Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nim26

NIMBUS 29c Nordica Uppdateras

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Nim26 säger:

Vilken båtsort tänker du på då?

Nimbus är ju en svensk kvalitetsbåt, om den är välskött och ger ett gott intryck kan det vara ett bra köp. Jag tycker man känner med en gång när det är ostädat, om det är litet oljigt i motorrummet, eller om det känns ofrächt i pentryt och på toan att båten kanske inte tagits så väl omhand.

Men senare modeller, ja litet större, 335 med fler hade problem med läckage i rutorna. De med rak axel och vinkelväxel hade problem med motorkuddarna, blev en garantiåtgärd som ibland missades.

 

Dessvärre har ju så många olika båtar designats så att däcksytorna blir smala och svåra att använda. Nimbus införde ju både walk around och walk aside på en del modeller. Men då blir innerutrymmerna lidande. Men även det gemensamt med flertalet norsk- och finskbyggda båtar, om man nu bortser från hyttbåtarna. 

 

Men grattis till nya båten!

Förutom mina negativismer är det ju en bra och välplanerad båt, som dessutom beter sig bra i sjön.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan, kossor säger:

De ska väl varva som de andra kad modellerna 3700-3900 / min. Oroa dig inte för motorn går den bra allt ser bra ut jämn och fin tomgång, varvar hela registret håller tempen runt 92 grader när den får jobba. Något mer kan du inte kolla glöm inte ev läckage. Vet att mitt bockhorn läckte var sönder frätt av saltvattnet, marinan bytte allt vid mitt köp. Drevet är den svaga punkten på 1200 timmar kolla det noga, att det är ompackat, det ska inte sjunka kolla så trimmern är riktig har du ställt in det på +2 så ska det stå där när du kör. Du bör väl få upp den klunsen i runt 26-30 knop på full fart. Skitkul hoppas den är fräsch nu ta lite bilder lägg upp här. :)

29 kn kom vi upp i så här på hösten, hade förväntat mig mer action ??!! 

Mao så kändes det inte så fort pga pråmstabil?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack gör alla snabba bra tips?

Ska man byta namn här nu då till nim29? Säkert krångligt?

Mer inne bilder kommer när vi hämtat henne. Vi skall kommande helg först leverera nim26 an och sen 23/9 köra hem 29an. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte lägga in kort filmsnutt på motor men fel format säger den!

så frugan får duga när hon för över Handpeng ist?

IMG_1866.JPG

Redigerad av Nim26
Glömde en del
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Försökte lägga in kort filmsnutt på motor men fel format säger den!

så frugan får duga när hon för över Handpeng ist?

IMG_1866.JPG

Det blir en låååååååång väntan till nästa sommar nu då :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja men sista helgen i september är det hummeravslut på Åstol o då e vi där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎10 på 17:57, Nim26 säger:

Ja men sista helgen i september är det hummeravslut på Åstol o då e vi där?

Nu vill vi se bilder av ditt nyförvärv som jag vet du körde hem igår. :) Nyfikenheten är olidlig :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Grattis!

jag uppskattar båtar med en dörr och ett bra tak. Jag hade en Nimbus 2700 i många år, en bra båt, men det var alldeles för mycket kapellduk för att vara mysigt i början, i mitten och i slutet av säsongen. Personligen tycker jag nimbusarna är för dyra, som jag skrivit innan har du nog betalt en del bara för varumärket, men just dom pengarna lär du få tillbaks om/när du säljer.

Även jag och restan av familjen tittade på dessa nimbusar, som din och liknande, det finns ju några olika modeller. Svågern och svägerskan köpte en alldeles ny, nen större, en 335 tror jag det var, men den såldes redan i våras tillförmån för en sommarstuga.

För mig bliev det en Orsutbyggd hyttbåt, som var alldeles för dyr att tillverka, men var en uddabåt på beg-marknaden med pris därefter.

Vi lär väl inte komma till Åstol mer denna säsongen. Vi håller oss mellan Vrångö och Rörö på ett ungefär. 

Jag har förberett mig för hummerpremiären, eller snarare för... Eller jag har gjort så här:

Våtdräkt, fenor och cyklop, en stor tandad kniv, och ett långt teleskopskaft att fästa kniven på...

Det har hänt alldeles för många gånger att jag fått tenlinor i propellern, jag har svårt att inse varför hummerfiskarna lägger sina tinor alldeles intill farleden..?

Hösten 2015 såg inlopet till Björkös hamn ut som natthimlen en stjärnklar natt, om det funnits röda stjärnor i överföd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt!

Hade en sån som förra båt och vi var nöjda med allt förutom att gången är lite stötig i en planande båt så vi gick över på en halvplanare (Saga 315). 

En KAD 44 i en 29C är nog perfekt och tar dig fram snabbare än den AD41 som vi hade. 

Även om jag ogillar kapell så gillar jag kapell över akterdäck. Skönt att inte alltid behöva sitta inne men ändå inte ute. Är inget kapell på dina bilder, fick ni med något?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, ja nu är 29an i hamn på Kalvsund☺️

Körde hem i lördags från Dragsmark Uddevalla och låg fint i 22kn 3200 varv

trevligt med lite båt grannar som välkomnade med bubbel o bärs😉  

Första intrycket var från mig att den är mycket känslig i reglaget, det gäller att vara väldigt försiktig om nån är på däck då där behövs det justeras. 

Igår söndag va ju superfin dag då vi gled runt i 7 kn (innan kompressorn slår på)

upp till Hönö klåva för fika o sen en tur ut till vinga o köra igenom lilla sundet, ganska mycket båt, flera med hummertinor inför premiären idag👍

Bränsle mätaren började närma sig 0 sen är det iofs ytterligare en bit ner till ett R!! på bränslemätaren men när man aldrig tankat så vet man ju inte, tanken rymmer 350L o vi fick i 205L så nu vet vi att vi har kvar 145L när den nästan är på 0😳

Superfin avslutning i Björköhamn där vi fick provat Midda på akterdäck😉 Kapellet som följde med har vi ännu inte packat upp. 

IMG_1892.JPG

IMG_1893.JPG

IMG_1903.JPG

IMG_1905.JPG

IMG_1906.JPG

IMG_1907.JPG

IMG_1908.JPG

IMG_1909.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bara film på motorn o det verkar inte gå att lägga in!😳 Går komma senare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Har bara film på motorn o det verkar inte gå att lägga in!😳 Går komma senare

Kan bara gratulera, båten ser ju ut som ny. Verkar väldigt välunderhållen, kul när man hittar något sådant. Kan inte finnas mer än sedvanlig polering och vaxning på den, Verkar ju stor som ett hus, måste vara skillnad från 26 an till denna. Sen kan du ju åka på lite nu om du vill, bara fördelar med detta byte.:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp som att köra på räls i 22 kn, med förra båten var max 21 och då våga man inte svänga så mycket och helst spegelblankt.

29,6 toppade vi igår:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevlig båt!

Passar bra för det bohusländska klimatet, du förlänger säsongen med två månader en på våren och en på hösten!

Kapell, solskydd över akterdäck kan ju vara bra. Jag pratade i somras med ett par med likadan, eller liknande eller kanske likadan Nimbus som låg bredvid oss i Resös hamn, han fiskade mycket och tyckte kapelltaket mest var i vägen, så det hade lämnats hemma.

Jag har ju ett liknande akterdäck, och kan någon enstaka gång känna att ett solskydd kan vara bra, eller att man skall ha en regnskyddad plats där man kan ta av sig och hänga upp regnkläderna efter hundpromenaden, men njae... känns litet tveksamt.

Men om du nu har en bit kapellduk där så får du väl prova under såväl solsken som regn och rusk... Eftersom detta ju är din båts enda "entré" så tycker jag spontant att kapell med dragkedjor är till mer besvär än nytta.

 

Jag kollade några sådana, linkande nimbusar på Blocket, innan jag köpte annan båt, det var väl 2013, så var jag ombord på en (som inte var till salu) för att bilda mig en uppfattning.

Jag tycker det var litet svårt att röra sig på däck, hunden ville inte går på gångborden.

Ägaren sade att han hade haft litet problem med läckage i takluckan, var väl bara en lucka på den båten, tror jag... eller hur det var... läckte in på sidorna vid de där glidskenorna. Tror detta varit uppe till diskussion i någon tråd här, om det nu var på en Nimbus eller om det var på en Saga...

Ägarens fru hade klämt höger hand illa i skjutdörren som tydligen varit dåligt spärrad i öppet läge under sjögång. Om det rörde sig om handhavandefel eller om låsanordningen var defekt glömde jag fråga. Hon är läkarsekreterare och detta hade tenderat till sex månaders sjukskrivning med besvärlig rehabilitering. Så det kan ju vara bra att se över, jag såg ett liknande fel i skjutdörren på en Targa, rena giljotinen, så det är inget typiskt "nimbusfel" kan ju uppstå på alla båtar med skjutdörrar under sjögång.

 

Spisen, optimusen, ett tips för framtiden:

Jag hade en likadan men troligtvis mycket äldre i min 2700.

Med åren började brännarna ge med sig, den där säkerhetsanordningen som stänger av gasen om lågan slocknar var väldigt säker, släckte hela tiden, kranarna eller heter det "regulatorerna"? blev svåra att finjustera etc. Funderade då (det är flera år sedan nu) på att köpa en ny spis, som då kostade 4-5000kr (idag dyrare) men plockade ur spisen och lämnade den till Allgas på Ringön på hösten, och hämtade den våren därpå nyrenoverad-helrenoverad för omkring 1500kr, kostar nog mer idag, men klart betydligt billigare än att köpa nytt... om du nu någon gång får problem.

 

Spisen saknar jag i nuvarande båt, liksom möjligheten att sticka upp huvudet ovanför taket, min 2700 hade ju kapell hela vägen från vindrutan och akterut, "soft-top" ganska värdelöst i vårt klimat.

Att kunna komma upp med huvudet underlättar kommunikationen med fördäcksgasten, och ger bättre överblick i trånga passager. Jag får ställa mig utanför skjutdörren på sb-sidan, om besättningen befinner sig om bb hör dom inte vad jag säger och det har uppstått missförstånd.

 

Vi kanske ses?

Vad skall båten heta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, kossor säger:

Kan bara gratulera, båten ser ju ut som ny. Verkar väldigt välunderhållen, kul när man hittar något sådant. Kan inte finnas mer än sedvanlig polering och vaxning på den, Verkar ju stor som ett hus, måste vara skillnad från 26 an till denna. Sen kan du ju åka på lite nu om du vill, bara fördelar med detta byte.:D

 

KAD44.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Trevlig båt!

Passar bra för det bohusländska klimatet, du förlänger säsongen med två månader en på våren och en på hösten!

Kapell, solskydd över akterdäck kan ju vara bra. Jag pratade i somras med ett par med likadan, eller liknande eller kanske likadan Nimbus som låg bredvid oss i Resös hamn, han fiskade mycket och tyckte kapelltaket mest var i vägen, så det hade lämnats hemma.

Jag har ju ett liknande akterdäck, och kan någon enstaka gång känna att ett solskydd kan vara bra, eller att man skall ha en regnskyddad plats där man kan ta av sig och hänga upp regnkläderna efter hundpromenaden, men njae... känns litet tveksamt.

Men om du nu har en bit kapellduk där så får du väl prova under såväl solsken som regn och rusk... Eftersom detta ju är din båts enda "entré" så tycker jag spontant att kapell med dragkedjor är till mer besvär än nytta.

 

Jag kollade några sådana, linkande nimbusar på Blocket, innan jag köpte annan båt, det var väl 2013, så var jag ombord på en (som inte var till salu) för att bilda mig en uppfattning.

Jag tycker det var litet svårt att röra sig på däck, hunden ville inte går på gångborden.

Ägaren sade att han hade haft litet problem med läckage i takluckan, var väl bara en lucka på den båten, tror jag... eller hur det var... läckte in på sidorna vid de där glidskenorna. Tror detta varit uppe till diskussion i någon tråd här, om det nu var på en Nimbus eller om det var på en Saga...

Ägarens fru hade klämt höger hand illa i skjutdörren som tydligen varit dåligt spärrad i öppet läge under sjögång. Om det rörde sig om handhavandefel eller om låsanordningen var defekt glömde jag fråga. Hon är läkarsekreterare och detta hade tenderat till sex månaders sjukskrivning med besvärlig rehabilitering. Så det kan ju vara bra att se över, jag såg ett liknande fel i skjutdörren på en Targa, rena giljotinen, så det är inget typiskt "nimbusfel" kan ju uppstå på alla båtar med skjutdörrar under sjögång.

 

Spisen, optimusen, ett tips för framtiden:

Jag hade en likadan men troligtvis mycket äldre i min 2700.

Med åren började brännarna ge med sig, den där säkerhetsanordningen som stänger av gasen om lågan slocknar var väldigt säker, släckte hela tiden, kranarna eller heter det "regulatorerna"? blev svåra att finjustera etc. Funderade då (det är flera år sedan nu) på att köpa en ny spis, som då kostade 4-5000kr (idag dyrare) men plockade ur spisen och lämnade den till Allgas på Ringön på hösten, och hämtade den våren därpå nyrenoverad-helrenoverad för omkring 1500kr, kostar nog mer idag, men klart betydligt billigare än att köpa nytt... om du nu någon gång får problem.

 

Spisen saknar jag i nuvarande båt, liksom möjligheten att sticka upp huvudet ovanför taket, min 2700 hade ju kapell hela vägen från vindrutan och akterut, "soft-top" ganska värdelöst i vårt klimat.

Att kunna komma upp med huvudet underlättar kommunikationen med fördäcksgasten, och ger bättre överblick i trånga passager. Jag får ställa mig utanför skjutdörren på sb-sidan, om besättningen befinner sig om bb hör dom inte vad jag säger och det har uppstått missförstånd.

 

Vi kanske ses?

Vad skall båten heta?

 

Som jag skrivit tidigare så fick vi med kapell och bågar men förra ägaren fiskade en del och som du skrev det var ivägen då, men vi skall sätta upp o testa.

Än så länge inga läckage i takluckorna och jag lovar det har regnat en del dom sista veckorna så det verkar lovande.

Skjutdörren va det med ja!! Nä ingen risk att händer högs av just nu, mer risk att handleden går av om man försöker öppna lite snabbt o slarvigt, den är trög mao.

Men bra tips med spisen det skriver jag upp:)

Nä denna båt är nog inget för hundar som inte går att bära, då skulle jag skaffa båt med bredare däck.

Får se om vi byter ut förarsätet till ett nyare som går att fälla upp främre delen, som det är nu kan man inte stå upp för ratten tar i fram o sätet bak!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jag läste igenom min tråd nu och såg att det aldrig blev någon bild med kapell på! Sorry för det, här kommer en om nån nu följer denna fortfarande 

Det är smutsigt o slitet så nu är det inlämnat över vintern i torslanda. 

Bilder på uppställningsbockarna som följde med i köpet,riktigt smarta om jag får säga det själv. 

1573F34D-8A99-4219-8102-1238D45F5138.jpeg

60DA38C9-0FA3-48FD-89BD-ABC1E93F71DA.jpeg

47C10CAC-4B6E-4B61-8D38-7BB143721824.jpeg

02EFC62B-340F-42D2-989E-EE6A27CED21A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har börjat rota i skiten!, en svag otrevlig lukt har funnits så nu är skit tanken ute samt alla slangar.

Mindre enkelt att finna en ny har jag upptäckt! Jag vill gärna använda samma utrymme så nu jagar jag med stor hjälp av Kossor (vilket kontaktnät gubben har:) ) Cipax har tillverkat åt Nimbus men det trögar, nu får vi se om tillbehörs killen kan hjälpa mig på något sätt, alternativet blir att tillverka en rostfri.

5acc4be04cc75_utrymmesepti.jpg.c1c15eae0ef195e84efe8a0acb1c847a.jpg5acc4c2a8e4b2_platsfrsepti.jpg.4c8bad343e4c26e5982257fa2171c50b.jpgsepti.jpg.7a9ef12fd48c69927d71c8884d11fa18.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Nim26 säger:

Har börjat rota i skiten!, en svag otrevlig lukt har funnits så nu är skit tanken ute samt alla slangar.

Mindre enkelt att finna en ny har jag upptäckt! Jag vill gärna använda samma utrymme så nu jagar jag med stor hjälp av Kossor (vilket kontaktnät gubben har:) ) Cipax har tillverkat åt Nimbus men det trögar, nu får vi se om tillbehörs killen kan hjälpa mig på något sätt, alternativet blir att tillverka en rostfri.

5acc4be04cc75_utrymmesepti.jpg.c1c15eae0ef195e84efe8a0acb1c847a.jpg5acc4c2a8e4b2_platsfrsepti.jpg.4c8bad343e4c26e5982257fa2171c50b.jpgsepti.jpg.7a9ef12fd48c69927d71c8884d11fa18.jpg

Ser inget nice ut under tanken, kommer nog en hel del lukt från gammal skit som ligger och sunkar där med. Det svarta limmet som tanken legat mot på sidorna släpper omedelbart om du tar lite oljebaserad avfettning. Plocka lös kabbarna remsorna ta resten med avfettning blir som nytt. :) Hoppas tankproblemet löser sig, det är ju lika tankar både i 28 an 29 an, borde ju vara många som behöver byta tank snart de börjar ju bli till åren, så Nimbus spare parts borde ju ta fram en serie igen, kan man tycka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen lite värme för utomhusjobb:) men det blåste bra på lördagen när vi tvättade.

Söndag polerat och klart på utsidan.

Botten är omgjord av förra ägaren och mycket bra, fläckmålade 4 små punkter.

Nu är det lite batterijobb och drev och anoder som skall göras före sjösättning,

Men måste ge en eloge igen till Martin Axelsson på Axelsson Marin AB som alltid hjälper till när man inte finner det man söker, http://office@axmarin.nu

Har köpt anoder filter drevfärg mm och som ett bra exempel nya torkarblad (väldigt långa) som varken Sea Sea, Erlandsson eller Hjertmans lyckades med!

5acc4e1cd775b_nrbild.jpg.6771e9c27ce4a3d2fd0fe9d1ac081558.jpg5acc4e328596b_Helbildland.jpg.9e20468b227cf27f53f3ac60897aae41.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 minuter sedan, Nim26 säger:

Äntligen lite värme för utomhusjobb:) men det blåste bra på lördagen när vi tvättade.

Söndag polerat och klart på utsidan.

Botten är omgjord av förra ägaren och mycket bra, fläckmålade 4 små punkter.

Nu är det lite batterijobb och drev och anoder som skall göras före sjösättning,

Men måste ge en eloge igen till Martin Axelsson på Axelsson Marin AB som alltid hjälper till när man inte finner det man söker, http://office@axmarin.nu

Har köpt anoder filter drevfärg mm och som ett bra exempel nya torkarblad (väldigt långa) som varken Sea Sea, Erlandsson eller Hjertmans lyckades med!

5acc4e1cd775b_nrbild.jpg.6771e9c27ce4a3d2fd0fe9d1ac081558.jpg5acc4e328596b_Helbildland.jpg.9e20468b227cf27f53f3ac60897aae41.jpg

Lyckost ser ut som vår hos dig, här är 60 cm snö 6 grader kallt inatt, undrar om nordpolen flyttat till norra Sverige. Usch va less man är på denna vinter nu. Och ingen värme i sikte.:wacko: Båten ser skitfin ut måste vara nice å möta sommaren i den, om det nu blir någon sommar bäst att tillägga. :P

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan, kossor säger:

Ser inget nice ut under tanken, kommer nog en hel del lukt från gammal skit som ligger och sunkar där med. Det svarta limmet som tanken legat mot på sidorna släpper omedelbart om du tar lite oljebaserad avfettning. Plocka lös kabbarna remsorna ta resten med avfettning blir som nytt. :) Hoppas tankproblemet löser sig, det är ju lika tankar både i 28 an 29 an, borde ju vara många som behöver byta tank snart de börjar ju bli till åren, så Nimbus spare parts borde ju ta fram en serie igen, kan man tycka. 

Lugn o fin nu, det kommer att skina och du skall få se på bild när vi kommit dit:P 

Ja tankjakten går vidare och ja vi borde vara några nu som behöver byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Septitank beställd och bilder på allt kommer i slutet av Maj när jag fått tanken.

så länge så har båten sjösatts och startats o allt har gått bra, blev dock fundersam när det blåste luft ut ur intercoolern! ett pyttehål under hitta jag men det skall tydligen vara så! tystnade efter en stund:P

 

Intercooler.jpg

Hål i cooler.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevet fick sig en omgång färg då föregående ägare hade gått på den linjen,

Även anoder byttes samt kul sölig drevolja.

Sen var det dax för sjösättning21/4, 2-3v tidigare i år.

drev 1.jpg

Drev 2.jpg

trucklyft.jpg

sjösätt-18.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har  varit o köpt lite prylar på Sea Sea och nu är nya ratten och ny stol på plats,

Den gamla i trä gav inte upp så lätt utan fick övertalas med en rejäl  hahah avdragare,

Bild kommer senare på nytt bord men först skall omklädda säten upp.

rattavdrag.jpg

gammal ratt.jpg

stol och ratt.jpg

ny ratt.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Har  varit o köpt lite prylar på Sea Sea och nu är nya ratten och ny stol på plats,

Den gamla i trä gav inte upp så lätt utan fick övertalas med en rejäl  hahah avdragare,

Bild kommer senare på nytt bord men först skall omklädda säten upp.

rattavdrag.jpg

gammal ratt.jpg

stol och ratt.jpg

ny ratt.jpg

Snyggt, gick det bra å få loss gamla ratten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Nim26 säger:

Drevet fick sig en omgång färg då föregående ägare hade gått på den linjen,

Även anoder byttes samt kul sölig drevolja.

Sen var det dax för sjösättning21/4, 2-3v tidigare i år.

drev 1.jpg

Drev 2.jpg

trucklyft.jpg

sjösätt-18.jpg

Ja vad säger man? Här råder snudd på vinter långt kvar tills någon båt tangerar vattenytan, blir så avis på de som bor på Sveriges framsida.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan, kossor säger:

Snyggt, gick det bra å få loss gamla ratten?

Ja det gick inte att misslyckas med det verktyget:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Nim26 säger:

Septitank beställd och bilder på allt kommer i slutet av Maj när jag fått tanken.

så länge så har båten sjösatts och startats o allt har gått bra, blev dock fundersam när det blåste luft ut ur intercoolern! ett pyttehål under hitta jag men det skall tydligen vara så! tystnade efter en stund:P

 

Intercooler.jpg

Hål i cooler.jpg

Sen var det då drevoljebyte! harregud vilket skitjobb,,,,

Fick köpt en rejäl skruvmejsel på hornbach (den största) för att få loss bottenplugg.

Penta orginal olja sa "nån" är ett måste så det blev det då:)

men att fylla på hahah sicket sketjobb, vem kom på detta?

Men ok töm ut allt och ta loss mätstickan i topp och påfyllningspluggen strax under så rinner det bättre ut, tilta upp max för o få ut allt.

Nya o-ringar och börja fyll på igen i upptiltat läge,

Obs viktigt med mängden olja så den inte blir för mycket, så tilta ner när du anser dig färdig och låt stå, snurra lite på propp och vänta och kolla stickan igen.

drevverktyg.jpg

drevoljetratt.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...