Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
  • 0

Fråga

Hej!

 

Jag går i tankarna (drömmer) om att köpa en mindre båt för att kunna fiska och åka ut på små turer.
Hur mycket mera krävs i underhåll på en träbåt jämfört med en plastbåt?

Jag har en del vänner som har segelbåtar och jag inbillar mig att de spenderar mera tid med båten uppe på land kontra när den befinner sig i vattnet.

Vilken typ av båt lämpar sig för mig som vill komma undan med minimalt underhållsarbete?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

  • 0

Underhålls-skala där minst underhåll är först:

- en aluminiumbåt.
- en plastbåt du inte sköter om
- en träbåt du inte sköter om

- en plastbåt du sköter om

- en träbåt du sköter om

 

Träbåtar som inte sköts om pajar fort.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Gör man det bara i rätt tid, dvs. vår istället för sommar, så är det inte mycket mer jobb med träbåt än plast. Jag har bara haft träbåt, men ser många med plast båtar som lägger ner mycket mer tid än jag. Om man dessutom använder sig av traditionella metoder så är det enkelt. Istället för lack/fernissa så använd färg eller linolja, terpentin och tjära.

En mindre båt fixar du på en dag så länge du gör det innan den spricker. Och hinner den ändå dessutom spricka, som äldre båtar (i fura) lätt gör, så är det inte så farligt för de reparerar ju sig själva efter ett par dagar.

 

Nackdelen med trä är ju att det inte håller lika länge, men det är ju också dess fördel om man tänker på microplaster i naturen.

Redigerad av MarkusF
Tillägg.
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
11 minutes ago, MarkusF said:

Gör man det bara i rätt tid, dvs. vår istället för sommar, så är det inte mycket mer jobb med träbåt än plast. Jag har bara haft träbåt, men ser många med plast båtar som lägger ner mycket mer tid än jag. Om man dessutom använder sig av traditionella metoder så är det enkelt. Istället för lack/fernissa så använd färg eller linolja, terpentin och tjära.

En mindre båt fixar du på en dag så länge du gör det innan den spricker. Och hinner den ändå dessutom spricka, som äldre båtar (i fura) lätt gör, så är det inte så farligt för de reparerar ju sig själva efter ett par dagar.

 

Nackdelen med trä är ju att det inte håller lika länge, men det är ju också dess fördel om man tänker på microplaster i naturen.

 

Tack för tipsen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Den största skillnaden är väl egentligen att en plastbåt tål att glömmas bort ganska länge. Den må bli matt, skitig och ful om du inte bryr dig om den, men den går inte sönder såvida det inte ligger vatten i den och fryser under vintern. Nån eftermiddag med polermaskin kan få vilket plastvrak som helst i toppskick igen. 

En träbåt däremot måste få sin årliga omvårdnad, varje år, annars går den sönder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
1 timme sedan, MarkusF säger:

 

Nackdelen med trä är ju att det inte håller lika länge, men det är ju också dess fördel om man tänker på microplaster i naturen.

 

Det där att en träbåt inte skulle hålla lika länge som en plastbåt, det är nog en sanning med modifikation.

 

Rättskött kan en träbåt bli mycket gammal. Det går ju an att byta ut alla delar av båten vid behov.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20150824/over-100-ar-gamla-trabaten-taifun-ar-i-nyskick

Å andra sidan - sköter man inte en träbåt kan den bli skrot fortare än man anar. Från ny båt till vrak på 10-15-20 år eller så. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

Du ska givetvis köpa en plastbåt. Träbåt är bara för entusiaster idag. Behöver du ställa frågan ska du inte ha träbåt. 

 

Aluminiumbåt kan vara ett alternativ om du vill ha båt som du har bil; vrida nyckeln och köra och betala några hundra tusen. 

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
16 timmar sedan, Thallatha säger:

 

Det där att en träbåt inte skulle hålla lika länge som en plastbåt, det är nog en sanning med modifikation.

 

Rättskött kan en träbåt bli mycket gammal. Det går ju an att byta ut alla delar av båten vid behov.

 

http://www.livetombord.se/artiklar/artiklar/20150824/over-100-ar-gamla-trabaten-taifun-ar-i-nyskick

Å andra sidan - sköter man inte en träbåt kan den bli skrot fortare än man anar. Från ny båt till vrak på 10-15-20 år eller så. :o

Det är sant. Men min poäng var att vi inte vet hur länge en plastbåt håller än. Plasten i sig bryts ju ner väldigt mycket långsammare än trä. Därav problemet med microplaster....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
2 timmar sedan, MarkusF säger:

Det är sant. Men min poäng var att vi inte vet hur länge en plastbåt håller än. Plasten i sig bryts ju ner väldigt mycket långsammare än trä. Därav problemet med microplaster....

 

För dig är väl en plastbåt, eller kanske en aluminiumbåt det rätta.

Dom behöver du ju egentligen inte göra nåt underhåll på alls - om du inte vill. Plastbåten kommer att se ut som "kom och hjälp mig" - efter några år. Bryggrannarna kommer att förfasa sig både över båten och dig, men båten kommer att fungera - år efter år.

En plastbåt kan man alltid återställa till ett skapligt skick och det vill nog mycket till för att den skall bli helt skrot - i alla fall om det är frågan om en mindre båt.

Annars är det ju så med båtägare att de tenderar att bli enorma pedanter. På en bruksbåt får inte finnas den minsta fläck.

Avtvättning när du tar upp och köra igenom snurran för att få bort det värsta saltet, samt en viss service.Köra över skrovsidorna med nån typ av polyvax på våren, så att skiten inte fastnar så lått och så bottenmåla med giftfärg - om du har båten på västkusten och den ligger större delen av året. En dag på hösten och en dag på våren, som delvis ägnas åt båten - värre är det inte.

Dvs om man inte är som jag - som måste ändra och dona hela tiden.

 

599ff3453dcb4_Hlljullenunderommlning.jpg.b74ebab818edc51d7573ef8c41b93288.jpg

 

thumbnail_20170822_125224_resized.jpg.742cad28d74afcd8e4490b48a4a9ed06.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0
14 timmar sedan, MarkusF säger:

Det är sant. Men min poäng var att vi inte vet hur länge en plastbåt håller än.

När plasten introducerades sa man klara den 50 år så klarar den nog 1000år också. 50år har de klarat. 

Sen fanns det några som trodde högst 10år men de gubbarna är inte kvar.

Rätt skött kan en träbåt bli väldigt gammal. Skillnaden är att träbåten behöver mer disciplin. Man kan inte skjuta upp underhållet. 

Därför har jag plastbåt.

Aluminium, javisst. Men den ska helst förvaras på land eller i sötvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • 0

visst en träbåt i fint skick slår allt,men ja som var med min far på 50talet såg vilket jobb som krävdes,så mina båtar blev plast,men visst se en snygg segel eller motorbåt i trä gör mig glad hela dagen.:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...