Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Svenke

Dieselvärmare

Rekommendera Poster

Hej alla därute.

Nu har det gått ett tag sen Planar värmare började säljas.

Är i värmarköpartagen och tittat på en Planar 44 D. Dom är ju fasligt billiga 3 ås garanti m.m.

Någon därute som har en som kan berätta lite erfarenheter.

Eller någon annan värmare till bra pris, Diesel, som ni kan rekommendera.

Med vänlig hälsning S-Å

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har nu haft min Binar, alltså varianten för vattenburen värme i ett år... Jag har seglat och bott ombord hela vintern och är mycket nöjd med värmaren...

 

Fair Winds

Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Installerade en 44D inför årets säsong, har fungerat perfekt så här långt.:)

Följer inställd temperatur perfekt genom att varva upp och ned.

Köpte den via Finland.

Mvh

Submin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan, smoegen säger:

Hej, har nu haft min Binar, alltså varianten för vattenburen värme i ett år... Jag har seglat och bott ombord hela vintern och är mycket nöjd med värmaren...

 

Fair Winds

Stefan

 

Svår att installera?

 

Lite intresserad av olika alternativ till den Thermicvärmaren vi har idag... Lite obehagligt med sådant som kan avge kolmonoxid...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är risken för CO större med Thermic?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kört med 44 D nu denna säsongen, och förutom problem med att överhettningsskyddet har slagit ifrån värmaren, så fungerar den bra. Låter en hel del, men efter montering av ljuddämpare samt övergång från 75mm rör till 90mm rör, tycker jag effekten är mycket bra, och ljudnivån är helt acceptabel.

Har nu köpt till den nya styrenheten/displayen, och denna är en hel resa bättre än den gamla som följde med i paketet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har vissa problem med överhettning! ur ser din installation ut? Jag misstänker att min beror på för dåligt flöde på tilluften - jag har en 2 meter lång sådan där veckad stålarmerad plastslang. har 2*75mm utblås. 

Ska börja felsökningen med att köra den helt utan begränsning på tilluften, går inte det så ska jag utöka utblåset.

För min del VERKAR det bero på lufttycket vid luftintaget, om vinden ligger på så går den bättre vilket indikerar att det är gränsfall till för snål slang på tilluften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, bhemac säger:

Varför är risken för CO större med Thermic?

 

Njaaaa... Nog bara jag som är övernervös... Men det kanske jag inte behöver vara...?

 

I somras när vi drog igång den -efter att ha varit oanvänd i säkert 10 år- så luktade det väldigt mycket avgaser, så vi vågade inte ha igång den mer.

Köpte nytt bränsle (lysfotogen) så testade jag igen, och det luktade inte ens tillnärmelsevis lika mycket avgaser... Så det kanske bara är jag som är övernervös som sagt.

 

Vet att CO är luktfritt, så avgasdoften har ju kanske inte med saken att göra - Men man (jag) förknippar ju ofta avgaser med CO... Psykiskt kanske. Ni får mycket gärna övertyga mig om att jag har fel, Thermicen gav bra värme den stunden jag hade den igång :):):) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har en Ardic 04-D, med membranpump, funkar men går ju bara på full rulle hela tiden. Väldigt okänslig. Och membranpumpens brytare, nja inge kul. Bytt dom m.m. men det blir ärg på dom och då ska pumpen bort och fila kontakter, blää. Enl värmedoktorn så kan man byta pump men då måste bränslespridarröret bytas. Och nja nej inte på en så gammal värmare. Tanken är att byta ut den och kunna använda övrig installation som finns i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Kenneth_S säger:

 

Njaaaa... Nog bara jag som är övernervös... Men det kanske jag inte behöver vara...?

 

I somras när vi drog igång den -efter att ha varit oanvänd i säkert 10 år- så luktade det väldigt mycket avgaser, så vi vågade inte ha igång den mer.

Köpte nytt bränsle (lysfotogen) så testade jag igen, och det luktade inte ens tillnärmelsevis lika mycket avgaser... Så det kanske bara är jag som är övernervös som sagt.

 

Vet att CO är luktfritt, så avgasdoften har ju kanske inte med saken att göra - Men man (jag) förknippar ju ofta avgaser med CO... Psykiskt kanske. Ni får mycket gärna övertyga mig om att jag har fel, Thermicen gav bra värme den stunden jag hade den igång :):):) 

Termic/Wallas är nog bland de mest idiotsäkra värmarna. Lite översyn och att den får gå en stund så ska det inte vara några problem. En båtgranne drog igång sin Wallas som han inte kört på 20-30 år, det rök och luktade lite men efter en timma så gick den perfekt.

Jag har en Thermic1700 som jag fick i somras, fungerar perfekt. Den ska ersätta den Wallas 1800 som satt i min båt och som inte startar.

Har funderat på en dieselvärmare, de är snabbare men drar mer ström och låter oftast mer. Om jag ska göra något så blir det vattenburet men Thermicen får bli kvar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även vi är nyfikna på Planar men reagerar lite på era problem med överhettning. Borde inte det vara något som leverantören har åsikter om? Felaktig installation eller felaktig komponent som då borde innebära reklamation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

finns en firma i Uddevalla som säljer Planar och Binar.. dom stöttar till 100% om du ha bekymmer,,,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan, Botved säger:

Även vi är nyfikna på Planar men reagerar lite på era problem med överhettning. Borde inte det vara något som leverantören har åsikter om? Felaktig installation eller felaktig komponent som då borde innebära reklamation?

Jag utgår från att det är min installation som det är fel på, om det fortästter jävlas efter att jag har installerat enligt (så nära det går...) manualen så tar jag det givetvis med återförsäljaren. Det är ju en bilvärmare från början, och där tar du vanligen luften utan tilloppsslang på två meter. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-06 på 18:22, Svenke säger:

Hej alla därute.

Nu har det gått ett tag sen Planar värmare började säljas.

Är i värmarköpartagen och tittat på en Planar 44 D. Dom är ju fasligt billiga 3 ås garanti m.m.

Någon därute som har en som kan berätta lite erfarenheter.

Eller någon annan värmare till bra pris, Diesel, som ni kan rekommendera.

Med vänlig hälsning S-Å

Hej köpte en Keatrade 5kw för 5900kr förra året, funkar kanon

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har planer på att köpa en Planar och byta vår gamla wallas. Den funkar perfekt men vi är trötta på att jaga campingparafin och vill bara ha ett bränsle och en tank. Hur upplever ni ljudvolymen? Värmarna sitter inne på toaletten helt utan kapsling runt och vi tycker Wallasen låter ganska mycket. Tror det är en 2400 vi har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan, Botved säger:

trötta på att jaga campingparafin

Det funkar fint med Biltemas fotogen, jag har kört många år på det.

 

Värmare på toaletten:

Så var det i en båt jag hade, luften togs från toautrymmet. Det krävdes viss omtanke när besättningens kost planerades....

Alla värmare ska ta all luft utomhus!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast nu gällde det inte var luften tas utan hur den låter ;). Wallasen har funkat i många år helt perfekt och kommer flyttas till en båt vi använder mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bhemac, ta all luft utomhus?

I min båt tar man luften "inomhus" ej toa, och jag har aldrig sett en värmare som inte gjort det, mina båtkompisar har så alla. Så förklara gärna. Och inomhus luften blir ju varmare så småningom så det måste vara bättre än kall luft ute. Även om alla bilar har så. Gusvo har ju problem när han monterat en slang så..????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Svenke säger:

Bhemac, ta all luft utomhus?

I min båt tar man luften "inomhus" ej toa, och jag har aldrig sett en värmare som inte gjort det, mina båtkompisar har så alla. Så förklara gärna. Och inomhus luften blir ju varmare så småningom så det måste vara bättre än kall luft ute. Även om alla bilar har så. Gusvo har ju problem när han monterat en slang så..????

 

Vad händer i bilen om du bara kör returluft? Det immar igen, eller hur?

Kall luft har en lägre rel. luftfuktighet, när man värmer den så minskar luftfuktigheten = torrare. Luften kan ta upp fukt i ruffen som leds ut.

 

Det finns inte en fastighet idag där man använder returluften!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangproblemet är antagligen för att slangen är lång och kass... uteluft ska det va, jag så åtgärda i vinter och återkommer med rapport!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎08 på 19:19, Nim26 säger:

Hej köpte en Keatrade 5kw för 5900kr förra året, funkar kanon

Har kollat efter den på nätet men hittar bara en sida"under konstruktion", har du något annat ställe?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Karl-Erik Abrahamsson <keatrade52@gmail.com>

jag köpte av denna person och fick mail och svensköversatt instruktion så sent som 17/4 iår.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan någon svara på frågan om ljudnivån för en Planar? Både Botved och jag verkar vara lika intresserade av den detaljen. Jag planerar installera en planar inför nästa säsong, men skulle gärna får höra någons synpunkt på ljudnivån.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är nöjd med min Planar 44D. Har 5 utblås totalt, 2 ute i sittbrunnen under kapell, midcabin, toa och ruff. Var ute i helgen som var. 2 plus och regn. Hade 21 grader överallt. Dock fick den gå ganska hårt då jag valde min extra tempsensor som sitter ute vid förarplatsen. Har även en kontrollpanel i ruffen. 

Jag hade också problem i början med att överhettning skydd löste ut. Ändrade till 100mm insug med ca 1 meter vanlig spis fläkt slang från Jula. Problemet löst! Men i vinter blir det en ljuddämpare på sug sidan. 

 

Låter mycket idag på full effekt då jag tar luften från sittbrunnen, och JA, ingen imma eller dylikt. Kapellet är ju aldrig 100% tät runt hela båten. Kör den vid gång med regn utan problem.

 

Totalt har jag väl ca 10 meter 75mm slang som är isolerade med en glasfiber strumpa från Erlandssonds. 1 meter 75mm ljuddämpare på blås sidan. 7 st Y-rör. 

 

Ljuddämpare är ett MÅSTE på alla värmare, blås, avgassystemet och förbränning har jag idag, men kommer även ett på sug sidan i vinter. Min kompis har en Webasto 2kw i sin båt med ljuddämpare på bara blås sidan, låter likadant, så denna värmare låter inte mer än någon annan, undantag Wallas.

 

Billig, får nästan med allt. Lätt att installera om man inte är helt dum. 

Kan varmt rekommendera denna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-09 på 19:07, bhemac säger:

 

Vad händer i bilen om du bara kör returluft? Det immar igen, eller hur?

Kall luft har en lägre rel. luftfuktighet, när man värmer den så minskar luftfuktigheten = torrare. Luften kan ta upp fukt i ruffen som leds ut.

 

Det finns inte en fastighet idag där man använder returluften!

Vi gör det, luftvattenvärmepump med inbyggd värmeväxlare som tar tillvara på inomhus luften och spottar ut det igen vi ventiler i alla rum utom toaletterna. Självklart så kommer det in via ventilerna ovanför fönster, men 100% frisk luft tror jag inte vi får.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men en växlare värmer ju normalt frisk luft med hjälp av inomhusluften som skickas ut. Menar du att den bara flyttar inomhusluften?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har bytt båt nu och har ingen Keatrade längre utan volvo flyg,,,nånting:) den suger från dels hytten och dels från utsidan! hur den fördelar det vet jag inte men sätter man handen på dessa två insug så suger det bra i bägge. ljuddämpare sitter på insug o avgas., Ljudnivån,,,kunde varit lägre helt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare villor har mekanisk ventilation med värmeväxlare. Äldre villor hade självdrag, ofta med ventiler som transporterade luften till ventilationskanaler i skorstenen. Tilluften skötes med otäta fönster. Man fick även en termisk ventilation via imkanalen i köket. Senare kom även både köks och toalettfläktar.

När det blev energikris tätades fönstren och man fick problem med mögel, radon och ohälsa. Dessutom vädrade man förr. Jämfört med en båt så har villan ganska mycket volym i förhållande till antal människor. Även en större takhöjd bidrar till ett bättre luftklimat.

Bygger man idag är det troligen inte tillåtet med returluft. Luftvärmepumpar är något som eftermonteras och därför hamnar utanför byggreglerna. 

Returluft använde man på typ 70-talet. Speciellt när man hade AC för att spara energi. När man på försommaren körde igång ACn så blev alla sjuka, sk AC-snuva. Med returluft återför man inte bara luft utan även bakterier och virus. Det blev senare förbjudet med returluft och man fick sätta in värmeväxlare om man ville spara energi.

 

En båt har liten luftvolym, i synnerhet i förhållande till antalet människor. Grundventilationen är dålig, man har svårt att vädra. Köks och toafläkt saknas. 

Där kan en luftvärmare som trycker in frisk luft med låg rel. luftfuktighet gör underverk för inomhusklimatet. Besparingen i att återanvända den uppvärmda luften är, utslaget på året, försumbar.

En hygrometer brukar vara ganska intressant.

 

Sen finns det en nackdel med luftvärmare. Om man bor flera dygn ombord så blir det helt enkelt för torrt. Lagar man mat så bildas en del fukt men annars blir det för torrt.

Jorma Wallasvaara visste vad han gjorde när han utvecklade Wallasvärmaren. Tidigare hade några få båtar värme, en del hade vedkaminer och en del hade POD/GeHå värmare med vattenslingor. Det funkade, blev varmt alltså, men de som bytte till Wallas var lyriska!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, bhemac säger:

Bygger man idag är det troligen inte tillåtet med returluft. Luftvärmepumpar är något som eftermonteras och därför hamnar utanför byggreglerna.

En luftvärmepump har ingen returluft då den inte har någonting med ventilationen att göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan, Peter_K säger:

En luftvärmepump har ingen returluft då den inte har någonting med ventilationen att göra.

Den vispar runt luften som en elektrisk värmefläkt. Men monterad i ett hus med fungerande ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...