Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Nordan77

Flipper 909/999

Rekommendera Poster

Jag är spekulant på en Flipper 909 med en KAD 300. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra 909/999 ägare med motsvarande motor eller KAD44. Vid provkörning visade det sig att det var svårt att hitta en bra gång mellan 2500-3200 RPM. Man hamnade i sort jojjoläge mellan kompresor och turbotillslag. Är detta ett fenomen som råder på dessa båtar i detta register eller handlar det om en trött turbo i detta fall?

 

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan, Nordan77 säger:

Jag är spekulant på en Flipper 909 med en KAD 300. Jag skulle vilja komma i kontakt med andra 909/999 ägare med motsvarande motor eller KAD44. Vid provkörning visade det sig att det var svårt att hitta en bra gång mellan 2500-3200 RPM. Man hamnade i sort jojjoläge mellan kompresor och turbotillslag. Är detta ett fenomen som råder på dessa båtar i detta register eller handlar det om en trött turbo i detta fall?

 

Tacksam för svar!

Montera en strömbrytare i panelen som slår ifrån kompressorn. Kompressorn går i vid 1700 varv och håller i till 3100 släpper sedan. Inte nåt bra för kompressorn att ständigt ligga i om man åker i dess inkopplingsläge. Har själv dragit ner två kablar till teknik boxen och en strömbrytare i instrumentpanelen för att undvika just detta fenomen. Jag vill själv ligga och åka runt 2000 varv emellanåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, kossor said:

Montera en strömbrytare i panelen som slår ifrån kompressorn. Kompressorn går i vid 1700 varv och håller i till 3100 släpper sedan. Inte nåt bra för kompressorn att ständigt ligga i om man åker i dess inkopplingsläge. Har själv dragit ner två kablar till teknik boxen och en strömbrytare i instrumentpanelen för att undvika just detta fenomen. Jag vill själv ligga och åka runt 2000 varv emellanåt.

Hörde något om att det inte går på KAD 300 pga. EDC och felkoder som skapas. Är det fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan, Nordan77 säger:

Hörde något om att det inte går på KAD 300 pga. EDC och felkoder som skapas. Är det fel?

Ska ta reda på den infon till i morgon, tror de går men vill inte ge nåt råd innan jag är säker, återkommer med svar.:huh: Finns säkert någon här som kan det redan. 

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Kad motor går kompressorn in vid 1400 och ur vid 2600 rpm. Jag ligger antingen på 1350 rpm eller så ligger jag över 3000 rpm. Varvtalen emellan dessa undviker jag för att det då som det går som mest oekonomiskt, det är där min båt har planingströskeln. Ibland är det ju så att det inte går att undvika p.g.a. sjögång men då håller jag mig över 2600 rpm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet som uppstår i denna båt är att om varvet går under 3300 RPM börjar motorn pendla mellan ca 2600 upptill 3300 RPM utan att man rör gasen. Upplevs väldigt otrevligt när motorn själv ökar och sänker farten om vartannat (jojjoeffekt mellan 2600 upp till 3300 RPM) Kör man på högre varv >3300 så håller motorn varv lika så under 2500 RPM. Är det att turbon är slut och att den inte bygger tillräckligt tryck i mellanregistret från det att kompressorn lämnar över? Båten är ganska tung 4,5 ton torrvikt samt v-bottnad. Därav intresse att höra hur andra 909/999 ägare upplever sina båtar/motorer  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan, Nordan77 säger:

Hörde något om att det inte går på KAD 300 pga. EDC och felkoder som skapas. Är det fel?

Hej !

Kollat upp detta idag på morgonen. Det är inga problem att dra ner två kablar till teknikboxen som jag gjort på min 42 a. Du kan komma få en felkod då kompressorn inte kopplas in, men detta ska återställa sig då du stänger av motorn, lika på 44 an och 300 an. Kan ordna kopplingsschema och försöka lägga upp här. // Peter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt turbo på min kad 300 för den betedde sig lite åt det hållet som du beskrev, fast inte lika mycket.

När kompressorn klev ur vid 2600 rpm så "tvekade" motorn någon sekund och varvtalet sjönk och kompressorn gick in. Jag bytte turbon och detta beteende försvann helt, turbon var sliten och byggde inte upp tillräckligt med tryck för att ta över från kompressorn när den klev ur.

Det som du beskriver tycker jag att det låter som att "din" turbo är mer sliten än vad den var på min.

Jag tror att det är dags för ett turbo byte.... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, kossor said:

Hej !

Kollat upp detta idag på morgonen. Det är inga problem att dra ner två kablar till teknikboxen som jag gjort på min 42 a. Du kan komma få en felkod då kompressorn inte kopplas in, men detta ska återställa sig då du stänger av motorn, lika på 44 an och 300 an. Kan ordna kopplingsschema och försöka lägga upp här. // Peter.

Perfekt tack! Får man inte problem med reducerad motoreffekt när larmet löst ut? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just now, Nordan77 said:

Perfekt tack! Får man inte problem med reducerad motoreffekt (från EDC) när larmet löst ut? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minutes ago, jajo said:

Jag har bytt turbo på min kad 300 för den betedde sig lite åt det hållet som du beskrev, fast inte lika mycket.

När kompressorn klev ur vid 2600 rpm så "tvekade" motorn någon sekund och varvtalet sjönk och kompressorn gick in. Jag bytte turbon och detta beteende försvann helt, turbon var sliten och byggde inte upp tillräckligt med tryck för att ta över från kompressorn när den klev ur.

Det som du beskriver tycker jag att det låter som att "din" turbo är mer sliten än vad den var på min.

Jag tror att det är dags för ett turbo byte.... 

Ok tack, jag tror du har rätt ang. turbon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med KAD42 or i en tidigare båt, kompressorerna gick i och ur och hade sig. Det visade sig att båda turbona var slut. Problemet löses med ny turbo.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, RikardE said:

Jag hade samma problem med KAD42 or i en tidigare båt, kompressorerna gick i och ur och hade sig. Det visade sig att båda turbona var slut. Problemet löses med ny turbo.

Ok tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...