerligt långt, 60-70mm (till en diameter på 45-47mm). Jag ser dessutom genom innerhålet att det ser ut att vara två separata.

 

Sedan har ju Laxå en smörjnippel i navet, och den skulle helt blockeras och inte funka om det var en och samma ytterbana.

 

Det är exakt samma nav som i denna tråden: http://www.maringuiden.se/forum/topic/52875-axeltapp-som-gett-upp-laxå-trailer/ (med skillnaden att JULA inte har kvar den artikeln som ev. passade).

Även här nämns det (se speciellt slutet inlägg #12: https://www.byggahus.se/forum/threads/axeltapp-battrailer-byte.276723/

 

Men hur får jag ur lagren....?

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte heller jag menar att det är koniska rullager, utan som jag skrev kullager.

Den typen av lager är oproportionerligt långa, och har separata innerbanor.

Det är den långa länden som ger sådan friktion att de är väldigt besvärliga att pressa ut.

Det är låsringen (segersäkringen) du beskriver som övertygar mig att det är den typen av lager.

 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, visst kan det vara så. Men i så fall borde inte smörjnippeln funka som sitter halvvägs emellan ändarna på hylsröret/navet som innehåller lagret, då den öppningen måste landa i ett utrymme och inte kan vara blockerad av en ytterring. Det får jag inte ihop, annars är jag helt med.

Innan jag drar på med lagerpress eller nå't liknande vore det bra att veta hur det ser ut inuti så jag inte förstör något. Men jag hittar inga sprängskisser på nätet.

 

Lösa lager (om det är dem jag tror) och packbox kostar några hundra per hjul, medan nya axeltappar i rätt dimension landar på flera tusen.

 

Får hoppas någon kliver in i tråden som har bytt hjullager på sin Laxåtrailer, så behöver vi inte spekulera mer....;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Löst !

Återmatar här om någon annan har samma problem. Ogillar själv trådar där man inte får veta hur det slutade.

 

Lagren sitter inte alls hårt, men det gäller att knacka från rätt håll. Båda skall utåt, vilket inte är helt lätt. Men eftersom de inte skall återanvändas så kan man använda kraft på fel ställe:

 

För att byta lager:

- Ta av hjulet (det är ivägen annars)

- Knacka/bänd bort koppen över hjulnavet

- Lossa saxpinnen och muttern

- Dra av navet av tappen

- Gör rent från skit på baksidan och du kommer hitta en låsring. Ta bort den.

- Bänd bort tätningen. Enklast är att bruka våld med en mejsel i kanten, den ger med sig ganska lätt och knycklas till. Den skall bytas i alla fall.

- Sätt navet i ett skruvstäd eller liknande. Skjut innerhylsan lite åt sidan så änden/kanten syns. Knacka på denna med en dorn+hammare så kryper lagret på andra sidan ut. Visserligen skall man inte bruka kraft på lagrets innerring på detta sätt, men lagren skall ju ändå kasseras.

- Vänd på navet och knacka ut andra lagret åt andra hållet.

 

Montering sker i omvänd ordning, men knacka in lagren genom att nu  enbart anbringa kraften på ytterringen, annars kan de skadas. En hylsa i passande storlek eller en rörbit kan funka. Glöm inte stoppa i hylsröret innan andra lagret monteras !

 

Som synes på bilden är det vanliga otätade standardspårlager. Möjligen skulle man kunna använda lager med gummitätning på ena sidan, och vända den utåt. Men vitsen med smörjnippeln i utrymmet mellan lagren försvinner om man använder heltätade lager.

 

Nu skall jag beställa lager och tätning på nätet. Ett nytt nav+tapp kostar nästan 1300:-/st, två lager och en tätning blir istället 150:-/sida :)

 

hjulnav_Laxo.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, IngemarE säger:

Löst !

Återmatar här om någon annan har samma problem. Ogillar själv trådar där man inte får veta hur det slutade.

 

Lagren sitter inte alls hårt, men det gäller att knacka från rätt håll. Båda skall utåt, vilket inte är helt lätt. Men eftersom de inte skall återanvändas så kan man använda kraft på fel ställe:

 

För att byta lager:

- Ta av hjulet (det är ivägen annars)

- Knacka/bänd bort koppen över hjulnavet

- Lossa saxpinnen och muttern

- Dra av navet av tappen

- Gör rent från skit på baksidan och du kommer hitta en låsring. Ta bort den.

- Bänd bort tätningen. Enklast är att bruka våld med en mejsel i kanten, den ger med sig ganska lätt och knycklas till. Den skall bytas i alla fall.

- Sätt navet i ett skruvstäd eller liknande. Skjut innerhylsan lite åt sidan så änden/kanten syns. Knacka på denna med en dorn+hammare så kryper lagret på andra sidan ut. Visserligen skall man inte bruka kraft på lagrets innerring på detta sätt, men lagren skall ju ändå kasseras.

- Vänd på navet och knacka ut andra lagret åt andra hållet.

 

Montering sker i omvänd ordning, men knacka in lagren genom att nu  enbart anbringa kraften på ytterringen, annars kan de skadas. En hylsa i passande storlek eller en rörbit kan funka. Glöm inte stoppa i hylsröret innan andra lagret monteras !

 

Som synes på bilden är det vanliga otätade standardspårlager. Möjligen skulle man kunna använda lager med gummitätning på ena sidan, och vända den utåt. Men vitsen med smörjnippeln i utrymmet mellan lagren försvinner om man använder heltätade lager.

 

Nu skall jag beställa lager och tätning på nätet. Ett nytt nav+tapp kostar nästan 1300:-/st, två lager och en tätning blir istället 150:-/sida :)

 

hjulnav_Laxo.jpg

Utmärkt redovisning och arbetsbeskrivning. Tack!

/Claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har lager (40:-/st) men inte tätningen. Beställde därför på kullager.se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan, IngemarE säger:

Biltema har lager (40:-/st) men inte tätningen. Beställde därför på kullager.se.

 

Har just valt precis samma lösning... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En uppdatering:

Läpptätningen kan också ha dimensionen 30x52x10.

Mät på din gamla så du beställer rätt !

hjulnav_Laxo.jpg

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för denna beskrivning, har precis bytt lager på min LaxåTrailern.

 

Jag beställde alla delar i förväg enligt din beskrivning, och plockade sedan isär allt vilket var förvånansvärt enkelt. Ett par av lagrena närmast ramlade ut av sig självt efter att att jag  dränkt in allt med 5-56 och låtit ligga en stund, endast ett av lagren fick jag kämpa lite med för att det hade rostat fast en del.

 

Det som var knepigast vid återmontering var att få dit packboxarna, mest för att man vill vara försiktig och inte banka sönder dom.

 

Jag kan också nämna att muttern är M16, brickan är 17x30x3mm, och smörjnipplarna som jag också tänker byta är vanlig M6.

 

Det skall bli spännande att montera tillbaka på vagnen och se hur det beter sig, men jag funderar på om jag kanske också ska måla naven förs så dom blir fina.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt. tack för fin beskrivning. Tänkte byta lager på en TK trailer och jag gissar att det är liknande tillvägagångssett.

 

Men jag har en båt på trailer, och tror inte att jag får bort axeltappen ur trailern.

 

Tror ni jag kan göra detta med båten på? (Jag har lyft upp den på pallbockar så hjulet är fritt i luften). Tänker att ett moment hänvisade du till att sätta fast i ett skruvstycke...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndersAnkan:

Fantastiskt. tack för fin beskrivning. Tänkte byta lager på en TK trailer och jag gissar att det är liknande tillvägagångssett.

 

Men jag har en båt på trailer, och tror inte att jag får bort axeltappen ur trailern.

 

Tror ni jag kan göra detta med båten på? (Jag har lyft upp den på pallbockar så hjulet är fritt i luften). Tänker att ett moment hänvisade du till att sätta fast i ett skruvstycke...

Samma fråga i två trådar ???? Blir bara rörigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag plockat isär delarna. Yttre lagret kom ut i smådelar.... allt verkar mkt gammalt o rostigt

 

Om ni tittar på bild 4 och 5. Ser jag de yttre hjulagerringen? Ska jag bruka våld och knacka ut dessa?

 

Tacksam för hjälp!

Bild 1.jpg

Bild 2.jpg

bild 3.jpg

bild 4.jpg

bild 5.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag loss ytterbanan till det yttre lagret (det lilla)

 

Men när jag ska knacka loss ytterbanan till det inre lagret är det svårt att komma åt med ett drivdon. Vinkeln är dålig. Dessutom sitter det ngn mjuk metall ivägen. Se bild nedan. Bilden är tagen innefrån, ni ser hur det är trängre i mitten på hålet, det gör att drivdonet som ska komma mot oss i bilden inte riktigt kommer åt...

 

Ngn som har tipps hur jag ska kunna knacka ut den inre ytterbanan?

bild 6.jpg

Redigerad av AndersAnkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...