Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej

Ska eventuellt frakta en segelbåt på 29fot ifrån Mariestad ner till Göteborg.

Tänkte höra om det är någon som vet en bra billig transportör?

Gärna så man kan samköra med annan leverans.

 

Eller kanske finns någon här på forumet som har en leverans planerad som vill samköra för att få ner kostanden?

 

Tacksam för all info man kan få!

 

Redigerad av Emiil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det e väl bara att ta den vattenvägen? Billigare än så blir det inte:)

Redigerad av BerraS
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till att ta båten på lastbil ca 200 km är att ta 2-3 dagar och segla ca 100 nm. Men det klart båten ska väl upp på land snart i alla fall. 

Skulle tro att det går på mellan 5-10kkr med lastbilstransport. Att bara lyfta upp båten med kort transport till vinterplats kan nog kosta 1-2kkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, BerraS säger:

Det e väl bara att ta den vattenvägen? Billigare än så blir det inte:)

Utklippt från Sjöfartsverkets sida:

"Avgift Trollhätte Kanal 2017

Passage samtliga slussar Trollhätte Kanal: 1000 SEK

Avgiften avser enkel väg.

Betalning för passage av samtliga slussar sker i Trollhättan vid Kanalcentralen.

Betalningssätt kreditkort."

 

Därtill tillkommer drivmedel, hamnavgifter och eventuell förlorad arbetsinkomst, om nu semesterdagarna är slut.

 

En uppskattning av vad en annan båttransport av en 30 fots motorbåt kostade för en transport på omkring 500km så borde en segelbåt med mer tyngd och höjd, kanske även en bredd som överskrider lastprofilen och därmed kräver följebil, kosta omkring 15-20.000kr.

Ja min transport kostade från dalarötrakten till Göteborg nånstans mellan 18-19.000 inklusive två kranlyft. Nu två år senare med kortare sträcka men tyngre båt kanske det kostar ungefär detsamma mellan tumme och pekfinger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh, missade att slussarna kostar att ta sig förbi...

Om det är nyköpt båt så kan det dock vara bra att passa på att segla så får man en bättre känsla för hur båten fungerar och man kommer nog på vad som kan tänkas göras under vintern.

Jag seglade upp min båt under en sen vecka i september från Malmötrakten till Stockholm för två år sedan vilket var både trevligt och gav en massa funderingar om förbättringar. Det var inte många båtar vi mötte och de flesta var tyskflaggade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att segla ned kan vara trevligt. En dag till Läckö/Spiken, nästa dag Trollhättan och sista dagen till Gbg.

 

Landtransport: Förra året tog jag in pris för segelbåt 35fot/5ton ca 300km. 9200kr+moms. Tillkommer kranlyft.  www.torgerssontransport.com

 

Kontakta https://sjostadensvarv.se/ i Mariestad, de lyfter och vet vem som kan transportera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte låna en kärra som går som efterfordon å sedan låna en stöddig tung bil? Borde va billigast även om det tar tid att köra så sakta. Kolla slussavgifterna annars, de kan ha rea nu när säsongen är över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte helt ovanligt att man kan slussa gratis utanför säsong.. :) Billigare än noll går inte eller?

Har både slussat och gått olika kanaler nu senast i April i år utan att betala en krona..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Kolla slussavgifterna annars, de kan ha rea nu när säsongen är över.

Inte Trollhättekanal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Utklippt från Sjöfartsverkets sida:

"Avgift Trollhätte Kanal 2017

Passage samtliga slussar Trollhätte Kanal: 1000 SEK

Avgiften avser enkel väg.

Betalning för passage av samtliga slussar sker i Trollhättan vid Kanalcentralen.

Betalningssätt kreditkort."

 

Därtill tillkommer drivmedel, hamnavgifter och eventuell förlorad arbetsinkomst, om nu semesterdagarna är slut.

 

 

 

 

 

Skall man alltid bara tänka P E N G A R.

En härlig hösttur.

Visserligen är båtkörandet utför Göta Ålv mördande tråkigt -  men bara det inte blir för ofta så får det väl gå. (har alla stackars motorbåtsägare det så - alltid)

Hamnavgiften i Trollhättan och ev Lilla Edet ingår väl i slussavgiften.

Nej båtar skall man köpa långt bort och segla hem.

Min förra båt köpte jag i Kåge - norr om Skelefteå och seglade hem under 2 somrar - det tog totalt 11 veckor.

Min nuvarande båt köpte jag i Munkedal 25 distansminuter. Gick dit med min gamla båt och hem med den "nya" på samma dag. In och ut i Gullmarn - ungefär lika tråkigt som Göta Älv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Thallatha säger:

Visserligen är båtkörandet utför Göta Ålv mördande tråkigt

Nejdå, man får en god inblick hur det var i gamla Sovjet, ser precis likadant ut.

Tjusig resa så här års, framförallt genom Ekens skärgård.

Gratis gästhamn i Lilla Edet och Trollhättan men det räcker med ett stopp i älven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, bhemac säger:

 

Gratis gästhamn i Lilla Edet och Trollhättan men det räcker med ett stopp i älven.

 

Men det är ju gratis eller rättare sagt ingår i kanalavgiften -då måste det väl utnyttjas till max - eller.

Jag gjorde en halvtaskig ekonomisk lösning.

Låg i Lilla Edet på vägen upp och i Trollhättan på vägen ner.:ph34r:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...