Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jocke_Lundgren

Hur få bort spaken till växelreglaget?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Helt klart ett i-landsproblem men här kommer det...

 

Som ni ser på bilden är det mycket smuts bakom plexiskivan. För att rengöra måste jag ta bort spaken till växelreglaget. Har dock inte lyckats lista ut hur. Har letat sprängskisser på nätet men inte lyckats hitta ngt (vet nog inte vad jag  ska söka efter).  Motorn är en VP D1-30 från 2008.

 

Tacksam om någon kan hjälpa mig!

 

/Jocke

bild båten.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svarta navet på spaken, går det att bända loss med en kniv eller mejsel så sitter det nog en bult innanför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har testat att ta bort det svarta gummilocket och lossat på bulten. Dock fick jag ändå inte av spaken. Ev. kanske spaken ärgat fast så jag tog i för lite, vågade dock inte tokdra innan jag viste vad jag gjorde...

 

/Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en spak från Lewmar, kolla med dem om du kan få en sprängskiss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju naturligvis använda dynamit också, men det kan ge hörselskador och orsaka en del oreda efteråt...

 

Känn runt spakens nav, på utsidan, kanske det kan finnas någon liten stoppskruv, vanligtvis klen insexskruv.

Med en välgrundad gissning är det splines på axeln och motsvarande på insidan av spakens nav. Splines utesluter inte alltid stoppskruvar, vilket man kan trycka vara både hängslen och livrem.

 

Om du nu överger dynamitalternativet, är det ju till att gå på med rostlösningsolja, krypolja på axeln och i navet, kanske några dagar i rad, sedan kanske du kan få grepp med en liten avdragare på utsidan av spakens nav och med avdragarens centrumskruv på den lossade skruven eller axeltappen i spakens centrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan, Georg_Ohm säger:

Du kan ju naturligvis använda dynamit också, men det kan ge hörselskador och orsaka en del oreda efteråt...

 

Känn runt spakens nav, på utsidan, kanske det kan finnas någon liten stoppskruv, vanligtvis klen insexskruv.

Med en välgrundad gissning är det splines på axeln och motsvarande på insidan av spakens nav. Splines utesluter inte alltid stoppskruvar, vilket man kan trycka vara både hängslen och livrem.

 

Om du nu överger dynamitalternativet, är det ju till att gå på med rostlösningsolja, krypolja på axeln och i navet, kanske några dagar i rad, sedan kanske du kan få grepp med en liten avdragare på utsidan av spakens nav och med avdragarens centrumskruv på den lossade skruven eller axeltappen i spakens centrum.

 

Ska man använda dynamit måste man definitivt ha en sprängskiss, annars kan man aptera fel.

 

Skämt åsido som fiskhandlarn sa, det är nog så att spaken har ärgat fast, oavsett om det är splines på axeln eller kona och kil.

Det kanske går att sätta spaken i spänn med en liten spindelledsavdragare? Kostar under hundringen på Biltema om jag inte missminner mej.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan, moggep säger:

 

Ska man använda dynamit måste man definitivt ha en sprängskiss, annars kan man aptera fel.

 

Skämt åsido som fiskhandlarn sa, det är nog så att spaken har ärgat fast, oavsett om det är splines på axeln eller kona och kil.

Det kanske går att sätta spaken i spänn med en liten spindelledsavdragare? Kostar under hundringen på Biltema om jag inte missminner mej.

 

 

Jag kollar på, eller kanske mest slumrar till, "Myth Busters" i Discovery Channel, i väntan på "Wheeler Dealers"... Iallafall i Myth Busters tycks de ha en förkärlek till att spränga i princip allting i luften.

Även en båt, vad nu det skulle vara bra för. Men jag såg aldrig att det hade en sprängskiss...

 

I olika sammanhang har jag råkat ut för likartade problem, då saker av olika sorters metall eller olika legeringar fastnat på samma sätt som denna spak på sin axel.

Standardlösningen är att använda rostlösningsolja i kombination med att sätta delarna i spänn med avdragare, ibland funkar det, men oftast går det åt skogen så godset spricker.

Ibland kam man ju gå på med värme, då olika metaller och legeringar utvidgar sig olika mycket, men det är ju vanskligt där i sittbrunnen med en massa plast runtikring.

 

Ingen hjälp i nuläget, men för att undvika att sådana problem uppstår i framtiden skall man alltid lägga litet fett på axeltapparna innan någonting monteras på dessa. Propelleraxelfett är bra, men vilket petroleumfet som helst duger ju.

Senast var det torkarmotorernas utgående axlar som fick en dutt fett innan torkararmarna monterades.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är kona och kil, då det sitter en knapp för att kunna ge gas i neutral växel under den svarta gummikåpan. Jag har ett likadant gasreglage och har limmat fast denna gummikåpa en gång då den lossnat. På baksidan av knappen sitter det en pinne som går in i ett hål i centrum för att hålla växeln i neutral. Jag kommer dock inte ihåg hur det ser ut i övrigt. Troligtvis är det någon typ av mutter, då knappen i centrum bara är instoppad i hålet och är helt lös därinne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, SE2517 säger:

Jag tror inte att det är kona och kil, då det sitter en knapp för att kunna ge gas i neutral växel under den svarta gummikåpan. Jag har ett likadant gasreglage och har limmat fast denna gummikåpa en gång då den lossnat. På baksidan av knappen sitter det en pinne som går in i ett hål i centrum för att hålla växeln i neutral. Jag kommer dock inte ihåg hur det ser ut i övrigt. Troligtvis är det någon typ av mutter, då knappen i centrum bara är instoppad i hålet och är helt lös därinne.

Om det är en frilägesknapp i mitten skall du INTE gå lös med avdragare!!

Då är det troligtvis så att det finns en stoppskruv någonstans på utsidan!

 

Sådan är konstruktionen i Volvo-Pentas liknande konstruktioner, och jag har sett liknande från andra tillverkare också!

 

Alltså leta efter en liten ynka stoppskruv, dessa kan vara typ M3 eller mindre.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är frilägesknappen i mitten. Har letat efter den magiska stoppskruven som finns på andra modeller (vanligtvis under spaken) men det finns ingen. Kan ju kanske finnas någon annanstans men jag har inte hittat den.

 

Ska nog kontakta lewmar för en sprängskiss.

 

/Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan, Jocke_Lundgren säger:

Jo, det är frilägesknappen i mitten. Har letat efter den magiska stoppskruven som finns på andra modeller (vanligtvis under spaken) men det finns ingen. Kan ju kanske finnas någon annanstans men jag har inte hittat den.

 

Ska nog kontakta lewmar för en sprängskiss.

 

/Jocke

Kanske dynamiten ligger nära tillhands ändå:P.

 

Lewmar distribueras ju av:

Jan Comstedt Ab

Traneredsvägen 112
426 53 Västra Frölunda

 

Det förekommer ju att det finns ritningar, kanske sprängskisser, eller annan information på deras hemsida.

Comnsteds hemsida, enspaksreglage, man kanske inte just för ditt reglage...:(.

Men du kan ju alltid ringa eller maila, dom är väldigt tillmötesgående och svarar snabbt!

 

Kontaktuppgifter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa Mercury-reglage kan spaken  bara tas bort i ett visst läge; in med frikopplingsknappen och för fram till där framväxeln normalt jackar i. Kanske någon liknande låsning här?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent krasst - antingen hålls spaken på plats av en mutter i centrum, eller en liten stoppskruv. Alternativet är en fjädrande ring, men den måste gå att komma åt om man vill ta av spaken igen efter montage.

Jag hade därför plockat av det som sitter i mitten om ingen skruv finns.

Jag googlade lite, och det ser ut att sitta en mutter under "gummitutten"?
http://www.defender.com/expanded.jsp?path=-1|2331321|2331322|2331325&id=1230371

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...