Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Roy

Sprucken örnvik 475, lagning?

Rekommendera Poster

Har köpt en Örnvik 475 med en spricka genom skrovet. Har slipat upp den och tagit bort allt dåligt material. 

 

Min fråga är, på vilket sätt ska jag laga detta för att vara helt säker på att inte sprickan går upp? Sprickan är i sitsen där soppatanken har sin plats. 

20170831_182322.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lagat med polyester och matta - då kan du måla över på insida med grå topcoat. Om det finns sån topecoat med prickar att få tag på, vet jag inte. Det hade kanske varit bäst, annars hade jag slipat över hela ytan lätt, så att jag fått naturliga brytgränser och lagt grå topecoat över det hela..

 

Hade nog börjat lagningen på insidan. En bräda/plyfa/masonit-remsa klädd med "byggplast", som trycks upp mot utsidan för verka som form, för att laminatet på insidan skall falla ner allt för mycket.

Som gammal elverksarbetare, hade jag kanske tagit ett kabelskydd och skurit till och tejpat fast. Det kanske rent av skulle räcka att tejpa över hålet med gaffatejp/silvertape - om man lägger ett lager laminat och rullar det försiktigt.

Sen  är det ju bara att laminera upp till önskad tjocklek.

När  laminatet härdat, en lätt avslipning av laminatet på undersidan, som syns i hålet.

Jag förutsätter att du lipat upp lika bra på undersidan som bilden visar att du gjort på ovensidan.

Jag hade kanske bara lagt på ett par lager laminat på undersidan. Det är betydligt svårare att laminera uppåt på utsidan än det är att laminera i stuvutrymmet - alltså neråt. Men allt går att utföra.

 

En lätt avslipning för att få bort ytan och ev strån och kanter som sticker ut innan du målar på topecoaten. Eftersom du kör med polyester behöver du ju dra övermed topcoat även på undersidan.

Spackel, för att spackla ut ev ojämnheter blandar du lättast av polyester och talk - blanda i härdaren innan du blandar i talken - tror det går lika bra med microglasbalonger -om det är lättare att få tag på.

Redigerad av Thallatha
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey Tack för tips. 

 

Hur snabbt kan jag spackla och måla över lagningen utifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag skulle gjort det jobbet, så hade jag satt igen hålet och stämpat  utifrån som jag beskrivit och laminerat första kvällen.

 

andra kvällen hade jag gjort den nödvändiga slipningen på undersidan och även gjort en lätt avslipning av lamineringen på insidan, så jag fått bort ev kanter och glasfibertrådar som sticker ut, samt gjort en lätt avslipning/nedmattning av gelcoaten i stuvutrymmet som jag ville måla med ny topcoat - för att få utseendet enhetligt. Efter jag slipat och dammsugit, tvättar jag alltid av med aceton.

 

Därefter hade jag laminerat ett par lager på utsidan

 

tredje kvällen hade jag gjort en avslipning av lamineringen på utsidan. Blandat till spackel av polyesterplast och talk och spacklat upp till yta om det behövdes. om det skulle behövas spacklas något på insidan hade jag gjort det i samband.

 

fjärde kvällen hade jag slipat spacklet på utsidan helt slät och det eventuella på insidan. Torkat av med aceton och målat över lagningen på utsidan och det området jag ville måla i stuvutrymmet med topecoat.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...