Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
farn

Laga tröskel i plast

Rekommendera Poster

Hej, jag har en Ryds 510MC där trösklarna in i hytten behöver fixas till (kanske lite att ta i att kalla det trösklar). Jag har inte tidigare gjort några plastarbeten på båt annat än spacklat igen några små hål. Hur ordnar jag detta så att det blir bra och fint med tyngdpunkt på det förra? Ena tröskeln, bild 1-3, är värre åtgången än den andra, bild 4. 

Tacksam för vägledning.

 

Bild 1: översikt. Bild 2: Närbild. Bild 3: Detalj. Bild 4: Tröskel nr 2.

 

IMG_1837.JPG

IMG_1838.JPG

IMG_1839.JPG

IMG_1841.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser nästan ut som inplastat trä, är det så?

 

Det brukar krävas att du gräver ut allt ruttet och ersätter, antingen med plastmättat trä eller med ett skummaterial av hög densitet. Sen är det bara att torka och plasta fast och slipa och spackla och slipa och spackla och slipa och måla. Nyckeln till att framgångsrikt använda trä i lastbärande struktur ombord är att mätta alla ytor med plast, gör du det så funkar det fint med trä i botten, balkar och överbyggnad.

 

Hoppas det går bra / Nojjan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar Nojjan, kan trä se sådant ut alltså? Det är homogen mörkgrå färg och ser nästan ut som tvättsvamp. Får pilla på det när jag kommer till båten nästa gång.

 

Blött inplastat trä låter inte kul, har hört om lagningar av svampiga fördäck på segelbåtar. Tänker att jag får köra med borr i springan och försöka dammsuga upp böset, torka ut, fylla igen och täta och sätta en mera härdad tröskel över. Ett attraktivt alternativ (just för kvällen) är att sätta en tröskel över det sorgliga, men det får man väl inte säga i det här forumet...

 

Roade mig med att googla bilder på båten för att se hur folk gjort. Ser ut att vara ett inte helt ovanligt problem. Bifogar lite bilder på Ryds 510MC tröskel lagningar/fix.

1520953_5.jpg

20160704_092520.jpg

ryds-510-mc (1).jpg

ryds-510-mc.jpg

9f3ee74678cc4104943d30804e25fbf2.jpg

ryds tröskel.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är säkert divinycell som distansmaterial i din tröskel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Pentax, det verkar rimligt. Gör det någon skillnad för proceduren att laga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker...

Människor har en tendens att kliva på trösklar, vilket säkert är orsaken till att den ser ut som den gör. Jag hade därför krafsat ur det som är dåligt, sedan fyllt med spackel och avslutat med en U-formad rostfri list (eller aluminium)som skruvas från sidorna, under den tätmassa. Snyggt + att det håller för evigt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, farn säger:

Ja, Pentax, det verkar rimligt. Gör det någon skillnad för proceduren att laga?

 

Nej i princip inte, Peters förslag om plåtprofil är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Peter_K säger:

Jag tänker...

Människor har en tendens att kliva på trösklar, vilket säkert är orsaken till att den ser ut som den gör. Jag hade därför krafsat ur det som är dåligt, sedan fyllt med spackel och avslutat med en U-formad rostfri list (eller aluminium)som skruvas från sidorna, under den tätmassa. Snyggt + att det håller för evigt.

 

Jag tänker också att det är snål konstruktion att från början inte skydda det insteget. Syns på bilderna jag bifogade tidigare att det lätt går att hitta exemplar där man funnit det bäst att sätta dit något mera hållbart. 

 

Blir iallafall den lösningen. Har ni förslag på vilket spackel ska jag fylla upp med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...