Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jahlberg

Bränslemätare visar tom tank

Rekommendera Poster

13 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

...börjar känna att flödesmätare nog ändå är det enklaste sättet 😂

 

Varför skall man välja det enklaste sätet och inte det roligaste ? Flödesmätare visar bara hur mycket soppa du förbrukar vid ett visst ögonblick, inte hur mycket som finns i tanken. Då skulle du behöva en intelligent flödesmätare som räknar hur mycket besin som du har förbrukat sen tankning och substraherar från en full tank. Går säkert också att bygga, kanske kan köpas ?

 

Eller så kör du med reservdunk i båten för säkerhets skull 🤩

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev DanielMalmgren:

...börjar känna att flödesmätare nog ändå är det enklaste sättet 😂

 

Jag kör så. Med bl.a. Yamaha som jag har finns färddator och på den nollställer jag förbrukat bränsle vid tankning. Bara någon procents skillnad på den brukar det vara jämfört med verkligheten när jag tankar.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Då skulle du behöva en intelligent flödesmätare som räknar hur mycket besin som du har förbrukat sen tankning och substraherar från en full tank.

Ja, det är jag ganska säker på att min plotter (en NSS evo3) klarar av, kanske är lika bra att börja plöja den manualen. Själva den fysiska bränslemätaren (Smartcraft) är väl hårdkopplad till mätaren i tanken, men då kanske jag åtminstone kan få en korrekt siffra på plottern. Antar att det är så @Kane gör också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Själva den fysiska bränslemätaren (Smartcraft) är väl hårdkopplad till mätaren i tanken, men då kanske jag åtminstone kan få en korrekt siffra på plottern. Antar att det är så @Kane gör också?

Nivåmätare i tanken och flödesmätare är två helt skilda typer av mätare/mätprinciper och har inget med varandra att göra. Den ena mäter ju nivå, den andra mäter flöde i en slang. Inte annat gemensamt än att man genom att veta flödet ofta kan räkna ut när bränslet borde vara slut - om systemet är kalibrerat.

 

En enklare lösning om man nu måste veta liternivån i tanken oavsett lutning är ju att montera fyra standardgivare i var sitt hörn och en omkopplare (för att välja givare in till mätaren) för att sedan uppskatta medelvärdet.

 

Men det hela är ju akademiskt; vad spelar det för roll om jag har xx liter kvar i tanken men kör båten så den lutar så bränsleintaget kommer över nivån i tanken och suger luft så motorn stannar ?  Motorn SKA gå, jag har ju xx liter kvar !  Kan nästan se rubriken i ett inlägg här på forumet 😄.

Därför är det ganska vanligt att givaren sitter i närheten av just sugröret för bränsle. Lutar båten så det visar kritiskt lite ÄR det också kritiskt lite. Inte i liter kanske, men för att kunna färdas vidare med båten (på det sättet i alla fall).

 

På min nya båt har man gjort en elegant sak i tanken: En "grop" i botten som rymmer ett par tre liter som är ganska djup kontra sin längd och bredd. Härifrån sugs bränslet. Då klarar den i alla fall kortvariga skvalp ner till mycket låg bränslenivå utan att suga luft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... Ja, ska jag vara helt ärlig så har jag ingen aning om hur botten på min bränsletank ser ut eller var mätaren sitter i förhållande till utsuget. Faktum är ju också att det är en akademisk diskussion på mer än ett sätt, för jag har faktiskt aldrig fått slut på soppa, fast jag ibland har fortsatt ett par distans efter att bränslemätaren gått över från att visa en siffra till att bara visa "EMPTY". Antar att ett enkelt sätt att testa är att helt enkelt köra tills det tar slut (och då fylla i från reservdunken för att komma hem igen).

 

Hur eller hur så har jag i Simrads manual hittat en inställning för om plotterns "TripIntel" ska basera sin bränslemätare på bränsletankens nivåsensor eller bränsle som förbrukats av motorn. Ska nog helt enkelt leka lite med den inställningen i sommar och se vad som händer. Men reservdunken är alltid med hur eller hur 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Ja, det är jag ganska säker på att min plotter (en NSS evo3) klarar av, kanske är lika bra att börja plöja den manualen. Själva den fysiska bränslemätaren (Smartcraft) är väl hårdkopplad till mätaren i tanken, men då kanske jag åtminstone kan få en korrekt siffra på plottern. Antar att det är så @Kane gör också?

Jag använder tripmätaren (se bilden) i Yamahas instrumentet för att nollställa vid tankning. Det datat kommer från motorns styrenhet. Tankmätaren har inget med det att göra.

Med Smartcraft kan du få samma data från motorn.

image.png.2057a5d37935846b17069cca3388a9f2.png

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...