Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Tom

NYTT BÅTBATTERI LADDAR UR!

Rekommendera Poster

7 minuter sedan, IngemarE säger:

Fina bilder.

Paint ?

Tack!

Tja att rita rektanglar och streck i Paint är ingen större "konst"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är nämnt att det är bra med en huvudbrytare som bryter all ström utom till länspumpen. Det exkluderar att glömma någonting påslaget. Så enbart solcellen och länspumpen kopplas direkt till batteriet. Övrigt, motor, lanternor etc via en huvudbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, Tom säger:

Den här borde fungera då... ? 

 

LIK.jpg

 

Har du ingen multimeter och skall köpa en tångampermeter - den som "vår motståndesman" länkade till. 

Det instrumentet du visade bild på kan visserligen mäta ström/Ampere, men inte ens jag - som jobbat i elbranschen skulle kunna  tänka mig att mäta ström med en vanlig multimeter.

 

Dessutom mäter tångampetmetern strömmar upp till 400 A DC

 

För att göra det måste man koppla isär i anläggningen, koppla in instrumentet, mäta, koppla loss instrumentet, koppla ihop anläggningen. Vet du dessutom inte vad du gör kan du bränna upp vissa delar i instrumentet, Hela denna operation kan ta hur lång tid som helst, beroende på hur besvärligt inkopplingen är.

Mäter du med tångampermeter, öppnar du tången och omsluter kabeln du skall mäta på. läser av mätvärdet, tar bort tången. Tidåtgång 15 sekunder. 

 

Problemet kan va om tamparna är för korta så så du inte får in tången.

I övrigt så är tångampermetern en multimeter som kan mäta allt du behöver kunna mäta i en båt och mer där till.

 

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Tangamperemeter-DCM-6003-ACDC-2000023355/

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får inte bara en möjlighet att mäta ström: "För mätning av lik- och växelström 0–400 A, lik- och växelspänning 0–600 V, resistans, kapacitans, frekvens, pulskvot och temperatur. Inbyggd spänningsdetektor och funktion för diod- och förbindelsetest."

Med frekvens kan man mäta varvtal på generatorn. Temperatur är jättebra om man funderar på hur varm motorn är  osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan, Niklas-L säger:

Då jag själv är intresserad av se kryström i olika maskiner, men inte rätt utrustning för det, så ställer jag frågan här. 

 

Duger denna?

http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/testinstrument/multimetrar/tangamperemeter-405049/

 

300kr vs Biltemas för 500kr

Ja, om dina maskiner alltid går på växelström. Den där klarar inte likström/DC och är värdelös för strömmätning på t ex en bil eller båt. Det är därför den är billigare - det är mycket enklare att göra en tång enbart för växelström.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska kunna mäta krypströmmar är väl kring 100 mA eller mindre aktuellt.

Mätområden:

"UT200" (Jula) har ett mätområde på AC Current (A)2A/20A/200A.

"DCM 6003 AC/DC" (Biltema) har mätområde 40A/400A

Så dessa två duger nog inte om det är små krypströmmar man vill mäta. Då krävs det nog nogrannare instrument, typ Fluke 771.

 

Angående tångampetmetern så köpte jag UNI-T UT203 på Ebay för ca 21£, liknar Biltemas men den saknar tempmätning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så automationselektriker jag är har jag inte mer att bidra med än den expertis som redan klargjord det mesta. Men det går inte att undanhålla er denna bild, Georg får ta det som en komplimang :-)

 

 

ohm.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev mycket djupdykning i att mäta ström å spänning här :wacko:. Erkänner att jag bara skummat genom de senaste 10-talet inlägg som hastigast och det står säkert massor av bra tips där.

MEN jag känner att den första misstänkte boven lämnats därhän ganska snabbt, länspumpen! 

Fick du klarhet i hur dessa vanligtvis jävlas med oss båtägare? Jag tror inte det.... 

Så här är det. Det sitter oftast en flottör inbyggd i pumpen, upphängd i en arm som helt enkelt är en strömbrytare. När pumpen hamnar under vatten flyter flottören upp och strömmen slås på, pumpen går. 

När den pumpat ur allt vatten sjunker ju flottören och strömmen bryts, pumpen stannar. 

Det är precis det där sista som är en oerhört vanlig felkälla! Att flottören INTE trillar ner och bryter strömmen. Pumpen fortsätter då att gå tills batteriet tar slut eller pumpen går sönder. 

Praktiskt taget alla pumpar går att plocka isär för rengöring, ofta är det skräp som fastnat kring flottören. 

Pumpen måste också stå rakt. Ligger den lutad åt sidan funkar inte principen med flottör som det är tänkt. 

Jag hade försäkrat mig om att pumpen stänger av sig som den ska innan jag ens orkat mäta batterispänningen, till och med fast jag har multimetern i båten och vet hur man gör :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte strömmen, den bryter spänningen, faan vad skönt att få vara besserwisser ibland :P:P;)

Fast o andra sidan så drar ju pumpen ström när den är igång så då när spänningen bryts så blir det ju avbrott i resistanskedjan och strömmen slutar flöda :blink::blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, mikael_matsson säger:

Det blev mycket djupdykning i att mäta ström å spänning här :wacko:. Erkänner att jag bara skummat genom de senaste 10-talet inlägg som hastigast och det står säkert massor av bra tips där.

MEN jag känner att den första misstänkte boven lämnats därhän ganska snabbt, länspumpen! 

 

 

Det där är ju inte så konstigt - att det mer kom att fokuseras på val av mätinstrument.

För vissa båtägare - eller kanske tom vissa delar av mänskligheten - är det viktigt att det man köper är billigt. Om det man  köper inte fungerar optimalt till det behov man har, spelar ingen roll - bara det kostar mindre pengar.

I många sammanhang så sägs det ju; "att mäta är att veta"

 

Jag har under hela mitt yrkesliv jobbat inom elbranschen. (varför har jag egentligen aldrig begripit - jag är egentligen inte intresserad av teknik)

Har jag inte ett mätinstrument - så är jag helt nollställd. Visst - efter som man ändå har stor erfarenhet (dvs kunskap) av många problem kan man ju ändå dra vissa slutsatser - men......

 

Det första jag gör om det är något elektriskt som krånglar, är att plock fram mätinstrumentet.

Visst man skulle ju kunna gissa att det är det eller det som krånglar och sen koppla bort den detaljen och prova, för att 14 dagar senare testa nästa hypotes.

 

Nu är det ju naturligtvis inte enkel ändå. Har man ingen kunskap, kan det ju svårt att bedöma om ett mätvärde är rimligt. Skall man bara gissa, så är det helt omöjligt.

Det som är fantastiskt på ett forum som MG, är att om man tex skulle mäta nåt och få ett mätvärde och skriver om detta, så är det alltid nån som  kan bedöma eller fatta nåt eller ställa en motfråga.

Skall man ändå lägga pengar på nått, så är det ju bra om man köper nått som kan ge så bra svar som möjligt på de frågeställningar som kan uppkomma i frågan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan, per_62 säger:

Om man ska kunna mäta krypströmmar är väl kring 100 mA eller mindre aktuellt.

Mätområden:

"UT200" (Jula) har ett mätområde på AC Current (A)2A/20A/200A.

"DCM 6003 AC/DC" (Biltema) har mätområde 40A/400A

Så dessa två duger nog inte om det är små krypströmmar man vill mäta. Då krävs det nog nogrannare instrument, typ Fluke 771.

 

Angående tångampetmetern så köpte jag UNI-T UT203 på Ebay för ca 21£, liknar Biltemas men den saknar tempmätning.

Det som anges i specifikationerna är ju mätområdets max. Inte minsta värdet som kan indikeras (även om många bra datablad anger det också om man lusläser).

Biltemas indikerar 10mA på sista siffran på 40A-området och går hyfsat att mäta under 100mA med även på DC. I synnerhet om man nollar den innan med tången i samma vinkel precis bredvid det man skall mäta. Jordmagnetiska fältet kan nämligen ha en viss inverkan på en DC-tång.

 

JULA:s har möjligen ännu högre upplösning, då det är mycket lättare att få till på en växelströmstång - av nämnda skäl.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

JÄDRAR vilken fart den här tråden fick.

Jag körde igår en timma cirka kopplade efter jag var tillbaka bort kabeln till +polen på batteriet.

Jag tänkte mäta i dag efter jobbet. 

Såsom jag förstått det så skall jag då koppla på kabeln till batteriet igen och lägga Tångampereapparaten RUNT den röda kabeln med display upp och vredet vridet till LIKSTRÖM. 


Är detta korrekt uppfattat? 


Där borde det nu stå något värde som jag hoppas skall vara bra för mig, eller hur, Jag kan väl använda mig av de riktvärden som någon tidigt i tråden visade hjälpsamt och pedagogiskt?

 

OM det är så att batteriet INTE är fullt laddat nu - kan man då anta att det inte får laddning av Generatorn?

 

Är det ett fungerande drag att göra som jag gjort, att koppla bort batteriet? 

Dessutom har det ju ÖSREGNAT hela jäkla natten så nu kanske båten har sjunkit i och med att batteriet är urkopplat. :o

 

OCH en sak till, hur vet jag att jag har en elektrisk pump till länsen, är det alltid det? Jag har 2 kranar på vardera sidan av båten men någon pump har jag faktiskt inte sett. Var sitter den isåfall?

 

Hoppas jag har fattat allt rätt.. .

 

En trevlig helg, med hopp om att det skall hålla upp på Västkusten, till er alla också såklart! :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla bort plus-kabeln gör ju att du vet att inget kan dra ur batteriet. Inte ens en länspump som kanske behövts idag, hoppas det klarar sig. 

När du nu kommer tillbaka till båten kan du först mäta batteriet med "pinnarna" och mätaren inställd på DC typ 20V. Du bör nu få ett värde på minst 12,7V. Har du lägre beror det antingen på att batteriet är dåligt eller att det inte blev laddat under din tur igår. 

Sen kopplar du på pluskabeln och mäter på samma sätt spänningen på batteriet. Får du lägre värde än vid mätningen ovan har du något som drar ström. 

Om du nu mäter med tången över pluskabeln, inställd på DC A-mätning, kan du se hur mycket ström som dras ur batteriet. 

Har du en elektrisk länspump så kommer den kanske att sätta igång när du kopplar på pluskabeln. 

Vissa båtar har pump och andra har självdränerande skrov. 

Återkom med dina mätvärden så kan många kloka här ge dig förslag på hur du ska gå vidare. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dåså! 

Livet kom i mellan men jag var nu nere och mätte!

 

Batteriets har alltså varit "urkopplat" då jag tog bort kabeln till +Polen efter senaste trippen.

 

Först mätte jag då med "pinnarna" på batteriets poler och fick 12.79.

Sedan stoppade tillbaka +polens kabel och fick 12.79. 

 

Båda dessa mätningar var med On/off reglaget som skall stänga av strömmen till/från batteriet.

Således kan man väl dra slutsatsen att batteriet är ok och att det också laddat ok,? 

 

Jag vred sedan på reglaget till ON och mätte med Tångfunktionen RUNT den röda +kabeln och då visar mätaren mellan minus 00,20 och minus 00,24 enligt bifogade bilder. Och det spelade ingen roll om ON/Off reglaget var av eller på... 

 

Jag har inte heller hört någonting som dragit igång typ en länspump el, liknande... 

 

Är det något mer jag skall mäta?

Några slutsatser?

 

:o 

image1-3.JPG

image2.JPG

Redigerad av Tom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12.79 V är ju utmärkt, och indikerar full laddning.

0.2 A med reglaget till "OFF" är däremot inget vidare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slutsatsen är att du har något som drar lite. Jag har en "tomgångsförbrukning" som ligger strax under 1A. För mig är det några mätare som är igång, ett gaslarm och kanske något annat. Men jag har solpaneler som täcker detta. 

Vill du komma fram till exakt vad det är som drar måste du koppla bort en kabel i taget och då har du en otrolig nytta av din tångampere-mätare. En gissning som jag inte vet om det ens är möjligt är att du har någon krypström i huvudbrytaren. Kanske skulle koppla ifrån den och kolla hur anslutningar och kontakter ser ut? 

Hittar du vad som drar lite (och det inte är huvudbrytaren) kanske du kan sätta en speciell brytare mot denna komponent. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan, Thallatha säger:

Kan man inte kallibrera/nollställa instrumentet för strömmätningen!? 

Jag har för mig det.

Har själv en lika dan - fast i båten.

Det fanns väl med ett papper/instruktion!?

 

Det här     http://www.biltema.se/biltemadocuments/manuals/15-287_man.pdf

 

59a2ebd08d41d_Tngamperemeter.JPG.57ea477773b4c6042f1e619e09eca352.JPG

Jag förutsatte att mätaren var nollställd. På min sitter det en knapp som jag tror det står Zero på. Den måste man trycka på när man har mätaren precis bredvid det ställe man ska mäta på. Har för mig att någon klok skrev om detta tidigare i tråden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nollade du instrumentet innan (se mitt inlägg en bit upp, finns det inga nummer på inläggen så man lättare kan referera) ?  Har du 0,2A även med huvudbrytaren avstängd verkar det skumt och precis som att du inte nollställt.

 

Håll den strax utanför ledningen i samma vinkel som du kommer hålla den när du mäter och tryck "REL" först. Sedan kan du sätta den om kabeln och mäta. DC-tångamperemetrar är känsligare för statiskt magnetfält som t ex jordmagnetiska fältet.

 

Detta spelar ingen roll på strömmar över 0,5-1A men skall du mäta så låga strömmar som här måste du kalibrera bort omgivningsmagnetfält först.

 

Edit: ChristerN hann före...;-)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, ChristerN säger:

Jag förutsatte att mätaren var nollställd.


Samma här.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, raol säger:

12.79 V är ju utmärkt, och indikerar full laddning.

0.2 A med reglaget till "OFF" är däremot inget vidare...

 

Jaha... det är alltså någonting som drar 0,24A.

Vad kan det vara?

 

Saker som jag känner till som kan dra litet ström även om batterifrånskiljaren är avslagen är följande:

-Larm

-Minneskrets i bilstereon (för att hålla kanalinställningar etc, båtstereo har oftast en annan lösning som inte drar ström i vila)

-Länspumpsautomatik

-Elektrisk klocka

-Gas eller koldioxidlarm

 

Om du inte har någon apparat av ovanstående, har du då en betydande krypström i elsystemet.

Någon överledning någonstans som drar ström, kanske fukt i en elcentral där det finns både + och -.

 

För att lista ut vad detta kan vara kan du göra så här:

Greppa med tångamperemetern på ingående kabel till säkringsdosan/elcentralen, bör vara en tjockare röd kabel. Börja med att kolla om det passerar 0,24 A även här, om det gör det går du vidare enligt nedan:

Tag sedan ut säkringarna en efter en och se om denna strömförbrukning upphör.

Om den gör det när du tagit ut en säkring tar du reda på vilken pryl ombord den säkringen försörjer med ström, Heureka i så fall! 

 

Om nu tångamperemetern visar 0A innan elcentral/säkringsdosan är det inte där du skall leta.

Då får du leta dig bakåt i elsystemet och kolla var den stora batterikabeln förgrenar sig och mäta där och se var de där 0,2 amperen tar vägen.

Vad har du för motor? inom- eller utombordare?

Utombordare brukar vara anslutna till batteriet direkt, utan att passera batteriavskiljaren, här kan det ju finnas en felkälla.

 

Hur många Ah, amperetimmar, är batteriet på?

Litet räkneexempel, låt oss säga att läckströmmen var på 1A, då hade teoretiskt batteriet laddats ut på 75 timmar, nu stämmer teori och praktik inte helt så sannolikt hade det gått fortare.

0,2 A laddar teoretiskt ur batteriet på 375 timmar, om jag nu räknade rätt, det är drygt 15,6 dygn, men som jag skrev innan går det snabbare, så om ditt batteri laddade ut sig under en tvåveckorsperiod eller snabbare (om du nu har ett 75Ah-batteri)  har vi en förklaring till varför batteriet laddar ur sig.

 

Man vad bra, då har du lärt dig använda en tångamperemeter!

Nu kan du fortsätta att mäta och se om du finner "strömtjuven"!

 

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta, men det vill till att mätinstrumentet är nollat, kalibrerat och rätt handhavande, annars så är att mäta att bara tro sig veta. Som skrivits flera gånger här ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, Georg_Ohm säger:

Jaha... det är alltså någonting som drar 0,24A.

Vad kan det vara?

 

Tror vi skall avvakta med vidare felsökningsidéer och spekulationer tills TS/Tom bekräftat att tångamperemetern var nollad innan mätningen.

Alternativt gjort om den på rätt sätt, dvs med nollat instrument, och då fått samma värden.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag nollställde men däremot vet jag inte om jag håll den i samma vinkel etc... 

Jag har varit ute och åkt nu i alla fall utan problem och kopplade för säkerhets skull ur batteriet igen när jag kom tillbaka. 

 

Förhoppningsvis kan jag mäta i morgon igen så skall jag vara supernoga med vinklar och nollställningar så ser vi om det blir samma resultat.

 

Tack för supporten!

Tom

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan, Georg_Ohm säger:

Jaha... det är alltså någonting som drar 0,24A.

Vad kan det vara?

 

Saker som jag känner till som kan dra litet ström även om batterifrånskiljaren är avslagen är följande:

-Larm

-Minneskrets i bilstereon (för att hålla kanalinställningar etc, båtstereo har oftast en annan lösning som inte drar ström i vila)

-Länspumpsautomatik

-Elektrisk klocka

-Gas eller koldioxidlarm

 

Om du inte har någon apparat av ovanstående, har du då en betydande krypström i elsystemet.

Någon överledning någonstans som drar ström, kanske fukt i en elcentral där det finns både + och -.

 

För att lista ut vad detta kan vara kan du göra så här:

Greppa med tångamperemetern på ingående kabel till säkringsdosan/elcentralen, bör vara en tjockare röd kabel. Börja med att kolla om det passerar 0,24 A även här, om det gör det går du vidare enligt nedan:

Tag sedan ut säkringarna en efter en och se om denna strömförbrukning upphör.

Om den gör det när du tagit ut en säkring tar du reda på vilken pryl ombord den säkringen försörjer med ström, Heureka i så fall! 

 

Om nu tångamperemetern visar 0A innan elcentral/säkringsdosan är det inte där du skall leta.

Då får du leta dig bakåt i elsystemet och kolla var den stora batterikabeln förgrenar sig och mäta där och se var de där 0,2 amperen tar vägen.

Vad har du för motor? inom- eller utombordare?

Utombordare brukar vara anslutna till batteriet direkt, utan att passera batteriavskiljaren, här kan det ju finnas en felkälla.

 

Hur många Ah, amperetimmar, är batteriet på?

Litet räkneexempel, låt oss säga att läckströmmen var på 1A, då hade teoretiskt batteriet laddats ut på 75 timmar, nu stämmer teori och praktik inte helt så sannolikt hade det gått fortare.

0,2 A laddar teoretiskt ur batteriet på 375 timmar, om jag nu räknade rätt, det är drygt 15,6 dygn, men som jag skrev innan går det snabbare, så om ditt batteri laddade ut sig under en tvåveckorsperiod eller snabbare (om du nu har ett 75Ah-batteri)  har vi en förklaring till varför batteriet laddar ur sig.

 

Man vad bra, då har du lärt dig använda en tångamperemeter!

Nu kan du fortsätta att mäta och se om du finner "strömtjuven"!

 

 

Utombordare Mariner 75hk 4 stroke..

Batteri: Tudor TU72L72ah 600cca (en) 12v. 

 

Mäter igen i morgon - men något säkringshus eller dyl. har jag inte sett någonstans :) 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erfarehetsmässigt vet jag att en glömd nollställning innan mätning inte ger så där värst mycket fel.

Men klart, tryck på zero-knappen innan mätning så att displayen visar 0,0A.

Se även till att hold-knappen inte är intryckt, eller aktiverad, då håller instrumentet det senaste värdet oavsett vad du mäter. Vinkeln mellan instrument och kabel skall helst vara 90°, men på mina instrument har jag inte sett att mätvärdet ändrar sig när man ändrar läge på instrumentet.  Iallafall inte när det gäller likström. Men det är ju som jag skev inledningsvis en del fallgropar med elektroniska instrument.

 

Ok, utombordare... Ja innan du mäter någonannanstans skall du då mäta på den tjocka kabeln som går från batteriplus till motorn, troligtvis landar den i en anslutning på startmotorn.

Jag är ingen expert på utombordarnas elsystem, men vad jag läst på detta forum så har det uppstått krypströmmar på utombordare, längesedan nu, men vill minnas att det var en rätt lång tråd.

 

Någonstans i båten har du berghårt ett antal säkringar. Det är ju väldigt bra att veta var dessa finns. Du får väl följa pluskabeln, eller kablarna, från batteriet och se var dessa tar vägen, en borde ju hamna på ingången i en säkringsbox, kan tyckas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...