Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Alicia1

Volvo penta tilt display

Rekommendera Poster

Är det någon vet var jag hittar en sådan? Min display har slutat fungera.

 

 

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Alicia1 säger:

Är det någon vet var jag hittar en sådan? Min display har slutat fungera.

 

 

image.png

Finns på drevdelar .se tror de nya är runda finns adapter att stoppa den nya i så det passar i gamla hålet. Fast är du säker på att det är displayen, kan du köra drevet som vanligt?

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du mer exakt med "har slutat att fungera"?
   Gissar att du menar att varken sifferdisplayen eller de vinkel-indikerande lysdioderna funkar, kort sagt att instrumentet verkar totaldött? (Nyfiken för det kan finnas lätt avhjälpta felorsaker ibland.)

Pentas indikatordisplay är åldriga och numera svåra att hitta,  finns nog inga nya originaldisplayer kvar längre. (Eller ens "nya OMC", alltså eftermarknads nyproduktion p.g.a. marknadsmässig usel efterfrågan?)
[Men om så vore så är de nog ändå svindyra, vi snackar ju Pentamotorer (visserligen i TS fall en Indamar-motor, men men). Volvo Penta är ju rättmätigt kända för god kvalitet, men knappast för att hålla låga reservdelspriser eller lång reservdelshållning.]


Tja, mina tips får bli....
1. Definiera din fråga exaktare här i forumet, vilka delar av displayens lys- eller LED-dioder har lagt av? [Fiskar här efter tänkbara lagningsförsök inuti instrumentet, typ ge nån god vän med nördiga elektronik-resurser uppdraget att testa/ försöka laga. Möjligen därefter fälla den slutgiltiga dödsdomen. :-)]

2. Välkommen till "retro-världen", finns många som försöker hålla liv i allehanda gamla saker.
[Ofta då med tidstrogen design/utseende för ögat i fokus, inte alltid med god teknisk funktion. I retro-världen skall allt vara och fungera precis som förr. (Nästan oavsett kostnad för att "få till" det rätta motordunket, rätta tidstroga displayintrycket o.s.v. som skall imponera vid olika träbåtsutställningar. Inget fel med det, men behövs instrumentet i fråga när det kommer till kritan??) ...]
2a. Skit i det estetiska,  Alicia1!? Acceptera att instrumentet kan ha dött åldersdöden men egentligen inte behövs? 
(Ingen kommer ändå att imponeras av ett "digitalt original-instrument fornfynd" ombord på en en täckt "motorplastbalja" anno industriåldern!? Tänk mer på båtens funktion och vad som krävs för manövreringen??)
2b.  Hmm...  förmodligen behöver du svårgoogla djupare "inom retro-sfären", alltså hitta t.ex.  enstaka ebay-erbjudande av begagnade pryttlar? (Hitta begagnade displayer, pris-bedöma och där efter skickligt inkoppla??)  

3. Tänker alltså att ett slocknat visarintrument angående drevets fällvinkel inte är fundamentalt viktig?
Varför inte fortsätta att "köra drevvinkeln på känn"? (Själv har jag segelbåt, fattar alltså nada självupplevt, men efter googling framstår "på känn" som en vanlig lösning för att runda problemet med ohemula reservdelspriser?)

Bra o ha länkar?...
Elschema i olika generations-varianter för bl.a. 290-drev finns på sajten boatinfo.no.
Slänger även med en svenskspråkig PDF.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, kossor säger:

Finns på drevdelar .se tror de nya är runda finns adapter att stoppa den nya i så det passar i gamla hålet. Fast är du säker på att det är displayen, kan du köra drevet som vanligt?

Allt fungerar som vanligt utan att displayen visar inte dom digitala siffrorna.

Tänkte om någon hade en sådan liggandes någonstans. Ska kolla med drevdelar. Tack för tipset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...