Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Vattenburen

Båtbyte eller ombyggnad

Rekommendera Poster

Hej! Går i valet och kvalet hur vi ska göra med vår Maxim 26. Är en AQ171A SP290. Haft den ett par år utan direkt vana av inombordare. Varit en del småkrångel med sjöpump, generator osv. Inget allvarligt, men man blir inte yngre, inte heller motorn. Vi är väldigt förtjusta i modellen, men kommit på att midcab nog är mer för oss. Läst några trådar här om dom som vi har som favoriter. Tre saker vi prioriterar, komma ner till badbryggan med hunden, ganska brant med akterruff. Elektriskt ankarspel för att frun som gillar fiska ska kunna gå ut, jobbar bara kvällar själv. Lite samma anda och skäl till bogpropeller. Mest ekonomiskt hade varit sälja vår och köpa, men vill inte ha två båtar samtidigt, så ett byte i första hand med dom extra kostnader det blir. Vi har tittat och gillat bl.a Joda 290-95 med KAD42 290Dp. Även Biam 880 -89 AQ271/290DP. Ganska mycket pengar emellan, och vårt andra alternativ är ombyggnad. Tog in lite offerter på Marstrand under båtmässan och för en ombyggnad av nuvarande badbrygga, ankarspel och motorbyte till Hyundai SesAll U125P (125 hk), utväxling 2:1 med adapter (vår är flyttad till aktern med bibehållen akterruff) ca 270.000 Dom vill ha mer emellan på Joda så mest aktuell känns Biam. Men då blir det nästan samma årtal på motor. Velar fram och tillbaka, vore gott lämna in och hämta nyckel i vår, men inte fel få "allt" direkt heller. Läst och imponerats av kunnigheten och tips i liknande trådar, så tar gärna emot feedback!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan, Vattenburen säger:

Hej! Går i valet och kvalet hur vi ska göra med vår Maxim 26. Är en AQ171A SP290. Haft den ett par år utan direkt vana av inombordare. Varit en del småkrångel med sjöpump, generator osv. Inget allvarligt, men man blir inte yngre, inte heller motorn. Vi är väldigt förtjusta i modellen, men kommit på att midcab nog är mer för oss. Läst några trådar här om dom som vi har som favoriter. Tre saker vi prioriterar, komma ner till badbryggan med hunden, ganska brant med akterruff. Elektriskt ankarspel för att frun som gillar fiska ska kunna gå ut, jobbar bara kvällar själv. Lite samma anda och skäl till bogpropeller. Mest ekonomiskt hade varit sälja vår och köpa, men vill inte ha två båtar samtidigt, så ett byte i första hand med dom extra kostnader det blir. Vi har tittat och gillat bl.a Joda 290-95 med KAD42 290Dp. Även Biam 880 -89 AQ271/290DP. Ganska mycket pengar emellan, och vårt andra alternativ är ombyggnad. Tog in lite offerter på Marstrand under båtmässan och för en ombyggnad av nuvarande badbrygga, ankarspel och motorbyte till Hyundai SesAll U125P (125 hk), utväxling 2:1 med adapter (vår är flyttad till aktern med bibehållen akterruff) ca 270.000 Dom vill ha mer emellan på Joda så mest aktuell känns Biam. Men då blir det nästan samma årtal på motor. Velar fram och tillbaka, vore gott lämna in och hämta nyckel i vår, men inte fel få "allt" direkt heller. Läst och imponerats av kunnigheten och tips i liknande trådar, så tar gärna emot feedback!

Hej !

Välkomna till Maringuiden.

Jag skulle bytt, om jag resonerar som er, läst vad ni skrivit om plus och minus med eran befintliga båt idag och era önskemål. Skulle tveklöst satsat på kad 42 an du får en låg bränslekostnad och en låg underhållskostnad, en bra motor som ger bra vrid samt smidig gång. Tyvärr är jag allergisk mot v8 or och förgasare, då anser jag att eran 171 16 v är en stabilare motor än 271. Den dagen ni ska sälja båten går det lättare att sälja en diesel och det är ju ytterligare ett plus. Om man följer debatten i vårat riksdagshus så kommer bränslet i framtiden att förändras till mera klimat snälla bränslen. En diesel motor går att köra på fler variabler än en bensinmotor. Har själv en kad 42 som går som en dröm, många i min bekantskapskrets har även dessa motorer, och det verkar inte vara mycket krångel med dem. Förstår du tänker ekonomiskt vad gäller de båda båtarna mot varandra. Jag hade tidigare lika motor som ni har i maximen, en mycket bra maskin som tuffar på. Men jag ser skillnaden nu med kad 42 an det är lite roligare att tanka nålen i bränslemätaren tenderar att stå länge på full tank:D. Hur många timmar är det på 42 an jämfört med 271 an? Hur mycket är det i skillnad på pris på de båda båtarna? Vore intressant veta. Hur ni än gör lycka till med erat köp. Det kommer säkert betydligt fler aspekter från andra medlemmar här, men detta är mina synpunkter. // Peter.:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peter och tack för snabbt och informativt svar! Speciellt det där med 271:an. Det skiljer till Joda 300000 initialt, vi har sgs räknat bort den. Inte fått någon uppgift om antal timmar, men heller inte frågat så här inledningsvis. Vill inte slösa varken säljaren eller vår tid innan vi kan/vet lite mer. Biam är 100k billigare att lägga emellan. Då skiljer det inte så där jättemycket till splitter ny. Hur tror ni att Hyundai skulle göra sig i Maximen? Motorsvagare än nuvarande men den är också lite overkill har vi fått höra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan, Vattenburen säger:

Hej Peter och tack för snabbt och informativt svar! Speciellt det där med 271:an. Det skiljer till Joda 300000 initialt, vi har sgs räknat bort den. Inte fått någon uppgift om antal timmar, men heller inte frågat så här inledningsvis. Vill inte slösa varken säljaren eller vår tid innan vi kan/vet lite mer. Biam är 100k billigare att lägga emellan. Då skiljer det inte så där jättemycket till splitter ny. Hur tror ni att Hyundai skulle göra sig i Maximen? Motorsvagare än nuvarande men den är också lite overkill har vi fått höra.

Hyundai verkar vara en bra motor otroligt bra gång enligt de jag pratat med.125 hk verkar lite klent 171 an är ju på 167 hk så du kommer nog märka lite tapp skulle då jag tro. Men med eran ombyggnad blir det ju inte mer än 30 000 till då och få en helt annan båt med bättre standard om jag förstår saken rätt. Eftersom ombyggnaden kostar 270 000 på det ni ska göra på maximen eller har jag rört ihop det.^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Läst på och då verkar Maxim26 ha 64hk (MD21/110S) som original, men kanske blir annorlunda då den satt i mitten och annat drev? Det stämmer, vi räknar med 270k. Vårt drev ska vara väldigt bra av vad jag läst?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan, Vattenburen säger:

Tack för svaret! Läst på och då verkar Maxim26 ha 64hk (MD21/110S) som original, men kanske blir annorlunda då den satt i mitten och annat drev? Det stämmer, vi räknar med 270k. Vårt drev ska vara väldigt bra av vad jag läst?

Men sitter det verkligen en 171 a med 290 drev i den båten, de var väl utrustade med segelbåtsdrev och någon liten md? Är båten ombyggd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, kossor säger:

Hej !

Välkomna till Maringuiden.

Jag skulle bytt, om jag resonerar som er, läst vad ni skrivit om plus och minus med eran befintliga båt idag och era önskemål. Skulle tveklöst satsat på kad 42 an du får en låg bränslekostnad och en låg underhållskostnad, en bra motor som ger bra vrid samt smidig gång. Tyvärr är jag allergisk mot v8 or och förgasare, då anser jag att eran 171 16 v är en stabilare motor än 271. Den dagen ni ska sälja båten går det lättare att sälja en diesel och det är ju ytterligare ett plus. Om man följer debatten i vårat riksdagshus så kommer bränslet i framtiden att förändras till mera klimat snälla bränslen. En diesel motor går att köra på fler variabler än en bensinmotor. Har själv en kad 42 som går som en dröm, många i min bekantskapskrets har även dessa motorer, och det verkar inte vara mycket krångel med dem. Förstår du tänker ekonomiskt vad gäller de båda båtarna mot varandra. Jag hade tidigare lika motor som ni har i maximen, en mycket bra maskin som tuffar på. Men jag ser skillnaden nu med kad 42 an det är lite roligare att tanka nålen i bränslemätaren tenderar att stå länge på full tank:D. Hur många timmar är det på 42 an jämfört med 271 an? Hur mycket är det i skillnad på pris på de båda båtarna? Vore intressant veta. Hur ni än gör lycka till med erat köp. Det kommer säkert betydligt fler aspekter från andra medlemmar här, men detta är mina synpunkter. // Peter.:)

 

9 timmar sedan, kossor säger:

Men sitter det verkligen en 171 a med 290 drev i den båten, de var väl utrustade med segelbåtsdrev och någon liten md? Är båten ombyggd?

Din båt är redan ombyggd... jag tror det kan finnas ett intresse på beg.marknaden för den båten.

Många tycker att Maximen är en trevlig med klart undermotoriserad båt, som skulle mått bättre av att få en kraftigare maskin med antingen rak axel eller drev. Segelbåtsdrevet och den lilla motorn i original var ingen hit.

 

Iofs så tror jag det tillverkades några maximer med större motor i mitten, transaxel under durken och aq-drev längst bak. Men bensinare... njae... känns tveksamt. Byte till diesel, jodå blir bra, men det kostar, och ävensom båten blir lättare att sälja med en dieselmotor är jag ju tveksam till att du får igen pengarna. V8:or tycker jag bäst passar i landsvägsfordon, under vissa förhållanden, så diskuterar jag inte det mer. 

 

Sedan kan jag tycka att maximen har alldeles för mycket kapellduk, jag hade tidigare en till det yttre rätt likartad båt, en Nimbus 2700 med massvis av kapell, från vindrutans båge och ända akterut, funkade ju bra när det var vackert väder, men det är det ju inte så ofta. En TAMD31 hamnade i den båten, och den motorn med hydrauliskt backslag var en klart trevlig bekantskap på 150hk.

 

Ingen blir dessvärre yngre, jag vet!

Så diskuterade vi också, dessutom tillkom det banbarn och fyrbenta husdjur, varför en hyttbåt med "promenera-omkring-däck" blev nästa båt, dessutom med generöst akterdäck där man kan landa även de större fiskarterna, om du hajjar vad jag menar, och en badbrygga där man kan bjuda upp till dans på, ja iallafall en mer intim pardans. Där får det också plats ett överdimensionerat ankarspel.

Även väldigt lätt att ta sig i land och ombord, även med en välfylld ICA-kasse i varje hand. Bogpropeller och en KAD-diesel kom med på köpet.... Och ingen kapelleduk att bli irriterad på.

 

Som du redan skrivit så gäller det ju att sig en funderare, och kanske göra dessa funderingar i större vidvinkel...

-Vad har vi idag? bra och dåligt med den båten?

-Hur ser kommande behov ut?

-Hur mycket pengar kan vi lägga på annan båt?

-Hur skall båten användas?

-När skall båten användas? (och hur brukar vädret vara då?)

-Vad finns det för rimliga alternativ på beg.marknaden?

-Hur stor båtplats har vi på land och i vattnet?

-Hur mycket tid har vi att utnyttja båten?

-Hur mycket tid har vi till underhåll av båten?

-Hur mycket tid finns det för ombyggnad av befintlig båt?

-Hur mycket pengar kan avsättas för ombyggnad av befintlig båt?

 

Och hur man än räknar i dessa ekvationer blir en fritidsbåt alltid en eller flera kompromisser, det gäller att försöka att miniminera antalet kompromisser och det blir alltid på vad man själv har för önskemål och åsikter om båtägande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej George och tack för en härlig input! En massa saker jag tänkt på men vissa hade försvunnit i bruset. Kapell är intressant, då min fru absolut inte vill ha HT utan kunna öppna upp för sol med vindskydd så var den saken avgjord... Något annat är skansdäck, om det är som jag tror, att man kan gå via den akterut? Tittat på några härliga "färdigbyggda" som Marex, Joda, Biam, Draco, Polar, självklart Nimbus, finns massor men fyrbenta vännen går inte så lätt utmed. Vi går mestadels i naturhamnar, backa in känns inte naturligt. Badbrygga kommer vi att bygga ut befintliga, kostar runt 30-40k, ny motor med diverse tillkommande delar ca 200k och bogpropeller och ankarspel runt 30k, vi har ett icke monterat elektriskt ankarspel. Så cirkus 270 000 och då hämtar man nyckeln i vår. En annan sak är åldern, vi har nog runt 10-12 år max som aktiva på sjön, tanken att köpa 90 talare och räkna in ett kommande motorbyte på den, mot att vi köper ny nu som bör vara ganska prisvärd om 10 år. Modellen är ju som flera sagt trevlig. Vi söker kanske inte den mest ekonomiska lösningen, om än man inte vill bli hell skinnad... Lutar åt ombyggnaden just nu, även om vi ska ge ett svarsbud på Biam. Verkar som tilltänkta motor och befintligt drev är ok ur båtägarsynpunkt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor ni, vid medelhavet eller i Florida?

21 säsonger hade vi nimbusen, det hände aldrig att vi helt fällde ned kapellet, om det var fint väder kunde sidorna rullas upp, men då ville vi ha taket kvar så att man fick skugga.

Men ok, var och en är lycklig i sin tro. Och jag är väderpessimist, det kan alltid komma åskskurar från molnfria himlar!

 

Nimbusar är dyra, man får betala en massa för firmanamnet, men det är ju bra kvalitetsbåtar!

Biam känner jag inte till, men de andra är ju också nordiska kvalitetsbåtar, våra att satsa på om de är i bra skick och överensstämmer med dina behov.

 

Det gäller väl att räkna på både pengar och dina egna utlagda arbetstimmar, låter tråkigt, då det är ett nöje att jobba med båten, men större projekt kan skena iväg och kosta inte bara skjortan utan hela garderoben, dessutom kan det gå i stå då inspiration och orken tryter. Det finns flera påbörjade båtprojekt på Blocket där ägaren tröttnat.

 

Bilder på förra båten och nuvarande båt, gissa vilken som är vilken...?

250px-Nimbus2700.jpg

Triton29Fly.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jovisst är det hur man bor och idkar soltimmar, även närheten till båten hemifrån. Vi bor på en ö, blåser ofta! Vi har några hundra meter till båten, så även om det blåser upp så en sjötur inte är det man önskar mest, så tillbringar vi ändå en hel del tid i båten, bryggseglar. En av oss är soldyrkare, plockar bort kapelltaket får sol och lä. Den andra behåller taket och skugga akterut med vovve. Även motorrummet ligger i skugga. Även om jag aldrig skulle tordas ifrågasätta min bättre hälft behovet av kapell, så är det ju smidigt med valfrihet. Sen att det filtrerar bland en oöverskådlig skara fina objekt underlättar också. Men frånsett kapell så verkar det som det inte är några större nackdelar med ombyggnad? Hur står sig Hyundais 125hk och 290SP mot originalet  (MD21/110S) som var mittmonterad? Vore också intressant vad nyare motorn med mindre hästar gör för skillnad eller har ny teknik uppvägt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag  lade inte in några smilysar efter det där med Florida och Medelhavet.

Hoppas du inte misstyckte!

Jag har varit ute i de Bohusländska skärgårdarna sedan 1960, i stort sett varje sommar, undantag för de elva månader jag var inkallad till militärtjänst.

Det har varit egna båtar, föräldrars båtar, kompisars båtar, dotterns båt, segelbåtar, motorbåtar nån kanot, och någon kajak, de senare iofs oftast på mindre sjöar i närliggande landskap.

Det är sällan jag upplevt någon supersommar med solsken varje dag, men minns vagt någon värmebölja i slutet av 60-talet. Minns mer alla regniga somrar, eller sådana där somrar med varannandagsväder. Med denna vädererfarenhet ratar jag personligen numera alla "solskensbåtar" med "öppen planlösning" och "högt i tak" som en mäklare skulle skrivit en fastighetsannons för Brahe Hus...

Helt öppen båt utan en massa grejer i vägen vill jag ha till sportfiske, men det är sällan numera jag fiskar, billigare att köpa i en fiskaffär... Och man får ju garanterat med sig någonting hem också.

 

Ja det är så jag resonerar. 

Jag har även frun med mig i det!

Det var några år sedan nu, men vi var inblåsta på Kalvö, regnade ordetligt gjorde det också. Vi ville avvakta bättre väder för att passera Tjurpannan. 

Låg i förruffen och hade läst alla böckerna ombord, inklusive flera år gamla serietidningar och Kalle Anka pocket som barna lämnat kvar... Kollade på insidan av förluckan hur regndropparna på dess utsida blev större och förlorade sin ytspänning och flöt ihop till små sjöar.

I sittbrunnen var det rätt omysigt kallt och dragigt, kapellväven fladdrade i vinden, man kunde tydligt höra tjutet från segelbåtsriggarna. Då beslutade vi oss för att nästa båt skulle inte ha någon kapellduk, och så blev det, fast flera år senare.

 

Nu sjösätter vi sent i april, och tar upp tidigt i november och det är få helger båten varit outnyttjad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen! Både vad gäller Biam och Joda var vi för långt ifrån varandra, så nu är beslutet fattat, det blir motorbyte, utbyggd badbrygga, ny peke, elektriskt ankarspel och bogpropeller! Man kanske kan hålla kostnaderna nere lite genom köpa begagnat? Tips? Hur är det med bogpropeller, hört att man inte ska snåla, tips på storlek eller annat? Maxim 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett någ begagnade bogpropellrar eller passande ankarspel varesig blocket eller tradera, men andra grejer finns där ju. Men om du är ihärdig och bevakar varje dag kanske det dyker upp någonting.

Seasea har ju annars kampanjdagar fram i december... Kanske dom andra firmorna hönger på?

Titta vad firma Båtsystem har i fråga om peke och kanske badbrygga...

Har du likadan badbrygga som jag hade på min 2700? En sak i två nivåer, två förvaringsfack på bb och sb-sida och en litet nedsänkt del i mitten där stegens sitter? Kanske den kan gå att förlänga med litet "plastslöjd". Tänk bara på att det är praktiskt att kunna nå propellern med drevet upphissat, om något fastnat i den. Jag har sett badbryggor på andra drevbåtar där det finns en lucka att öppna i badbryggan för att man skall kunna komma pt propellern.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för feedback. Tittat på dina länkar, mycket intressant för en novis. Har hittat en annons på blocket : https://www.blocket.se/goteborg/Bogpropeller_motor_75229815.htm?ca=15&w=3

men inte en susning om den skulle passa? Smart det där med att kunna nå propeller, det hade jag missat. Kommer lägga det på lego, tar med det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jag har aldrig sett någ begagnade bogpropellrar eller passande ankarspel varesig blocket eller tradera, men andra grejer finns där ju. Men om du är ihärdig och bevakar varje dag kanske det dyker upp någonting.

Seasea har ju annars kampanjdagar fram i december... Kanske dom andra firmorna hönger på?

Titta vad firma Båtsystem har i fråga om peke och kanske badbrygga...

Jodå det säljs en hel del både ankarspel och bogpropellrar på Blocket, men inte just nu. Kommer framförallt efter jul. Jag köpte mitt ankarspel där, helt nytt men till ett mycket bra pris. Kanske blir det bogpropeller i vinter.

Skapa en bevakning så ser du det när det dyker upp.

Alla brukar ha vinterreor, ibland med rejält mycket lägre pris. Jag köpte ett peke i vintras, långt under normalpris. Båtsystem är onödigt dyra, det finns andra, minst lika bra men till mycket lägre priser.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Bhemac ska hålla utkik. Tar gärna emot förslag på storlek bogpropeller och längd peke för en 26 fots båt. Fått höra att man skall inte snåla när det gäller bogpropeller, men inget konkret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎12 på 13:43, Vattenburen säger:

Hej igen! Både vad gäller Biam och Joda var vi för långt ifrån varandra, så nu är beslutet fattat, det blir motorbyte, utbyggd badbrygga, ny peke, elektriskt ankarspel och bogpropeller! Man kanske kan hålla kostnaderna nere lite genom köpa begagnat? Tips? Hur är det med bogpropeller, hört att man inte ska snåla, tips på storlek eller annat? Maxim 26.

Jag har en Flipper 850 och monterade minsta Craftsman bogproppen i våras och den räcker gott o väl till min båt. Maxim 26 är ju både kortare och smalare en min båt. Satsa på den bogproppellern, och röret är bara125. Den låter inte lika mycket som andra bogproppar gör heller. Total kostnad ca 11.000 kr

 

Redigerad av AnteN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar! Är det denna? http://marindesign.se/bogpropeller-craftsman/2-craftsman-bogpropeller-55-kgf/

Tillkommer det någon mer del, denna är ju lite billigare? Sen har vi också tänkt att ha ett typ trimsystem. På båtmässan för 2 år sedan såg vi ett system som verkade väldigt bra, oavsett tvära svängar så såg det till att båten alltid låg stabilt. Tror den använde sig av vattenstrålar e.d.? Någon som har länk eller annan kunskap om det (eller eller liknande)? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2017‎-‎09‎-‎18 på 15:52, Vattenburen säger:

Hej och tack för svar! Är det denna? http://marindesign.se/bogpropeller-craftsman/2-craftsman-bogpropeller-55-kgf/

Tillkommer det någon mer del, denna är ju lite billigare? Sen har vi också tänkt att ha ett typ trimsystem. På båtmässan för 2 år sedan såg vi ett system som verkade väldigt bra, oavsett tvära svängar så såg det till att båten alltid låg stabilt. Tror den använde sig av vattenstrålar e.d.? Någon som har länk eller annan kunskap om det (eller eller liknande)? 

 

Ja det är rätt fabrikat, men jag har 35kgf, alltså den minsta med 125mm rör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...