Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
florodoltarzan

Frågor gällande att sätta in ytterligare en trimplanspanel

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag håller på att bygga en flybridge på min båt. Då vill jag även ha möjlighet att ha en manöverpanel för trimplanen vid denna, andra, styrplats. Detta för mig in på detaljer kring trimplanspaneler - mina trimplan är nämligen mycket gamla och av ett märke som jag förstår inte finns längre (Marine Master), men de funkar hur bra som helst, så jag ser ingen anledning att byta dem i nuläget. De är av el/hydraulisk modell. Nu till mina frågor:

 

1) Då den manöverpanel som jag har, inte går att få tag i alt. är mycket svår att få tag på, så undrar jag om det går att ta vilken panel som helst av annat märke (förutsatt att den är till el/hydrauliska plan)? Eller om jag omformulerar frågan: vad är det för komponenter som sitter inbyggda i trimplanspaneler av denna typ (är det bara en stor flerlägesströmbrytare eller är det ytterligare komponenter typ relän osv. inbyggda i panelerna)?

 

2) Hur gör jag bäst eldragningen till den andra trimplanspanelen? Splittar jag bara existerande kablage och drar upp kablar till den nya panelen eller finns det annan best practise att följa?

 

Vidare så vet jag att det numera finns självjusterande trimplanspaneler, vilket skulle innebära att jag egentligen bara behöver byta ordinarie panel till en självjusterande, men jag gillar att kunna justera själv (är heller inte säker på att det går att koppla in en självjusterande panel till mina gamla trimplan).

 

Mycket tacksam för svar gällande detta.

 

//Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplanspaneler till elhydrauliska trimplan består, vad jag vet, av två stycken strömställare som är kopplade som polvändare.

Alltså man kör hydraulpumpen framlänges eller baklänges för att manövrera trimplanen upp eller ned. Dessutom kopplas en liten elektrisk ventil in eller ur för bb- resp. sb-sida.

Inga konstigheter rent elektriskt.

Jag vågar påstå att du kan köpa vilken panel som helst för elhydrauliska trimplan, exempelvis Bennets eller Lenco.

Jag råkar veta att signaturen "Kvinnorsman" har en sådan bennetspanel han troligtvis inte behöver. Den är i bra skick, jag själv har också en likadan, men den är i elektriskt halvdassigt skick då den suttit utomhus på just en flybridge.

Om inte annars kan du i elektronikaffär köpa två stycken återfjädrande treläges tvåpoliga strömställare (alltså med sex kontaktstift vardera) sådan där (on)-0-(on)... och koppla dessa som polvändare, litet smått klurigt för den som inte är van att koppla sådant.

 

Du drar nya kablar från den nya panelen, i samma färg som den gamla, vill minnas att det är orange till strömförsörjningen, svart till minus, och grön, gul och kanske vit... men minns nu inte exakt, koppla samma färg på samma anslutning som du redan har på din befintliga panel, sedan så går du på de befintliga kablarna och gör en avknoppning till de nya kablarna, alltså fyra parallella "Y-kopplingar" Orange och svart kopplas till plus och minus lokalt uppe på flybridgen, orange, plus, avsäkras med minst 15A vill minnas att hyraulpumpen drar 11 ampere obelastad.

 

Automatisk gånglägesautomatik, Mente Marin och Zipwake... javisst, jättebra!

Mente Marin använder befintliga trimplan och hydraulpump, bara att koppla in enligt medskickat kopplingsschema, dessvärre måste man köpa två paneler, men å andra sidan om du bara har en och ställer den på "auto" innan du äntrar flybridge ser jag egentligen ingen större anledning till att du behöver trimma båten ytterligare där uppifrån, eller så monterar du den överflödiga panelen där och Mente Marinpanelen på inre styrplatsen, om det nu låter sig göras.

 

Jag köpte Zipwake, ersatte de traditionella trimplanen med interceptorer, det är därför jag och Kvinnorsman har överblivna paneler (han köpte delar av mitt gamla system)... Men monterade bara en  manöverpanel som Zipwake kallar för "centralenhet" inne i båten, har ingen på flybridge, där jag ändå ytterst sällan kör båten.

Zipwakes centralenhet kostar runt 7000kr och det finns inge "lightversion" för slavmontage.

 

En Lencopanel kostar nästan 2000kr....

Det händer även att man finner dessa paneler på Blocket och eller Tradera.

lenco.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här kopplas en polvändare.

Det är viktigt att det finns ett nolläge i mitten, annars uppstår det en kortslutning när man växlar, men trimplan måste ju ändå ha nolläge.

polvändrare.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa bilder eller kopplinsscheman kanske kan hjälpa dig!

Fotot föreställer hur det skall se ut på baksidan.

Där står ju dessutom instansat en bokstav för respektive färg.

baksidan.jpg

bennett trim tab controller.png

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt, då stämde mina teorier således. Vilket fantastiskt forum det här är - så utförliga svar på så kort tid...

 

Jättestort tack för hjälpen - då löser jag sannolikt biffen utan större problem!

 

Ha det fint,

 

//Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det var väl en jäkla tur att jag i våras senast, mekade med just sådana här trimplan, och bytte ut sådana i min egen båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då kan jag ju passa på att dubbelkolla om ni har koll på om det är några konstigheter att dra upp extra varvmätare, oljetrycksmätare eller vattentempmätare genom att bara dra vidare kablarna och införskaffa de faktiska mätarna. Det slår mig att det kanske ger felaktiga (svagare) signaler då strömmen måste driva två mätare istället för en? Har ni koll på det?

 

Tackar,

//Henke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan, florodoltarzan säger:

Då kan jag ju passa på att dubbelkolla om ni har koll på om det är några konstigheter att dra upp extra varvmätare, oljetrycksmätare eller vattentempmätare genom att bara dra vidare kablarna och införskaffa de faktiska mätarna. Det slår mig att det kanske ger felaktiga (svagare) signaler då strömmen måste driva två mätare istället för en? Har ni koll på det?

 

Tackar,

//Henke

Det skall ju fungera utan problem.

Jag har ju Volvo-Penta, här finns en stor Y-förgrening från motorn till två paneler med varvräknare oljetryck och tempmätere. Men nyckeln måste ju sitta i och vara i läge "on" för att mätarna i just den panelen skall fungera. Men om båda tändningslåsen är på, måste båda stängas av för att motorn skall stanna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...