Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Volvo_Penta

Plastbit eller något sådant

Rekommendera Poster

Jag fördriver en del av min fritid genom att reparera/renovera båtar. Den båt jag nu pysslar om har trimplanen monterade med distanser av teak mot akterspegeln på grund av att akterspegeln är byggd med vinklar åt flera håll. Distanserna har suttit på plats sedan tidigt 70-tal och är därför ett minne av sitt forna jag, de börjar likna blomjord. Jag umgås med tanken att göra distanserna av någon typ av plast istället för teak. Distanserna behöver vara någonting kring 500x80x50 mm (LxBxT). Är det någon som har info om vilket material som kan passa och var jag hittar något sådant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett plastmaterial som heter pollywood, säjs av Vetus i skivor. Inte särskilt billigt.

Hälsningar Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många äldre, exklusiva båtar hade teakbitar som distanser för bordsgenomföringar. Med tiden försvann teak. Idag ersätter man med bitar av polyeten, ett mycket bra material, åldersbeständigt, lite elastiskt, tål vatten mm. 

Enklast köper man det i form av skärbrädor. Tjocka skivor finns hos de som säljer resturangutrustning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag har studerat polywood med jag hittar bara tunnare skivor. Dessutom kan den ej limmas för att på så sätt göras tjockare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att limma både det, pe mfl. limmet som fungerar kostar ifs en slant mer än plasten.

Ta kontakt med plastfirmabdom kan kapa till av tjock skiva.

Dina behöver ju vara 50mm

Dom flesta plasterna funkar.

Pp, pe, pvc osv. 

Jag brukar beställa hos plastmäster i göteborg men det finns nog massa plastföretag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Om distansen kommer vara hopskruvad, klämmd mellan något, på en ledd så kan du ju ta tunnare skivor och lägga lämligt tätningsmedel i mellan.

Då funkar det med nästan vilket flexibelt medel som helst.. om det behöver vara tätt.

Behöver det bara sitra så det tål skjuvlast kan du ju borra och slå i ett gäng styrstift av nåt plastmaterial.

Du heböver u inte borra igenom det yttre. Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...