Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
soderper

Aquador 22C storlek bogpropeller?

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt sätta in bogpropeller i min Aquador 22C (6,7 meter kabinbåt). Valet står mellan:

 

1. Quick BTQ-110 med 25 kg tryckkraft, 1.3 kW motor, Ø110 mm tunnel

2. Quick BTQ-125 med 30 kg tryckkraft, 1.5 kW motor, Ø125 mm tunnel

Länk: https://www.watski.se/Bogpropellerkit--118qh

 

Prisskillnaden är marginell så det är mest en fråga om vad som är mest lämpligt. Det lutar åt 125, men kanske är 110 tillräckligt stort.

 

Det finns ju även Ø125 med 40 kg men den har 2.2 kW motor och det tycker jag blir för "stor", är rädd för att belasta batteriet för mycket. 2.2 kW på 12V blir ju hysteriskt många ampere...

 

Tips mottages tacksamt!

Samt ev. erfarenhet om Quick har bra kvalitet på sina produkter?

 

2017-08-11 12.41.37.jpg

Redigerad av soderper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är prisskillnaden marginell så är den kraftigare klart att föredra. Den dagen det blåser rejäl sidvind och du behöver bogproppen så kommer du ångra dig annars. Tänkte du ha bogproppen på befintligt förbr batteri eller ha ett dedikerat? 2,2kw har jag i min Sidepower SE40 i en betydligt större båt än din, då med dedikerat 90ah batteri. Det känns klart overkill för din båt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, thundergod säger:

Är prisskillnaden marginell så är den kraftigare klart att föredra. Den dagen det blåser rejäl sidvind och du behöver bogproppen så kommer du ångra dig annars. Tänkte du ha bogproppen på befintligt förbr batteri eller ha ett dedikerat? 2,2kw har jag i min Sidepower SE40 i en betydligt större båt än din, då med dedikerat 90ah batteri. Det känns klart overkill för din båt.

Som jag skrev i en annan tråd du skapade och då nämnde en bogis, så håller jag med "åskguden" ovan. Jag skulle nog kunna tänka mig att gå upp i storlek ytterligare, men den kanske blir ont om plats och tomt på bankkontot...

Kan ju också vara så att man slår ikull fördäcksgasten om man har för kraftig bogpropeller.:unsure:

 

Strömförbrukningen är ju då betydande! Många fina ampere som skall omvandlas till rörelseenergi.

Men det är ju väldigt korta stunder man kör en bogpropeller, kanske max i fem sekunders intervall om ens det. Och det finns ingen anledning att köra bogisen om inte motorn och generatorn arbetar samtidigt. Så den sammantagna elförbrukningen omräknat i Ah (amperetimmar) blir inte så stor.

 

Men jag ger samma råd till dig som till dem som skall köpa solcellspaneler:

Köp så stor som det finns plats till och så stor (och dyrbar) som ditt bankkonto tillåter, inom rimliga gränser.

 

I Min 30 fots båt sitter det en bogpropeller på 3Hk, den är för klen, funkar, men det känns segt, kanske byte till en annan propeller/impeller kan vara bättre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Då är nog Ø125 med 1.5kW (=30 kg) rätt kompromiss och det jag ska välja till min "lilla" båt. Den största kostnaden ligger i själva montaget av tunneln, storleken på själva bogprop-motorn är inom spannet 500 kr. Utrymmesmässigt är det nog inte ett problem.

 

Vidare går vi sällan eller aldrig ut i dåligt väder, såvida det inte skulle blåsa upp när vi är ute. 

 

Jag kommer inte ha ett dedikerat batteri bara till bogprop utan tänkte köra det på motorns startbatteri (92 Ah / 850A) som sitter vänster bak och kabellängden kommer bli ca 4-5 m till bogprop:en. Då är det rekommenderat 50 mm2 kabel enl Quick.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering;

Var och beställde jobbet idag och de tyckte jag skulle sätta in den större 2.2 kW (=40 kg). De ansåg inte strömförbrukningen skulle vara ett problem så länge man har grovt kablage. Så så blir det...

 

Han tyckte jag skulle koppla till förbrukarbatteriet för att inte riskera "störa" motorn. Jag hade nog kopplat mot startbatteriet. Vad säger den samlade kunskapen här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att såväl bogpropeller som ankarspel skall vara kopplade till startbatteriet. Man använder ju ändå dessa två saker enbart då motorn är i gång och generatorn laddar.

Det är inte heller säkert att ett utpräglat förbrukarbatteri är avsett för att ge den höga strömmen som en bogpropeller drar.

I nuvarande båt var plotter/navigator kopplade till samma batteri som bogpropellern, vilket var startbatteriet. Det hände flera gånger att plottern slocknade och sedan startade om då man körde bogisen eller startmotorn. Det var väl spänningsfallet som fick elektroniken att läga av. Så jag kopplade om plottern till förbrukarbanken, sedan dess inga sådana störningar. Radarn är dock fortfarande kopplad på startbatteriet och ballar ur ibland då jag kört såväl bogpropeller som startmotorn, spelar egentligen ingen roll, men kommer att ändras till nästa säsong.

 

Men klart om du har en bensinmotor med en massa avancerad styrelektronik, skall man ju ta sig en funderare... Inte bra om den elektroniken ballar ur av spänningsfallet en bogpropeller orsakar.

Jag har ju en gammaldags nästan helt oelektronisk diesel... 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Georg_Ohm said:

Jag anser att såväl bogpropeller som ankarspel skall vara kopplade till startbatteriet. Man använder ju ändå dessa två saker enbart då motorn är i gång och generatorn laddar.

Det är inte heller säkert att ett utpräglat förbrukarbatteri är avsett för att ge den höga strömmen som en bogpropeller drar.

I nuvarande båt var plotter/navigator kopplade till samma batteri som bogpropellern, vilket var startbatteriet. Det hände flera gånger att plottern slocknade och sedan startade om då man körde bogisen eller startmotorn. Det var väl spänningsfallet som fick elektroniken att läga av. Så jag kopplade om plottern till förbrukarbanken, sedan dess inga sådana störningar. Radarn är dock fortfarande kopplad på startbatteriet och ballar ur ibland då jag kört såväl bogpropeller som startmotorn, spelar egentligen ingen roll, men kommer att ändras till nästa säsong.

 

Men klart om du har en bensinmotor med en massa avancerad styrelektronik, skall man ju ta sig en funderare... Inte bra om den elektroniken ballar ur av spänningsfallet en bogpropeller orsakar.

Jag har ju en gammaldags nästan helt oelektronisk diesel... 

 

Just elektroniken var argumentet från marinan, min Mercury Verado 200 är väl lite mer avancerad än en gammal diesel... Jag ser hellre att plottern slocknar än att motorelektronik skadas.

 

Mitt förbrukarbatteri är ett Varta Pro Dual Purpose 105 Ah som är nytt för i år och skall ge 800CCA så teroretiskt ska det räcka.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, soderper säger:

 

Just elektroniken var argumentet från marinan, min Mercury Verado 200 är väl lite mer avancerad än en gammal diesel... Jag ser hellre att plottern slocknar än att motorelektronik skadas.

 

Mitt förbrukarbatteri är ett Varta Pro Dual Purpose 105 Ah som är nytt för i år och skall ge 800CCA så teroretiskt ska det räcka.

 

Jag känner inte till just det batteriet.

Men generellt sett är det som så att startbatterier är tillverkade för att ge en stor ström under kort tid.

Motsatt förbrukarbatterier som skall kunna ge en relativt liten ström under lång tid och bättre tåla djupurladdningar.

 

Startmotorer och bogpropellrar drar mellan tummen och pekfingret i storleksordningen stora strömmar. Jag tänker mig 50-100 ampere, (möjligen mer för tjuriga stora dieslar). Men vi pratar om sekunders användning. Jag mätte häromdagen startmotorströmmen till en 1,6 liters lättstartad bilmotor, ca 80A, som exempel.

 

Elektroniken i plottrar drar en bråkdel, beroende på skärmens storlek och ljusstarkhet är det kanske max 5 ampere, om ens det, oftast mycket mindre under 1A, men detta under flera timmar. Min gamla multidsiplay med GPS, ekolod och radar är avsäkrad med 3 A och den säkringen håller. Radarelektroniken inkl. antennen skulle avsäkras med 15A men av misstag blandade jag ihop säkringarna så den fick en 5A säkring och den säkringen håll den med...

 

Men gör så att du kopplar bogpropellern till förbrukarbatteriet och se till att du har bra laddning på detta med batteriseparator eller dubbeldiod, och använd bara bogisen när motorn går och generatorn laddar, så skall väl det funka, "Dual purpose" låter ju som om det är ett universalbatteri.

Det är ju inte lika illa att få förbrukarbatteriet urladdat som att få motorstörningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så var tunnel och motor på plats! Ø125 mm med 2.2 kW motor. Kvarstår att göra elinstallation vilket blir höstens pyssel i båtskjulet...

2017-09-13 18.37.03.jpg

20170908_114611.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...