Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
herrnilssson

Paris Rhone distributeur

Rekommendera Poster

Hejsan.. det sitter en Paris Rhone distributeur i min nimbus 26. Motorn är en aqad41.

hittar ingen information om denna. Har mätt att ingående ström från generatorns B+ går till "3", där spänningen är ca 15v.. ut från "+1" och "+2" kommer ca 14.4 v som går till Huvudströmbrytare till start respektive förbrukningsbank.

 

detta borde vara en laddningsfördelare? Har någon kopplingsschema/info om denna? Känner den av spänningen på batterierna och sänker volten när batterierna är bra laddade eller kör den 14.4 v hela tiden?

Den gula kabeln från generatorn sitter på förbrukningsbatteriets pluspool..

vet någon mer?

 

mvh

 

IMG_1469.JPG

Redigerad av herrnilssson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Desss uppgift är att separera start och förbrukningsbatterierna när maskinen är avstängd, och se till att båda får laddning när maskinen går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej.. reglerar den spänning efter hur bra batterierna är laddade?

skiljerelät som jag har mellan start och förbrukning borde höra till batteriladdaren när jag har landström då? Om denna distributören redan gör det vid motorgång? (Eller snarare när laddningen via generatorn upphör)

tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innehåller två dioder, inget mer. Fungerar bra om generatorns spänning är uppjusterad för spänningsfallet i dioderna. Vilket verkar vara fallet här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så om jag förstår er rätt så separerar den start och minus och fördelar laddningen på båda bankerna.. men om den bara innehåller dioder så borde den väl ladda med "full" fräs hela tiden oavsett status på batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddningen blir vad det mest urladdade batteriet vill ha. Laddningen blir som om man hade ett batteri och ingen diod. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva laddningsregulatorn sitter sannolikt på själva generatorn enligt bilden nedan.

"Distributeuren" - oftast kallad skiljediod - sitter också ofta direkt på generatorn.
 Det har nog din också gjort från början, den har ju rundad form som en generator?

Misstänker att den inte behövs alls längre eftersom du säger dig ha skiljerelä?
Skiljedioder blir varma och numera är de oftast ersatta med skiljerelä som sägs ge bättre laddning.

Din fundering att skiljereläet ersätter skiljedioden vid landkopplad laddning tycker jag är klart  tveksam!
Finns nog ingen anledning att ha både skiljediod och dito relä på samma båt, rimligen gäller väl alltid "antingen eller" och aldrig "både och" !? :wacko:

Ser i Start&generatorspecialistens sajt att generatorn är tänkt att vara "2-polig".
    Finns 1-pols eller 2-pols men även 1,5-pols batterisystem. Dessa litet kryptiska beteckningar avser hur pass bra batteriets minus är isolerat från sjövattnet och är i grunden ett extra  korrosionsskydd. (Extraskyddet med bortkopplad minus är normalt onödigt men bra om t.ex. ett annat elfel råkar leda ner ström i havsvattnet. Skyddet hindrar att en förödande strömkrets äter upp dyr undervattensmetall typ drev och propelleraxlar.
En generator kan så vitt jag begriper bara vara antingen 1- eller 2-pols d.v.s. skillnaden är ifall dess batteriminus är kopplad till motorgodset eller inte.
(Ett helt batterisystem kan ha en sorts enklare 2 pol, kallad 1,5-pol. Där finns ett relä som bryter kontakten mellan batt-minus och motorgods/havsvatten när motorn inte körs.)
Trassligt värre, inget att fördjupa sig i här.

 

Men hur vet du mer exakt att det verkligen är ett skiljerelä som du påstår?
Vilka anslutningar har det och går kablarna till samma ställen som bildexemplet? Kanske kan du lägga in fler bilder i forumtråden, eller fötydliga på annat sätt?

Bildkälla; länken ovan.
59a55396892d9_regulator.skiljerel.png.b9e7389c3b3fa685db34bf787d2d9c18.png

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Paris Rhone generatorerna är oftast 2-polig och kan därför användas i 1, 2 eller 1,5 poliga system. 

Skiljedioder är egentligen en bättre laddningsfördelare än skiljrelän. 

Att skiljedioder inte alltid var en bra lösning berodde på att folk använde de till en vanlig generator och som då gav 0,7V lägre laddspänning. Men med rätt generator fungerar det utmärkt.

Jag hade exakt samma lösning med skiljedioderna monterade separat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för fint svar!

bifogar en bild på generatorn 

Regulatorn borde alltså vara där den gula kabeln går in?

 

bifogar också en bild på skiljerelät

 

Där går den svarta till startbatteriets minus. En röd kommer från startens plus och när det är 13.3 v eller mer på den så slår relät på och går till förbrukningens plus via den andra röda.

 

anledningen till att det är både skiljediod och Skiljerelä borde i mitt tycke vara att när motorn är igång laddas både start och förbrukningsbank via skiljedioden, där regulatorn som sitter på generatorn(?)  reglerar strömmen till bankerna.

 

skiljereläts uppgift borde vara att när landströmmen är kopplad så laddas startbatteriet via batteriladdaren och när det kommer över 13.3 v (typ direkt skulle jag vilja säga) så slår det på och laddar förbrukningsbanken..

 

verkar detta vara rimligt?

 

edit: den gula kabeln från generatorn går till förbrukningsplus!

IMG_1484.JPG

IMG_1474.JPG

Redigerad av herrnilssson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan, herrnilssson säger:

Hej och tack för fint svar!

bifogar en bild på generatorn 

Regulatorn borde alltså vara där den gula kabeln går in?

 

bifogar också en bild på skiljerelät

 

Där går den svarta till startbatteriets minus. En röd kommer från startens plus och när det är 13.3 v eller mer på den så slår relät på och går till förbrukningens plus via den andra röda.

 

anledningen till att det är både skiljediod och Skiljerelä borde i mitt tycke vara att när motorn är igång laddas både start och förbrukningsbank via skiljedioden, där regulatorn som sitter på generatorn(?)  reglerar strömmen till bankerna.

 

skiljereläts uppgift borde vara att när landströmmen är kopplad så laddas startbatteriet via batteriladdaren och när det kommer över 13.3 v (typ direkt skulle jag vilja säga) så slår det på och laddar förbrukningsbanken..

 

verkar detta vara rimligt?

 

 

Det verkar inte orimligt i och för sig, men bättre vore nog om batteriladdaren kopplades direkt mot förbrukningsbanken. Om sedan det spänningsstyrda relätet fyller någon vettig funktion kan diskuteras, tycker jag. Om förbrukningsbanken är någorlunda stor och om du ofta laddar med landström, så kommer det normalt sett nästan fullladdade startbatteriet att få ligga många timmar med absorptionsspänning, typ 14,4V. Det är inte så nyttigt i längden , särskilt inte om det är av typen "underhållsfritt".

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

precis, så nu kommer nästa fundering.

har installerat ett batteri i fören för en kommande bogpropeller till vintern.. till detta batteriet går det laddkablar bak till förbrukningsbanken just nu, via ett biltema Skiljerelä.

 

det jag funderar på att göra nu är istället att koppla batteriladdaren på förbrukningsbanken.. ta bort mitt biltema Skiljerelä och sen sätta bogbatteriets laddkablar på startbatteriet via edr-skiljerelät.

på detta sättet laddas förbrukningen via landström.. samt bogbatteriet och startbatteri via generator (även förbrukningsbanken) och sen skiljs de åt via skiljerelät.

 

är detta en sund tanke?

får passa på att tacka för hjälpen hittils:)!

Redigerad av herrnilssson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag problem med mitt konto, men hade tydligen ett annat sen gammalt. Det är jag som är herrnilsson iaf.

 

Har försökt skissa 2 kopplingscheman, ett som det var innan och ett annat som det är nu, högst amatörmässigt men orkar någon sätta sig in i hur detta ser ut så tar jag tacksamt emot tips:) Det översta är det gamla!

Kopplingschema gammalt.png

Kopplingschema Friendship Nuvarande.png

Redigerad av adam_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är syftet med att ha ett skiljerelä på kabeln  till bogpropellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen bara att jag är lite nojjig över att koppla ihop dessa då startbatteriet är ett tudor 100 AH och bogbatteriet är ett Energizer 77AH och lite mindre CCA än startbatteriet. Båda är våta batterier och lika gamla, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelströms-generatorer är känsliga för glapp på B+ kabeln för dess likriktardioder* kan blåsas annars. Man brukar därför koppla generatorn direkt till batterierna utan nån huvudbrytare emellan. (Ser i dina skisser ut som att den laddande strömmen från B+ går via potentiellt glappande huvudbrytare?)
Den extra risken med att inte kunna bryta generator/starmotor-kretsarna får istället hanteras med bra huvudsäkringar. (Skiljereläer är väl också positivt brandrisk-mässigt, för ju mer "isärkopplat" man lämnar båten i hamn desto bättre?)


Finns en Skyllermarks-pdf med diverse bra tips, schemat nedan är hämtat från den.
(Hyfsat likt ditt rätt avancerade behov av elsystem kan jag tycka.)
elsystem.thumb.png.bd7c77d3e0f391422ddfa46a219a100f.png 

*) Bökigt fel, rent av svårt hitta. Om t.ex. en av de sex likriktardioderna fått avbrott så sjunker väl  laddeffekten "bara" med en 1/3-del. Man tycker nog då att laddningen blivit allmänt dålig men behöver nästan labbänks-testköra för att avgöra orsaken säkert. Att ha både detta med bökig felsökning och brandrisk i åtanke kan nog vara bra.
(Ni båtfolk med gamla likströmsgeneratorer eller dynastarters kan f.ö. koppla in huvudbrytare av hjärtans lust - inga känsliga likriktardioder där inte. :- ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CE-reglerna säger att det ska finnas huvdbrytare, ett bra tips. Risken att bryta generatorn och ev blåsa dioderna är inte så stor eftersom man med brutet system oftast inte kan starta.

En god anledning till huvudbrytaren är att startsolenoiden kan hänga sig och då går startmotorn tills den brinner upp.

Se till att huvudbrytaren sitter så skyddat att den inte kan slås av av misstag. 

Är man riktigt pessimistisk så kan man sätta in ett relä som styrs av D+ och som kopplar batteriets B+ till plus på startbatteriet. Det gjorde jag på en motor som ibland vevades igång, innan några  dioder gick sönder.

 

Det är ganska anmärkningsvärt att Skyllermarks inte känner till CE-reglerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till HerrNilssons fråga om inkoppling av bogpropellerbatteri:

Jag har ingen erfarenhet av detta, men skulle definitivt inte sätta ett spänningsstyrt relä i den ledningen. Däremot kanske ett relä som bryter den långa (och tunna?) ledningen mellan startbatteri och bogbatteri när bogpropellern körs. D v s så att denna ledning enbart används för batteriladdning, inte för att driva bogpropellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men det är inte så dumt med ett spänningsstyrt relä för att ladda bogbatteriet. Men man får inte köra bog och ladda samtidigt! Ett sätt kan vara att sätta en brytare/omkopplare: "Bogladd.-0-Bogkör" där manöverspänningen till bogen stängas av i läge 0 resp Bogladd och laddning bara kopplas in i läge "Bogladd". Detta förhindrar ocjså att bogpropellern körs av misstag.

Samma koppling fungerar också för ankarspel om man har ett ankarspelsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför går det inte att ladda bogbatteriet och köra bogen samtidigt? Är batteriet fräscht så blir det väl ingen större strömrusning i laddkablarna när bogen körs? Eller har jag fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, adam_ säger:

Varför går det inte att ladda bogbatteriet och köra bogen samtidigt? Är batteriet fräscht så blir det väl ingen större strömrusning i laddkablarna när bogen körs? Eller har jag fel?

När bogen körs är kanske spänningen kanske 9V - det kommer att gå en massa ström genom kabeln. Sen är bogen konstruerad för en inte alltför stor batteribank, spänningen ska sjunka för att elmotorn ska starta lite mjukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, men meningen med ett batteri längst fram vid bogen är ju för att slippa dra tjocka kablar?

Så för att det jag tänkt ska fungera måste jag dra typ 70 kvadratare ändå, som är tänkt enbart för laddning..?

 

Edit: Finns det ingen enkel lösning för att få strömmen att bara gå åt ett håll i laddkablarna? Alltså bara till laddning men inget "Bakvägen" så att säga..

Redigerad av adam_

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste sättet är en brytare eller ett spänningsstyrt relä och en ganska klen kabel till bogbatteriet.  En klen kabel ger ett stort spänningsfall om strömmen blir för stor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, bhemac säger:

Det enklaste sättet är en brytare eller ett spänningsstyrt relä och en ganska klen kabel till bogbatteriet.  En klen kabel ger ett stort spänningsfall om strömmen blir för stor. 

 

En klen kabel kan ju också bli ganska varm om strömmen blir stor (exempelvis om bogbatteriet är rejält nerkört). Att förlita sig på ett spänningsstyrt relä för att förhindra kabelbrand låter lite äventyrligt i mina öron.

Åtminstone bör där finnas en säkring anpassad till den klena kabeln, tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju ett spänningsstyrt relä (skiljerelä?) till bogbatteriet redan nu..

kabeln är avsäkrad med en 30a säkring..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spänningsstyrda relät är inte till för att skydda mot kabelbrand utan för att bogbatteriet laddas när generatorn laddar.

Har vi 8 m 2,5mm2 kabel mellan start och bogbatteri och belastar den med 20A så blir spänningsfallet 4,6V. Är bogbatteriet nere på 9V så måste statbatteriet ligga på 13,6V för att den strömmen ska uppstå. En 2,5 mm2 kabel tål 20A och belastningen är ju bara under några sekunder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, adam_ säger:

Har ju ett spänningsstyrt relä (skiljerelä?) till bogbatteriet redan nu..

kabeln är avsäkrad med en 30a säkring..

OK, bra att den är avsäkrad.

Du överväger tydligen att sätta EDR-relät mellan startbatteri och bogbatteri. Är detta relä dubbelavkännande? Om inte, d v s om det enbart känner av startbatteriet, bör väl relät förbli slutet när motorn körs och bogpropellern används?

Det är möjligt att detta i praktiken ändå fungerar bättre än jag tror - har som sagt ingen egen erfarenhet av bogpropeller.

Du skulle kanske starta en ny tråd med just denna problemställning i ämnesraden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men man vill inte heller spana forumet med hundra frågor ;)

tror inte det är dubbelavkännande.. med slutet menar du då att det är "igång" och laddström går genom relät fram till bogbatteriet? Eller att det är "stängt" och inte släpper genom ström?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Relät blir dubbelavkännade när det är slutet men när det kopplat ifrån känner det bara spänningen på startbatterisidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med "slutet" menade jag draget eller ihopkopplande, alltså "igång"...

Och i detta slutna läge finns det förstås bara en spänning att känna av – systemspännigen.

Om nu relät öppnar när spänningen sjunker under 12,8V, så kan man ju fundera på vad systemspänningen blir om man har två batterier ihopkopplade via en 8 m lång ledning på 2,5mm2, där det ena batteriet utsätts för en stor last medan det andra matas av laddspänning från generatorn.

Inget som jag själv har svaret på, men jag tror inte att ett spänningsavkännande relä är den idealiska lösningen här....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske verkar dum här men..

relät öppnar ju när startbatteriet är 13.3v eller nåt sånt, typ direkt när man startar båten.. då har alltså bogbatteriet laddning iochmed att relät sluts..

båda matas ju med laddspänning när bogen körs..

kablarna är även 6 mm2, inte 2.5 mm2:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...