Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
forgus31

Vad hände med Forgus31?

Rekommendera Poster

Förra våren 2016 tog jag motorcykeln till bryggan för lite bryggsegling. Jag brukar säga att bryggsegling  inte är att förakta. Jag hade med mig en påse med rester från förra dagens middag som skulle bli min lunch. En dag med pyssel i båten häärligt.

Gick på toan och kissade. Jag sittkissar alltid i båten då jag även brukar städa den. När jag skulle knäppa byxknappen i Jeanslinningen var det stört omöjligt. Nåt hade hänt med min vänstra hand och arm. Jättesvaga! Ramlade sedan omkull när jag stödde på vänterbenet som också blivit oanvändbart. Nåt allvarligt hade hänt med mig. Turligt nog hade jag telefonen med mig och jag ringde sjukvårdsupplysningen. Mitt sluddrande tal och min beskrivning av skeendet visade tydligt tecken på stroke och jag ombads slå numret 112 och larma ambulans. Rådet visade sig sedan inte vara det bästa men ambulansen var snabbt på plats. Jag hörde den efter tio minuter men ingen hjälp anlände. Hörde nån ropa från bryggan. Jag drog mig med min friska högra arm och höger ben uppför lejdaren till sittbrunnen och kikade upp över spruthuvan.

Där på bryggan stod mina två räddare. Hej hej sluddrade jag!

Vi  är inga sjömän blev svaret från männen på bryggan.

Man kunde av ännu okänd anledning inte gå ombord och ta hand om mig så jag kröp på ett ben och en arm fram till pulpiten där ambulansmännen kunde nå min högra hand och dra upp mig på bryggan och de ledde mig mellan sig till ambulansen med mig hoppande på ett ben. Senare har jag förstått att sådan fysisk aktivitet inte förbättrar förhållandet för hjärnblödningar. 

Har senare också tänkt att  sjöräddningen kanske hade varit bättre att ringa. De är ju sjömän.

 

Dock är jag tacksam att det ändå gick så bra och att jag överlevde.

 

Det är inte så självklart att ta sig ombord från bryggan. Särskilt vid lågvatten då båte ligger ågt så man måste hoppa. Vänstra benet är inget för steppdans längr men med god vilja går det dock och det förbättras hela tiden.

 

Båten blev inte använd av mig och frugan under hela förra sommaren men vår son  var ute lite med den. 

 

Denna sommar blev det iallafall en tur upp efter Bohuskusten men strax söder om det illa beryktade Kråkesunds gap gav motorn upp. av överhettning. Vi vände och seglade tillbaka en kort bit för att komma ur leden och ankrade upp. En sladd till cirkulationspumpen för glykolvattnet hade vibrerat av och var lätt lagat.  Motorn hade värmenypt och men gick bra när den svalnat. Senare under sonens seglingar gav den upp helt när kylvattnet vägrade stanna kvar i sina kylkanaler och sprutar u ut motorblockets ena sida.

 

Detta återkommer jag om under annan ämnesrubrik. Troligen ny motor under vintern. 

 

Jag har dock en vädjan  om  lån/hyra av utombordare för en tur de närmaste dagarna till mastkranen och den 18 september till lyftkranen. 

Ett fäste för påhängsmotorn kontruerar jag och fäster på badplattformen. Skulle tro att 6 hk kan räcka om det inte blåser för hårt. Har löfte om en 3,5 hk Evinrude med värmeproblem men den blir nog för svag om det inte är väldigt lätt vind men vad händer om den också nyper och vi mastat av och saknar segel. Svårt att veta vindarna den 18.e.

 

Hälsningar

Forgus31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, med åldrandet kommer en massa skit. Fast min kamrat hävdar att när vi var 20 så var det några som körde ihjäl sig och tänk vad de har missat!

Krya på dig, kämpa och träna utav h-vete, det hjälper!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! det kunde ha slutat ännu värre...

Mycket förvånande att ambulanspersonalen inte förstog allvaret i situationen och hoppade ombord och tog hand om dig. Att själv behöva anstränga sig i en sådan situaton verkar mycket märkligt. Känns som att en anmälan är befogad.

En PLB nödsändare kan vara ett tips att införskaffa om man kommer i nöd, fungerar både till sjöss och på landbacken.

Om det är kort sträcka till mastkran så passa på när det är lite vind och vänta inte till sista dagen, vädret styr vi ju inte över. En dålig hjälpmotor kan dock leda till bekymmer, kanske bra med en extra båt som kan bogsera, framförallt vid upptagning som kanske är ett fixt datum.

Samt ta hjälp vid dessa aktiviteter.

 

 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - önskar dig snabb bättring och att du får hjälp med avmastningen.

Är själv på andra sidan av Sverige...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken är din hemmahamn? om vi ligger i samma hamn, kan jag hjälpa dig med bogsering till mastkranen och åter en vardagskväll, skicka PM i så fall. Pga. egna ryggproblem bär jag ogärna tunga grejer, men kan ju alltid veva en mastkransvinch.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Kära Nån då.......detta var inte roligt.

Önskar dig allt gott Forgus å som sagt-kämpa. Lätt att säga för en annan.

Vi är nog många "gamla rävar" här på sajten i den åldern då saker å ting händer med kroppen. Å med knoppen.

En god vän till mig ramlade i en vanlig trappa härom dagen å ligger medvetslös på Akademiska i Uppsala. Fy bubblan vad trist.

Så en annan får vara tacksam att man har det så bra som man har det. Å jag kan fortfarande klättra upp i masten så jag skall segla ett tag till.

:wub:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt att få höra ifrån Forgus, har faktiskt saknat dig här på forumet!

 

Finns det någon här som kan redogöra varför ambulanspersonalen inte kunde ingripa i båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men hallå! Vi e ett stort gäng här på forumet. Några måste väl vara från dina trakter som kan hjälpa en god kamrat! Själv bor jag i Varberg , men kan gärna åka upp om du behöver hjälp!! Är helt säker på att någon här kan eller känner någon i närheten som kan hjälpa dig att bogsera båten. Annars, hör av dig så kommer jag upp.  Nästa gång är det kanske jag som behöver hjälp!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Vilken är din hemmahamn? om vi ligger i samma hamn, kan jag hjälpa dig med bogsering till mastkranen och åter en vardagskväll, skicka PM i så fall. Pga. egna ryggproblem bär jag ogärna tunga grejer, men kan ju alltid veva en mastkransvinch.

 

Har precis varit i kontakt med Forgus31 via telefon och han skulle höra av sig till dig Georg_ohm, han ligger oxå i Björlanda på R bryggan om jag inte minns helt fel. Om det inte funkar har jag en Johnson 4hk som är lätt att bära ombord. Vi får ju hjälpas åt om vi kan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj vad hjälpsamma maringajdare. En stor digital kram till alla! Georg jag tackar så mycket för erbjudandet som är för bra att säga nej till. PM:ar telefonnumret. Psuedonym ringde som du såg och han tror att hans 4 hk med lång rigg kunde klara båten om det inte blåser alltför hårt. Har ju inte gjort motorfästet så om du inte ändrar dig antar jag förstås bogseringserbjudandet. När båten drogs in av sjöräddningen lade dom spring och fendrade av mot vår skrovsida och det gick väldigt fint. 

 

Ännu en gång. Tack för medkännande och erbjudanden om hjälp. "Åka upp från Varberg" var nåt att kämpa mot i hjälpsamloppet. Veva mastkran kanske? 

Nej avmastningen har vi folk för. Möjligen bära in den i ett skjul men jag vill inte missbruka hjälperbjudandena när vi löser sista biten in i mastskjulet  med min ombyggda bryggarback med hjul.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min båt i en annan hamn, en timmas gångtid från Björlanda-Kile.

Kan ju ta en båttur en kväll, i nuläget verkar det som om måndagskvällar kan bli rep mer storbandet, men jag håller det öppet. En kvällstur runt Hisingen är ju alltid trevllig. Och visst långsides bogsering med spring och det stora fendertarna emellan har jag gjort förr. Jag har ju en del lediga förmiddagar och hellediga dagar också emellanåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert? När du har så lång väg att köra måste jag få bidra till diesel. Nu är inte allt sagt i frågan. Nån i Björlanda kile kanske bogserar Forgusen. Vi lämnar det öppet så länge! Regn och någorlunda lugnt ska det helst vara.

Godnatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, forgus31 säger:

Säkert? När du har så lång väg att köra måste jag få bidra till diesel. Nu är inte allt sagt i frågan. Nån i Björlanda kile kanske bogserar Forgusen. Vi lämnar det öppet så länge! Regn och någorlunda lugnt ska det helst vara.

Godnatt

Ja visst, hör av dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju ingen båt kvar i hamnen, men jag kan säkert låna kompisens Albin Cumulus för att bogsera dig till kranen vilket är enklare än att släpa på en utombordare. Hans båt ligger på S-bryggan med aktern mot din fast lite längre ut på bryggan. Vilken dag hade du tänkt dig Bosse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Pentax säger:

Roligt att få höra ifrån Forgus, har faktiskt saknat dig här på forumet!

 

Finns det någon här som kan redogöra varför ambulanspersonalen inte kunde ingripa i båten?

 

Har funderat på varför det varit tyst från Forgus 31 här på MG.

 

Det var tråkigt att höra om det du drabbats av och jag hoppas att du kryar på dig.

Forgus 31 är faktiskt en av de få här på MG som jag träffat i verkliga livet. I den övre gästhamnen vid slussarna i Trollättan. Sen kom vi samtidigt till Lilla bommens gästhamn och låg sida vid sida över natten och tillbringade en trevlig stund tillsammans.

När det gäller varför ambulanspersonalen inte gick ombord och hämtade Forgus beror nog på att det är räddningstjänstens uppgift att ta fram människor till farbar väg: Larmoperatören förstod nog inte vad det handlade om. Denne skulle även larmat ut "Brandkåren", som skulle flyttat Forgus från båtens innandömme och upp på bryggan:

Sen är det tur att en annan inte jobbar på ambulansen. Jag hade aldrig klarat att hålla så strikt på reglerna.

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att jag inte noterat din (Forgus) frånvaro men när du nu skriver så känner jag ju igen att du inte synts så mycket som förr. Känner med dig och tänker, liksom säkert flera här, tänk om jag råkar ut för samma! Lätt hänt och en obehaglig känsla. 

Hoppas det ordnar sig, både med båten och ditt framtida båtliv!

Och välkommen tillbaka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla hjälpsamma! Wille ringde mig precis och bogsering med lånad Cumulus blir ju jättebra. Ingen framkörning då vår båt ligger vid bryggan intill.

Tack Wille. Återkommer om tidoch dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Har funderat på varför det varit tyst från Forgus 31 här på MG.

 

Det var tråkigt att höra om det du drabbats av och jag hoppas att du kryar på dig.

Forgus 31 är faktiskt en av de få här på MG som jag träffat i verkliga livet. I den övre gästhamnen vid slussarna i Trollättan. Sen kom vi samtidigt till Lilla bommens gästhamn och låg sida vid sida över natten och tillbringade en trevlig stund tillsammans.

När det gäller varför ambulanspersonalen inte gick ombord och hämtade Forgus beror nog på att det är räddningstjänstens uppgift att ta fram människor till farbar väg: Larmoperatören förstod nog inte vad det handlade om. Denne skulle även larmat ut "Brandkåren", som skulle flyttat Forgus från båtens innandömme och upp på bryggan:

Sen är det tur att en annan inte jobbar på ambulansen. Jag hade aldrig klarat att hålla så strikt på reglerna.

Jag har också tänkt i dom banorna men gissat att det har med personalens säkerhet att göra. Inga yrkesmän går på stegar numera. Säkrare med ställningar och skylift. Försäkringsfråga kan det också vara. 

Jag vill inte heller påpeka brister i hur jag blev räddad. Bara glad att jag lever.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt tänkvärt om man skulle behöva hjälp av en ambulans i en framtid om man inte råkar befinna sig invid en väg som en ambulans kan köra fram på. Man måste nog väldigt tydligt förklara var man befinner sig för att få bästa hjälp. Tex att det är vid en brygga med körbar väg men att man är på båten som är förtöjd vid bryggan och att man måste ha hjälp att ta sig iland. Det kan vara nog så svårt om man hamnar i en svår situation att överhuvudtaget förklara vad som hänt och var man är om man nu lyckas få telefonkontakt. Det är nog bättre med VHF.

 

Hörde en berättelse om en man som om jag kommer ihåg rätt bröt benet ute i skogen i november månad och hade drygt 1km till närmsta väg samt larmade via sin telefon. Han blev anvisad att ta sig till vägen. Han släpade sig fram till vägen i blötsnö och blev både genomblöt och nedkyld samt med sina sista krafter kom fram för att där bli upplockad av ambulansen. Det blev en anmälan och han fick rätt men det kunde gått alldeles helt galet fel om han förfusit och dött i skogen...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grannen dog för ett tag sen. Fick hjärtstillestånd och föll olyckligt i ett förråd i källaren.

Det råkade finnas två lediga ambulanser i Kungshamn just vid tillfället, så det kom två ambulanser och en brandbil. Den senare med 3 man. Totalt 7 man. Man fick igång honom en gång, men kunde inte hålla honom vid liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera år sedan nu, men det hände sig i Fiskebäckskil, Lyckans slip, på Skaftö.

Vi hade blivit anvisad en privat plats som var grönskyltad. Intill låg en öppen snipa.

Ett par i 65-70års åldern kom så småningom ombord på sin båt, hejade på oss. Hade kaffekorg  med sig ombord.

 

Mannen hade böjt sig ned för att ställa ned en kasse under durken, när han reser sig upp ojar han sig högljutt och tar sig för bröstet, frun säger oroligt, "du har väl inte fått en infarkt...igen?"

Det blev i alla fall så att vi ringde 112, efter kanske 10 minuter kom deltidskåren med en räddningsbil, och efter ytterligare några minuter kom uddevallambulansen.

Mannen var ju vid fullt medvetande och gott mod ch vad jag kunde bedöma cirkukatoriskt stabil hela tiden, kanske litet blek och kallsvettig, och smärta över hjärtat, men ingen smärta i vänster arm. Hade ju haft såväl kärlkramp och in mindre infarkt tidigare. Vad som framkom senare var att han sprejat Nitrolingual  (=Nitromex) under tungan (mot kärlkramp) i hemlighet för frun, innan han gick ut på bryggan.

 

När ambulanspersonalen kommit fram till båten säger mannen att han kan komma upp på bryggan, värre än så känner han sig inte, men det får han inte, dom kom ombord, kollade ett EKG, och övriga vitalparametrar, fixade till en scoopbår, och med hjälp av deltidsbrandmännen och några båtägare lyftes mannen upp på bryggan där man fortsatte med att ta nya EKG. Den där snipan var litet rank och det var ju litet vanskligt med alla människor ombord, båren och akutryggsäckar, frun, och farbrorn...

Nä han fick inte resa sig... än mindre gå själv. Efter en stund kördes han iväg med ambulansen, utan blåljus. Deltidarna köpte glass.

 

På kvällen kom frun ned till båten hämtade kaffekorgen, tackade för hjälpen, berättade att man inte misstänkte någon ny infarkt, men gubben hade ändå fått stanna på någon HIA-avdelning över natten, det hade han inte fått idag, nu börjar utskrivningsplaneringen innan man ens blivit inskriven...

 

I Bohuslän har vi några olika förlag som ger ut vykort, varav Carlaförlaget är det största. Man kan köpa vykort på kyrkor, sandstränder, röda maneter, olika byggnader inte minst på landskapets alla systembolag och vykort på brandbilar!

Skaftölandets räddningsbil, eller lätta släckbil, "Olof 325" längst ned till höger. Det var den som kom först på hjärtlarmet vid Lyckans slip.

d990ab64b7463b076eb52386f0f22931_zpsazauf8ef.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan, Thallatha säger:

När det gäller varför ambulanspersonalen inte gick ombord och hämtade Forgus beror nog på att det är räddningstjänstens uppgift att ta fram människor till farbar väg: Larmoperatören förstod nog inte vad det handlade om. Denne skulle även larmat ut "Brandkåren", som skulle flyttat Forgus från båtens innandömme och upp på bryggan:

Sen är det tur att en annan inte jobbar på ambulansen. Jag hade aldrig klarat att hålla så strikt på reglerna.


Misstror inte alls ambulanspersonalens goda vilja trots att det kanske kan verka så här av deras vägran att lämna bryggan?
(Låt vara nya tider med hot mot blåljuspersonal, rimliga fackliga trygghetskrav versus "ökade effektivitetskrav=låg bemanning", och sist men inte minst fyrkantiga lagparagrafer.)

Att hantera skadade människor har nog särskilda paragrafer, alltså manifesterade endast uti ambulanspersonals handböcker?


Har en helt egen alternativ teori, de vägrade gå ombord för att DE ENLIGT INSTRUKTION MÅSTE BÄRA DIG FASTSPÄND PÅ BÅR?
Kan i så fall se viss logik i detta, främst hur vingligt livsfarlig en sådan bårtransport upp till bryggan kan bli (särskilt om segelbåten antas ligga tryggt förtöjd med nosen emot bryggan och förstaget måste rundas?)
Bara en tanke, vem tar ansvaret ifall båten vinglar till och bårbärarna tvingas släppa dig fastspänd över bord??


Ps. Forgus hjärtligt välkommen tillbaks i forumet !
(Själv tänkte jag att forumets alias "forgus31" frånvaro i forumet kunde förklaras i att han förlorat sig i nytänk som eldrivna båtar, eldrivet "snart sagt allting". Men att han kort sagt tröttnat på att ständigt upprepa sina många och väl anpassade forumsvar inför varje ny generation av förhoppningsfulla båtägare. Men förklaringen var tyvärr en "stroke".)

Förresten, hur gick det på båtmässan i GBG senast? Tror att du hade ett litet finger med i det spektaklet för att introducera båt-eldrift på bredare skala?


Krya på dig snart! Du behövs i forumet. :)
/Thomas

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Thomas-1 säger:


Misstror inte alls ambulanspersonalens goda vilja trots att det kanske kan verka så här av deras vägran att lämna bryggan?
(Låt vara nya tider med hot mot blåljuspersonal, rimliga fackliga trygghetskrav versus "ökade effektivitetskrav=låg bemanning", och sist men inte minst fyrkantiga lagparagrafer.)

Att hantera skadade människor har nog särskilda paragrafer, alltså manifesterade endast uti ambulanspersonals handböcker?


Har en helt egen alternativ teori, de vägrade gå ombord för att DE ENLIGT INSTRUKTION MÅSTE BÄRA DIG FASTSPÄND PÅ BÅR?

 

Eftersom du citerade mig.

Jag misstror inte alls ambulanspersonalen. Det är fantastiska och mycket kunniga människor som i regel gör sitt allra bästa för att hjälpa människor. Samma gäller ju för både räddningstjänsten och polisen. Aven sjöräddningen.

Vi skall faktiskt va ytterst tacksamma att det finns människor som vill jobba inom dessa yrkesområden - speciellt med tanke på vilken skit de får ta emot och allt otrevligt de kan råka ut för på jobbet.

Jag är helt övertygad om att det är räddningstjänstens uppgift att ta fram skadade eller sjuka personer till farbar väg. 

Personligen skulle jag inte klara av att stå kvar på bryggan om jag hade sett en sjuk människa nere i en båt. I vissa läge skulle jag aldrig klara av att följa givna order eller instruktioner.

Sen borde det ha varit ganska lätt för ambulanspersonalen att få ut räddningstjänsten vid behov.

Här i Kungshamn har vi ju den fördelen att Räddningstjänst och ambulans i princip har samma garage.

 

Tom polisen finns på samma adress - fast bara på Torsdagar 12.00 -15.00

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ambulanspersonal får inte ta onödiga risker, trillar de i när de ska ombord på en båt så har plötsligt situationen eskalerat. Därför tar räddningstjänstens personal hand om det som är farligt, de är utbildade och tränade för det. Dessutom är tillgången större.

Ambulanspersonlen går tex aldrig in i et brinnande hus.

Att de bara plockar upp folk vid närmaste väg tror jag inte på. En kille trillade av hästen i skogen och tuppade av så ambulans tillkallades. Det var en bra bit till närmaste väg men de tog käckt med sig båren och sprang in i skogen. Efter en första kontroll tog de båren med killen och gick med raska steg tillbaka till bilen.

 

När Estonia gick under var det en del kritik eftersom helikoptrar togs hem pga lite krångel. Men man riskerar inte att en helikopter störtar och på så vis förvärrar situationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märker att jag har/hade en ganska stor kunskapslucka vad gäller detta med räddning.
Tänkte mig naivt att ambulanspersonal ingår i det som kallas "blåljuspersonal", men förstår nu bättre skillnaden mellan ambulans- och räddningstjänst. Tipstack :-).

Lätt att göra denna misstolkning; för ambulanser blinkar ju blått - likt riktig "blåljuspersonal" - där de skär fram genom vägtrafiken i hög hastighet. Och får förhoppningsvis får fri väg före alla trafikanter.
   Själv är jag "mer än beredd" att respektera alla blåljus-larm, kastar mig ur vägen och styr hellre upp i närmaste blomsterrabatt än att hindra framfarten. Allt för att lämna fri väg då blåljuset signalerar nödsituation.
  (Möjligen jag är en dinosaurie med sådant gammeltänk? Ett mer modernt girighets-tänk erbjuder ju möjligheten att hindra/tvärsparkera/klantstanna, därefter mobilfota kalabaliken och sälja fotot till närmaste sensationshungriga tidningsblaska?)


Känns ändock en smula snopet ifall ambulansen - med förmodligen välutbildad personal - efter blåljuskörning måste tvärstanna vid bryggkanten? Varför ha så bråttom och sedan hejdas av en så löjlig sak som ett halvmeterssprång från bryggan till en välförtöjd båt?
Kan jag och förmodligen TS Forgus fortfarande tycka??


Är det i själva verket så... vid en akut medicinsk situation - typ stroke... att man genast  måste larma 112 (eller vhf-anropa) och SPECIFIKT ange behovet "sjöräddning" TROTS ATT MAN LIGGER VÄLFÖRTÖJD VID BRYGGAN? (Glöm i så fall att ringa till sjukvårds-upplysning vid tecken på stroke/förlamning, glöm även taffliga svar från larmcentralen 112 om att "ambulans-är-på-väg" eftersom ambulanspersonal (på goda grunder?) ändå tycks maktlösa  vid bryggkanter?

Tja, i dagens läge så kan tydligen egna kännedomen om larmrutiner vara extra värdefullt - mer än någonsin - om man skulle råka hamna hjälplös och livshotande i sin välförtöjda fritidsbåt!?  

Hmm, obs ironi...
Kanske måste man trots förlamning försöka sluddra fram klassiska sjönöds-anrop för att bli tagen på allvar numera? 
Kanske "Mayday mayday, I am dying onboard my ship right now! Please help me! Position coordianates 11 point x degress E,  59 point y degress N. Half a meter from bridge z in harbour... bla bla.
Förmodligen hinner SSRS först och flyttar då mig som nödställd den avgörande halvmetern upp på bryggan? Och ambulanspersonalen slipper stå som handfallna fån??    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack vare Psuedonym och hans kompis som generöst lånade ut sin Cumulus fick vi geschwint av masten båten tillbaka till spiltan där den får  ligga till den 18:e då den ska tas upp. Tack alla som tänkt på mig och särskilt Psuedonym med kompis . Den 18:e jobbar Pseudonym kl 13 då den ska upp. Tyvärr fanns inte möjligheten att slippa vara med personligen. Denna möjlighet var inte valbar när jag bokade tid. Då hade jag kunnat få hjälp med bogsering kvällen innan. Kanske utnyttjar erbjudandet om lån av 4hk utombordaren av Pseudonym om erbjudandet kvarstår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte tvekat en sekund på att hoppa ner i båten om jag var en i ambulanspersonalen. Lite situationsanpassning måste man kunna kräva av dem.

Hoppas det löser sig även den 18:e.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, ambulanspersonalens uppträdande är lite underlig. Dels att man inte kan gå ombord på båten, det gällde ju inte att hoppa 7m ner i en brinnande båt. Sen att man inte lägger patienten på bår och gör en första undersökning. Ambulanspersonalen borde insett att det var en båt och larmat ut Räddningstjänsten.

Även om det nu är VGregion så tycker jag man ska påtala det inträffade så att de inte upprepas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-09-08 på 11:07, Thomas-1 säger:

Märker att jag har/hade en ganska stor kunskapslucka vad gäller detta med räddning.
Tänkte mig naivt att ambulanspersonal ingår i det som kallas "blåljuspersonal", men förstår nu bättre skillnaden mellan ambulans- och räddningstjänst. Tipstack :-).

 


Är det i själva verket så... vid en akut medicinsk situation - typ stroke... att man genast  måste larma 112 (eller vhf-anropa) och SPECIFIKT ange behovet "sjöräddning" TROTS ATT MAN LIGGER VÄLFÖRTÖJD VID BRYGGAN? (Glöm i så fall att ringa till sjukvårds-upplysning vid tecken på stroke/förlamning, glöm även taffliga svar från larmcentralen 112 om att "ambulans-är-på-väg" eftersom ambulanspersonal (på goda grunder?) ändå tycks maktlösa  vid bryggkanter?

Tja, i dagens läge så kan tydligen egna kännedomen om larmrutiner vara extra värdefullt - mer än någonsin - om man skulle råka hamna hjälplös och livshotande i sin välförtöjda fritidsbåt!?  

 

Räddningssystemet är rätt krångligt faktiskt, inte ens de som jobbar inom det förstår alltid.

 

Och nej, det är inte sjöräddning när du ligger vid bryggan eftersom det enligt lagen rör sig om kommunal räddningstjänst 300 meter (eller var det 200?) från stranden. Sen övergår det till statlig räddningstjänst under vilken sjöräddning faller. Detta gäller runt kusterna samt Vänern, Vättern och Mälaren. Övriga sjöar är kommunalt ansvar.
Det bör vara LSO, Lagen om skydd mot olyckor, som reglerar detta.

Redigerad av JonasP
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var tråkigt att höra om vad du drabbats av, men skönt att höra ifrån dig.

 

Håller med bhemac, träna, träna och träna ännu mera. 

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...