Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Jonas_81

Epoxy eller "bara" botenmåla

Rekommendera Poster

Hej!

Har idag en färg som har börjat släppa på min båt botten (Glasfiber pulpetbåt) och förhållandena har ändrats så att den e i vattnen hela sommarn inte på trailern mellan färderna och påväxt gör sig påmind även havstulpaner.

Så först så tänkte jag att Hempel bottenfärg får bli mitt vapen mot dessa men sen behöver ju den färgen sitta fast också så grundmålning är ju ett måste men borde jag sätta ett lager epoxyfärg först eller räcker det med grundfärg för botten

Altså  

  Epoxy -> Grundfärg -> Bottenfärg

  Grunfärg -> Bottenfärg

  Epoxy -> Bottenfärg

Dyrast e ju säkert bäst men hur mycket behövs egentligen och är grundfärgen vatten slutande eller e det bara epoxy som e det?

 

// Jonas

Redigerad av Jonas_81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gå "all in" och lägga epoxy direkt på botten efter lite ruggning av ytan sedan bottenfärg som avslut. Det är epoxyn som är tätskiktet, varken grund - eller bottenfärg fungerar som tätskikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det e det jag befara att behöver göras nu.

Så det blir att börja med att slipa ordentlig iallafall...

Men första utmaningen blir att få ut vattenlinjen märkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borde ha en smutslinje efter vattenytan att gå efter om du inte hunnit tvätta bort den förstås;)

När det gäller slipningen så borde det räcka med att bara rugga upp ytan innan du målar med epoxin, epoxy har god vidhäftningsförmåga men som alltid så är det viktigt att slipdamm och andra föroreningar är borta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, Jonas_81 säger:

Jo det e det jag befara att behöver göras nu.

Så det blir att börja med att slipa ordentlig iallafall...

Men första utmaningen blir att få ut vattenlinjen märkt.

 

Vågrät planka i för och akter och snöre är ett gammalt beprövat knep för att ta ut vattenlinje.

Först måste såklart båten stå i våg i sidled.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo tvätta justäda förstoss ordentligt för att se vilket skick botten e ifören kan jagkanske se det ännu men ininte i aktern

Hur många lager epoxy behövs å duger Biltema epoxyprimer (30623) eller e det Hempel Light Primer de behövs (ungefär 3 gånger dyrare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, jajo säger:

Jag skulle gå "all in" och lägga epoxy direkt på botten efter lite ruggning av ytan sedan bottenfärg som avslut. Det är epoxyn som är tätskiktet, varken grund - eller bottenfärg fungerar som tätskikt.

Man måste först ta bort "färg som börjat släppa" helt och hållet innan man kan lägga epoxy.
Biltemas epoxyprimer är prisvärd. Lägg bottenfärg i sista lagret innan det är genomhärdat så sitter den bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Jonas_81 säger:

Jo det e det jag befara att behöver göras nu.

 

Men första utmaningen blir att få ut vattenlinjen märkt.

 

Det är ju ingen utmaning - bara man vet hur man gör.

Det finns två metoder som är bra. 

 

Den traditionella och med laservattenpass.

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/06/vattenlinje.html

Med en så liten båt - du hade en styrpulpetbåt, om jag fattade rätt - så. är det ju enkelt att få din i våg på alla ledd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för bra hjälp...

Blir att ta ett varv till Biltema nu då efter exenterslip, färg och något att breda ut den med. Sen efter bottenfärgen till något stället där de säljer Hempel då vit inte finns på ovannämnda ställe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎08 på 15:42, Peter_K säger:

Man måste först ta bort "färg som börjat släppa" helt och hållet innan man kan lägga epoxy.
Biltemas epoxyprimer är prisvärd. Lägg bottenfärg i sista lagret innan det är genomhärdat så sitter den bra.

Peter har helt rätt, jag läste inte ordentlig. Jag fick för mig att din botten var helt obehandlad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...