Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Ruskpricken

Laga pyspunka på gummibåt-tips

Rekommendera Poster

Hej därute ni som kan gummibåt!

Nu har jag lagat 2 pyspunkor på min PVC gummijolle. Den ena lagningen blev ok men den andra läcker. Det är liksom en skarv, rygg, där botten å ponton möts å det är där det läcker. Jag fick det inte tätt nog, det går inte komma åt å "pressa" tillräckligt hårt, eller banka med hammare.

 

Men det jag gjorde fel var nog själva limmet. Det följde med lagningslapparna 3 små tuber som luktar å ser ut som vanlig solution för cykelslang! Jag lade på ett lager på jollen å ett på lagningslappen. Sedan, när det torkat, ett lager å lappen å tryckte ihop.

Gjorde jag fel? Skulle jag ha lagt på lappen direkt?

 

Lappen är ca 12 cm lång å 3 cm bred å det läcker fortfarande just längs efter "skarven" som finns längs mitten å det pyser ut vid  lappens ändar.

 

Skall jag försöka riva loss hela lagningen å göra om? Eller bra lägga på extra lappar vid ändarna på den förra lappen?

Tänkte köpa en tub från Hjertmans men skall jag hellre satsa på deras 2 komp lim?

 

Tacksam för tips "som håller", sånt här jobb är inte riktigt min melodi, jag är mer åt det mekaniska/elektronik än måla å fernissa å laga punka. En helt annan sak på en vanlig cykelslang, det har man lagat till förbannelse under åren men inte gummijolle.

Tackar,

Ruskiga pricken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa 2-komponents lim t.ex. detta:

https://www.hjertmans.se/produkter/gummibatar-vattensport/gummibatar/gummibatstillbehor/lim-gummibat-2-komponent-250ml-pvc

Pilla isär skarven där det läcker. Peta in lim så långt det går, samt runt området du pillat isär. När limmet torkat lagom (förutsatt att limmet är av kontaktslimtyp) så lägg ihop skarven, lägg på laglappen över och pressa ihop hårt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack "Vargen", sjövargen...... Det var just det lim jag tänkte skaffa. Men det går nog inte att pilla isär just mer än en yta på kanske ½ cm2, ser inte nån större vinst med det fast jag förstår tanken. Men sedan skriver du...om det är av kontaktlims typ.....ja vilket är det, det som du föreslog? Om det inte är kontakt-typ?  Hur gör man då? Det  är jättesvårt att komma åt att pressa , även när båten är helt lufttomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte bil häromveckan.

Det fanns inget reservdäck, men väl nån pryl- grej - att spruta i nån form av läcktätning i ett en trasigt däck. 

Finns det inte nåt sån man kunde spruta i gummibåten - och som förhoppningsvis sögs till ev. hål och tätade från insidan!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där däcktätningen fyller väl hela jämrans däcket med ett skum? Såg en gång en stackare som försökt laga sitt skurna/spruckna däck med sånt där. Det blev rena bubbelbadet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får kanske kasta ut skiten och lägga i ett av vinterdäcken - i reserv.

Kunde kanske fylla Ruskprickens gummibåt med skummet - så slipper han  packa upp och ner den, utan ha den ständigt på släp - som jag har min gummibåt.:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan, Thallatha säger:

Man får kanske kasta ut skiten och lägga i ett av vinterdäcken - i reserv.

 

Det är vad de flesta som kör utanför tullarna gör:rolleyes:

Redigerad av jan_af_lisoe
tryckfelsnisse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det klart som korvespa.

Jag är ofta i Stockholmsområdet - men aldrig innanför tullarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Hjul på burk" fungerar. Man sprutar in, kör på lite och sen är det tätt. Om nu inte däcket är sönderskuret! Har använt det två gånger, en gång med pyspunka. Höll i flera månader och jag hann att byta bil. Andra gången kunde jag åka hem runt 300km, dagen efter kunde jag få däcket riktigt lagat. det är inget skum som fyller däcket utan mera som kylarcement. Men däcket måste snurra en stund, kan bli svårt med gummijollen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Extruderskum, men då blir ju jollen rigid och helt omöjlig att tömma på luft. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjul på burk bygger mycket på att hjulet/däcket roterar så att medlet sprids inne i däcket samt att det inne i däcket blir varmt. Gummibåtar roterar sällan på samma sätt som bil- eller motorcykeldäck gör.

 

I bil utan reservhjul har jag använt denna produkt x 2, ena gången kunde jag köra 25 mil hem, den andra gången funkade det inte, hade med mig en liten 12v kompressor och fick pumpa däcket varannan mil ungefär. Så den produkten är jag litet tveksam till.

 

Nåvål, gummibåt!

Jag hade en liknande läcka, försökte först med kontaktlim, höll en säsong, sedan en reparationssats till gummibåt, men med en bit gummiduk , fungerade bra!

Det var en liten läcka i en skarv eller söm. Här är det inget "lufttryck" alltså det var ingen punktering av luftkammare, men väl en läcka där det trängde in vatten utifrån.

 

Nu i våras lagade jag en skada på bottendunken i anslutningen till akterspegeln. Denna gången blev det Sikaflex konstruktionslim 292i, då jag även limmade på en bit kraftigare gummi här, det är just i den punkten där slitaget blir som värst när man tar upp gummibåten på land. Inte heller här är det något tryck från luften i någon kammare.

 

I båda fallen värmde jag på ganska ordentligt med en varmluftspistol, främst för att får bort fukten på de skadade och läckande platserna. Sedan värmde jag litet försiktigare för att påskynda härdningen eller snarare vulkningen efteråt.

Och det har hällt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-25 på 09:57, Ruskpricken säger:

Tack "Vargen", sjövargen...... Det var just det lim jag tänkte skaffa. Men det går nog inte att pilla isär just mer än en yta på kanske ½ cm2, ser inte nån större vinst med det fast jag förstår tanken. Men sedan skriver du...om det är av kontaktlims typ.....ja vilket är det, det som du föreslog? Om det inte är kontakt-typ?  Hur gör man då? Det  är jättesvårt att komma åt att pressa , även när båten är helt lufttomt.

 

Jag har använt Avons variant av 2-komponents kontaktlim på deras hypalongummibåtar. När detta lim härdat sitter det orubbligt fast och bildar som en hårdgummimassa. Jag har även använt detta Bostik-lim för Hypalon mm., och det biter fast på nästan alla material. PVC bör inte vara något problem. Jag tror det är samma lim i båda fallen.

https://www.ebay.co.uk/p/Bostik-Adhesive-2402-250ml-Set-Inflatable-Dinghy-Boat-Repair-2-Part-Glue/1046599854

Med detta har jag lagat flera pyspunkor med att ENBART lägga ett tjockt lager lim över läckaget men utan laglapp.  Efter något dygn har det blivit helt tätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren.

Det blev lapp på lapp. Köpte nytt lim på Hjertmans, på med ny lapp.

Man skulle ha ett lager som torkar på båda å sedan ett tredje å trycka ihop hårt. Senaste gången lyckades jag banka till med en hammare med en träklots under. Den lagningen blev bra. Men tror  ni inte det pyser på ett ställe till? Pust. Det blir dagens övningar.

 

Byter ämne, igår låg Fingaln för ankaret en bit ut från stranden för jag röjde vass-å gäddnate som fastnar i propellern, gillar inte att dyka för att rensa varje gång jag lägger till. Så efter jobbet var klart skulle hustru å jag ut med ekan å gå ombord. Det avgjorde saken. Det blir en ny gummijolle å inte vanlig jolle  nästa gång. Gummijollen kantrar inte å det har stor betydelse för  folk med armar å ben som en vandrande pinne. Sen vet man inte hur länge mina apkonster å vighet står sig heller. Man får la bli präst på gamla dar, för en gymnast är ju vig men en präst är vigare.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Ruskpricken säger:

Det blir en ny gummijolle å inte vanlig jolle  nästa gång. Gummijollen kantrar inte å det har stor betydelse för  folk med armar å ben som en vandrande pinne.

 

Min käre Ruskprick

Det där att gummibåtar inte kantrar har du fått om bakfoten.

Jag är ju en man med fasta principer. :o

 

Har jag en gång bestämt mig för en sak så står jag orubbligt fast vid det. :unsure:

 

Vi var en gång på Måseskär och när vi gick därifrån var vi helt överens hustrun och jag. Till Måseskär skulle v aldrig någonsin, under några som helst omständigheter gå nån mer gång.

För några somrar sen var vi på väg förutsättningslöst söderut. Strax söder om Gullholmen säger frugan plötsligt; "Vi kanske skulle gå till Måseskär!?"

Med den orubbligt fasta beslutsamheten som jag har svara jag naturligtvis; "Jaa - det kan vi väl göra"

Det blåste en nordostlig vind - lite väl mycket. Det finns ju ett slälle i Nordost där man skulle kunna landförtöja, men vi valde att svajankra utanför i stället. I sjögången var det ett elände att komma ner i gummibåten.

Att komma in i den lilla lugna hamnen var underbart. La till med aktern på gummibåten så frugan kunde komma iland. Vände sen båten och bad frugan hålla i förtöjnings/släplinan - och det gjorde hon.

Nu är det en väldig skillnad på att hålla i en förtöjningslina och hålla in en båt mot berget.

När jag reser mig upp åker ju båten ut, eftersom frugan höll i linan, men inte höll in båten mot stranden.Jag tappar balansen och sätter mig ner. hamnar i akterkant på babords ponton.

Du min käre Ruskprick kan inte ana hur snabbt en gummibåt kan slå runt - men det vet jag.

Dessutom undra jag om man släpper ut orenat avlopp i hamnen eller om botten är totalt rutten.

 

Du kan väl nästan förstå hur snabbt jag kom upp på land.

 

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-26 på 12:29, Georg_Ohm säger:

Gummibåtar roterar sällan på samma sätt som bil- eller motorcykeldäck gör.

 

Detta skapar intressanta bilder för min inre syn. Ska till en del motvind för att åstadkomma det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-08-26 på 11:29, Georg_Ohm säger:

 Gummibåtar roterar sällan på samma sätt som bil- eller motorcykeldäck gör.

 

7 timmar sedan, FinMick säger:

 

Detta skapar intressanta bilder för min inre syn. Ska till en del motvind för att åstadkomma det!

 

Den gången man kan få en gummibåt till att rotera är när man seglar på undanvind i kulingvindar och i kraftig medsjö.

Det har hänt mig ett par gånger. 

När man släpar gummibåten upp och ner, utgör den ett förträffligt drivankare.

Att vända den på rätt köl igen är ett förfärligt arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, Thallatha säger:

Den gången man kan få en gummibåt till att rotera är när man seglar på undanvind i kulingvindar och i kraftig medsjö.

 

Jo, men inte som ett däck ändå, väl? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej - som tur är.

Fast önskvärt vore att den hade slagit runt 360 grader och inte 180 eller 540 som det varit dom gångerna jag varit med om fenomenet. Dvs gummibåten har  hamna upp och ner - till slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den den resan du gjorde har jag nog en svag minne av att du berättade.

Vad jag menar med att gummijollen inte välter är när man sittandes på badplattformen/kajkanten/bryggan kliver ner i jollen. Den eka jag relaterade till ovan fick relingen nästan under vattnet, lite till eller vågor så hade den tagit in vatten å ev kantrat riktigt ordentligt.

Samma moment med gummijollen så sjunker den inte undan.

Nu pratar jag inte om att jollen glider ut, jo jag har sett SOS med Lasse Åberg å jag minns fortfarande min första upplevelse som barn av att ekan sköt iväg när jag klev i den.....

Å jag syftade inte heller på hur det är vid bogsering av jollen.

 

Men hörrni...vi är långt ifrån min pyspunka! Nu har jag lagat förhoppningsvis sista gången men inte blåst upp jollen än efter det. Återkommer med ett "Hurra" eller ett.....nu skall jag packa ihop den å säljat till nån som är dummare än jag.....eller....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport.

Pumpade upp,... jorå...det blev bra. Hällde i lite vatten å se på fan....hittade en ny pyspunka.

Den sjunde lagningen är gjord nu å jag skall pumpa upp den i morgon onsdag igen.

Hålla tummarna tack. Nu börjar det bli lite tjatigt med lagningslappar.

:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...