Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Kolla om GPS mottagare tar emot data

Rekommendera Poster

Hallåj, lite teknikfråga om GPS mottagaren BU353

Den har fungerat under Windows XP på laptop ombord förbi Borkum å Kielkanalen med mina sjökort å programmet OpenCpn.

 

Nu har jag en annan laptop med ominstallerat men samma version av XP. Får inte signalen från GPS att gå vidare till OpenCPN programmet.

Har använt original Cd skivan för installationen.

Ställt in com4 samt baud 4800 osv. Datorn säger oḱej.

Hur kan jag kolla att det kommer signal från GPS pucken?

 

Har gjort samma försök under LinuxMint på en annan laptop. Där kunde jag via kommandon i terminalfönster kolla insignalen. Dock stannade signalen på vägen till OpenCpn nånstans. Men det var Linux det.

Hur gör jag i XP?

(Kom inte med nått om att använda W10 å sånt nu snälla!)

Finns det nån Linux freak där som kan svara på detta å nån som  är haj på XP ?

Tackar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program till Globasat där man kan se status på GPSen. Då ser du även vilken port som den går in på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förresten, har du den där usbserial demonen installerad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft motsvarande problem med annan USB GPS. Använde ett program som kollade av portarna för att se om det fanns någon GPS ansluten.

(Inte säker på om det var programmet enligt nedanstående länk men ett liknande.)

http://www.softpedia.com/get/Science-CAD/GPS-Port-Checker.shtml

 

Jag antar att du redan kollat att det är COM4 den använder inte säkert den använder samma när du byter dator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Deamonen hade jag i en tidigare dator men tappat bort filen.

Men nu har den här laptopen jag pratar om kraschat å det blir bara Linux i den.

Så jag får ställa om frågan på nytt.

 

Nån som vet hur man fixar den i LinuxMint vers 18?

I den andra laptopen har jag fått den att skicka signal men den stannar nånstans på vägen till OpenCpn programmet, trots att allting verkar vara "rätt". Fast nått fel äre ju.

Den laptopen skall jag inte ha med ombord, för mycket annat viktigt i den å vill inte riskera sabba den.

Den laptop jag skall ha är en gammal Toshiba. Equi.. nånting, tillräckligt med kraft att köra sjökorten å är inte rädd om den.

Tackar för alla ev svar, måste finnas fler än jag därute som både seglar å håller på med Linux.

Lasse_L, hur äre med dina Linux kunskaper, om du nu läser detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syns GPSen (ls /dev)

Om jag minns rätt så heter daemonen GPSd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert en hel del sniffers för comporten där du kan monitorera trafiken. En liten snabbgooglong så hittar jag denna: https://freeserialanalyzer.com/

 

Om det är en USB-ansluten serieport kan det ju dock vara stopp mellan USB och RS232 men i så fall borde problemet vara drivrutinen för USB-dongeln tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Gaidin säger:

Om det är en USB-ansluten serieport kan det ju dock vara stopp mellan USB och RS232 men i så fall borde problemet vara drivrutinen för USB-dongeln tänker jag.

 

För Windows, vanligast FTDI "Virtual comport driver".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla så här långt. Ge mig lite tid.

Jo, jag kunde se att GPS dongeln, den skickar seriell data på USB kontakt, funkade å jag  hittade min "position" . Mha ett spec Linux program/verktyg. Men sen gick inte datat in i sjökortsprogrammet. Demonen var åsså igång, dvs USB-seriell omvandlaren. Nått tjall på vägen, kanske nån sudo behörighet, jag får botanisera vidare.

Återkommer när jag vet mera eller har nya frågor.

 

Till Lasse_L

Jo, det funkade med windows å sjökort GPS men windows själv har slutat gilla mig.Jag får "varning" o nedsläckning av datorn-svart skärm- efter ominstallation av legalt vers med riktigt serienr som är mitt eget, ej stulet. Så jag orkar inte tjafsa mer med Herr Gates å Compani. Det blev Linux över hela linjen. Å alltid lär man sig något på köpet, håller hjärnan igång å motar Alzheimers ett tag till.....eller vad det nu heter......

:rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar.

Så här blev det.

Det åkte in en W7 i laptopen.

GPS pucken på ett långt kvastskaft utanför husfönstret på övervåningen.

Sjökorten installerade. OpenCPN installerad.

OpenCPN  konfiggad för att hitta sjökorten.

Startade GPS-en å se på fan......

.......min båt ligger på land  där huset är, å ej vid bryggan.

Nu återstår att se till att hon ligger på tomten på riktigt å inte bara på kortet.

Dvs ta upp henne å köra hem med traktorn.

Linux får jag fixa senare, nu är det gott om tid till nästa seglats.

 

Spoiler

:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...